Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #141 Skrevet 14. januar 2005 Og dette sier du fordi...? Anders Slik at han kunne bruke ordet "dogmatiske", så klart.
Gjest Daniella_ Skrevet 14. januar 2005 #142 Skrevet 14. januar 2005 Men det er jo utrolig morsomt da... å røyke.. Men fra nå av er det kun alkohol. Men gøy å ha prøvd Mm Men er jeg et bevis på at det ikke er farlig, siden jeg selv mener at jeg ikke har tatt skade av det?
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #143 Skrevet 14. januar 2005 Mm Men er jeg et bevis på at det ikke er farlig, siden jeg selv mener at jeg ikke har tatt skade av det? Det er dine egne erfaringer som er det viktige, vet du, og ikke hva noen teite eksperter mener.
Anders26år Skrevet 14. januar 2005 #144 Skrevet 14. januar 2005 Jeg ser ikke noen grunn till å være frekk Tom , gjør du ? Anders
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #145 Skrevet 14. januar 2005 Jeg ser ikke noen grunn till å være frekk Tom , gjør du ? Anders Men ser du ikke poenget? I en debatt hvor faktisk det faglige er essensielt, får man like mange sannheter som debatanter, hvis det bare er ens egne synsinger rundt egne erfaringer som gjelder.
Superlammet Skrevet 14. januar 2005 #146 Skrevet 14. januar 2005 Nå har ikke jeg lest alle 10 sidene, så det er klart. For det første. Alkohol dreper ikke hjerneceller. Det er blitt bevist at alkoholen utskiller et stoff, GABA, som bedøver hjernecellene på omtrent samme måte som hasj gjør. Det er derfor folk med seriøse alkoholproblemer blir litt "treigere" i topplokket og fortsatt kan være det selv etter å ha blitt tørrlagt. Det kan ta opptil 10 år før hjernen fungerer som normalt igjen. Påfallende likt hasj. Om en med psykiske problemer røyker hasj kan h*n bli problematisk. Om en med psykiske problemer drikker alkohol kan h*n bli problematisk. Igjen, påfallende likhet. Om Anders26 ikke tar skade av hasj, men Johnny fra Stovner gjør det kalles det individualisme. Mennesker er forskjellige, mennesker reagerer forskjellig. Eksperter kan komme med alskens fakta, men de uttaler seg på et generelt grunnlag. Det finnes unntak, og i enkelte saker finnes det flere unntak enn det forskere mener er fakta. Husk også at dersom eksperter og forskere mener hasj er skadelig og at dette fører til tyngre stoffer osv, har de tatt utgangspunkt i den massen som står frem med hasjrøyking. Det er nok flere i samfunnet som røyker og holder det hemmelig. Derfor er det en utrolig stor gråsone hvor man ikke har noen tall, men det virker heller ikke som om det er noe samfunnsmessig problem.
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #147 Skrevet 14. januar 2005 Litt klarhet her: 1: Ingen forskere hevder at hasj er ufarlig. Ingen forskere hevder at alkohol er ufarlig. Derimot mener mange, blant annet ekspertpanelet i nrk-programmet jeg ikke husker navnet på i farta, at ved et tvunget valg ville de helst sett at cannabis eller beroligende midler var de eneste stoffene vi hadde. 2. Individuelle forskjeller vil det alltid være. Selv ble jeg slått ned av en fyr som klikket da han drakk sprit. Jeg klikker ikke når jeg drikker sprit, men skal vi kanskje forby det likevel? Man må se de store linjene. Lover og regler kan ikke ta utgangspunkt i individet, men samfunnet i helhet. Alkohol dreper hjernen. Iallfall er dette tilfellet for kroniske brukere. Alkoholmisbrukere kan utvikle Korsakoff's syndrom. KS fører med seg hukommelsestap, dysfunksjonelle sanse- og motoriske ferdigheter og demens (alle har vel truffet på slike lokale kjendiser i byen?). Kronisk bruk fører til skrumplever og fortæring av musklene i hjertet. Alkoholmisbruk fører til økt sannsynlighet for munn- og leverkreft, magesår, betennelse i bukspyttkjertelen og i magen. Kroppen blir så avhengig av alkoholen at det faktisk kan være dødelig å kutte den ut, hvis du er en misbruker. Dette på grunn av delirium tremens (DT), som fører med seg hallusinasjoner, bisarre vrangforestillinger og opphisselse. Videre kan man få hyperthermia (økt kroppstemperatur) og tachycardia (rask hjerterytme). I tillegg til dette kan man få kramper i hele kroppen. Dette i kombinasjon med DT, kan medføre død. Misbruk av cannabis kan føre til amotiverende oppførsel (man blir sløv, giddaløs). Folk med medfødte hjerteproblemer kan få helseproblemer pga. tachycardia. Paranoia og angst er nok også muligheter for de som kan slite med slikt. Slik oppsumeres farene ved misbruk av disse stoffene i min lærebok i biopsykologi.
Superlammet Skrevet 14. januar 2005 #148 Skrevet 14. januar 2005 Lærebøker er vel og bra, men som oftest ikke like bra oppdatert. Det er faktisk bevist i nyere tid at alkohol ikke dreper hjerneceller. Men ellers er det riktig det du sier..
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #149 Skrevet 14. januar 2005 Lærebøker er vel og bra' date=' men som oftest ikke like bra oppdatert. Det er faktisk bevist i nyere tid at alkohol ikke dreper hjerneceller. Men ellers er det riktig det du sier..[/quote'] Jeg prater om Korsakoffs syndrom.
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #150 Skrevet 14. januar 2005 Og her er det ikke TVIL - kjenner flere som jobber innen rusomsorg som har beskrevet dette. relativt unge alkoholikere som ikke husker veien hjem når de har gått rundt kvartalet, spesielle kjennetegn på gangen (nevrologiske endringer) osv. Dette er ikke noe man kommer seg av, dette er lidelser en får når en har drukket for mye over lengre tid.
Gjest seroxata Skrevet 17. januar 2005 #151 Skrevet 17. januar 2005 Jeg prøvde hasj i helga, og kan ikke annet enn å si at jeg synes det var avslappende og herlig! Jepp, jeg kommer nok til å gjøre det igjen!:D Jada, bare hers meg ned nå, jeg driter i det! Ser ikke helt at det er så farlig, jeg mener, jeg er avhengig av alkohol på sett og vis, og det er mer farlig...
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #152 Skrevet 17. januar 2005 Jeg prøvde hasj i helga, og kan ikke annet enn å si at jeg synes det var avslappende og herlig! Jepp, jeg kommer nok til å gjøre det igjen!:D Jada, bare hers meg ned nå, jeg driter i det! Ser ikke helt at det er så farlig, jeg mener, jeg er avhengig av alkohol på sett og vis, og det er mer farlig... Nei hasj er ikke farlig. Av de fleste som sier det er farlig har ikke prøvd det selv. Og det er like så greit for hasjen vil ikke ha dem heller
Anders26år Skrevet 17. januar 2005 #153 Skrevet 17. januar 2005 Nei hasj er ikke farlig. Av de fleste som sier det er farlig har ikke prøvd det selv. Og det er like så greit for hasjen vil ikke ha dem heller Et lite tips til deg gjest: Man merker ikke hvor stor skade hasjen har gjort før man faktisk har sluttet å røyke det. Anders
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #154 Skrevet 17. januar 2005 Et lite tips til deg gjest: Man merker ikke hvor stor skade hasjen har gjort før man faktisk har sluttet å røyke det. Anders Men, jeg har nå slutta...for flere år siden :klø:
Superlammet Skrevet 17. januar 2005 #155 Skrevet 17. januar 2005 Røyker man hasj jevnlig over flere år er det like skadelig som det det er å drikke alkohol jevnlig over flere år. Tar man en øl eller ti i helgen er det nesten farligere enn å ta seg ei bønne på lørdagen istedet for å stikke ut.
Anders26år Skrevet 17. januar 2005 #156 Skrevet 17. januar 2005 Røyker man hasj jevnlig over flere år er det like skadelig som det det er å drikke alkohol jevnlig over flere år. Tar man en øl eller ti i helgen er det nesten farligere enn å ta seg ei bønne på lørdagen istedet for å stikke ut. Det tror jeg på
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #157 Skrevet 17. januar 2005 Røyker man hasj jevnlig over flere år er det like skadelig som det det er å drikke alkohol jevnlig over flere år. Tar man en øl eller ti i helgen er det nesten farligere enn å ta seg ei bønne på lørdagen istedet for å stikke ut. Like skadelig er det nok ikke. Du trenger bare å sammenligne de sløve hasjmisbrukerne med gutta i bussskuret (enhver by har vel alkisene sine i et eller annet bussskur?). Hvilket liv ville du helst levd, hvis du måtte velge?
Gjest TomKrus Skrevet 17. januar 2005 #158 Skrevet 17. januar 2005 Like skadelig er det nok ikke. Du trenger bare å sammenligne de sløve hasjmisbrukerne med gutta i bussskuret (enhver by har vel alkisene sine i et eller annet bussskur?). Hvilket liv ville du helst levd, hvis du måtte velge? Glemte visst å logge inn.
Anders26år Skrevet 17. januar 2005 #159 Skrevet 17. januar 2005 Like skadelig er det nok ikke. Du trenger bare å sammenligne de sløve hasjmisbrukerne med gutta i bussskuret (enhver by har vel alkisene sine i et eller annet bussskur?). Hvilket liv ville du helst levd, hvis du måtte velge? kan vel ikke akkurat sammenligne ved å se på dem. Kan jo ikke se de psykiske skadene?
Superlammet Skrevet 17. januar 2005 #160 Skrevet 17. januar 2005 Glemte visst å logge inn. Sitte i et busskur med borrelåsjoggesko, flaska godt gjemt i en papirpose og ose "kroppens egen dunst" eller sitte i ei bule av en hybel og smatte på bongen? hmmmmmmm.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå