Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går mistet jeg min nesten nye Siemens CX65 telefon opp i kaffekoppen. Ikke spør meg hvordan det er mulig, det ER det.

Nå, jeg demonterte det som kunne demonteres i full fart, tørket med tørkerull og la innmaten av telefonen og batteriet i stekeovnen og satte den på over- og undervarme med 50 grader. Lot telefonen ligge der i 3 timer, monterte den og la den på badegulvet der det er varmekabler.

I dag virker telefonen, den har en liten skygge på skjermen, men ellers er den helt grei.

Så, et tips til dere andre, hvis uhellet er ute: Stekeovn, 50 grader, så mange timer som mulig - virker også på trådløs telefon.

Verd å forsøke ihvertfall, før man avskriver telefonen helt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd flere ganger at det går an å få liv i telefoner som har vært druknet før...

Sønnen min mistet sin telefon (siemens c60, tror jeg...) i vannet og vi lot den ligge noen dager i vinduskarmen og den virket helt greit etterpå.

Nå sist hadde noen mistet telefonen et eller annet sted med syltetøy, og det er mulig den overlevde det og - vi har ikke prøvd å få liv i den etterpå pga manglende lader, men det skulle ikke forundre meg om den funker ennå. Enkelte telefoner virker som de tåler en del...

Skrevet

Har klart å drukne telefonen min (nokia 6110i) hele tre ganger.. :roll: Har tatt ut alt som går an å ta ut og latt det tørke til neste dag. Mobilen har ikke fått noe varige mèn enda..

Stekeovnen har jeg aldri tenkt på (hørtes litt brutalt ut), men det ser jo ut til å funke.

Må prøve det neste gang :wink:

Gjest happyending
Skrevet

STEKEOVN?? Unnskyld, men er du nesten på kanten til dum?? Les i bruksanvisninga så ser du at telefoner skal ikke utsettes for store temperaturforskjeller, verken høye eller lave temperaturer.. Skal du tørke en telefon må du ALDRI legge den et sted som det er varmere enn varmekabler, du risikerer jo å svi av alt som er inni telefonen..Det er ganske fin teknikk inni der altså.. Du har seriøst bare hatt flaks hvis telefonen har overlevd...

Skrevet
STEKEOVN?? Unnskyld' date=' men er du nesten på kanten til dum?? Les i bruksanvisninga så ser du at telefoner skal ikke utsettes for store temperaturforskjeller, verken høye eller lave temperaturer.. Skal du tørke en telefon må du ALDRI legge den et sted som det er varmere enn varmekabler, du risikerer jo å svi av alt som er inni telefonen..Det er ganske fin teknikk inni der altså.. Du har seriøst bare hatt flaks hvis telefonen har overlevd...[/quote']

Har ikke du termostat i din stekeovn?

Innlegget er endret!

Lea (moderator)

Gjest happyending
Skrevet

Hehe...

Jo, jeg har termostat i stekeovnen, men mobiltelefoner bør ikke oppbevares i 50 grader da dette faktisk ødelegger telefonen... Det burde være ganske enkelt å skjønne...

Skrevet

Ok - o store guru, som du sier. Du har helt sikkert rett. Har du ikke rett så sier vi at du har rett allikevel så vi kan bli ferdig med diskusjonen.

Gjest Starya
Skrevet

Har en slekting som lot mobilen ta seg en tur i vaskemaskinen, finvask-programmet, 40 grader. Skjermen takket for seg, men det gikk fint an å bruke telefonen etterpå. :ler:

Gjest happyending
Skrevet

Hehe, man _kan_ ha flaks og.. Men liksom, sånne ting gjørs man liksom ikke på...

Skrevet

Advarslen er beregnet for batteri... Altså.. Ikke putt telefonen en plass med høye temp. i fare for at batteriet kan eksplodere.

Å utsette telefon for store temp.-forskjeller gjør at det kan oppstå kondens - altså, fuktskader.

Men i dette tilfellet er det da ingen som er dumme... Ville nok ikke puttet mobilen inn i ovnen uansett(pga skjerm osv), men heller latt den tørke i noen dager på et varmt rom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt rett har du i det jordbær.. Men det er også div deler i en mobiltelefon som kan bli "brent opp" av varme, så selvom man har termostat som viser 50 grader så kan det faktisk ødelegge hele telefonen.. Så jeg hadde aldri gjort det jeg heller..

Skrevet

Det lønner seg å legge telefonen inn i ovnen før man skrur den på, så unngår man raske temperaturforskjeller som kan skape kondens.

Komponentene i en mobiltelefon er konstruert på samme måte som i en PC,med et kretskort som inneholder blant annet loddetinn og microprosessorer.

En PC har en arbeidstemperatur på 60-70 grader.

Komponentene i en mobiltelefon vil ikke ta skade av lavere temperaturer enn dette.

Hva skulle de gjort i varmere strøk om ikke telefonen hadde overlevd høye temperaturer?

Skrevet

Men mobiler har også skjermer.. :/

Skrevet
Hva skulle de gjort i varmere strøk om ikke telefonen hadde overlevd høye temperaturer?

Det er jo en viss forskjell på 35 varmegrader- som i varmere strøk- og 70 grader som du har i stekovnen :wink:

En mobiltelefon kan faktisk bli ødelagt av å ligge rett i solsteken også......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...