Gjest Daniella_ Skrevet 19. januar 2005 #201 Skrevet 19. januar 2005 Jeg forstår ikke hvor du Anders får det fra at man som regel kommer til å røyke hasj hver dag når man først begynner med det? Jeg har venner som røyker hasj i ny og ne...1gang i mnd...2 gang i mnd. Kommer helt ann på... Selv røyket jeg hasj før, men har kuttet helt ut. Syns det ble litt kjedelig i lengden. Og det er mange som kutter det ut :-?
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #202 Skrevet 20. januar 2005 Ja, fulle folk er utrolig slitsomme. (spesielt hvis man er edru selv) Alkoholen tar nok knekken på en del hjerneceller, men jeg trodde man ble mye sløvere av å røyke hasj også. Hvis du ser på de som har røyka mye så er det ikke så mye som rører seg oppi hodet deres. Hvis det ikke hadde vært mye som rørte seg oppi hodet mitt, så hadde jeg antakelig røyka hasj jeg og.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #203 Skrevet 20. januar 2005 Selv røyket jeg hasj før, men har kuttet helt ut. Syns det ble litt kjedelig i lengden. Og det er mange som kutter det ut :-? Kjedelig? mener du de folka du røyka sammen med da eller? Eller var det kjedelig å rulle røyken?
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #204 Skrevet 20. januar 2005 jeg synes holdningene til narkotika har blitt temmelig tolerante...veldig negativt. jeg har aldri prøvd narkotika, og jeg vet ikkehvordan det fungerer, men det frister heller ikke...... hasj ER narkotika, og det er en grunn til at det er det, det er farlig i og med at hjernecellene blir påvirket påen helt annen måte enn med alkohol..det er riktignok narkotika "light" men narkotika er det. i min tid, da jeg var 13 år, 14 år,15 år, var det sunne ungdommer som hverken røyket, drakk noe særlig, og narkotika var nærmest et fremmedord, ikke var vi inne og spilte playstation og ble sløve, og ikke var det mange mcdonalds restauranter... nei vi var ute og lekte og spilte fotball og spiste sunn mat.... og så bedre ut også... ikke hadde vi psykiske problemer med tanke på ecstacy, og ikke var det mange overvektige å se. hmmmm tidene har forandret seg til det verre....... vi var opplagte sunne ungdommer som hadde overskudd til lekser og sunne interesser.
Gjest Litjmæ Skrevet 20. januar 2005 #205 Skrevet 20. januar 2005 Tom:(man kan ha meninger basert på f.eks. vitenskaplige undersøkelser uten at man trenger å verken ødelegge andre tråder eller påstå at man vet hva andre mennesker tenker): (og dere andre) Hasj kan gi psykoser Hyppig bruk av hasj som ungdom øker risikoen for psykotiske symptomer senere i livet, ifølge ny studie. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v...yhet?vp_id=6697 Marihuana ikke effektivt i behandling av Epilepsi og MS To kanadiske undersøkelser (brukernes egne oppgaver) viser at mange epilepsi- og multippel sklerose-pasienter medisinerer seg selv med marihuana. Men det er lite vitenskapelig dokumentasjon for effektiviteten overfor de nevrologiske symptomene, skriver medisintidsskriftet The Lancet. Wingerchuk slår fast at de kanadiske undersøkelsesdataene "tyder på at personer med erfaring fra rekreasjonell bruk av rusgifter er mer tilbøyelige til å bruke cannabis for å lette nevrologiske symptomer, og står i større fare for å bli aktive eller avhengige brukere enn befolkningen ellers". http://www.fmr.no/cparticle175160-9809a.html Ifølge Nasjonalt Folkehelseinstitutt er cannabis mye farligere enn mange tror. Hasj er en rusgift på linje med alle andre, og har derfor skadevirkninger som kan være svært alvorlige. Man blir definitivt sløv over lengre tid, noen faktisk så mye at de over tid utvikler en form for apati. Hasj påvirker også yteevnen i krevende situasjoner, man blir likegyldig og mister ofte perspektiv og ambisjoner, skriver forskning.no. - Bruk av cannabis har vist seg å være en utløsende faktor når det gjelder psykiske lidelser som schizofreni og psykoser, sier Jørg Møland ved Nasjonalt folkehelseinstitutt til forskning.no. - For personer som er disponerte for å utvikle psykoser og andre lidelser, har hyppig hasjbruk vist seg å være en utløsende faktor som kan føre til langvarig psykisk sykdom, sier han. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle229609.ece
Gjest TomKrus Skrevet 20. januar 2005 #206 Skrevet 20. januar 2005 Ville nok holdt meg unna fmr i slike diksusjoner. Det er som å henvise til normal.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #207 Skrevet 20. januar 2005 Dette er jo like dumt som om og ha en diskusjon på om røyking er skadelig eller ikke
Gjest TomKrus Skrevet 20. januar 2005 #208 Skrevet 20. januar 2005 Dette er jo like dumt som om og ha en diskusjon på om røyking er skadelig eller ikke Poenget i en slik debatt er hva du ser det i forhold til, og det man bør se det i forhold til, er normaltilstanden, og det er ikke avholdenhet, men alkoholbruk. Folk har gjerne en tendens til å fortelle hvor farlig hasj er, men glemme å ta med hvor farlig alkohol er. Og setter du deg ned og leser om disse stoffene, så er det null problem å finne ut hva du bør være forsiktigst med. Det beste er så klart, som fmr ønsker, at vi alle var rusfri.
Gjest Litjmæ Skrevet 20. januar 2005 #209 Skrevet 20. januar 2005 Avsporinger er unødvendig Tom - og du må bare diskutere kilde i stedet for fakta og forskningsresultat dersom det får deg til å føle deg bedre...
Gjest Litjmæ Skrevet 20. januar 2005 #210 Skrevet 20. januar 2005 Du kan godt se det i forhold til alkoholbruk - eller helst alkoholmisbruk da for at det ev skal gagne ditt standpunkt. Men da blir det jo som å diskutere om det er best å drukne eller bli skutt... Resultatet blir jo det samme likevel.
Gjest TomKrus Skrevet 20. januar 2005 #211 Skrevet 20. januar 2005 Avsporinger er unødvendig Tom - og du må bare diskutere kilde i stedet for fakta og forskningsresultat dersom det får deg til å føle deg bedre... Det er ingen avsporing. Normal og fmr er for meg lite seriøse henvisninger i en slik debatt. Det er som å henvise til andres meninger.
Gjest TomKrus Skrevet 20. januar 2005 #212 Skrevet 20. januar 2005 Du kan godt se det i forhold til alkoholbruk - eller helst alkoholmisbruk da for at det ev skal gagne ditt standpunkt. Men da blir det jo som å diskutere om det er best å drukne eller bli skutt... Resultatet blir jo det samme likevel. Hvis det er ditt forhold til alkohol, så ja, men flertallet av oss i samfunnet drunker oss faktisk ikke i alkoholbruken vår. Selv om du tydeligvis måtte mene det.
Gjest Litjmæ Skrevet 20. januar 2005 #213 Skrevet 20. januar 2005 Siden du modererte deg selv... Folk har gjerne en tendens til å fortelle hvor farlig hasj er' date=' men glemme å ta med hvor farlig alkohol er. [/quote'] Grunnen til at det har blitt sånn diskusjon her er jo at et antall brukere hevder at hasj er ufarlig. Det er feil.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #214 Skrevet 20. januar 2005 Hvis det er ditt forhold til alkohol, så ja, men flertallet av oss i samfunnet drunker oss faktisk ikke i alkoholbruken vår. Selv om du tydeligvis måtte mene det. druke seg i alkoholen
Gjest Litjmæ Skrevet 20. januar 2005 #215 Skrevet 20. januar 2005 Siden du har en egen evne til å misforstå - spør meg ikke hvorfor... Hvis det er ditt forhold til alkohol' date=' så ja, men flertallet av oss i samfunnet drunker oss faktisk ikke i alkoholbruken vår. Selv om du tydeligvis måtte mene det.[/quote'] Jeg mener at vanlig bruk kan det ikke sammenlignes med, det bør i så fall sammenlignes med misbruk, siden flertallet i samfunnet ikke DRUKNER seg i alkoholbruk, nei. Det er MISBRUKERNE som får store problemer. Og angående avsporing så var det en referanse til at du mente jeg burde diskutere dette i den andre tråden, som IKKE handler om hasj.
Gjest TomKrus Skrevet 20. januar 2005 #216 Skrevet 20. januar 2005 Siden du modererte deg selv... Det har ikke jeg fått med meg. Det er hva mange leser i det, men det får ærlig talt være deres problem. Hvis folk mener alkohol er ufarlig, ja da er det vel også logisk at de føler at andre mener hasj er ufarlig da de mener det er mindre farlig enn alkohol.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #217 Skrevet 20. januar 2005 [Folk har gjerne en tendens til å fortelle hvor farlig hasj er, men glemme å ta med hvor farlig alkohol er. Og setter du deg ned og leser om disse stoffene, så er det null problem å finne ut hva du bør være forsiktigst med. Dette blir diskutert gang på gang av mennesker som iherdig forsøker og rettferdig gjøre bruken sin. Om det så er hasj, alkohol eller sigarett bruk. Ingen av delenen vil noen gang blir "bra " for deg- Alle tre er en stimuli Alkohol er nok mer akseptert av " normen" og en stimuli som blir brukt av flest. Det er vannvittig naivt og si at Hasj ikke kan lede til andre former for narkotika misbruk Ja det er riktig - det kan alkhol også , men ikke i like stor grad. Hasj blir også ofte brukt sanmmen med sigaretter, som heller ikke er "bra" for deg også var det tilbake til et av hovedpoengene for meg da... Hasj er ulovlig
Gjest TomKrus Skrevet 20. januar 2005 #218 Skrevet 20. januar 2005 Hvorfor skal sosialt bruk av hasj sammenlignes med misbruk av alkohol? Hva legger du forresten i misbruk av alkohol?
Gjest Litjmæ Skrevet 20. januar 2005 #219 Skrevet 20. januar 2005 Normal og fmr er for meg lite seriøse henvisninger i en slik debatt. Det er som å henvise til andres meninger. Du kan jo mene hva du vil om det, men les da fra legenes tidsskrift eller fra forskningsrapportene i stedet. Mitt poeng er som sagt fra før at hasj er skadelig. Alkohol er også skadelig. For øvrig enig med Alex.
Gjest TomKrus Skrevet 20. januar 2005 #220 Skrevet 20. januar 2005 Det er vannvittig naivt og si at Hasj ikke kan lede til andre former for narkotika misbruk hoho Lurer på hvor mange ganger jeg har sagt det samme, men uten ikke.. Kjenner du mekanismene til de forskjellige rusmidlene? Fungere de på samme måte? Er det snakk om en progressiv effekt her, siden man må gå videre? Er det noe med hasjen som fører en videre? Er det noe med deg som bruker? Er det noe med miljøet du vanker i? Har du reflektert noe rundt dette?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå