AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Jeg og min samboer er i et godt etablert forhold, og ser for oss to barn i løpet av de nesten 5 årene. Vi er i midten av 20 årene. Per dags dato jobber jeg på sykehjem. Jeg har ingen utdannelse, og har en inntekt på rundt 22 000 kr i mnd. Min samboer har heller ingen utdannelse og har en helt alminnelig jobb. Han tjener omtrent det samme som meg. På en måned har vi altså rundt 45 000 kr til sammen. I dag har vi en husleie på 11 000 kr i mnd, men tenker å kjøpe ila det neste året. Men hvor mye behøver egentlig en familie på fire egentlig å tjene? Vil den inntekten vi har i dag være tilstrekkelig for når vi bli en familie på fire? Vi klarer oss utmerket i dag, men barn koster, og jeg ønsker at vi da også ska ha råd til det mest nødvendige, pluss litt til. Dere som har barn, hvordan vil dere si at vi ligger an økonomisk til barn i fremtiden? Bør vi ha en bedre lønnet jobb? På forhånd, takk for svar! Anonymkode: 700d7...2b9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Beklager skrivefeil, skriver fra mobilen, og da blir det litt kronglete. Ts Anonymkode: 700d7...2b9
Runnershigh Skrevet 7. juni 2017 #3 Skrevet 7. juni 2017 Hvor mye dere bør tjene for å ha det romslig økonomisk, avhenger jo helt av utgiftene deres. Har dere tenkt å ta opp et stort lån for å kjøpe bolig, eller bor dere på et sted hvor boligprisene er relativt lave? Har dere bil(er), eller bruker dere kollektiv transport? Er dere glade i å bruke penger på fritid og ferier? Hva med kinoturer, resturantbesøk, klær, osv? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Det spørs veldig på hvor dere bor og hva boliger går for i deres område. I Oslo, for eksempel, vil dere slite med å bo komfortabelt på den lønnen, men de færreste steder er så dyre da... Anonymkode: a98ac...d79 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 6 minutter siden, Runnershigh skrev: Hvor mye dere bør tjene for å ha det romslig økonomisk, avhenger jo helt av utgiftene deres. Har dere tenkt å ta opp et stort lån for å kjøpe bolig, eller bor dere på et sted hvor boligprisene er relativt lave? Har dere bil(er), eller bruker dere kollektiv transport? Er dere glade i å bruke penger på fritid og ferier? Hva med kinoturer, resturantbesøk, klær, osv? Ops, det kan jo være greit å få med! Hmm, boligprisene er nok ikke lave, men tenker vi vil ha et budsjett på ca 3-4 mill. Har helt ærlig ikke satt oss helt inn i det enda.. Vet ikke hvor mye det er vanlig å betale ned på lånet i mnd? Har en bil, så veksler på å bruke bilen og på å ta buss. Tenker å kanskje kjøpe en til bil senere om det blir nødvendig. Bruker generelt lite penger å fritid og ferie, men å ha muligheten til og ta seg en ferietur i blant, er absolutt et pluss. Både innenlands og utenlands. Men flere sydenturer i året, er absolutt ikke viktig for oss. Kino- og restaurantbesøk unner vi oss en gang i blant, men er langt i fra hverdagskost. På klær vil jeg si vi har et ganske normalt forbruk. Bruker kanskje 1-2000 kr hver i snitt i mnd. Ts Anonymkode: 700d7...2b9
Charlotteul Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 Hus til 4 mill og ønsker om ferier (med 1-2 barn) med en inntekt på ca 40 000? Au, da har jeg dårlige nyheter.. selv om renta kan variere mye rundt omkring, vil et hus til 4 mill koste dere kanskje 20 000/mnd. I tillegg kommer kommunale avgifter (vet ikke hvor du bor), forsikring, dere har også bil + forsikring og årsavgift. Hvilken type bil har dere da? Dyr/billig? Jeg tenker for hver unge du vil ha, må du slå av en million på husbudsjettet 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 4 minutter siden, Charlotteul skrev: Hus til 4 mill og ønsker om ferier (med 1-2 barn) med en inntekt på ca 40 000? Au, da har jeg dårlige nyheter.. selv om renta kan variere mye rundt omkring, vil et hus til 4 mill koste dere kanskje 20 000/mnd. I tillegg kommer kommunale avgifter (vet ikke hvor du bor), forsikring, dere har også bil + forsikring og årsavgift. Hvilken type bil har dere da? Dyr/billig? Jeg tenker for hver unge du vil ha, må du slå av en million på husbudsjettet Haha, huff... Vil det være mer gunstig å leie da?? Skjønner jo at det ikke vil være det i det lange løp, men vil det liksom gjøre at vi vil kan bo bedre? Ser liksom ikke for meg at noen av oss kommer til å gidde og ta seg en utdanning (flere år på skolebenken, stress). Men tenker at det kanskje må til. Vet min samboer er helt uinteressert i det, så spørs det da om at jeg får meg en utdanning og tjener noen tusen ekstra, vil hjelpe så mye på. Sukk... Bil må du ikke spørre meg om Har null peiling, men regner med den hverken er dyr eller spesielt billig. Er vel en 08-modell, kjøpt for rundt 70 000 kr. Men må uansett ha ny bil til når vi skal ha barn, da den ikke er så veldig romslig... Hva vi betaler i forsikring osv aner jeg ikke. Er jeg som ellers styret økonomien, men akkurat dette med bil, tar min samboer seg av Ts Anonymkode: 700d7...2b9
Nuith Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 Vi bor på landet, har en million i lån, 1 bil og ett barn. Klarer oss godt på 30-35.000 med ett barn i barnehage. Burde nok ha 40.000 for å ha 2 barn i barnehagealder, og 45.000 med to tenåringer, imo. Skal dere ha mye i lån så legg på differansen i renter/avdrag. Skal dere ha to biler legg på 3-5.000 til avhengig av bilstandard.
Charlotteul Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 Jeg vil fraråde deg å leie, faktisk. Har dere egenkapital til å kjøpe hus forresten? Har dere ikke det, ville jeg leid og spart inntil videre (før barn). Du jobber på sykehjem, og de finner du overalt. Har dere vurdert å flytte, om så litt utenfor byen? Hus til 4mill er ganske mye, men ser du litt utenfor de "populære" plassene kan dere godt finne noe tilsvarende til kanskje halv pris 😊 Ikke noe dyr bil da, og det er jo et godt utgangspunkt. Men siden dere vil ha ny bil samtidig som barn, daaaa kan det bli litt trangt. Kan jeg tillate meg å spørre hvorfor det "haster" med barn? Dere er jo fortsatt unge, og om du vil på skolebenken anbefaler jeg deg å få det unnagjort nå. Det å ha hus OG barn som student (du mister mye inntekt), det blir tøft. Heller lev litt på fattiggrensa med en stressende hverdag nå 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Det holder i massevis, det kommer bare ann på prioriteringene deres og utgifter. Spar der det kan spares, handle inn til hele uken (mat), ikke kjøpt små unødvendige ting. Ikke gå for det dyreste huset/fineste plassen, så går det der helt fint. Har selv 30 k i mnd, mannen har rundt 15, klarer oss bra, og har leilighet i sentrum med 1 barn. Råd til ferier og kos, det handler om å være økonomisk og prioritere riktig. Anonymkode: bbffd...081 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 Vi har 45.000 i lønn og 1 barn, planlegger neste. Huslån til 3,5 og betaler 10 500 kr i lån. Har også 2 biler, og billån på 4000. Vi betaler selvsagt forsikringer, tlf, strøm, TV, NRK, søppel etc i tillegg også. Sparer heller ikke på maten. Ukeshandel for rundt 1300kr i mnd. Vi har det veldig bra og har fint råd til ett barn til, og dette med tanke på alle bhg utgifter, SFO, trening etc. Vi er ellers fornuftig med pengene og flinke til å spare, men vi sløser også litt som alle andre. Vi har fint penger til ferier. Men nå vet jeg også at vi vil øke litt mer i lønn i årene fremover og at vi vil arve litt i årene som kommer. Men ja, fult mulig å være en familie på 4 med den inntekten Anonymkode: 38ac6...8c4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har 45.000 i lønn og 1 barn, planlegger neste. Huslån til 3,5 og betaler 10 500 kr i lån. Har også 2 biler, og billån på 4000. Vi betaler selvsagt forsikringer, tlf, strøm, TV, NRK, søppel etc i tillegg også. Sparer heller ikke på maten. Ukeshandel for rundt 1300kr i mnd. Vi har det veldig bra og har fint råd til ett barn til, og dette med tanke på alle bhg utgifter, SFO, trening etc. Vi er ellers fornuftig med pengene og flinke til å spare, men vi sløser også litt som alle andre. Vi har fint penger til ferier. Men nå vet jeg også at vi vil øke litt mer i lønn i årene fremover og at vi vil arve litt i årene som kommer. Men ja, fult mulig å være en familie på 4 med den inntekten Anonymkode: 38ac6...8c4 Ukeshandel for 1300kr i uka mente jeg selvsagt Anonymkode: 38ac6...8c4 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 Jeg tror det vil være lurt å skaffe seg en utdannelse. Det trenger ikke være høyere utdanning. Fagbrev kan gi god inntekt det også. Elektrikere og energimontører tjener f.eks ganske bra. Jeg tenker at dere sikrer fremtiden bedre med en utdannelse. Men nå er jeg ganske overbevist om at det kommer til å stilles krav i fremtiden om minimum fagbrev i en rekke stillinger som ikke krever utdannelse i dag. Blir fort kjipt om man må sette seg på skolebenken som 40 åring, samtidig som man har huslån å betjene f.eks. Om dere ikke er interessert i flere år på skolebenken, så er det mulig å ta lærlingtiden innen yrkesfag uten relevant skole. Vet ikke om det gjelder alle utdanningene. Lærlingtiden blir jo da dobbelt så lang som normal. Kjenner flere som har gjort dette i godt voksen alder. Anonymkode: e197c...39b 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 Vi er 26 og 27, og har utbetalt rundt 75.000 i måneden. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan vi skal få det til å gå rundt når vi har barn. Anonymkode: dc83f...41a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huslån til 3,5 og betaler 10 500 kr i lån. Hææ? Jeg hadde huslån på knappe 2,5 og betalte 13 000 i mnd Anonymkode: e431d...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #16 Skrevet 7. juni 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hææ? Jeg hadde huslån på knappe 2,5 og betalte 13 000 i mnd Anonymkode: e431d...e9a Kommer an på hva du hadde i egenkapital og evt rente det da vi hadde ca 1 mill i egenkapital og renta er vel rundt 2%? Og vi ønsket lånet over 30 år. Hadde vel betalt ca 13 000 over 25 år. Anonymkode: 38ac6...8c4
funginger Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 HALLO! Dere er i midten av tyveårene? Skaff dere utdannelse! Hvis du liker å jobbe på sykehjem kan du ta helsefagarbeider eller sykepleie. Det finnes mange korte og enkle(prøver ikke å si at sykepleie nødvendigvis er det) utdannelser. Når dere er så unge og har alle muligheter synes jeg det er ganske dumt å få barn nå som dere tjener så lite. Det kan selvsagt gå helt fint, men dere kan og gi barna deres enda fler muligheter hvis dere tjener litt mer og har trygge jobber. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #18 Skrevet 7. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er 26 og 27, og har utbetalt rundt 75.000 i måneden. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan vi skal få det til å gå rundt når vi har barn. Anonymkode: dc83f...41a Da har dere disponeringproblemer. Anonymkode: 9858c...859 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #19 Skrevet 7. juni 2017 Hvor langt pengene rekker, avhenger som flere er inne på, av hvor dere bor. Sentrale Oslo, Oslo vest og Bærum vest er dyrt, men man får mer for pengene rett utenfor disse områdene. Jeg må spørre som et par over her, om du ikke har lyst til å ta mer utdannelse? Med eller uten barn ved siden av - det vil uansett svare seg. Dessuten skriver du så godt (både riktig og god norsk, og godt språk) og virker så fornuftig, at jeg vil tro du vil ha mye større potensial (både evnemessig og inntektsmessig) enn det du fårcrealisert i dag. Jeg ville sjekket ut hva du vil få i stipend etc hvis du fikk barn og som student vil du ofte ha tilgang på subsidiert barnehageplass. Om det blir for trangt, ville jeg uansett investert i en utdannelse, det rekker du fint og vil gi dere både bedre økonomi og ikke minst økonomisk sikkerhet. Anonymkode: 874ee...708 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #20 Skrevet 7. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min samboer er i et godt etablert forhold, og ser for oss to barn i løpet av de nesten 5 årene. Vi er i midten av 20 årene. Per dags dato jobber jeg på sykehjem. Jeg har ingen utdannelse, og har en inntekt på rundt 22 000 kr i mnd. Min samboer har heller ingen utdannelse og har en helt alminnelig jobb. Han tjener omtrent det samme som meg. På en måned har vi altså rundt 45 000 kr til sammen. I dag har vi en husleie på 11 000 kr i mnd, men tenker å kjøpe ila det neste året. Men hvor mye behøver egentlig en familie på fire egentlig å tjene? Vil den inntekten vi har i dag være tilstrekkelig for når vi bli en familie på fire? Vi klarer oss utmerket i dag, men barn koster, og jeg ønsker at vi da også ska ha råd til det mest nødvendige, pluss litt til. Dere som har barn, hvordan vil dere si at vi ligger an økonomisk til barn i fremtiden? Bør vi ha en bedre lønnet jobb? På forhånd, takk for svar! Anonymkode: 700d7...2b9 Dere har helt normal og grei inntekt. Lev etter den og kjøp etter den. Har ikke lest hele tråden men det kommer garantert flere svar som forteller at dere tjener for lite, skaff dere utdannelse, ikke få barn osv. Vet dere hva? alle kan ikke jobbe med det samme, tjene det samme og sløse bort det samme. Skjønner ikke hvorfor mennesker måler sin egen verdi ut fra hva de tjener. Jeg syns det er kjempeharry å kjøre rundt i en tesla til over en million når man kan kjøpe seg annen bil til langt under prisen... langt fra alle småbarnsfamilier trenger faktisk ikke bil heller.... Bil var bare et eksempel.... tror dere barn blir lykkelig av stort hus og masse penger? Barn driter i sånt. Anonymkode: 006b1...33f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå