Gå til innhold

Dele opp sommerferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!Sønnen vår begynner i 3 klasse til høsten og sfo varer kun til skoleslutt neste år.Tenker derfor på hvordan vi skal legge opp ferien neste sommer.Må jeg og mannen dele opp sommerferien i 4 uker hver for å dekke opp?Da får vi jo ingen ferie sammen..Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: ff228...fcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine er bhg alder enda, men flere jeg kjenner sender barna på diverse sommer leire 1-2 uker, til besteforeldre, venner osv. Og mange overlapper hverandre med ferien, at de har 1-2 uker sammen alle man..

Anonymkode: d0a50...ab0

• Liker 2
Skrevet

Vi deler oss og har to uker sammen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En fjerdeklassing klarer vel å være alene noen timer på dagtid?

Anonymkode: 987af...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fjerdeklassing klarer vel å være alene noen timer på dagtid?

Anonymkode: 987af...961

En som skal begynne i 4. er kanskje bare åtte år på sommeren. Han kan sikkert være alene litt, men ikke mange timer i strekk hver dag i en uke. Og det er bare én uke... 

Ts, se om du kan alliere deg med andre foreldre - kan du ha barna en uke, og en annen forelder ha barna en uke?

Anonymkode: 90d0a...ceb

AnonymBruker
Skrevet

SFO varer da ut 4. klasse. 

Anonymkode: ac8a7...313

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er SFO (evt slått sammen med en naboskole)? Hvis det er på en annen skole, kan det være hyggelig å avtale med en kamerat at de går sammen.

Sjekk hva som arrangeres av sommerskoler og leirer. Veldig mange fritidsaktiviteter har en uke om sommeren man kan melde på, fotballskole, tennisskole, speiderleir, danseuke, rideleir.. Booker man en slik uke første og/eller siste uke av ferien har man jo kommet langt.

Hør med klassekameratene hva de skal gjøre. Et år tok jeg fri en dag en sommerferieuke, og mor eller far til fire venninner av datteren min gjorde det samme, og så hadde vi fem jenter hjemme en dag hver. Du kan også spørre (eller melde det inn som spørsmål på forhånd hvis du ikke vil spørre i plenum) på et foreldremøte hva de andre barna skal gjøre i denne sommerferien, så får du tips om ting de melder seg på, eller tips om andre som er i beit for opplegg.

Avtal med en kamerat at han er med dere på hytta (eller er hjemme med dere) en uke og at din sønn er med ham en uke.

En tredje - fjerdeklassing kan ta toget eller fly til en tante eller bestefar en uke.

Hvis dere har litt fleksible arbeidstid, kan dere dele en uke med at pappa jobber (veldig) tidlig og mamma jobber sent, og så er barna alene hjemme to timer midt på dagen.

Og så kan dere ta noe ferie sammen og noe hver for dere.

Anonymkode: e14c2...1c4

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!Sønnen vår begynner i 3 klasse til høsten og sfo varer kun til skoleslutt neste år.Tenker derfor på hvordan vi skal legge opp ferien neste sommer.Må jeg og mannen dele opp sommerferien i 4 uker hver for å dekke opp?Da får vi jo ingen ferie sammen..Hvordan gjør dere det?

Varer det ikke ut fjerde klasse hos dere? Vi har fått plass ut fjerde klasse så vi får dette problemet sommeren før femte. Jeg har ikke tenkt så mye på dette ennå, men det er ting som sommerskole (som tilbyr kurs i uke 26, 27, 32 og 33 i år) og leir her. Hudøy eller gjennom fritidsaktiviteten kanskje. Husker jeg elsker det selv, var på flere hver sommer. Dog, aldri vært på Hudøy selv. 

Anonymkode: 09088...eb8

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Vår jente som går opp i tredje nå, har sluttet på sfo. Vi har fri sammen hele juli, i tillegg tar jeg en friuke uten lønn. 

En uke hos besteforeldre, ellers alene hjemme. Mannen har en jobb hvor han både kan bli litt hjemme på morningen og jobbe litt hjemmefra, så det blir jo ikke hele dager helt alene. 

Endret av Magnifiq
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd☺ Jeg skal søke opp sommerskole/leirer og høre med de andre foreldrene.Sfo her går kun til skoleåret slutter i 3 klasse.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Deler oss men har også to uker sammen

Anonymkode: c79d5...e49

AnonymBruker
Skrevet

Min datter i 2. klasse klarer helt fint å være alene hjemme noen dager.

Anonymkode: 5f84b...62e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...