Gå til innhold

Ønsker folket det barnevernet vi har i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 40 år siden kunne en far slå barnet sitt uten at noe barnevern nødvendigvis gjorde noe. Her vil nok 90% være enige, at der vil vi ikke være.

Det jeg synes å se skremmer meg litt, mulig jeg ser feil, håper det i hvertfall. Er en trend hvor stadig færre er egnet som forelder, da i følge staten. Altså rammene for riktig oppdragelse, strammes inn og bestemmes av profesjonelle. Nå i dag kan du fint bli observert på en lokal butikk med barnet ditt som kanskje ble for positiv til å se fremmede eller for redd. Hvor noen da sender en bekymringsmelding. Barnevernet som da er pliktet til å investigere, tar da en tur til hjemmet som kanskje ser rotete ut den dagen og så videre. Da blir det fort en sak.

Selv om det i de aller fleste slike tilfeller ender ok, er det ikke sikkert det alltid gjør det. Kommer vel an på den som benytter sitt skjønn og hvem som styrer skuta i det lokale området? Samt kan jeg godt se for meg at en slik sak er svært nærvepirrende for den voksne, noe som lett spiller inn på dens omsorgsrolle. 

Noen mener det er bra, men denne utviklinger stopper neppe her. Den vil bare fortsette, dersom ingen trykker ned bremsen.

Anonymkode: adf79...642

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker at barnevernet i mye større grad skal høre på barna, innhente informasjon fra f.eks skole og barnehage, og ikke nødvendigvis stole blindt på det foreldrene sier. Noen udugelige foreldre er dessverre altfor gode skuespillere. Mine er det. Mitt høyeste ønske var å bli hentet ut hjemmefra og plassert i et annet hjem, så jeg kunne oppleve hvordan det var å bo i en normal, forutsigbar familie.

Les hele artikkelen her.

http://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringen-vil-lovfeste-tilbud-for-problembarn-unge-i-barnevernet-slar-alarm---tildekker-omsorgssvikt/67622346

Sitat

- Samarbeider med foreldrene

De tre ungdommene mener MST og FFT var med på å tildekke forholdene i hjemmene deres. De ble alle boende hjemme for lenge, fordi barnevernet ikke forsto situasjonen.

- FFT-teamet samarbeider mest med foreldrene, altfor lite med barna. Mye skjer over hodene på barna. Ofte snakker de nesten ikke med barna, men likevel kalles det barnevern, sier Glorija.

Den nå 18 år gamle jenta følte hun ble gjort til problemet.

- Det var meg det skulle fikses på, selv om hjemmet var det virkelige problemet for meg, sier hun.

Anonymkode: 3b985...a21

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 40 år siden kunne en far slå barnet sitt uten at noe barnevern nødvendigvis gjorde noe. Her vil nok 90% være enige, at der vil vi ikke være.

De ti prosentene som ville være uenige er FrPere.

Mener foreldre har rett til å gi barn ris

I et intervju som kommer i VG Helg på lørdag sier Carl I. Hagen at hans far er den personen som har betydd mest for ham. Han beskriver sin far som en «rolig og sindig kar som hadde gode holdninger og som ga meg frihet under ansvar».

- Men han ga meg også ris på blanke messingen som svei skikkelig, sier Hagen i intervjuet.

- Hadde fått svi

Hagen mener det han kaller en «kjærlig, men mild form for avstraffelse» må aksepteres.

- For meg, i forhold til mine barn, handlet det om et lite slag på lanken, sier Hagen.

- Det er sånn som jeg har hatt lyst til å si tidligere, men da hadde jeg fått svi for det, fortsetter han.
http://www.vg.no/forbruker/helse/foreldre-og-barn/mener-foreldre-har-rett-til-aa-gi-barn-ris/a/176877/

Anonymkode: 966f3...321

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ønsker et barnevern som får tilført flere midler, slik at saksbehandler har tid til å bli kjent med barna og familien i større grad.

At det blir satt inn flere former for tiltak , og utredning nok som kan styrke foreldrenes evne til å være gode nok for barna sine.

Jeg ønsker tett og god oppfølging av de foreldre som ikke var gode nok. At de får oppfølging for å kunne takle traumet det er å miste barna. At de også får tilbud og veiledning også i etterkant for å kunne styrke sine ferdigheter. 

Jeg ønsker et barnevern hvor de ansatte har tid til å følge opp for å se om foreldrene er blitt bedre. At de også følger opp lovverket selv, da tenker jeg på at når foreldre har endret seg skal det vurderes tilbakeføring.

Endret av Holar
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg synes å se skremmer meg litt, mulig jeg ser feil, håper det i hvertfall. Er en trend hvor stadig færre er egnet som forelder, da i følge staten. Altså rammene for riktig oppdragelse, strammes inn og bestemmes av profesjonelle. Nå i dag kan du fint bli observert på en lokal butikk med barnet ditt som kanskje ble for positiv til å se fremmede eller for redd. Hvor noen da sender en bekymringsmelding. Barnevernet som da er pliktet til å investigere, tar da en tur til hjemmet som kanskje ser rotete ut den dagen og så videre. Da blir det fort en sak.

Selv om det i de aller fleste slike tilfeller ender ok, er det ikke sikkert det alltid gjør det. Kommer vel an på den som benytter sitt skjønn og hvem som styrer skuta i det lokale området? Samt kan jeg godt se for meg at en slik sak er svært nærvepirrende for den voksne, noe som lett spiller inn på dens omsorgsrolle. 

Noen mener det er bra, men denne utviklinger stopper neppe her. Den vil bare fortsette, dersom ingen trykker ned bremsen.

Der var barnevernstrådskaperne inne med atter en tråd, ja.

Å slå barn har vært forbudt i langt mer enn 40 år. 

Barnevernet er kommet for å bli, en perwon på kg, eller på andre sisiale medier klarer ikke å forandre noe en eller noen få personer har bestemt seg for at er hens livsverk å endre eller fjerne. 

Folk flest er fornøyd med barnevernet slik det er. 

Anonymkode: 68df1...f13

• Liker 5
Skrevet

En etat som barnevernet er, og bør stadig være, under konstant overvåkning og evaluering. Det er vel ingen tvil om at der finnes forbedringspotensiale, men jeg er også overbevist om at det er mange som har fått det bedre etter å ha fått hjelp.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer med mange påstander her. Hvor henter du informasjonen din fra? Blant annet dette med at det er en trend at flere er uegnet som foreldre. Hvor kommer det fra?

Anonymkode: ddc73...9a3

• Liker 5
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg ønsker det barnevernet vi har i dag i den grad at det er et offentlig organ som kan gripe inn i alle familier i Norge uavhengig av deres status og rikdom, at det er like regler for alle barnevernskontor slik at barn skal få lik hjelp enten de blir mishandlet i Kautokeino eller på Stord. 

Men jeg mener absolutt at barnevernet har forbedringspotensiale, og at å strebe etter endring og forbedring også her er en viktig jobb. Det er et område jeg synes det er viktig å engasjere seg i, og at kontroll av barnevernet er viktig. Et barnevern bør ikke ha frie tøyler og det er viktig at det blir gått etter i sømmene slik at feilgrep gjort i denne instansen (slik det blir gjort feil på alle arbeidsplasser) blir rettet opp. Videre synes jeg kunnskapsutvikling og forsking innen barnevernstjenestene og oppvekstsvilkår er områder som burde vektlegges mer. Det finnes ikke én oppdrager-stil som alltid er å foretrekke, og et barnevern som er obs på dette er viktig. Det finnes fellesnevnere, men det er viktig at barnevernstjenesten ikke blir for rigide på hvilke foreldre som er "innafor" vs "uttafor" når det kommer til ting som går på preferanser og forventninger og ikke behov og nødvendigheter. At et barn ikke har klar som passer går på behov, at et barn ikke har telefon går på preferanse. 

AnonymBruker
Skrevet

http://www.tv2.no/a/8928710/ kan dere kjære barnevern elskere fortelle meg hvorfor dere fortsatt heier på norsk barnevern?! Våkn opp for helvete

Anonymkode: 86783...19c

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne vite hva dere synes om den linken. Er dere virkelig fornøyd? Jeg forstår det ikke, når EUROPA protesterer mot norsk barnevern, er ikke det litt urovekkende? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil gjerne vite hva dere synes om den linken. Er dere virkelig fornøyd? Jeg forstår det ikke, når EUROPA protesterer mot norsk barnevern, er ikke det litt urovekkende? 

Hvilke alternativer foreslår du?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Violetta skrev:

Barnehjem hvor de som ikke ønsker seg barn, eller de som mishandler barn, får plassert sitt/sine barn. Så kan de som vil ha barn hente ut barn der fra. Omtrent som en bank, men med barn.

Hvis vi ikke hadde hatt barnevern så ville jeg foreslått det. Men det har vi og jeg er ikke motstander mot barnevernet i seg, selv om jeg er ganske kritisk mot hvordan det drives i dag (fordi de griper inn for sjelden, gjør for lite, for sent).

Eksempel:

1442777.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Violetta skrev:

Nei si det, at det er ikke bare blir snakket om at bv må skjerpe seg, de må gjøre det også. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnehjem hvor de som ikke ønsker seg barn, eller de som mishandler barn, får plassert sitt/sine barn. Så kan de som vil ha barn hente ut barn der fra. Omtrent som en bank, men med barn.

Hvis vi ikke hadde hatt barnevern så ville jeg foreslått det. Men det har vi og jeg er ikke motstander mot barnevernet i seg, selv om jeg er ganske kritisk mot hvordan det drives i dag (fordi de griper inn for sjelden, gjør for lite, for sent).

Eksempel:

1442777.jpg

Vel, de ødelgger barna på en eller annne måte. Enten griper de inn for sent eller så tar de barna uten at det er behov for det. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, de ødelgger barna på en eller annne måte. Enten griper de inn for sent eller så tar de barna uten at det er behov for det. 

Hvis de tar barn uten at det er behov for det finnes det høyere instanser å klage til: fylkesmannen. Det har skjedd at fylkesmannen har grepet inn og fordi barnevernet har agert uberettiget.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rainstorm skrev:

Jeg ønsker det barnevernet vi har i dag i den grad at det er et offentlig organ som kan gripe inn i alle familier i Norge uavhengig av deres status og rikdom, at det er like regler for alle barnevernskontor slik at barn skal få lik hjelp enten de blir mishandlet i Kautokeino eller på Stord. 

Men jeg mener absolutt at barnevernet har forbedringspotensiale, og at å strebe etter endring og forbedring også her er en viktig jobb. Det er et område jeg synes det er viktig å engasjere seg i, og at kontroll av barnevernet er viktig. Et barnevern bør ikke ha frie tøyler og det er viktig at det blir gått etter i sømmene slik at feilgrep gjort i denne instansen (slik det blir gjort feil på alle arbeidsplasser) blir rettet opp. Videre synes jeg kunnskapsutvikling og forsking innen barnevernstjenestene og oppvekstsvilkår er områder som burde vektlegges mer. Det finnes ikke én oppdrager-stil som alltid er å foretrekke, og et barnevern som er obs på dette er viktig. Det finnes fellesnevnere, men det er viktig at barnevernstjenesten ikke blir for rigide på hvilke foreldre som er "innafor" vs "uttafor" når det kommer til ting som går på preferanser og forventninger og ikke behov og nødvendigheter. At et barn ikke har klar som passer går på behov, at et barn ikke har telefon går på preferanse. 

Vel... Hvor ofte ser du en lege/proffesor/lektor komme under barnevernets søkelys i forhold til en ufør/helsefagarbeider/renholder/*sett inn annet lavtlønnet yrke her* ?
En renholder kan kanskje ha litt dårligere råd, men likevel gi barnet sitt alt den trenger av både ting og kjærlighet, mens en lege kan tjene bedre men ikke gi barnet sitt oppmerksomhet. Og andre veien selvfølgelig. Men det er renholderen som får sak på seg, ikke legen.

Anonymkode: 652cb...d89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, bv gjør en god jobb pr i dag, men det er flere barn som burde blitt hentet ut fra foreldrene

Anonymkode: 94569...d33

• Liker 6
Skrevet

Foreldre børr tåle å bli undersøkt når det er snakk om vold, alt for mange barn opplever en utrygg barndom noe som jeg blant annet har opplevd selv. Mange barn lever under foreldre som ruser seg og bruker fysisk og psykisk vold, og et barn har rett på en god omsorg. Foreldre sjenerelt vil oppleve det heilt forferdelig når bv kjem inn på bana, men det er så livsviktig at vi har en slik etat som må gå inn og se på omsorgen og som tørr å stille dei vanskelige spørsmålene som ingen andre gjør! Men jeg savner mye av den etaten som støtter opp og gir råd og veiledning, pr dags dato har barnevernet et dårlig rykte på seg pga av at der sitte saksbehandlere som ikkje burda hatt jobben, jeg savner åpenheten rundt etaten og at partene kan sette seg rundt et bord og løse konflikter og skape tillit til hverandre noe som sjeldent blir gjort, bvt må tørre og inrømme feil og vise ei holdning som skapa tillit og ikkje berre gjemme se bak gardina som ofte blir gjort. Barnevernet MÅ skape tillit, det er så sinnsykt viktig for vist dem ikke får tillit så får dem ikke gjort sakene sine skikkelig. Så ofte har jeg sett saksbehandlere oppføre seg som makt idioter.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der var barnevernstrådskaperne inne med atter en tråd, ja.

Å slå barn har vært forbudt i langt mer enn 40 år. 

Barnevernet er kommet for å bli, en perwon på kg, eller på andre sisiale medier klarer ikke å forandre noe en eller noen få personer har bestemt seg for at er hens livsverk å endre eller fjerne. 

Folk flest er fornøyd med barnevernet slik det er. 

Anonymkode: 68df1...f13

For en tåpelig kommentar. Dette er ikke en polariseringsdebatt i utgangspunktet. Forstår du forskjell på det at ett statlig organ har andre potensial vs fjernes? Er verden svart og hvit?

Og hvordan vet du at folk flest er helt fornøyd slik det er?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer med mange påstander her. Hvor henter du informasjonen din fra? Blant annet dette med at det er en trend at flere er uegnet som foreldre. Hvor kommer det fra?

Anonymkode: ddc73...9a3

Den informasjonen får man ved å lese data som ssb gir ut hvert år. Kan være nyttig deluxe. Antall omsorgsovertakelser øker hvert år og ligger på rundt ca 20% av det som blir til sak, om jeg ikke husker feil. Av det som defineres som omsorgssvikt har Fysisk, psykisk misshandling og seksuelle overgrep ligget stabilt siden 1995. Altså ingen økning her, heller en nedgående trend. Mulig dette var en statistikk for 0-5 år. Men poenget er at det er fler som blir tatt over omsorgen for. Hva er årsaken?

Dette handler ikke om noe anti barnevern, tvert om. Jeg ønsker verdens beste barnevern, men ett vern som også har middler og ønske å bidra. Ikke ett vern som blir lite middler til hjelp og samtidig har uendelige middler til å fjerne barnet fra sine foreldre. Da blir det en litt farlig ballanse. Av alle tiltak barnevernet gir fra 0-5 år er det f eks bare 11,9% som er avlastning. Noe jeg synes er lite og jeg bare tipper at det er dårlige middler til dette.

Noe av eget syn kommer selvsakt fra det man hører fra andre. Det skal man også ta seriøst og ikke føye under bs teppet heller, dersom det er folk man etter eget skjønn er ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...