elena123 Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Fikk nettopp vite at jeg har kommet opp i norsk muntlig, oppgaven min er "massemedier" er sykt nervøs, har noen tips til oppgaven min eller hvordan jeg kan stoppe å være så nervøs når jeg presenterer. På alle presentasjonene jeg har hatt, blir jeg så nervøs å snakker så fort.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Pust inn gjennom munnen og ut gjennom nesa noen ganger. Da roer du deg sikkert ned Temaet er jo veldig spennende. Er masse du kan snakke om. Har oppgaven noen begrensninger? Anonymkode: 633fd...08c
elena123 Skrevet 7. juni 2017 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2017 Tusen takk for tipset:), ja temaet er veldig åpent, så jeg vet nesten ikke helt hva jeg skal ta utgangspunkt i. Her er et bilde av kompetansemålet mitt i masse medier
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Du skal jo vurderes etter kompetansemålene. Da er det viktig at du får vist frem at du har nådd målene. Du ønsker sikkert også å vise at du har en høy måloppnåelse siden det vil gi deg best karakter. Det er viktig at du forklarer og utdyper ting på en måte som føles naturlig for deg. For meg ville det vært naturlig å først fortelle hva som menes med massemedier, deretter gitt noen eksempler på massemedier og hvilken hensikt de forskjellige massemediene har. Det ville da vært naturlig å ta opp dette med informasjon, underholdning og påvirkning. Men igjen, dette er hva som ville føltes naturlig for meg. Du må ta opp ting i den rekkefølgen som føles naturlig for deg. Om du klarer å lage egne forklaringer på ting, vil det telle positivt. At man klarer å forklare ting på en enkel måte viser at man har forstått det. Om du har egne tanker/meninger ting du tar opp, teller disse ofte positivt. Det viser at du er reflektert. Kanskje det kan være lurt å lage en presentasjon du øver på? Gjerne foran foreldre eller venner. Da blir du også tryggere på de tingene du skal si. Lykke til! Anonymkode: 633fd...08c
elena123 Skrevet 7. juni 2017 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2017 Tusen takk for alle de fine tipsene! dette skal jeg tenke på når jeg øver og lager presentasjonen. Det jeg gruer meg mest til er til samtalen etter jeg har hatt presentasjonen, jeg er redd for at jeg ikke klarer å svare på spørsmålene som sensoren stiller meg.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 Sensoren er ikke ute etter å "ta deg", men å finne ut hva du kan. Akkurat det er viktig å huske på. Faglæreren vil også være der, der er hvert fall vanlig. Det er ikke uvanlig at faglæreren stiller spørsmål, gjerne om ting han eller hun vet at dere har hatt mye om. Om spørsmålene du får er vanskelig å forstå, er det også lov til å spørre sensoren eller faglæreren hva de mener med spørsmålet. Du kan også si at du ikke tror du skjønte spørsmålet helt. De kan også gi deg hint om hva de mener uten at det trenger å trekke ned karakteren. Muntlig eksamen varer jo bare i et bestemt antall minutter. Jo lenger tid du bruker på din presentasjon, jo mindre tid har de til utspørring. Dette kommer til å gå veldig bra! Anonymkode: 633fd...08c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå