Gjest TLRR Skrevet 8. juni 2017 #1 Del Skrevet 8. juni 2017 Hei Er det noen som vet hvordan jeg får åpnet en xml fil på mac? Jeg har ikke excel! Jeg får åpnet den i textedit, men da blir den bare en masse tekst slik som dette: <?xml version osv...> Det skal være en slags liste, men jeg får den bare ikke opp. Har prøvd på Windows pc, med Excel viewer. Enten får jeg bare opp det havet av programmeringskoder eller at den ikke kan åpnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #2 Del Skrevet 8. juni 2017 Hva er det du forventer å se? En xml-fil er jo nettopp masse tekst som dette <xml verson...> osv. Anonymkode: 9bf28...058 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TLRR Skrevet 8. juni 2017 #3 Del Skrevet 8. juni 2017 Det skal være en liste over medlemmer. Altså litt sånn som en liste man lager i excel Altså at jeg kan lese navn og adresse litt ala en excel fil. Beskrevet i instruksen deres, står det at man da skal kunne åpne denne listen i Excel etter at man har lagret den, men da får jeg bare feil melding. Har prøvd å åpne den i open office på min mac også, men får også meld. om at den ikke kan åpnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #4 Del Skrevet 8. juni 2017 Ah, sånn ja. Det skal i teorien bare være å velge å åpne filen i excel. Om du får feilmelding kan det være det er noe galt med filen. Anonymkode: 9bf28...058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TLRR Skrevet 8. juni 2017 #5 Del Skrevet 8. juni 2017 Er det noen måte jeg kan se om den er ødelagt? Uansett, takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #6 Del Skrevet 8. juni 2017 XML formatet er ikke for Excel! Du kan prøve å åpne den i Safari, men jeg regner med du får samme teksten opp. Les mer om XML her:https://no.wikipedia.org/wiki/XML Anonymkode: 1424f...1c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #7 Del Skrevet 8. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: XML formatet er ikke for Excel! Du kan prøve å åpne den i Safari, men jeg regner med du får samme teksten opp. Les mer om XML her:https://no.wikipedia.org/wiki/XML Anonymkode: 1424f...1c3 Xml er ikke det samme som excel sitt format, nei, men excel har som regel en plugin som gjør at man kan åpne xml-filer og få dem opp i en pen excel-tabell. Jeg prøvde det nettupp nu på jobben. Du kan jo prøve selv om du har en xml-fil. Anonymkode: 9bf28...058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #8 Del Skrevet 8. juni 2017 14 minutter siden, TLRR skrev: Er det noen måte jeg kan se om den er ødelagt? Uansett, takk for svar Du kan for eksempel prøve http://www.xmlvalidation.com/ Men skal du bare lese dataene? Om du åpner xml-filen i en nettleser vil de antageligvis være pent formatert (men med xml-koder, da), så det er lett å lese til tross for xml-kodene. Anonymkode: 9bf28...058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TLRR Skrevet 8. juni 2017 #9 Del Skrevet 8. juni 2017 Ja har prøvd IE, safari alle program jeg kunne finne på pc! Prøvde også en sånn converter, men det fungerte i heller ikke. Må man ha Excel eller burde det fungere i Excel Viewer? For den vil ikke åpne seg i Excel View!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #10 Del Skrevet 8. juni 2017 1 minutt siden, TLRR skrev: Ja har prøvd IE, safari alle program jeg kunne finne på pc! Prøvde også en sånn converter, men det fungerte i heller ikke. Må man ha Excel eller burde det fungere i Excel Viewer? For den vil ikke åpne seg i Excel View!! Et kjapt googlesøk viser at du må ha excel, excel viewer støtter ikke å åpne xml-filer. Anonymkode: 9bf28...058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TLRR Skrevet 8. juni 2017 #11 Del Skrevet 8. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan for eksempel prøve http://www.xmlvalidation.com/ Men skal du bare lese dataene? Om du åpner xml-filen i en nettleser vil de antageligvis være pent formatert (men med xml-koder, da), så det er lett å lese til tross for xml-kodene. Anonymkode: 9bf28...058 Fikk det ikke til å fungere med den linken heller. Ja klarer å lese informasjon ut av siden, men hadde vært så greit å slippe å redigere vekk ting på 150 sider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TLRR Skrevet 8. juni 2017 #12 Del Skrevet 8. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et kjapt googlesøk viser at du må ha excel, excel viewer støtter ikke å åpne xml-filer. Anonymkode: 9bf28...058 Hehe takk. Da får jeg bare sette meg ned å redigere det jeg klarer å få opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 9. juni 2017 #13 Del Skrevet 9. juni 2017 Jeg leser xml-filer i sublime text eller Xcode 😊 Hvis det bare er deler av innholdet du er ute etter så kan du bruke Python og xml ElementTree, enkelt og greit 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 10. juni 2017 #14 Del Skrevet 10. juni 2017 XML skrives og redigeres gjerne i vanlige programmer for webredigering. Eksempler på adekvate gratis programmer av denne sorten er Visual Studio Code, Atom, Brackets og Notepad++. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 11. juni 2017 #15 Del Skrevet 11. juni 2017 På 8.6.2017 den 14.13, TLRR skrev: Hei Er det noen som vet hvordan jeg får åpnet en xml fil på mac? Jeg har ikke excel! Jeg får åpnet den i textedit, men da blir den bare en masse tekst slik som dette: <?xml version osv...> Det skal være en slags liste, men jeg får den bare ikke opp. Har prøvd på Windows pc, med Excel viewer. Enten får jeg bare opp det havet av programmeringskoder eller at den ikke kan åpnes. Textedit er da et glimrende program å editere xml filer i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TLRR Skrevet 11. juni 2017 #16 Del Skrevet 11. juni 2017 1 minutt siden, prt90 skrev: Textedit er da et glimrende program å editere xml filer i Textedit syntes jeg var noe herk!.... skal prøve de andre nevnte programmer, for nå gidder jeg ikke sitte å redigere mer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 11. juni 2017 #17 Del Skrevet 11. juni 2017 2 timer siden, prt90 skrev: Textedit er da et glimrende program å editere xml filer i TextEdit kan brukes til dette formålet, men er ikke særlig godt egnet for det. TextEdit er først og fremst et program for å redigere tekst og er ikke så godt tilrettelagt for å skrive kode. Man må f.eks passe på at innstillingene ikke automatisk endrer anførselstegn fra " " til « », som er vanlig på norsk. Jeg vil heller anbefale å benytte mer dedikerte programmer for å redigere XML. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå