Gå til innhold

Venneløs - ta opp kontakt med gamle venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har takket være sosial angst i hele oppveksten aldri hatt mange venner. Jeg har en barndomsvenninne, men vi er ikke veldig nære. Jeg fikk en del venner under studietiden, men kontakten forsvant da de flyttet og fikk seg familie etter studiene. Samboeren min er fra andre kanten av landet, og har bare hatt ett vennepar her, men de flytter til høsten. Så da sitter vi her med bare min venninne og hennes samboer som venner...

Jeg lurer på å prøve å ta opp kontakten med en kamerat/vennepar jeg hadde mest kontakt med før. Han har hatt samboer de siste ti årene, og etter han fikk samboer har hun alltid vært med når vi har sosialisert. Men de siste årene har kontakten blitt mindre og mindre. Han er veldig opptatt av karriere, og driver eget firma i tillegg til å ha en annen jobb ved siden av hvor han er veldig engasjert. Så kontakten dabbet mer og mer av. Han brukte lengre og lengre tid på å svare på meldinger, noe som var veldig irriterende. Spesielt når vi skulle avtale ting, og han kunne sende en melding på mandag om vi skulle treffes til helgen, og så når jeg sa ja, når da, så fikk jeg ikke svar før gjerne fredag eller lørdag igjen... 

Jeg følte meg mindre og mindre viktig for ham. Har du lyst til å snakke med noen, så klarer du virkelig svare på en melding en gang i halvåret, mener nå jeg. Jeg ble lei av å ta kontakt uten å få svar, og sluttet å ta iniativ fordi jeg ble så lei meg og følte meg så avvist når han brukte en uke på å svare og da gjerne svarte at det ikke passet. Så nå har det gått to år siden sist vi så hverandre. Jeg har sendt bursdagshilsener og julehilsener, men har ikke fått svar i år....

Så selv om vi nå trenger flere venner, og jeg savner ham, er jeg usikker... Det kan hende det er mer "spennende" å være venner med meg når jeg har samboer. 

Ville dere prøvd å ta opp kontakten med ham?

Jeg har/hadde også en kamerat, som til tross for at vi har vært venner i over 15 år uten at det på noe tidspunkt har vært noe mer mellom oss, reagerte som om det var verdens undergang da jeg fikk samboer, og har vært mutt og passiv-aggressiv hver gang vi har møttes, og helt sluttet å ta initiativ til kontakt. Og jeg ble så lei meg av oppførselen hans at jeg også har sluttet å ta kontakt, så vi har ikke truffet hverandre på et halvt år nå. 

Jeg lurer også på å ta opp kontakten med ham; men da MÅ han godta at jeg har samboer, og tåle at jeg snakker om ham uten å bli sur. Helst vil jeg at han skal kunne være sosial med samboeren min også, så han kan komme på besøk til oss. 

Det er litt kjipt nå, når vi bare har ett vennepar å være sammen med, og hun er kronisk syk og mye dårlig så det gjerne går to-tre måneder mellom hver gang vi treffes... 

Anonymkode: a71d8...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg hadde prøvd å finne nye vennskap enn å ta opp gamle. Det kan bli vanskelig å vekke gløden i noe som er forbi.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skulle tatt opp igjen det med han som var treg til å svare etc så er det jo ikke sikkert at det er mulig, hvis han bevisst unngikk å svare deg, være treg. Kanskje han gjorde dette da han ikke ønsket kontakt mer. Eller at dama var sjalu på deg. Hvis du skulle prøvd igjen her burde du fortalt han hvordan du opplevde siste tiden, om han ønsker mer kontakt eller ikke. Rett og slett få det avklart før du gjør en innsats og sitter igjen såret og lei deg.

Når det gjelder han andre hadde det nok også her vært lurt å fått avklart litt som du selv skriver. 

Eller så kan det rett og slett være tid for å finne nye venner.

Anonymkode: 8a74c...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig å finne folk jeg har lyst til å være venner med, og så skal jo de ha lyst til å være venner med meg også... 

Jeg prøvde aktivitetsvenner, men de to jeg traff derfra var alt for intense. Jeg vil gjerne ha venner av typen som vil treffes kanskje en gang i mnd eller så, og som kan sende en melding eller to i uken. Ikke sånne som vil treffes minst en gang i uken, og som bombarderer meg med snaper og invitasjoner og hurlumhei. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skulle tatt opp igjen det med han som var treg til å svare etc så er det jo ikke sikkert at det er mulig, hvis han bevisst unngikk å svare deg, være treg. Kanskje han gjorde dette da han ikke ønsket kontakt mer. Eller at dama var sjalu på deg. Hvis du skulle prøvd igjen her burde du fortalt han hvordan du opplevde siste tiden, om han ønsker mer kontakt eller ikke. Rett og slett få det avklart før du gjør en innsats og sitter igjen såret og lei deg.

Når det gjelder han andre hadde det nok også her vært lurt å fått avklart litt som du selv skriver. 

Eller så kan det rett og slett være tid for å finne nye venner.

Anonymkode: 8a74c...b6f

Jeg har ikke inntrykk av at han fadet meg ut eller ikke ville ha kontakt med meg. Mer det at han var så sinnsykt opptatt hele tiden, og derfor var distré og ikke klarte svare på ting eller ikke hadde tid. Samboeren hans klaget hele tiden på jobbingen hans, at han alltid satt oppe til 2-3 om natten, og gjerne sto opp i sekstiden også i helgene for å jobbe. 

Så det var nok mer det å prioritere tid til venner som var vanskelig, og da var jeg litt for langt i vennelista til at jeg kom høyt nok opp på prioriteringslista. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt kontakt med han første med samboer og skrevet Hei! Lenge siden sist osv, og spurt hvordan det går med han? Du tenkte du ville høre fra deg, har fått samboer siden sist, og lurer på om de to vil komme på middag, feks, eller noe lignende? :)Tror kanskje det kan ha vært hans kjæreste som ikke ville at han skulle ha ei jente som nær venn, men nå har du jo samboer også, så da er det kanskje bare hyggelig. Det ser du jo på hvor fort han svarer , og om han er flinkere på det enn forrige gang, verdt et forsøk , taper jo ingen verdens ting! :)

Anonymkode: b9574...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...