AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 For ikke lenge siden ble jeg kjøpmann i min egen butikk. Forrige helg traff jeg noen venner, og to av dem spurte hvorfor jeg ikke hadde tilbudt dem jobb. Jeg vet at de sliter med å få seg fast jobb etter endt utdannelse og at de på dette tidspunktet tar alt de kan få, i hvert fall frem til de får en stilling som er mer relevant for utdannelsen deres. De ble enda mer fornærmet da det kom frem at jeg har gitt en felles venninne av oss jobb. Forskjellen er at hun selv kom inn og gratulerte meg på åpningsdagen til butikken, og noen dager senere kom hun og spurte om jeg trengte flere folk. Føler liksom det blir litt feil at jeg bare skal dele ut jobber til venner. Særlig om de ikke gjør en innsats selv som i det minste å komme og spørre meg. Er det jeg som er helt på bærtur? Anonymkode: 17a72...2c1 7
emilie123 Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 Gratulerer med ny butikk. Synes ikke du er på bærtur. Skal de ha jobb hos deg så bør de i det minste gjøre en innsats for å få jobb. Tror heller ikke det er vanlig å fylle opp arbeidsplassen med venner og bekjente. Du må ansette de du vil ha i butikken og er overhodet ikke forpliktet til å gi venner jobb. Ønsker deg lykke til 10
The Kitten Skrevet 8. juni 2017 #3 Skrevet 8. juni 2017 Enig med emilie123. At du ga hun ene venninnen din jobb var jo p.g.a at hun faktisk kom og spurte, så det trenger de virkelig ikke å bli sur for. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #4 Skrevet 8. juni 2017 Du burde selvsagt svart at du ikke har sett at de har sendt inn søknad. En annen ting: jeg ville ikke blandet for mange venner med jobb. Blir det tull et sted fører det fort med seg tull videre. Anonymkode: bf672...abb 8
Gjest ti10 Skrevet 8. juni 2017 #5 Skrevet 8. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du burde selvsagt svart at du ikke har sett at de har sendt inn søknad. En annen ting: jeg ville ikke blandet for mange venner med jobb. Blir det tull et sted fører det fort med seg tull videre. Anonymkode: bf672...abb Enig, tviler på at å ansette mange venner og bekjente er så lurt. Virker jo allerede som at de forventer spesialbehandling, tenk deg hvordan det vil være å ha en gjeng "primadonnaer" i jobb. En annen ting er at du nok burde fokusere på hva de du ansetter faktisk kan tilføre butikkdriften din, ikke hvem du hjelper ved å ansette. Lykke til:)
SunnivaOslo Skrevet 8. juni 2017 #6 Skrevet 8. juni 2017 Har opplevd det samme som deg. 3-4 stk som ville jeg skulle skaffe dem jobb. Jeg står ikke alene i det å kan gi noen en jobb,men folk jeg anbefaler, får som regel ihvertfall et intervju. 2 av de som ville ha vet jeg er sånne forsentkommere og sløvinger så da R det vanskelig for meg å anbefale dem videre. Du vil ikke ha en butikk som fungerer om du bare ansetter venner. Det blir en slags ubalanse da de tror at siden du er venn så kan de "gjøre hva de vil" typ ringe deg og si at de ikke kan jobbe da og da pga det og det. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #7 Skrevet 8. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde selvsagt svart at du ikke har sett at de har sendt inn søknad. En annen ting: jeg ville ikke blandet for mange venner med jobb. Blir det tull et sted fører det fort med seg tull videre. Anonymkode: bf672...abb og Familiemedlemmer. Anonymkode: 8a004...f18 1
Ananas. Skrevet 8. juni 2017 #8 Skrevet 8. juni 2017 Jeg hadde ikke gitt den felles venninnen jobb heller, så jeg synes du allerede har vært "greiere" enn man kan forvente. Det blir lett å utnytte hverandre i en situasjon der sjef og venner er ansatte, og det kan også være utrivelig å være en som er ansatt på ordinært grunnlag i en bedrift der sjefen har mange venner på jobb. Det er rett og slett sånn at man unngår mange potensielle problemer om man holder seg til å ansette på alminnelig vis.
Gjest Margit Spat Skrevet 8. juni 2017 #9 Skrevet 8. juni 2017 Jeg er tilhenger av å skille mellom jobb og vennskap, og allerhelst unngå å ansette venner. I gode tider går det selvsagt fint, men det kan være vanskelig å skille mellom sak og person dersom det skulle bygge seg opp til en konflikt eller bli vanskeligheter på en eller annen måte. Lojalitetskonflikter kan man også komme opp i, noe som er vanskeligere når det er private vennskap involvert. I slike tilfeller risikerer man å miste både venner og ansatte. Jeg synes de fornærmede venninnene dine er totalt urimelige. Når de ikke engang har spurt om du trenger hjelp, så har de virkelig ingen ting å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå