AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Ønsker en interessant og ikke for dyr reise. Etter det jeg har lest allerede, virker det som flere anbefaler Praha. Men jeg skal reise alene, og det er kanskje litt forskjell på hva som er hyggelig å gjøre alene, og hva som er en fin kjærestetur, f.eks? Jeg er en kvinne i 20-årene. Glad i både shopping og kultur. Anonymkode: b0bfc...952
Gjest Overrasket Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 Jeg personlig ville foretrukket Budapest. Heg har egentlig ikke noe behov for å dra tilbake til Praha engang. Jeg syntes, og synes nok fortsatt, at Praha var ekstremt turistifisert. Det var rett og slett som en hvilken som helst storby i Vest-Europa. Det virket veldig kjedelig, veldig uekte og veldig uinteressant. Det var også overraskende dyrt (mat, handling, cafeer, attraksjoner), kanskje ikke hvis en sammenligner med Norske prisnåver, men hvis en sammenligner med resten av Europa og spesielt Øst-Europa er prisnivået i taket. Budapest har jeg mye mer sansen for. Jeg liker faktisk Budapest veldig godt. Det virker mye mer genuint, mye rimeligere enn Praha, og virkelig en interessant opplevelse. Jeg liker maten der veldig godt, og Ungarn er veldig undervurdert som vinprodusent. Dog er jeg litt usikker på om jeg faktisk ville ha foretrukket å dra dit alene. Kanskje du kan dra litt rundt i Ungarn, du kan f.eks. ta toget til Eger, Szeged, Szentendere og Hollókö (litt usikker på om det går offentlig transport til sistnevnte).
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Takk for svar. Motsatt av hva jeg har lest andre steder, altså. Flybillettene ser ut til å være rimeligere til Praha, hotell kommer jo an på hva man velger. Men det er altså høyere prisnivå i Praha når det kommer til shopping, spising og attraksjoner? Anonymkode: b0bfc...952
Gjest Overrasket Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Jeg opplevde det slik. Det jeg foretrekker å gjøre (siste stopp på årets store reisebegivenhet for meg er faktisk Budapest), er å leie leilighet. Jeg overnatter vel for et par hundrelapper pr. natt, og drar nytte av store rabatter utenfor høysesong (august). Mat og drikke er utrolig billig med tanke på at dette jo er en europeisk hovedstad.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 Jeg har vært i både Praha og Budapest, og kan anbefale Praha på det varmeste. Synes byen er bedre enn Budapest på alle områder, i tillegg er både hasj og det ene og andre lovlig der, hvis du liker sånt. Hvis ikke så er fortsatt byen finere, billigere, flere attraksjoner, tryggere, etc. Anonymkode: bb918...2b9
Gjest Overrasket Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 16 minutter siden, Skay skrev: Praha var veldig kjedelig. Enig der, altså. Jeg mener, det er vel et torg som er relativt koselig, og jeg fant en lokal kneipe som faktisk serverte meg skikkelig mat til en pris de fastboende selv gjerne betaler. Så turen var ikke bortkastet heller. Men i forhold til andre hovedsteder i Øst-Europa, som virkelig kan være eksotiske, så føltes det som om Praha bare var en døll landsby.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 På 8.6.2017 den 17.28, Overrasket skrev: Jeg personlig ville foretrukket Budapest. Heg har egentlig ikke noe behov for å dra tilbake til Praha engang. Jeg syntes, og synes nok fortsatt, at Praha var ekstremt turistifisert. Det var rett og slett som en hvilken som helst storby i Vest-Europa. Det virket veldig kjedelig, veldig uekte og veldig uinteressant. Det var også overraskende dyrt (mat, handling, cafeer, attraksjoner), kanskje ikke hvis en sammenligner med Norske prisnåver, men hvis en sammenligner med resten av Europa og spesielt Øst-Europa er prisnivået i taket. Budapest har jeg mye mer sansen for. Jeg liker faktisk Budapest veldig godt. Det virker mye mer genuint, mye rimeligere enn Praha, og virkelig en interessant opplevelse. Jeg liker maten der veldig godt, og Ungarn er veldig undervurdert som vinprodusent. Dog er jeg litt usikker på om jeg faktisk ville ha foretrukket å dra dit alene. Kanskje du kan dra litt rundt i Ungarn, du kan f.eks. ta toget til Eger, Szeged, Szentendere og Hollókö (litt usikker på om det går offentlig transport til sistnevnte). Jeg synes helt motsatt. Budapest var kjedelig og kunne vært hvor som helst, mens Praha hadde særpreg. Kan ha noe med når på året man har vært i de byene tenker jeg, når det kommer til turistifisert...? Anonymkode: ec1f7...fa9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 Liker nok Budapest bedre. En del år siden nå, men var i Praha i fjor. Byen føltes ikke så stor, men vi gikk på kafeer og museer. Og rundt i byen. Budapest føles større, tror det er det og. Og litt mer intressant. Anonymkode: 68ffc...000
Gjest Overrasket Skrevet 9. juni 2017 #11 Skrevet 9. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes helt motsatt. Budapest var kjedelig og kunne vært hvor som helst, mens Praha hadde særpreg. Kan ha noe med når på året man har vært i de byene tenker jeg, når det kommer til turistifisert...? Anonymkode: ec1f7...fa9 Jeg besøkte begge godt utenfor høysesong, Budapest var faktisk i hylende vinterstormer. Men det var ikke første gang jeg hadde frosset ørene av meg i en tilfeldig Øst-Europeisk by, så det tok jeg bare med et smil. Det kan delvis skyldes være en smakssak så klart. Jeg vet f.eks. om mange som liker dyre og "glossy" steder i Italia (et land jeg kjenner sånn rimelig greit) som jeg ikke kunne tenke meg å dra tilbake til, og mange som liker New York og Los Angeles, som er nederst på listen over steder jeg liker i USA. Men andre ting er bare harde fakta. Objektiv prisstatistikk viser at Budapest er billigere på alt, shopping, restaurant og overnatting. Det henger nok sammen med at det lokale lønnsnivået er høyere i Praha. Hvorfor? Fordi det er mer turistifisert og prisene er deretter.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #12 Skrevet 9. juni 2017 På 8.6.2017 den 17.28, Overrasket skrev: Jeg personlig ville foretrukket Budapest. Heg har egentlig ikke noe behov for å dra tilbake til Praha engang. Jeg syntes, og synes nok fortsatt, at Praha var ekstremt turistifisert. Det var rett og slett som en hvilken som helst storby i Vest-Europa. Det virket veldig kjedelig, veldig uekte og veldig uinteressant. Det var også overraskende dyrt (mat, handling, cafeer, attraksjoner), kanskje ikke hvis en sammenligner med Norske prisnåver, men hvis en sammenligner med resten av Europa og spesielt Øst-Europa er prisnivået i taket. Budapest har jeg mye mer sansen for. Jeg liker faktisk Budapest veldig godt. Det virker mye mer genuint, mye rimeligere enn Praha, og virkelig en interessant opplevelse. Jeg liker maten der veldig godt, og Ungarn er veldig undervurdert som vinprodusent. Dog er jeg litt usikker på om jeg faktisk ville ha foretrukket å dra dit alene. Kanskje du kan dra litt rundt i Ungarn, du kan f.eks. ta toget til Eger, Szeged, Szentendere og Hollókö (litt usikker på om det går offentlig transport til sistnevnte). Signerer alt dette. Praha føles som en eneste stor turistfelle (selv om det er en koselig en), Budapest er mye mer... liv. Budapest ha også mange ruin pubs som er vel verdt er besøk. Anonymkode: 9a34b...76c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #13 Skrevet 10. juni 2017 Takk for enda flere svar. Ikke lett å bestemme seg! Hvilken måned ville dere anbefale for en langhelg? August, september eller oktober? Anonymkode: b0bfc...952
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #14 Skrevet 11. juni 2017 September. Godt og varmt, men ikke for varmt, slik august gjerne kan være. Dessuten er det mindre turister. Anonymkode: 9a34b...76c
Ginny Skrevet 11. juni 2017 #16 Skrevet 11. juni 2017 Budapest, lett! Beste byen i hele Europa, og med masse historie dersom du liker slikt. Varme kilder, god mat, billig, bare supert 😃 Praha var helt greit, spist et av de bedre noensinne har hatt der. Det er en helt grei by, men den har ikke magien som Budapest har 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå