Gjest Hege Skrevet 18. januar 2005 #181 Skrevet 18. januar 2005 Jeg mener at man ikke skal bruke forumet til å anbefale bruk av narkotika.
Nick Etmitt Skrevet 18. januar 2005 #182 Skrevet 18. januar 2005 Jeg mener at man ikke skal bruke forumet til å anbefale bruk av narkotika. Dersom jeg skrev en tråd hvor jeg anbefalte avholdsfolk å drikke et glass rødvin hver dag, ville du da skrevet det samme? Eller dersom jeg anbefalte at folk brukte snus fremfor sigaretter?
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #183 Skrevet 18. januar 2005 Jeg har ikke sett forherligelse av narkotika i denne debatten. Jeg har derimot sett at en del mennesker synes det er ulogisk at hasj er kriminalisert, mens alkohol ikke er det. Da er det helt naturlig å argumentere ved å vise til at hasjen kanskje ikke har så sterke skadevirkninger relativt til alkohol som mange tror. Hvis det ikke er lov, så begynner takhøyden å bli farlig lav her inne, mener jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #184 Skrevet 18. januar 2005 Dersom jeg skrev en tråd hvor jeg anbefalte avholdsfolk å drikke et glass rødvin hver dag, ville du da skrevet det samme? Eller dersom jeg anbefalte at folk brukte snus fremfor sigaretter? Øhh. Nå er narkotika ulovlig da, så det er ikke helt det samme
Superlammet Skrevet 18. januar 2005 #185 Skrevet 18. januar 2005 Selvsagt skal man ikke anbefale bruk av narkotika, og under den kategorien burde alkohol også stå da man får en tydelig rus av dette. Alkohol er ikke ulovlig, men hadde det, og røyk for så vidt, kommet frem i dag hadde det blitt kategorisert som narkotika med en gang. Skal man ta utgangspunkt i hva som er politisk korrekt, eller skal man gå ut ifra resultatet av bruken av de forskjellige stoffene? Det er ingen tvil om at hasj er skadelig for kroppen og sinnet, men det er heller ingen tvil om at alkohol også er det. Nå er jo de fleste narkotiske stoffer medisin opprinnelig, så å kalle det gift er ikke helt korrekt. Opiater, amfetamin og cannabis er mye brukt som legemidler. Ja riktig det, men dette er rafinerte stoffer som også er blandet ut slik at doseringene blir mye mindre enn man f.eks ville fått i ei stripe, bønne eller et skudd.
Nick Etmitt Skrevet 18. januar 2005 #186 Skrevet 18. januar 2005 Nå har ikke jeg lest ALLE innleggene i denne tråden, men de jeg har lest viser en debatt om farligheten av cannabis kontra alkohol. Dersom man ikke kan argumentere for hasjens "fortreffelighet" i så måte uten å bli sensurert, så synes jeg det er trist.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #187 Skrevet 18. januar 2005 Synes du det er OK å røyke hasj? Virker jo som dette har blitt så vanlig, mange sier det ikke er farligere enn å drikke øl. Jeg ser på dette på lik linje med andre narkotiske stoffer, men det er vel "light" i forhold. Kanskje det etter hvert blir akseptert og lovlig også her. Alt med måte, så er det ingen stor reel fare, mener jeg (som ikke alltid har valgt måtehold). Men påpeker igjen, og vet jeg har rett, hasj er blandet inn med (kan være, i noen få tilfeller (mange?) - vet det fra flere hold - leser kripos dette, tror de jeg kjenner bunshjen - men det gjør jeg faktisk ikke - jeg har intervjuet en i kripos... men han la på røret og ble rasende, selvfølgelig...og spurte hvor jeg hadde fått tak i nummeret, jeg sa på grønland, svarte internt - selvfølgelig...uten å oppgi kilder...) Noen få år senere, oppdaget "kripos" i GB, at en del av hasjen faktisk var innblandet f.skj. pulver. (noe alle visste...unntatt fjortisene som gikk direkte i fella, de fleste av dem er døde i dag...) vega
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #188 Skrevet 18. januar 2005 Nå har ikke jeg lest ALLE innleggene i denne tråden' date=' men de jeg har lest viser en debatt om farligheten av cannabis kontra alkohol. Dersom man ikke kan argumentere for hasjens "fortreffelighet" i så måte uten å bli sensurert, så synes jeg det er trist.[/quote'] Trist kan det være det er - men veldig enkelt Alkohol - Ikke straffbart narkotika- straffbart
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2005 #189 Skrevet 18. januar 2005 http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4332091.html Folk setter gjerne et skarpt skille mellom bruk av hasj og bruk av alkohol. Alkohol er "lovlig" rus. Hasj er "forbudt" rus. Medisinsk er spørsmålet vanskligere. Alkohol vet vi mye om. Hasj vet vi foreløpig mindre om. Men det vi vet er nok at vi idag ser på regelmessig hasjbruk som atskillig mer skadelig enn man gjorde for bare få år siden. Spørsmålet om hvilket stoff som er farligst, er av mindre betydning. Både alkohol og hasj kan gi alvorlige skader. De aller fleste som røyker hasj, bruker også alkohol - og drikker gjerne både mer og oftere enn de som ikke bruker hasj. Et bedre spørsmål er da: Hva er farligst? Alkohol - eller alkohol og hasj?
Nick Etmitt Skrevet 18. januar 2005 #190 Skrevet 18. januar 2005 Trist kan det være det er - men veldig enkelt Alkohol - Ikke straffbart narkotika- straffbart Så derfor kan man ikke diskutere det?
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #191 Skrevet 18. januar 2005 Joda- jeg har heller ikke skrevet at man ikke skal diskutere det Det var snakk om og anbefale
Superlammet Skrevet 18. januar 2005 #192 Skrevet 18. januar 2005 Trist kan det være det er - men veldig enkelt Alkohol - Ikke straffbart narkotika- straffbart Ergo man kan ikke debattere noe som er ulovlig? I en debatt har man forskjellige synspunkter på ting og tang, også på det som er ulovlig. Dersom takhøyden skal jekkes ned såpass burde det gjelde flere temaer enn kun hasj. Fant forresten en side som er nokså relatert til dene diskusjonen. Litt gammel ('96) og endel er sikkert forandret, men fortsatt. http://home.online.no/~vorhaug/politics/is...6/06/narko.html
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #193 Skrevet 18. januar 2005 WODAN- jeg gjentar meg selv Joda- jeg har heller ikke skrevet at man ikke skal diskutere det Det var snakk om og anbefale
Gjest Hege Skrevet 18. januar 2005 #194 Skrevet 18. januar 2005 Det er ok å diskutere narkotika generelt her inne, men vi ønsker ikke at noen forherliger/ufarliggjør stoff. Alle rusgifter er farlige hver på sin måte. Det er tross alt en gift.
Superlammet Skrevet 18. januar 2005 #195 Skrevet 18. januar 2005 WODAN- jeg gjentar meg selv gjenta deg selv til du blir blå, men nå har det seg slik at dersom noen skriver et innlegg, så har andre en tendens til å legge ut ting i mellomtida. *kjøle ned*
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2005 #196 Skrevet 18. januar 2005 Jeg mente ikke å ANBEFALE det. Men sa meningen min om mine erfaringer og opplevelser med hasj
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #197 Skrevet 18. januar 2005 Hege - moderator, vil ikke at det skal bli hasjpropaganda her. Det er jo forståelig. De som følger med i denne tråden, og ikke kun svarer; jeg er for/i mot hasj, har kanskje tidligere hørt om forsøket i Liverpool? (og dermed sagt mener jeg ingenting, egentlig, selv om hasjen er sjelden starten til et liv med betente årer og gulsot) I Liverpool, midten av 90tallet ca, gjorde de et forsøk; de utdelte gratis heroin i sigaretter, ca 8 sig per dag til alle etablerte narkomane. (her i byen påstår man jo at de ikke er riktig sikker på om folk er etablerte narkomane, men det er en annen debatt...) Resultatet av forsøket i Liverpool var vellykket, kort oppramset; kriminaliteten sank, med 90 %, gateprostitusjonen forsvant, og det kom ingen unge nye brukere til i miljøet, pga at pusherne ikke trengte pushe harde stoffer lenger. Jeg har ingen kilder, noen vil sikkert rope "kildehenvisninger", men det er vel ingen sak å bla opp på nettet selv. vega
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2005 #198 Skrevet 19. januar 2005 Anders, det er helt individuelt hvorvidt man skal havne i et uføre eller ikke. Det har med bruk og misbruk å gjøre. Folk som røyker like mye hasj som jeg drikker alkohol for eksempel, kommer neppe opp i noe uføre. Vår kjente forfatter Ambjørnsen har innrømmet at han fyrer en bønne i ny og ne, og han drikker whisky. Er han i noe uføre? Har han store skader tror du? Han har en liten smule sosialangst tror jeg, men det hadde han sikkert fra før også... og gode bøker skriver han. Noen har anlegg for misbruk og andre klarer seg helt fint livet igjennom med måteholden bruk av det ene og det andre.
Salamandra Skrevet 19. januar 2005 #199 Skrevet 19. januar 2005 Må bare korrigere deg litt, mysan.. Ambjørnsen røyker ikke en bønne i ny og ne, han røyker daglig og har gjort det i mange mange år.. .. i likhet med mange andre oppegående personer.. .. ikke meg, da.. (følte for å presisere.. )
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2005 #200 Skrevet 19. januar 2005 Må bare korrigere deg litt, mysan.. Ambjørnsen røyker ikke en bønne i ny og ne, han røyker daglig og har gjort det i mange mange år.. .. i likhet med mange andre oppegående personer.. .. ikke meg, da.. (følte for å presisere.. ) Jeg trodde også det, men var ikke sikker så jeg turde ikke påstå det.... man vil jo ikke tillegge folk vaner de kanskje ikke har...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå