Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke jobb. Har to bachelorgrader, så nå er jeg overbevist om at det er fordi jeg har et ikke norsk navn. Vurderer helt seriøst å endre det. 

Anonymkode: 069b7...8a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett, men hvordan skriver du søknadene dine og CV? Mange slurver. Jeg har også et utenlandsk navn og sliter med å skaffe meg jobb. Jeg tok kontakt med bemanningbyrå og de putta meg inn i deltidsstillinger. 

Anonymkode: ab1e0...7e9

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo skylde på det. 

Eller du kan se på følgende: 

Burde du ta en master i et av studiene? 

Skriver du gode nok søknader? 

Har du en god CV? 

Bruker du nettverket ditt? 

Hvordan er du på jobbintevju? 

Har faktisk en venninne selv (fra et sør-asiatisk land) som tenker likt som deg. Hun tror hun automatisk blir forkastet fordi hun har utenlandsk bakgrunn, så hver gang hun får avslag skylder hun på det. 

Broren til en annen venninne (de er fra et nord-afrikansk land) fikk heller ikke jobb etter endt utdannelse. I hans tilfelle var det litt tilfeldig siden han var ferdig utdannet ineginør i det oljekrisen slo inn. Istedenfor å skylde på samfunnet og alle rundt seg, begynte han å jobbe som tolk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke nødvendigvis en bedre kandidat med to bachelorgrader. Noen ledere tenker negativt om de som studerer og samler på flere grader. Jeg sier ikke at du gjør dette, men det kan se sånn ut fra andre perspektiv.

Det er sant at de med utenlandske navn sliter litt ekstra med jobb, men det du bør gjøre istedet er å heller ringe eller møte opp personlig. På nettet og på papiret så er det eneste unike ved deg navnet ditt, mens i et personlig møte så er det flere ting, som utseendet, stemmen din, sosiale ferdigheter, og masse flere egenskaper som blir lagt merke til.

Anonymkode: 20623...636

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir som å at jeg skal skylde på at jeg er blond. Hvis du søker jobber hvor utdannelsen din er relevant, så har det ingenting å si at du har utenlandskt navn. I kassa på rema kan det hende du blir nedprioritert, men ikke i høyere utdannelser. Jeg har mange venner med veldig utenlandske navn og utdannelser, de får jobb der de ønsker. 

Gjør som de andre her sier, kontakt bemanningsbyrå, nav kan hjelpe deg med å skrive CV'n din på en god måte. 

Anonymkode: b7487...1c0

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min er fra et land i Vest Afrika og han har et forferdelig navn; høres ut som en seksuell handling.

Han er utdannet ingeniør og fikk lett jobb etter studiene. Først i kommune, så i oljebransjen. 

Ikke vær for kresen, ta det du kan få er mitt råd!!

Anonymkode: 692bd...d1c

• Liker 2
Gjest Cicero
Skrevet

Med mindre du har et veldig uheldig navn a la det AB over skisserer, er det neppe på grunn av navnet ditt. Er plenty av nordmenn som sliter med å få jobb om dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er arbeidsmarkedet for de jobbene som du ønsker deg ? 

Hvis det er veldig mange andre jobb-søkere som har samme utdannelse arbeidserfaring som deg, så kan du ikke bare skylde på at du kommer fra utlandet... 

Anonymkode: e869c...9d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å at jeg skal skylde på at jeg er blond. Hvis du søker jobber hvor utdannelsen din er relevant, så har det ingenting å si at du har utenlandskt navn. I kassa på rema kan det hende du blir nedprioritert, men ikke i høyere utdannelser. Jeg har mange venner med veldig utenlandske navn og utdannelser, de får jobb der de ønsker. 

Gjør som de andre her sier, kontakt bemanningsbyrå, nav kan hjelpe deg med å skrive CV'n din på en god måte. 

Dette er en reell problemstilling. 

Du har kanskje sendt med bilde på søknad og ikke fått jobben? Det var fordi du var stygg!! (Ikke blond!!)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, The Kitten skrev:

Du kan jo skylde på det. 

Eller du kan se på følgende: 

Burde du ta en master i et av studiene? 

Skriver du gode nok søknader? 

Har du en god CV? 

Bruker du nettverket ditt? 

Hvordan er du på jobbintevju? 

Har faktisk en venninne selv (fra et sør-asiatisk land) som tenker likt som deg. Hun tror hun automatisk blir forkastet fordi hun har utenlandsk bakgrunn, så hver gang hun får avslag skylder hun på det. 

Broren til en annen venninne (de er fra et nord-afrikansk land) fikk heller ikke jobb etter endt utdannelse. I hans tilfelle var det litt tilfeldig siden han var ferdig utdannet ineginør i det oljekrisen slo inn. Istedenfor å skylde på samfunnet og alle rundt seg, begynte han å jobbe som tolk. 

Master?? Det er altfor mange som tar master til ingen nytte.

Har du hørt om master-syken?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke jobb. Har to bachelorgrader, så nå er jeg overbevist om at det er fordi jeg har et ikke norsk navn. Vurderer helt seriøst å endre det. 

Anonymkode: 069b7...8a1

I hvilken/hvilke bransjer kan du søke da? Det er ikke lett for de fleste å få fast jobb i dag. Har selv bare hatt vikariater de siste 4 åra i barnehage. Er utdanet barnehagelærer, men her jeg bor, så er det nesten umulig å få fast jobb. Har 2 barn i småskolealder, så å pendle mer enn en time hver vei kan jeg ikke. Mannen min (er utenlandsk) begynner kl 0700 i sin jobb, så han kan ikke levere på SFO. Har søkt sykepleien til høsten og håper jeg kommer inn. Der er det mye enklere å få jobb her jeg bor.
Kanskje du må flytte for å få jobb, noe som ikke er så enkelt for mange. Har du arbeidspraksis i tillegg til utdannelsen din? Mange arbeidsgivere foretrekker at folk har jobbet, ikke bare tatt bachelorgrader.
Uansett, lykke til videre med å søke. Har du fått hjelp av NAV?

Anonymkode: bfce2...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er norsk, med det norskeste navnet som finnes, omtrent, det er veldig norskt! Jeg får heller ikke jobb.

Jeg er en fantastisk arbeidstaker, skriver bra søknader og har en fin CV satt opp av en profesjonell, blir ikke kalt inn til intervju engang. Hva skal jeg skylde på? Må være fint å ha noe/noen å skylde på alltid, utenom seg selv.

Anonymkode: 5aa8a...c0c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er norsk, med det norskeste navnet som finnes, omtrent, det er veldig norskt! Jeg får heller ikke jobb.

Jeg er en fantastisk arbeidstaker, skriver bra søknader og har en fin CV satt opp av en profesjonell, blir ikke kalt inn til intervju engang. Hva skal jeg skylde på? Må være fint å ha noe/noen å skylde på alltid, utenom seg selv.

Anonymkode: 5aa8a...c0c

Utdanning/jobb du søker på?

Anonymkode: 12368...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får heller ikke jobb, og er 100% norsk, så det at du er utlending har ingenting å si

Anonymkode: f8c44...ba4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er erkenorsk og får heller ikke jobb for tiden. Ikke alltid det er navn og etnisitet som spiller mest inn. Mye handler om flaks og tilfeldigheter, håper jeg.

Anonymkode: 451d8...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Master?? Det er altfor mange som tar master til ingen nytte.

Har du hørt om master-syken?

Kjære vene. Brukeren oppfordret ikke TS til å ta en master, men heller å se på om det er lurt for å bedre sjansene for jobb. 

Anonymkode: 81b81...cc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskning sier det stikk motsatte. Jeg er helt enig i at man ikke automatisk kan skylde på det, for det finnes også mange andre som sliter med å få jobb, men faktum er at man har noe lavere sjanse til å bli kalt inn på jobbintervju med et utenlandsk navn. Hvorvidt man også har lavere sjanser hvis man først har kommet seg på intervju, vet jeg ikke om det finnes noen forskning på, men jeg håper og tror at man er over bøygen da.

Anonymkode: 94ce9...c55

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fra Nord-Afrika selv, og har veldig god erfaring med måten jeg skriver mine søknad og cv´er på. Jeg havner på opptil 3gangsintervju . Så hvis du vil , TS, så kan du godt sende meg en pm. Og hvis du trenger tips til skriving av søknad og cv, så kan jeg mer en gjerne dele det jeg kan med deg :) Har et internasjonalt navn selv, så man må stå sammen ;)

Men å endre navnet ditt skal du ikke ass ;) Får være grenser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2017 den 7.13, AnonymBruker skrev:

Dette er en reell problemstilling. 

Du har kanskje sendt med bilde på søknad og ikke fått jobben? Det var fordi du var stygg!! (Ikke blond!!)

I alle dager?????

• Liker 1
Skrevet

Å ha bachelor er ikke en garanti for jobb i dag, heller ikke et norsk navn :fnise: hos oss vurderer vi absolutt alle søkere uavhengig av hvor de kommer fra, hvilket navn de har osv opp mot kriteriene vi har for stillingen sett mot den utdannelse og erfaring søkeren har - kun det! Når vi kommer til inkalling til intervju vurderer vi selvsagt en søker med forholdsvis lokal tilknytning foran en som for eksempel bor i India (mange som søker derfra faktisk!!) av naturlige årsaker - men vi utelukker ikke gode kandidater basert på behvo for reallokering!

Hvordan de setter opp søknaden, hvordan CV er og hvilke referanser som legges ved vektlegges også selvsagt men i første omgang er det relevant utdannelse / erfaring som teller mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...