Salamandra Skrevet 20. januar 2005 #281 Skrevet 20. januar 2005 Hehe, nei det har vi ikke, men du er helt sikkert klar over at mennesker med problemer (f.eks vanskelig barndom, mishandling osv.) har en tendens til å bruke mer rusmidler enn resten av befolkningen? Hvor mange lykkelige alkoholikere kjenner du for eksempel? Tror du da ikke at dette også kan gjelde hasj? Og kan det ikke også være en sammenheng i det at mennesker med "bagasje" i form av dårlig selvtillit og psykiske problemer søker seg til miljøer der det blir brukt ulovlige rusmidler, og all den tid cannabis er ulovlig her til lands vil de komme i kontakt med dette? Skullle gjerne hatt noen håndfaste tall og undersøkelser på dette, men jeg sier med rimelig stor sikkerhet at det er disse personene dere sikter til når dere fremhever skadevirkninger av hasj og rekruttering til bruk av sterkere stoffer.
Salamandra Skrevet 20. januar 2005 #282 Skrevet 20. januar 2005 Så hvis man bare holder deg til flein-sopp og opium så er man ikke narkoman? Opium har jeg null erfaring med og lite kjennskap til, men i og med at det er råstoffet som brukes for å produsere heroin vil jeg nok anta at en som bruker opium i større mengder klassifiserer som narkoman. Flein-sopp.. nei, ikke narkoman i den sammenhengen vi normalt bruker begrepet, nei. Har aldri prøvd det og vet ikke veldig mye om sopp, men har ikke inntrykk av at det er veldig avhengighetsskapende heller. Har aldri hørt om noen som bruker flein daglig..
Gjest Valhalla Skrevet 20. januar 2005 #283 Skrevet 20. januar 2005 Hvilket begrep vil du foretrekke? Hasjoholiker?
Anders26år Skrevet 20. januar 2005 #284 Skrevet 20. januar 2005 Hehe, nei det har vi ikke, men du er helt sikkert klar over at mennesker med problemer (f.eks vanskelig barndom, mishandling osv.) har en tendens til å bruke mer rusmidler enn resten av befolkningen? Hvor mange lykkelige alkoholikere kjenner du for eksempel? Tror du da ikke at dette også kan gjelde hasj? Og kan det ikke også være en sammenheng i det at mennesker med "bagasje" i form av dårlig selvtillit og psykiske problemer søker seg til miljøer der det blir brukt ulovlige rusmidler, og all den tid cannabis er ulovlig her til lands vil de komme i kontakt med dette? Skullle gjerne hatt noen håndfaste tall og undersøkelser på dette, men jeg sier med rimelig stor sikkerhet at det er disse personene dere sikter til når dere fremhever skadevirkninger av hasj og rekruttering til bruk av sterkere stoffer. Har vel ikke noe med at de søker seg til sånne miljøer. Tror du virkelig at en som har blitt misshandlet i barndommen har større mulighet for å begynne å røyke hasj enn andre? Dette begrunner du med hva?
Salamandra Skrevet 20. januar 2005 #285 Skrevet 20. januar 2005 Anders, du kan da ikke på ramme alvor mene at du ikke tror de som kommer fra ressurssvake hjem (med misbruk osv) ikke er mer tilbøyelige til å ruse seg ( på alkohol eller andre rusmidler) enn andre "normale" mennesker? Hvis det er utgangspunktet ditt er du så lite informert om temaet vi diskuterer her at jeg ikke ser noe poeng i å fortsette dsikusjonen engang. Valhalla: Noe sånt.. I hvertfall ikke narkoman.
Anders26år Skrevet 20. januar 2005 #286 Skrevet 20. januar 2005 jeg skjønner poenget ditt men det blir for lett å si det , hvordan forklarer du alle skap narkomana på Vest kanten i Oslo da?
Anders26år Skrevet 20. januar 2005 #287 Skrevet 20. januar 2005 Og hvorfor sier du at jeg har så lite kunnskap om dette? Fordi jeg er uenig med deg? Du har hele tiden rett?
Salamandra Skrevet 20. januar 2005 #288 Skrevet 20. januar 2005 jeg skjønner poenget ditt men det blir for lett å si det , hvordan forklarer du alle skap narkomana på Vest kanten i Oslo da? Så folk på vestkanten har bare lykkelige barndommer? Ingen psykiske problemer på den kanten av byen? Anders, dette blir for dumt, det skjønner du helt sikkert selv.. :trøste:
Anders26år Skrevet 20. januar 2005 #289 Skrevet 20. januar 2005 Så folk på vestkanten har bare lykkelige barndommer? Ingen psykiske problemer på den kanten av byen? Anders, dette blir for dumt, det skjønner du helt sikkert selv.. :trøste: Ja det blir for dumt , er nok best at du går
Salamandra Skrevet 20. januar 2005 #290 Skrevet 20. januar 2005 Og hvorfor sier du at jeg har så lite kunnskap om dette? Fordi jeg er uenig med deg? Du har hele tiden rett? Jeg sier du har lite kunnskap om dette.. fordi du har lite kunnskap om dette. Du nekter jo til og med å ta inn over deg undersøkelser som har blitt gjort på området, andre brukeres personlige erfaringer, legestanden og andre eksperter på rusmiddelbruk sine uttalelser.
Salamandra Skrevet 20. januar 2005 #291 Skrevet 20. januar 2005 Ja det blir for dumt , er nok best at du går Gjerne det, begynner å bli litt sliten av å stange hodet i den samme teite murveggen..
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #292 Skrevet 21. januar 2005 Jeg tror det er for dumt å si at de med psykiske problemer begynner med sånne ting. Hvorfor skulle de velge å gjøre det? Har dere alle psykiske problemer da? Usikker på om du har hatt exphil, men uansett ser det ut som du trenger en liten oppfriskning i logikk. Alle som heter Lars er gutter. Alle gutter heter ikke Lars. Tok du'an?
Gjest gjest1 Skrevet 21. januar 2005 #293 Skrevet 21. januar 2005 Vet vi noe om den mentale tilstanden til disse personene før de begynte å røyke, eller er det bare en av dine teorier igjen? Det kan ikke tenkes at de som sliter litt psykisk blir tiltrukket av rusmidler sånn som for eksempel alkohol og hasj (og for den saks skyld alle andre typer rusmidler) da tror du? Dette er nok også en viktig side av debatten ja. Min eldste og min yngste "lider" begge av hyperaktiv hjerneaktivitet (kanskje litt sånn som Ivanka?)og bruker hasj som selvmedisinering. Nå bruker Liten rohypnol også til samme formål (hun er i behandlingsapparatet - annen diskusjon), mens den mellomste hos meg velger andre metoder for sine tankevirringer.... Begge mine hasjrøykere debuterte med alkohol, så det er sagt. Liten debuterte med en hel flaske vodka, og kunne ha stupt der og da, hadde det ikke vært for kjæresten hennes som gikk rundt med henne til hun kom til seg sjøl igjen... hasjen kom flere år senere... Jeg fortsetter å hevde at alt er individuelt. Hasjen i seg selv er ingen synder...
Gjest lilletroll Skrevet 23. januar 2005 #294 Skrevet 23. januar 2005 Alkohol dreper hjerneceller, mens hasj sløver dem. De første gangene man røyker hasj, eller hvis man begrenser seg litt mht hyppighet, er hasjrusen en fryktelig morsom fniserus... man blir ikke sløv på samme måte som når kroppen er vant til giften. Hasjen sitter i kroppen i ca en mnd, men rusen varer ikke så fryktelig lenge. Ergo: etter en nykter måned er så vel som alle hasjrøykere like fine i hodet igjen... med alkohol er du like fin igjen etter et par dager, men drikker du mye (veldig mye) blir du dum...?! Tror jeg. Kid-a Har nettopp vært på kurs vedrørende narkotika, og lært at Hasj er noe av det verste du kan utsette hodet ditt for!! Det og sniffing!! Da vil du etterhvert bli HELT blåst, og det er IKKE noe som "går over"
ivanka Skrevet 23. januar 2005 #295 Skrevet 23. januar 2005 wow. hvor lang tid tar det å bli helt blåst av hasj egentlig? venter i spenning. hva slags kurs var dette sa du?
Gjest Daniella_ Skrevet 24. januar 2005 #296 Skrevet 24. januar 2005 Har nettopp vært på kurs vedrørende narkotika, og lært at Hasj er noe av det verste du kan utsette hodet ditt for!! Det og sniffing!! Da vil du etterhvert bli HELT blåst, og det er IKKE noe som "går over" Men...jeg har som sagt røyket en del hasj før. Mener du at jeg da fortsatt er helt blåst og at sløvheten ikke har gått over? :klø:
punkyB Skrevet 24. januar 2005 #297 Skrevet 24. januar 2005 Daniella og Ivanka - mener dere at man ikke har noen bivirkninger av å røyke hasj - som feks. sløvhet - eller er det bare formuleringen til innlegget over ang. 'blåstheten' dere bestrider ? Kan jo virke som om dere mener det ikke har noen.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #298 Skrevet 24. januar 2005 jeg skjønner poenget ditt men det blir for lett å si det ' date=' hvordan forklarer du alle skap narkomana på Vest kanten i Oslo da?[/quote'] Hvorfor tror du ikke vestkantsungdommen kan ha like dårlige oppvekstvilkår som østkantungdommen? Det er ikke snakk om økonomiske ressurser i denne sammenhengen, men mer hvilke personlige ressurser foreldrene legger i livet til ungene sine. Og i min bok så er høye lønninger det samme som mye arbeid - og mindre tid til ungene? Jeg skal ikke dra alle over én kam - det finnes supre foreldre på begge sider av byen og ellers i landet, men å forherlige oppveksten til vestkantungene fordi foreldrene deres har penger, DET er for enkelt.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #299 Skrevet 24. januar 2005 wow. hvor lang tid tar det å bli helt blåst av hasj egentlig? venter i spenning. hva slags kurs var dette sa du Eller spurt på en annen måte; HVEM stod BAK dette kurset?
ivanka Skrevet 24. januar 2005 #300 Skrevet 24. januar 2005 Daniella og Ivanka - mener dere at man ikke har noen bivirkninger av å røyke hasj - som feks. sløvhet - eller er det bare formuleringen til innlegget over ang. 'blåstheten' dere bestrider ? Kan jo virke som om dere mener det ikke har noen. søte deg, jeg har skrevet mye om bivirkninger av hasj lenger opp i tråden, og atter en gang: det er ikke noe jeg anbefaler noen å drive med. selvfølgelig blir man sløv av å røyke hasj, men å sidestille effekten med sniffing er helt vilt. (og hvis så var tilfelle burde jeg ikke være i stand til å stave mitt eget navn lenger. eller kanskje det er derfor jeg ikke bruker mitt eget navn her inne, fordi det ble for vanskelig? ) var det ikke samme person som påsto lenger opp at 85% av dem som røyker hasj begynner med tyngre narkotika? hvor TAR h*n det fra??? begge deler er faktisk helt ekstremt drøye og feilaktige påstander og det er fullstendig rimelig å stille spørsmålstegn ved hvilke kilder man plukker det opp fra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå