Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest TomKrus
Skrevet
Du kan jo mene hva du vil om det' date=' men les da fra legenes tidsskrift eller fra forskningsrapportene i stedet. Mitt poeng er som sagt fra før at hasj er skadelig. Alkohol er også skadelig.[/quote']

Det har vært mitt poeng hele tiden, det. Hasj er farlig, men ikke farligere enn alkohol. Hadde all alkoholbruken i Norge i dag blitt erstattet med cannabisbruk, ville vi fått et fredligere samfunn. Sløvere, kanskje, men fredligere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

[quote name="TomKrushoho :) Lurer på hvor mange ganger jeg har sagt det samme' date=' men uten ikke.. Kjenner du mekanismene til de forskjellige rusmidlene? Fungere de på samme måte? Er det snakk om en progressiv effekt her, siden man gå videre? Er det noe med hasjen som fører en videre? Er det noe med deg som bruker? Er det noe med miljøet du vanker i? Har du reflektert noe rundt dette?

Hvis du leser så ser du at jeg skrev KAN ikke MÅ.

vel - ettter og ha levd sammen med en rusmisbruker i 4 år, + røyket hasj for dertter og bruke andre ting

Tja - jeg vil nok si at jeg har reflektert over dette.

Hva er din personlige erfaring?

Gjest TomKrus
Skrevet
vel - ettter og ha levd sammen med en rusmisbruker i 4 år, + røyket hasj for dertter og bruke andre ting

Tja - jeg vil nok si at jeg har reflektert over dette.

Hva er din personlige erfaring?

Så du generaliserer utfra din personlige erfaring?

Vel, siden jeg aldri har gått videre til sterkere stoffer, og jeg kan nevne 30 til som ikke har gjort det, så har vel jeg mest rett, da...

Nei, jeg finner mine egne erfaringer lite relevante, da de ikke sier noe i den store sammenhengen.

Kanskje vi da heller skal forholde oss til vitenskapen?

Gjest Anonymous
Skrevet
Har du reflektert noe rundt dette?

Tom du kverulerer.

Du spør om jeg har reflektert rundt det- Jeg gir deg min erfaring som har gjort at jeg har reflektert rundt dette og det miljøet man da tilhørte.

og igjen så repeterer jeg det du valgte og overse at jeg skrev KAN ikke MÅ

Gjest TomKrus
Skrevet

Tom du kverulerer.

Du spør om jeg har reflektert rundt det- Jeg gir deg min erfaring som har gjort at jeg har reflektert rundt dette og det miljøet man da tilhørte.

og igjen så repeterer jeg det du valgte og overse at jeg skrev KAN ikke MÅ

Og nå spikker du flis, for å ikke svare på resten. Hva er det med hasjen, hasjens biologiske mekanisme, som kan (KAN) føre til sterkere stoffer? Hva er likheten med hasj og andre stoffer? Med din personlige erfaring: føltes rusen fra de andre stoffene lik hasjrusen?

Eller er det kanskje miljøet og din personlighet som får deg til å gå over til sterkere stoffer? Skal vi forby alkohol fordi man kan bli alkoholiker av det?

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva er likheten med hasj og andre stoffer? Med din personlige erfaring: føltes rusen fra de andre stoffene lik hasjrusen?

Likheten er at de begge er et stimuli

hasjen fører ofte et bestemt miljø med seg hvor det også ofte blir tilgjennlig med andre stoffer.

Hasjen blir ofte brukt for og komme "ned" fra andre stoffer.

Du har sikkert et poeng at det i mange tilfeller har med personlighet og gjøre- jeg var vel nysgjerrig, idiot , kombinert med et ønske og å være sammen med kjæresten min-

Men tror også personligheten min gjorde at jeg aldri " bikket" over- jeg var heldig som klarte og stoppe i tide.

Hva er det med din personlighet som gjør at du må røyke hasj?

Gjest TomKrus
Skrevet

Likheten er at de begge er et stimuli

hasjen fører ofte et bestemt miljø med seg hvor det også ofte blir tilgjennlig med andre stoffer.

Hasjen blir ofte brukt for og komme "ned" fra andre stoffer.

Du har sikkert et poeng at det i mange tilfeller har med personlighet og gjøre- jeg var vel nysgjerrig, idiot , kombinert med et ønske og å være sammen med kjæresten min-

Men tror også personligheten min gjorde at jeg aldri " bikket" over- jeg var heldig som klarte og stoppe i tide.

Hva er det med din personlighet som gjør at du må røyke hasj?

Stimuli? Finnes masser av stimuli der ute. Forskjellig stimuli dekker forskjellige behov.

Jeg liker en rus og en god fest. Må ærlig innrømme det. Det er oftere jeg ruser meg på alkohol, og cannabis skjer bare en sjelden gang (så sant man ikke er på Roskilde). Det er såpass sjeldent jeg treffer på den rusen jeg ønsker, så det er ikke sånn at jeg orker å oppsøke noen for å få tak i det. Det er mer tilfeldigheter som styrer bruken.

Og hasjen og miljøet, ja. Miljøet med andre stoffer. Hva tror du ville ha skjedd med dette miljøet hvis hasj hadde hatt en annen status? Hvorfor trenger man å oppsøke slike steder hvis man kan dyrke selv? Kjøpe av en kamerat? Røyke hjemme? Hvorfor henge i et slikt tapermiljø, hvis man ikke lenger trenger?

Mitt største aber med cannabis er hvor mye lettere det er å røyke det ofte. Det har få bivirkninger i form av kvalme og dagenderpå-syndromer, så det kan være lett for svake sjeler å røyke det oftere enn hva sunt er, og oftere enn de ville ha drukket alkohol. Men igjen, så er det vel dette gruppen som uansett fort havner på kjøret.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener du at det er like farlig/ufarlig å drikke litt vin hver dag som å røyke litt hasj hver dag - over en periode på ca. 1 år ? Såfall hadde det jo vært interessant å se noe dokumentasjon på det.

Gjest TomKrus
Skrevet

Mener du at det er like farlig/ufarlig å drikke litt vin hver dag som å røyke litt hasj hver dag - over en periode på ca. 1 år ? Såfall hadde det jo vært interessant å se noe dokumentasjon på det.

Det har jeg ikke sagt.

Jeg mener det er mindre farlig å ta seg en bønne eller to på lørdagen, enn å drekke seg kanon dritafull (hasj er for mange et rusmiddel, ikke nødvendigvis et nytelsesmiddel, så sammenligner bruken da med rusbruken av alkohol).

Skrevet

Det har jeg ikke sagt.

Jeg mener det er mindre farlig å ta seg en bønne eller to på lørdagen, enn å drekke seg kanon dritafull (hasj er for mange et rusmiddel, ikke nødvendigvis et nytelsesmiddel, så sammenligner bruken da med rusbruken av alkohol).

Var meg som skrev det siste anonyme.

Da kan du jo ikke si at alkohol er like farlig som hasj - det er jo veldig bruksavhengig.

Slik jeg har skjønt det så er jevn bruk av hasj farlig - tar man seg en blås i ny og ne er det ikke nødvendigvis farlig. Alkohol skal man overbruke i en viss tid før det blir farlig. Normalt jevnlig inntak av alkohol er ikek farlig.

Gjest TomKrus
Skrevet

Var meg som skrev det siste anonyme.

Da kan du jo ikke si at alkohol er like farlig som hasj - det er jo veldig bruksavhengig.

Slik jeg har skjønt det så er jevn bruk av hasj farlig - tar man seg en blås i ny og ne er det ikke nødvendigvis farlig. Alkohol skal man overbruke i en viss tid før det blir farlig. Normalt jevnlig inntak av alkohol er ikek farlig.

Slik alkohol brukes i samfunnet i dag er det et større samfunnsproblem enn hasj. Alkohol dreper. Det gjør ikke hasj (noen tilfeller kan du nok finne for folk som har vært spesielt utsatt). Samme hvordan du bruker den.

Hasj skal du også overbruke en tid før det er farlig (uansett blir det aldri like farlig som alkohol).

Jevn bruk av store doser hasj er farlig. Jevn bruk av store doser alkohol er farlig. Utvikling av alkoholavhengighet er verre. "Alkohol-binging" (drekke seg drita) er farligere enn "hasj-binging".

Ellers kan folk lese selv om alkohol og andre rusmidler hos Rusmiddeldirektoratet.

Skrevet

Jevn bruk av store doser hasj er farlig. Jevn bruk av store doser alkohol er farlig. Utvikling av alkoholavhengihet er verre. "Alkohol-binging" (drekke seg drita) er farligere enn "hasj-binging".

Ellers kan folk lese selv om alkohol og andre rusmidler hos Rusmiddeldirektoratet.

Du tok jo ikke med min formulering som er vesentlig - jevn liten bruk av hasj er mer farlig enn jevn liten bruk av alkohol.

Er man avhengig så er man avhengig - like ille om det er av alkohol eller narkotika bruk. Hasjbruk kan jo gi psykiske skader - dette kan man få selv ved lite bruk bare det er litt jevnlig over tid.

Ellers er jeg jo enig i det at økende alkoholmisbruk er et stort problem for samfunnet. Hasj er jo faktisk forbudt så det vil jo være færre som bruker det. Et moderat bruk av det meste er vel det beste.

Gjest TomKrus
Skrevet

Du tok jo ikke med min formulering som er vesentlig - jevn liten bruk av hasj er mer farlig enn jevn liten bruk av alkohol.

Er det det? Hvor har du det fra? Og igjen, så sammenligner jeg rusbruken. Det er ikke akkurat sånn at folk nyter en bønne til middagen i stedet for et glass vin.

Er man avhengig så er man avhengig - like ille om det er av alkohol eller narkotika bruk. Hasjbruk kan jo gi psykiske skader - dette kan man få selv ved lite bruk bare det er litt jevnlig over tid.

Nei, det er det ikke. Avhengighet er ikke bare avhengighet. Noen er avhengig av sjokolade, men det vil ikke drepe dem. Kroppen blir heller ikke avhengig av sjokoladen som den blir av alkoholen. Og kroppen blir ikke avhengig av hasjen som den blir av alkoholen. Dette er tre forskjellige stimulistoffer som fungerer forskjellig på kroppen. Viser forøvrig til linken over for å lære mer om hvordan disse stoffene (ikke sjokolade) fungerer på kroppen. For mer kunnskap anbefaler jeg medisinsk lektyre.

Skrevet

Nei, det er det ikke. Avhengighet er ikke bare avhengighet. Noen er avhengig av sjokolade, men det vil ikke drepe dem. Kroppen blir heller ikke avhengig av sjokoladen som den blir av alkoholen. Og kroppen blir ikke avhengig av hasjen som den blir av alkoholen. Dette er tre forskjellige stimulistoffer som fungerer forskjellig på kroppen. Viser forøvrig til linken over for å lære mer om hvordan disse stoffene (ikke sjokolade) fungerer på kroppen. For mer kunnskap anbefaler jeg medisinsk lektyre.

Jeg diskuterte mest avhengighet av narkotika og alkohol.

Sakset fra din link og hentet fra denne siden :

http://www.rusdir.no/fakta_om/narkotika/st...ffene/canna.htm

Sitat 1:

Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger forekommer også, avhengig av sinnstilstand, mengde stoff og innhold av THC. Slike reaksjoner kan oppstå under en enkelt rus, eventuelt etter korttidsbruk.

Sitat2:

Langtidsvirkninger

Når rusen er over, finnes fortsatt noe THC i kroppen. THC er fettløselig og lagres i organismen ved at det bindes til fettvevet. Selv om alt THC er ute av kroppen etter en ukes tid, vil nedbrytningsprodukter – metabolitter – kunne holde seg i organismen i lang tid, opp til en måned etter siste tilførsel. Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive.

Dette bare hentet jeg i full fart fra din link. Kan evnt. bruker mer tid men da etter jobb på å dokumentere mer. Hasj kan allerede etter kort tid og liten bruk gi alvorlige konsekvenser. Langtidsvirkning er at skadelige stoffer blir lagret i kroppen .

Du må gjerne vise konkrete sitater/linker hvor man likestiller jevnlig moderat bruk av alkohol og narkotika og sier at alkohol er mer farlig.

Gjest TomKrus
Skrevet

Du må gjerne vise konkrete sitater/linker hvor man likestiller jevnlig moderat bruk av alkohol og narkotika og sier at alkohol er mer farlig.

Jeg har allerede lagt ut en link. Meninger og sammenligninger får folk klare å gjøre opp selv. Leser de også litt oppdatert forskning på rusmidlene, vil de få enda mer kunnskap. Som Ivanka tidligere har nevnt, så får hver enkelt ha et visst ansvar til å tilegne seg de nødvendige kunnskapene.

Skrevet

PunkyB:

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4332091.html

Her står det litt om hva et utvalg norske eksperter sier om alkohol og cannabis ( og rusmidler generelt)i programmet "mellom nytelse og smerte".

Link til selve programmet ligger i artikkelen.

.. Nå er det tredje gangen jeg legger ut denne linken... :sjenert:

Gjest TomKrus
Skrevet

(tillater meg å klippe litt vilt)

Akutte depresjoner' date=' angst eller forfølgelsesforestillinger forekommer også, avhengig av sinnstilstand, mengde stoff og innhold av THC. Slike reaksjoner kan oppstå under en enkelt rus, eventuelt etter korttidsbruk. [...']Dette bare hentet jeg i full fart fra din link. Kan evnt. bruker mer tid men da etter jobb på å dokumentere mer. Hasj kan allerede etter kort tid og liten bruk gi alvorlige konsekvenser.

Har du aldri hatt fylleangst? Frynsete nerver? Har du aldri truffet på jenter som hyler og griner for nærmest ingenting? Har du aldri vært borti folk som klikker på fylla, selv om de er ganske så rolige ellers? Andre avvikende handlingsmønstre? Kvalme? Oppkast? Kaldsvetting? Hodepine? Paranoide drømmer? Ønske om å aldri drikke mer igjen? Kanskje ikke du har, men jeg tipper mange andre her inne har det.

Og mye av dette ler man bare av på mandagen..

Det som nevnes av korttidseffekter er hva som kan skje under og rett etter rus. Det er ikke snakk om at man blir kronisk paranoid.

Sitat2:

Langtidsvirkninger

Når rusen er over, finnes fortsatt noe THC i kroppen. THC er fettløselig og lagres i organismen ved at det bindes til fettvevet. Selv om alt THC er ute av kroppen etter en ukes tid, vil nedbrytningsprodukter – metabolitter – kunne holde seg i organismen i lang tid, opp til en måned etter siste tilførsel. Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive.

[...]

Langtidsvirkning er at skadelige stoffer blir lagret i kroppen .

Det står ikke her noe om at det er skadelig. THC-en er jo ute av kroppen etter en uke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tom

Er det dette du vil lære barna dine om evt narkotika/alkohol/ sigaretter?

Skrevet
Tom

Er det dette du vil lære barna dine om evt narkotika/alkohol/ sigaretter?

Ville du heller servert barna dine en løgn?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ville du heller servert barna dine en løgn?

:ler: Vel etter og ha lest 16 sider om dette så kan jeg ikke se at jeg server dem en løgn

Men du ville altså lært barna dine at hasj ikke er skadelig og det er helt ok.

( regner da naturligvis med at du lærer dem at alkhol og sigaretter er livsfarlig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...