Gå til innhold

Et tegn fra gud

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
mener ikke å være respektløs eller tråkke på noen altså. Men gudetro er litt gammeldags, er det ikke?

Og HVIS det skulle fantes en gud så hadde han da ikke drept 100 000 mennesker når han skulle ta seg en tur på jorda  :roll:

Noen som er bedrevitende her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilleulv

Noen som er bedrevitende her?

bare sier hva jeg mener... jeg synes virkelig det er skikkelig strange at noen kan tro på gud. kan ikke noe for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som Gud titt og ofte vert framstilt så er ikkje det noko rart. Heldigvis er ikkje den kristne Gud slik mange påstår han er - langt der i frå.

og sidan eg allereie skriv her, så kan eg jo kommentere litt fritt det som har vorte sagt i diskusjonen:

Gud straffar ikkje menneska ved å sende flodbølger og andre naturkatastrofer som rammar menneska. Tvert om så vil Gud redde menneska frå alt det vonde som skjer. Og vil til slutt gripa inn før alt vert øydelagd.

Synd - er nokre meir syndige enn andre? Nei - ei synd er ei synd, ferdig med det. Å dele opp i grove og mindre grove synder, og dødssynder, det er menneskelege påfunn. Sidan det ikkje er noko forskjell i syndene, og me alle er syndarar, så er me òg like store syndarar. Noko anna er farisearprat, og farisearane skal me vakta oss for...

Det er dog muleg å få tilgjeving frå syndene.

Endetidsprofetiar; det skal bli mange jordskjelv, oversymjingar, teikn på himmelen og kva det no er alt. Kristne (og jødar) skal bli hata fordi dei held fast på trua. Det skal bli "krig og rykterom krig".

Ikkje sjå på det som straff frå Gud - sjå på det heller som foreldre som fortel kva som skjer om barna gjer noko dumt (tek du på varme kokeplater brenn du deg, spring du ut på motorvegen så...) Diverre er det råd å vera på feil plass til feil tid, sjølv om du ikkje gjer noko gale sjølv.

Kvifor let Gud slikt skje? Kvifor let foreldre av og til borna få lov til å læra av eigne erfaringar, sjølv om det kan vera vondt? Er det fordi borna skal læra at "OK, kanskje dei ikkje veit alt best sjølv - kanskje foreldrene faktisk har noko fornuftig å seia." Men foreldrene vil ikkje lata det skje noko verre med borna enn det dei har kontroll over. Så òg med Gud - men hugs då at Gud har kontroll over liv og død.

Men til sjuande og sist, når borna veks opp og blir vaksne, så er det dei sjølve som bestemmer over si eiga skjebne, uansett kva foreldra måtte ønska. Og menneska bestemmer sjølv kva dei vil, uansett kva Gud måtte ønska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
"Såkalt" skrev jeg fordi kristendommen ikke er en teori, men en religion, mens du fremsetter hypoteser (og ikke teorier) om hva Gud tenker og ikke tenker.

Jeg har aldri skrevet at kristendommen er en teori. Men det som ble ytret av frikirkepastor Jan Hanvold på TV Visjon Norge er en teori. Hvis du er uenig, for det være så.

Du understreker stadig at vi ikke kan vite hva Gud tenker, men mener tydeligvis likevel at du har mest greie på hva han mener er synd og ikke synd.

Dette er en antagelse ifra din side. Og jeg får bare beklage at du trekker slike slutninger. Jeg deler min tro på tvers over Enevald Flåten, Jan Hanvold og deres følge.

Du er langt fra kristendommen med dine utsagn, det er i alle fall sikkert, ettersom, som jeg skrev tidligere, Gud har forløst oss gjennom Jesus. Vi er alle syndere, og jeg finner det utrolig frekt av deg å kalle asiater for mer syndige enn oss andre, enn si deg selv.

Tvert imot. Jeg føler meg nærmere kristendommen nå (ikke pga det som skjedde i asia) enn hva jeg gjorde for 15 år siden. Og det du skriver ser naturligvis din sak å mene, på samme linje som at dette er min sak å tro. Synd at du synes det er frekt, det var ikke meningen. Ville bare fremheve noe som lå til grunn for hva frikirkepastor Jan Hanvold uttalte.

men du holder deg tydeligvis til det hopehavet av kristne som mener at seksuelle synder er verst. Det er nok ingenting i skriften som gir deg dekning for at synder kan graderes på noe vis.

Det frikirkepastor Jan Hanvold siktet til her var vel mangfoldet. Tyngden. Mengden. Omfanget. Dette er det delte meninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gud straffar ikkje menneska ved å sende flodbølger og andre naturkatastrofer som rammar menneska.

Som nevnt tidligere har vi ikke noen forutsetning til å vite hvordan gud tenker.

Tvert om så vil Gud redde menneska frå alt det vonde som skjer. Og vil til slutt gripa inn før alt vert øydelagd.

Kanskje det var akkurat dette han gjorde. De barn og voksne som led i asia før flodbølgen, og som døde når den kom, er nå i paradis. Verdens beste redningsaksjon vil mange si. :)

Synd - er nokre meir syndige enn andre? Nei - ei synd er ei synd' date=' ferdig med det. Å dele opp i grove og mindre grove synder, og dødssynder, det er menneskelege påfunn. Sidan det ikkje er noko forskjell i syndene, og me alle er syndarar, så er me òg like store syndarar.[/quote']

Som jeg nevnte til plonk;

Det frikirkepastor Jan Hanvold siktet til her var vel mangfoldet. Tyngden. Mengden. Omfanget. Men naturligvis.... dette er det delte meninger om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Greit nok det... Men hva med de stakkars barna - uskyldige - som mister foreldre og hele nettverket rundt seg... De er så absolutt ikke i paradis...

Vi har alle en plass i guds plan for planeten. Jeg tror de til syvende å sist kommer til å like seg, jeg. Forhåpentligvis også før de kommer paradis. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Valgte ASIA?

Ta deg sammen - det var et jordskjelv. Vet du hvordan disse oppstår? Har du peiling på naturkrefter?

Det er ingen gud som har tatt tak i disse platene og skjøvet dem skjevt sammen - platene i kloden vår er i bevegelse hele tiden, og noen ganger får man katastrofer som i dette tilfelle.

maken til vrøvl!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Valgte ASIA?

Ta deg sammen - det var et jordskjelv. Vet du hvordan disse oppstår? Har du peiling på naturkrefter?

Det er ingen gud som har tatt tak i disse platene og skjøvet dem skjevt sammen - platene i kloden vår er i bevegelse hele tiden, og noen ganger får man katastrofer som i dette tilfelle.

Det samme mener mange om The Big Bang.

Men jeg tror gud sto bak denne eksplosjonen.

Gud kan gripe inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Kanskje det var akkurat dette han gjorde. De barn og voksne som led i asia før flodbølgen, og som døde når den kom, er nå i paradis. Verdens beste redningsaksjon vil mange si. :)

Du er lite flink til å spille kristen. Jeg som ateist skal klare å komme med et mer troverdig spill enn deg.

Gutt på 18 som kjeder seg i fritimen, formoder jeg?

Hvis ikke burde du vel på forhånd tenkt på hvorfor guden i det hele tatt lot dem lide i starten av, og hvorfor han skapte dem da de uansett skulle til paradis.

Nei, folk med slike meninger som du her forfekter har som regel et langt mindre utviklet ordforråd, så slett skuespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ingen vet hva vår skaper holder på med, for det er vi altfor enkle. Men intet i hans handling er blindt og tilfeldig. Noe utover det kan ikke resten av oss gripe. :wink:

Nei, nettopp. Da er det vel en god grunn for at han ønsker at Islam skal bli den største religionen også - Islam vokser stadig raskere i forhold til Kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av mysan. Gjesten er i verste fall bare et forumtroll.

Holder med TomKrus i dette og trekker meg herved fra diskusjonen, den fører jo ingensteds hen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll: Å diskutere religion med folk "Som har sett lyset" er som å diskutere politikk med gammelkommunister.

Stang heller hodet i en murvegg., den gir sikkert etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...