Gå til innhold

Så vanvittig fysen bestandig!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på noen tips til å få bukt med søtsuget jeg føler. Har vært flink lenge og spist sunt i ukedagene, men hatt fredag og lørdager hvor jeg har unnet meg litt sjokolade, smågodt osv. Det har gått kjempe bra helt til nå nylig. Jeg får så vanvittige søtsug på kveldene at jeg drar ut for å kjøpe. Jeg bare MÅ ha det. Jeg er opptatt av å holde en sunn vekt og spise næringsrikt og sunt, men når jeg får dette suget etter søtt så bryr jeg meg ikke om hvorvidt jeg får diabetes eller blir tykk. Trangen er så sterk der og da. Har noen noen tips til meg til å klare motstå? Som sagt, jeg spiser sunt og regelmessig, og holder stabilt blodsukker, jeg vet at i helgen kan jeg kose meg, så det er ikke sånn at jeg nekter meg selv det jeg har lyst på. Problemet er bare at jeg får så sterk trang til noe søtt der og da at jeg ikke klarer motstå. Jeg vil tippe det er sånn en narkoman føler det med rus. Jeg kunne gjort hva som helst for sjokolade når jeg først har fått lyst på det. Kan noen gi meg noen råd om hvordan jeg klarer motstå? Og kun holde meg til helgen sånn som jeg klarte uten Problemer før.

Anonymkode: 2939a...46a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser sikkert for lite.

Anonymkode: 48e1c...cb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare også si at jeg har prøvd å spise frukt isteden, men det hjelper ikke. Har også prøvd å ta en liten rute med sjokolade, hjelper heller ikke. Når jeg først har kjøpt spiser jeg en hel 300 gr pose på 10 min. Er så kvalm etterpå men vil ha mer likevel. Det er så frustrerende å ha et så sterkt sug etter søtt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser sikkert for lite.

Hvorfor vil set ha noe å si på søtsug?

jeg spiser frokost, lunsj og middag. Jeg er alltid mett etter midddg, men lyst på sjokolade likevel.

Skrevet

Dette oppleves sikkert som et irriterende svar, jeg ville selv synes det før hvertfall :fnise:

jeg har kuttet ut å spise/kjøpe søtsaker når jeg kjenner suget. Har gjort dette et par mnd nå og nå kjenner jeg sjeldent suget. Kjøper heller ikke søtsaker til helger selv, fordi jeg vet det alltids blir besøk, fester, turer ut for å spise osv hvor det blir spist søtsaker/snacks. Jeg har en formening om at kroppen vender (?) seg til å bli kvitt suget når man slutter å tilfredsstille suget hele tiden. Vanen blir jo også brutt med en ny og sunnere vane.

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du ellers? 

Jeg slet voldsomt med søtsug før. Det kom seg veldig da jeg begynte å spise mer karbohydrater i form av grovbrød, fullkornris, osv. Kroppen min trengte rett og slett mer karbohydrater, kanskje fordi jeg trener mye. 

Jeg pleide en stund å lage såkalt "sunne" søtsaker, av typen fitnessbloggermat, med sukrin og stevia, etc. Men det gjorde ting bare verre. Etter at jeg kuttet ut å spise søtsaker i hverdagen, ble jeg også gradvis kvitt suget etter det. 

Meditasjon har også hjulpet. Det å bare observere tankene og følelsene i kroppen, og kjenne på at ja, jeg har en følelse og en tanke, men jeg er ikke nødt til å reagere på denne følelsen/tanken. Den kan bare være der, og etter en stund går den vekk av seg selv. Det må øves litt på, men det går. Nå kan jeg ha sjokolade i skapet uten at den konstant ligger og roper på meg, det var helt klin umulig før. 

Men jeg er fremdeles sånn at jeg ikke klarer spise søtsaker med moderasjon. Jeg kan ikke spise et par ruter, og så stoppe. Enten eter jeg ingenting, eller så glufser jeg i meg til det er tomt. Verken kvalme eller skam er nok til å stoppe meg når jeg først har fått sjokolade på tann :P 

Anonymkode: c99f8...d6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du spiser feil? For magert med for lite fett?

Anonymkode: 6db48...b75

AnonymBruker
Skrevet

Har du kuttet både karbohydrater og fett? Eller kanskje fett? 

Du tror sikkert du spiser næringsrikt , men du spiser nok enten for lite kalorimessig eller gir lite karbohydrater/ fett/ protein, og så gir det utslag i form av søtsug fordi kroppen din vil ha mer energi raskt. 

Andre alternativer er at du kanskje har begynt på hormonpreparater eller at du har kommet inn i en ond sirkel der du spiser du spiser sukker så ofte at det har skapt avhengighet, og da hjelper det å bryte det en periode. 

Vil foreslå å spise mer variert, spis fett i form av nøtter og avokado, og spis nok av alle typer næringstoffer. Når du kjenner søtsug utenom det du har bestemt er greit for deg selv å spise raffinert sukker så spis sjokolade uten sukker med feks stevia eller lignende (helsekost eller iHerb) . Så løser det nok floken :)

Anonymkode: 9f8c1...eb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil set ha noe å si på søtsug?

jeg spiser frokost, lunsj og middag. Jeg er alltid mett etter midddg, men lyst på sjokolade likevel.

Da spiser du feil. Andre har nevnt karbohydrater og fett.

Skrevet

For å bli kvitt et problem kan det tenkes du må finne ut hvorfor du har det. Det kan være mange grunner. Når jeg leser ditt innlegg, slår det meg:

Å referere til sitt normale kosthold som å "være flink" og "spise sunt", betyr ofte at man ikke er helt fornøyd med tingenes tilstand. 

Det å "unne seg" noe betyr ofte at man "gir etter" eller tenker at man egentlig ikke "burde". Jo mer man gjør av ting man synes man ikke "burde", jo vanskeligere er det å ha tillit til seg selv. Jo dårligere tillit man har til seg selv, jo mer engstelig, nedfor og handlingslammet blir man. Jo mer engstelig, nedfor og handlingslammet man føler seg, jo større trang får man til trøst, oppmuntring, avledning. Søtsaker er pefekt som trøst, oppmuntring og avledning av ubehagelige tanker. All verdens godteri er en kjøretur unna. Hvorfor skulle du ikke spise masse godteri?

Det kan hende at du ikke spiser så sunt som du tror til hverdags. Får du i deg nok fett, protein og fiber? Spiser du variert? Du blir mett, men smakte det godt?

Mennesker flest liker søt smak. I naturen indikerer søtsmak at maten er næringsrik og trygg å spise. Men moderne menneskeskapt mat er så lettilgjengelig og ofte så søt og lettfordøyelig at appetitten vår blir forstyrret og vi kan lett komme til å spise for mye (kalorier) lenge før vi har fått i oss nok (næring). Dette må vi ta høyde for når vi velger hvordan vi skal håndtere matsituasjoner.

Når man først har en sterk trang, vil følelsen av at man "må" tilfredsstille den øyeblikkelig, midlertidig overskygge behovet for helse og velvære på lengre sikt. Følelsen kan minne om angst. Angst kan også oppleves om veldig virkelig. Og følelsen er ekte, selv om trusselen er innbilt eller overdrevet.

Å gjøre noe ofte, skaper en vane. Spisevaner er ikke forskjellig fra andre vaner der. Vaner skaper preferanser, preferanser skaper vaner. Men vaner og preferanser kan endres. Det krever av og til en innsats. Ofte er det vanskelig å bare kutte ut en vane du liker. Finn en ny vane du kan tenke deg å erstatte den gamle med. 

Men det er også ofte lettere å ikke gjøre noe enn å gjøre noe. Du kan jo feks la være å dra på butikken uten at du har planlagt det? Å planlegge aktiverer de delene av hjernen som bryr seg om langsiktige mål. Det er rett og slett et middel for impulskontroll. Du kan planlegge hvor ofte og hvor mye du skal spise av forskjellige ting. Hvis du gjør noe sjelden, vil det sannsynligvis få deg til å glede deg mer til det, noe som kan bidra til å gjøre opplevelsen enda bedre. Du vil oppleve at du har mer ro og mer selvkontroll. Dette vil etterhvert gjøre deg mer kresen - du vil gjøre en innsats for å finne noe som virkelig vil tilfredsstille deg, og heller stå over, enn å nøye deg med noe middelmådig - å hive i seg en plate kokesjokolade føles plutselig ikke riktig lenger.

Denne tilnærimingen dreier seg dermed om å gjøre det lettere å ta gode valg og mer kronglete å ta dårlige valg. Men valget er alltid ditt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen! Jeg synes det har hjulpet å bli mer aktiv for jeg har ikke så lyst på sjokkis etter trening. Da føler jeg jo at jeg ødelegger alt :P men jeg unner meg lørdagsgodt, så da har jeg noe å glede meg til :) men den fysenheten kan være helt forferdelig!

Anonymkode: 07877...df7

• Liker 1
Skrevet

Spis veldig mye proteiner minst fire ganger om dagen og tren hardt to ganger i uken! 😼

Skrevet

Hvis jeg tenker at noe ikke er "lov", blir jeg helt opphengt i det. Så for meg hjelper det å spise litt dessert, sjokolade, is ofte. Jeg tenker litt sånn: en liten dessert (eller liknende) hver dag er ok.

Men hvis jeg spiser is, så spiser jeg ikke noe annet søtt den dagen. Og spiser jeg en kake, tar jeg et lite stykke og ikke noe mer den dagen. Og jeg vet alltid at i morgen så venter noe annet godt. Og dette velger jeg siden jeg er veldig glad i nettopp disse tingene, og så kutter jeg heller andre ting som jeg ikke setter like mye pris på (som juice, latte, melk, øl, brus osv)

• Liker 1
Skrevet

Du kan teste ut kromtilskudd, det har iallefall effekt på meg når jeg har perioder der jeg er så søtsjuk at jeg nesten vurderer å gafle i meg nutellaboksen (jentungen får nutella på brødskiva på lørdager..)

Krom får du kjøpt på apotek og helsekost. 

Ellers så har jeg merke at hvis jeg får i meg regelmessig sukker så blir søtsuget verre. Trenger nødvendigvis ikke være rent snop, men det kan være matvarer med mye sukker i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...