AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Har jobbet i butikk i 2 år. Jobber en del natt men har aldri fått nattillegg. Har jeg krav på dette? Har prøvd å Google litt men finner ikke så mye. Vil gjerne vite med sikkerhet før jeg legger fram et krav til sjefen. Tariff blir ikke fulgt i min butikk Takk Anonymkode: 53f84...422
Angelheart2 Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 Så lenge bedriften du jobber for ikke er bundet av tariff så har du ikke krav på noe. Lønn er en avtale som gjøres mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så dersom du ikke har noe i kontrakten din om nattillegg så har du ikke noe krav om det heller. Hadde bedriften fulgt tariff så ville du hatt nattillegget regulert i tariffen.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #3 Skrevet 8. juni 2017 Det må jo nevnes at selvom bedriften ikke følger tariff, så er det jo veldig uetisk å ikke gi arbeiderne nattillegg. Så dere får den samme timelønna uansett om dere jobber dag, kveld, natt eller helg? Anonymkode: f6581...6b2
Angelheart2 Skrevet 8. juni 2017 #4 Skrevet 8. juni 2017 Uetisk kan så være, men fullt lovlig. Jeg tenker at dersom man har jobbet på plassen i 2 år uten å reagere på lav lønn, så er det kanskje litt sent å prøve å gjøre noe med det? Lønn er noe som godtas når man skriver arbeidsavtale og som eventuelt kan forhandles årlig, men man har ingen krav på noe utover det man faktisk ble enige om i kontrakten. Vi har (dessverre) ingen lovfestet minstelønn her i landet, så i praksis kan folk jobbe for 20,- timen til alle døgnets tider uten at noen kan straffes av den grunn. Nå er det også greit å nevne at flere og flere tariffer blir allmengjort. Det vil si at bedrifter innen disse bransjene MÅ følge tariff uansett. Dette gjelder blant annet innen renhold og byggfag. Butikk er vel ikke der enda, er jeg redd. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #5 Skrevet 8. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet i butikk i 2 år. Jobber en del natt men har aldri fått nattillegg. Har jeg krav på dette? Har prøvd å Google litt men finner ikke så mye. Vil gjerne vite med sikkerhet før jeg legger fram et krav til sjefen. Tariff blir ikke fulgt i min butikk Takk Anonymkode: 53f84...422 Fagorganiser deg. Anonymkode: 8180d...348
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Ingen tillegg uansett på døgnet jeg jobber. Jeg er fagorganisert TS Anonymkode: 53f84...422
Drakan Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 (endret) Så vidt jeg vet så skal du betales mer når du jobber kveld en når du jobber dag. Altså om du jobber etter midnatt Endret 9. juni 2017 av Drakan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå