LarsLarsere Skrevet 3. januar 2005 #41 Del Skrevet 3. januar 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102068 Denne kunne sikkert også ligget på religion- men den er jo relativ aktuell. Ja - hva tror dere? Er dette et tegn fra Gud :o * Det er ikke rart at man blir ateist* Jeg tror ikke det er et tegn fra gud. jeg tror ikke det er noen gud engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #42 Del Skrevet 3. januar 2005 Var visst litt vanskelig å forstå det der. Du skjønner at de som drar ned for å misbruke disse barna og kvinnene, ofte drar hjem igjen etter en stund, så de færreste av dem har blitt rammet. Vel, naturligvis. Du hadde vel ikke ventet deg en flodbølge presis nok til å bare ramme husene til de som misbruker barn rundt om i verden, hadde du vel? Poenget er at den rammet asia. Hvilket nå har resultert i av mange ikke reiser dit. Ikke nørvendigvis i frykt av at det skal komme en ny flodbølge, men mye pga det er et katastrofe område der nede nå, samt det vil ta tid før turistnæringen er oppe 100% igjen. Dette skjønte du vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alisia4 Skrevet 3. januar 2005 #43 Del Skrevet 3. januar 2005 Las ikke innleggene og over da jeg la inn innlegget mitt. Jeg siterte bare Bibelen. Vil ikke profetere sånn og slik over noen. Men slik verden er i dag og er og har vert gir det meg en ro når jeg vet at denne verdens lidelser en dag skal ta slutt og en ny jord uten sorg og smerte skal komme. innleggene dine er så innholdsrike. Er også kristen og vet at det er noe godt som venter, men likevel ligger det langt utenfor min evne til å forstå hva det egentlig vi går til. sånn tror jeg det må være for de fleste. Og jeg tror at vi lever i den siste tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 3. januar 2005 #44 Del Skrevet 3. januar 2005 Vel, naturligvis. Du hadde vel ikke ventet deg en flodbølge presis nok til å bare ramme husene til de som misbruker barn rundt om i verden, hadde du vel? Poenget er at den rammet asia. Hvilket nå har resultert i av mange ikke reiser dit. Ikke nørvendigvis i frykt av at det skal komme en ny flodbølge, men mye pga det er et katastrofe område der nede nå, samt det vil ta tid før turistnæringen er oppe 100% igjen. Denne katastrofen er da glemt om noen måneder. Allerede er det folk på andre strender i Thailand. Denne katastrofen har vel også skapt flere desperate mennesker som selger kroppen sin for mat. Ikke den skarpeste kniven i dommdedagsskuffen denne guden her. Glad han ikke har noe med mitt liv å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #45 Del Skrevet 4. januar 2005 Ikke den skarpeste kniven i dommdedagsskuffen denne guden her. Glad han ikke har noe med mitt liv å gjøre. Godt sagt :-) Gjest- sånne teorier som dine skremmer meg og makan fordømmende holdninger skal man lete etter. Er det å være en god kristen?, nei la meg da heller slippe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #46 Del Skrevet 4. januar 2005 Denne katastrofen er da glemt om noen måneder. Allerede er det folk på andre strender i Thailand. Denne katastrofen har vel også skapt flere desperate mennesker som selger kroppen sin for mat.. Du må du skjønne at det alltid vil være mennesker på stranden i Thailand. Og aldri har jeg sagt at dette er absolutt. Som jeg nevnte fra første stund var dette en teori en ikke kunne forkaste. At det muligens er flere nå som selger legemet sitt er de gjeldens frie vilje å gjøre. En kan slå en butikktyv på fingrene, men man har ingen kontroll på hvorvidt butikktyven vil fortsette. At de som ikke respekterer sitt legeme velger å fortsette (i likhet med eksempelet med butikktyven) er det bare de selv som står til ansvar for. Ikke den skarpeste kniven i dommdedagsskuffen denne guden her. Glad han ikke har noe med mitt liv å gjøre Dette burde du vel ha holdt deg for god for. Er det sånn du opptrer i det daglige også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 4. januar 2005 #47 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg skjemmes over at kristne kan fremme så til de grader intolerante og blinde syn som Gjest har gjort i denne tråden. Jeg tror på Gud og Jesus, men kan ikke etter beste evne finne noe i kristen teologi som støtter ditt syn, så din såkalte teori som du mener ikke kan forkastes må stå helt for din egen regning. Jeg er i likhet med mange her inne takknemlig for at flere biskoper har gått ut mot dommedagsprofetene som prøver å slå mynt på flodbølgekatastrofen. I følge Det nye testamentet har Gud latt sin straff ramme Jesus, og ingen annen straff venter oss før etter den siste dag. Å mene at Gud driver med små forsøksdommedager her og der for å straffe folk som du mener er mer syndige enn deg selv, og som samtidig rammer blindt og tilfeldig, er ubibelsk. At du mener at prostituerte i Thailand er de mest syndige i verden, viser også at du ikke har skjønt bæret av hva Jesus holdt på med da han ruslet rundt på jorden. Han tilbrakte faktisk all sin tid sammen med samfunnets fattige og utstøtte, og hans dom over de rike og selvopphøyde var nådeløs. Jeg er sjokkert over at du ikke vet noe om mekanismene bak prostitusjon og at du virkelig tror dette er noe kvinnene selv har valgt fordi de ikke respekterer sine egne kropper... Hvem Jesus ville anklaget i dag er ikke godt å si og i alle fall farlig å begynne å synse om, men at han ville vært - og kanskje er - tilstede sammen med alle de fattige og rammede i Sørøstasia er jeg ikke det minste i tvil om. Døm ikke, for at du ikke selv skal bli dømt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 4. januar 2005 #48 Del Skrevet 4. januar 2005 Dersom vi skal ta Jobs bok og bibelen alvorlig så er det meningsløst å lete etter Guds hånd i katastrofen i Asia og ellers hvor katastrofer måtte inntreffe. Det var ikke han som rystet jorden. Det var ikke hans vilje at vestlige turister og lokale fiskere skulle møte døden sammen. Alt dette er bare en del av eksistensen. Det tilhører den livsverden menneskene er satt inn i. Ulykker rammer. Døden finnes. Gud har aldri lovet noen å unnslippe, uansett tro, frommhet eller rettferd. Men det han har lovet er en løsning, et håp og en fremtid. Ikke en vei bort fra lidelsene, men en sti gjennom dem: " Men jeg vet at min gjenløser lever; og som den siste skal han stå fram på jorden. Når det ikke er noe igjen av min hud, og mitt kjøtt er tæret bort, da skal jeg skue Gud. Jeg skal se ham med egne øyne, jeg selv og ikke en fremmed. Å, jeg fortærets av lengsel." JOB 19,25-27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #49 Del Skrevet 4. januar 2005 Personlig tror jeg heller at det er Moder Jord som forårsaket denne bølgen enn en gud oppi himmelen et sted. Men det er jo selvsagt et trosspørsmål. Jøjjemeg for en patetisk liten klovn han prestefyr'n er... Slike gale mennesker burde vært bura inne. Hvordan kommer slike folk til makta egentlig? At noen kan kalle Thailand et horehus vitner jo bare om en utrolig begrenset kunnskap om virkeligheten. Men EN ting skal han ha: Han er faen meg flink til å provosere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #50 Del Skrevet 4. januar 2005 slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. januar 2005 #51 Del Skrevet 4. januar 2005 Dette burde du vel ha holdt deg for god for. Er det sånn du opptrer i det daglige også? Bare hvis det er behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #52 Del Skrevet 4. januar 2005 din såkalte teori som du mener ikke kan forkastes må stå helt for din egen regning. Den "såkalte" teori? Jeg tar det dit hen at vi begge her snakker om samme sak, altså det frikirkepastor Jan Hanvold uttalte på TV Visjon Norge på nyttårsaften. «Det var de mest ekstreme muslimske områdene som ble rammet i Indonesia. (...) Og det er jo ingenting å legge skjul på at Thailand er et stort horehus' date=' det er sex-industriens mekka.»[/quote'] Hva er "såkalt" med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #53 Del Skrevet 4. januar 2005 Bare hvis det er behov for det. Javel. Jeg håper da at du i det minste for noe glede ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 5. januar 2005 #54 Del Skrevet 5. januar 2005 Synes han katolske presten som var gjest i Tabloid på TV2 i går(og som mente dette ikke hadde noe med Gud å gjøre)sa mye klokt, bl.a. kunne han ikke skjønne hvordan noen kunne tro på en Gud som straffet barn (et stort antall av de døde er jo barn) for synder som hor o.l. Dessuten synes han det var spesielt at mennesker som sitter trygt i rike, vestlige land kan rekke pekefingeren mot "syndere" i andre land. Hovmod er jo også en synd! Skulle Gud slå til mot syndere tror jeg han kunne valgt et bedre sted...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 5. januar 2005 #55 Del Skrevet 5. januar 2005 Så ikke programmet i går, men er enig med deg Sirka; hovmod står for fall... Og det står vel også i Bibelen at det kun er Gud som kan stilles som dommer... Nå tror jeg ikke på Bibelen eller den Gud de kristne tror på, men jeg tror det er viktig at sånne som han katolske presten på Tabloid går ut i media og sier i mot de fanatiske kristne som bare legger stein til byrden for mange... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 5. januar 2005 #56 Del Skrevet 5. januar 2005 Ble sinna når jeg leste dette jeg. Herre mi tid :-? Hvor mange ganger skal dissa folka si at: åh, dette er et tegn på at gud kommer!! ? det begynner å bli for dumt. Det er ingen gud, ferdig med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 5. januar 2005 #57 Del Skrevet 5. januar 2005 mener ikke å være respektløs eller tråkke på noen altså. Men gudetro er litt gammeldags, er det ikke? Og HVIS det skulle fantes en gud så hadde han da ikke drept 100 000 mennesker når han skulle ta seg en tur på jorda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #58 Del Skrevet 5. januar 2005 bl.a. kunne han ikke skjønne hvordan noen kunne tro på en Gud som straffet barn (et stort antall av de døde er jo barn) for synder som hor o.l. Jeg er ikke av den oppfatning at det ville vært det samme som å straffe uskyldige, for det er i paradis vi alle skal få vår evige lykke. De uskyldige barn som endte sine dager i asia har det godt der de er. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 5. januar 2005 #59 Del Skrevet 5. januar 2005 De uskyldige barn som endte sine dager i asia har det godt der de er. :-) Greit nok det... Men hva med de stakkars barna - uskyldige - som mister foreldre og hele nettverket rundt seg... De er så absolutt ikke i paradis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 5. januar 2005 #60 Del Skrevet 5. januar 2005 Den "såkalte" teori? Jeg tar det dit hen at vi begge her snakker om samme sak, altså det frikirkepastor Jan Hanvold uttalte på TV Visjon Norge på nyttårsaften. Hva er "såkalt" med dette? Ingen vet hva vår skaper holder på med, for det er vi altfor enkle. Men intet i hans handling er blindt og tilfeldig. Noe utover det kan ikke resten av oss gripe. Det er mye sant her. Men en kan ikke komme bort ifra at det som har blitt bedrevet nede i asia har stått i sterk kontrast til bibelens lære. Jesu ville dessuten disse på bedringens vei. "Såkalt" skrev jeg fordi kristendommen ikke er en teori, men en religion, mens du fremsetter hypoteser (og ikke teorier) om hva Gud tenker og ikke tenker. Du understreker stadig at vi ikke kan vite hva Gud tenker, men mener tydeligvis likevel at du har mest greie på hva han mener er synd og ikke synd. Vil anbefale deg et bibelstudium, ettersom Bibelen faktisk er det redskapet vi har for å finne ut noe om hva Gud mener, i stedet for å dikte opp våre egne fordømmende eventyr om Guds planer. Du er langt fra kristendommen med dine utsagn, det er i alle fall sikkert, ettersom, som jeg skrev tidligere, Gud har forløst oss gjennom Jesus. Vi er alle syndere, og jeg finner det utrolig frekt av deg å kalle asiater for mer syndige enn oss andre, enn si deg selv. Ingen synd er stor eller liten i Guds øyne, men du holder deg tydeligvis til det hopehavet av kristne som mener at seksuelle synder er verst. Det er nok ingenting i skriften som gir deg dekning for at synder kan graderes på noe vis. Du burde konvertere til jødedommen siden du forkaster evangeliene i Det nye testamentet og holder deg til et bilde av en straffende Gud som kaster dom over menneskene her og der. Det er lenge siden Noahs ark, og Gud lovet faktisk den gangen å ikke sende flomvann etter menneskene igjen. Litt rart at han har ombestemt seg nå, da? Til alle som er opptatt av å lete etter syndere her i verden, om det er homofile, prostituerte, alkoholikere eller gudvethvem dere har kastet deres fordømmende øyne på - husk at det er lett å se splinten i sin brors øye, men overhodet ikke skimte bjelken i sitt eget. Alle kristne bør til enhver tid feie for sin egen dør og ikke være så fordømt opptatt av hva alle andre driver på med. Ydmykhet er i sannhet mangelvare, og det er dessverre det som gjør at mange mennesker ikke synes noe om verken kristne eller kristendommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå