Gå til innhold

Blir så knyttet til enkelte barn- er jeg regelrett svak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ung mann som jobber på skole, og jeg har merket at jeg er et svakt og sårbart menneske.

Generelt sett liker jeg barn, men så er det noen som jeg bare blir så knytta til. Spesielt ei jente i klassen jeg jobber i. Eller jobbet, for nå er dem tatt ifra meg. Jeg kan sitte og få klump i halsen når hun kommer og gir meg en klem, eller forteller at hun er glad i meg. Tror de fleste andre rundt ser at hun er glad i meg. Jeg har tenkt mange ganger inni hode mitt at jeg skulle ønske den jenta var datteren min:fnise:

Har vært så heldig å jobba i klassen med denne jenta i snart 2 år, men nå mister jeg altså klassen.. Og hverdagen har faktisk vært noe dritt etter det skjedde.

Jeg føler meg svak, uprofesjonell i jobben etc.. Jeg har prøvd å tatt meg i skinnet og ikke gitt henne for mye oppmerksomhet, og behandler barna rettferdig.

Ser du på meg som en svak person? Burde jeg kanskje ikke jobbe med barn, når jeg kan bli så knyttet? Ville du helst ikke hatt en som meg i skolen, hvis du hadde barn der selv?

Jeg tenker jo også at det er naturlig å like enkelte barn bedre enn andre. Det er jo som med venner; de har persontrekk og karaktertrekk som tiltaler deg. De har kvaliteter som du anser som viktige.

Selv er jeg i den alderen hvor mange begynner å etablere seg, og jeg kjenner voldsomt på savn etter egne barn. Kanskje er det dette savnet som får frem disse følelsene? Dessverre er ikke de umiddelbare utsiktene for egne barn tilstede.

Anonymkode: e81fa...701

Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Er dette første klassen din? Tenker at det også handler om erfaring og at du er ung og relativt ny i yrket også derfor blir litt ekstra involvert? Det er jo bra at du knytter bånd med barna. Tror nok alle lærere får noen favoritter som de kommer ekstra godt overens med. Så lenge de er proffesjonelle og ikke forskjellsbehandler så er det helt normalt. 

Er nok også litt som du nevner at du har lyst på barn og da blir det nok enda litt tøffere å måtte gi slipp på elever man føler en tilknytning til. Har skjønt at de fleste lærere ofte føler en sorg når de mister klassen sin, men etterhvert så blir det litt lettere fordi man vet at det er noe som kommer med jobben.

Du virker som en god lærer :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke at du er svak, men at man kanskje bør klare å distansere seg litt mer dersom man skal jobbe med barn? Jeg er på samme måte, men også motsatt vei, dvs jeg kan fort få negative følelser overfor noen barn hvis de oppfører seg dårlig. Det går fort over når de er greie igjen da, men jeg er glad jeg ikke jobber med barn, for da bør man jo være mer profesjonell.

Hadde ei i barnehagen til sønnen min som helt tydelig favoriserte ham og var veldig glad i ham. Det var jo kjempeflott for hans del, og gjorde at vi alltid følte oss trygge på at han var ivaretatt når han var i barnehagen. Men jeg kunne jo ikke la være å tenke at det måtte være litt kjipt for de barna som ikke var noens favoritter.

Anonymkode: 3b88d...3e4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Er dette første klassen din? Tenker at det også handler om erfaring og at du er ung og relativt ny i yrket også derfor blir litt ekstra involvert? Det er jo bra at du knytter bånd med barna. Tror nok alle lærere får noen favoritter som de kommer ekstra godt overens med. Så lenge de er proffesjonelle og ikke forskjellsbehandler så er det helt normalt. 

Er nok også litt som du nevner at du har lyst på barn og da blir det nok enda litt tøffere å måtte gi slipp på elever man føler en tilknytning til. Har skjønt at de fleste lærere ofte føler en sorg når de mister klassen sin, men etterhvert så blir det litt lettere fordi man vet at det er noe som kommer med jobben.

Du virker som en god lærer :) 

Jeg er ikke lærer da, heldigvis. Da hadde det kanskje vært verre. Men takk!

Har ikke jobbet i skole før, så første klassen min, sånn sett. Men jeg har jobba i barnehage og det samme skjedde da, egentlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ikke at du er svak, men at man kanskje bør klare å distansere seg litt mer dersom man skal jobbe med barn? Jeg er på samme måte, men også motsatt vei, dvs jeg kan fort få negative følelser overfor noen barn hvis de oppfører seg dårlig. Det går fort over når de er greie igjen da, men jeg er glad jeg ikke jobber med barn, for da bør man jo være mer profesjonell.

Hadde ei i barnehagen til sønnen min som helt tydelig favoriserte ham og var veldig glad i ham. Det var jo kjempeflott for hans del, og gjorde at vi alltid følte oss trygge på at han var ivaretatt når han var i barnehagen. Men jeg kunne jo ikke la være å tenke at det måtte være litt kjipt for de barna som ikke var noens favoritter.

Ja, jeg tenker også på dette, og det hender jeg bevisst kompenserer for det når jeg har dårlig samvittighet. Prøver så godt jeg kan å se alle barna, men det er umulig å ha like god kjemi med alle. Og jeg har alltid vært svak for de kontaktsøkende (spesielt jentene) og som er søte og hyggelige. Og det er jo det som er så feil, på en måte.

Det er jo de som ikke søker kontakt som kanskje trenger det mest.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker også på dette, og det hender jeg bevisst kompenserer for det når jeg har dårlig samvittighet. Prøver så godt jeg kan å se alle barna, men det er umulig å ha like god kjemi med alle. Og jeg har alltid vært svak for de kontaktsøkende (spesielt jentene) og som er søte og hyggelige. Og det er jo det som er så feil, på en måte.

Det tror jeg også. Jeg var veldig sjenert som barn, og de voksne i barnehagen var som fremmede for meg. Jeg hadde ingen kontakt med dem utover felles beskjeder som ble ropt ut til alle. De som de voksne snakket med var de som oppsøkte dem, og jeg turte ikke. Følte meg aldri helt trygg i barnehagen pga dette, og turte heller ikke å gå til dem når jeg trengte hjelp med noe. Men det var nok andre tider da, forhåpentligvis er de fleste mer bevisste på dette i dag.

• Liker 3
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvis du merker at du er et svakt og sårbart menneske så vet jeg ærlig talt ikke helt om jeg syns du bør være med barn. Dette var litt rart å lese for meg altså. Må bare si det. En vil jo at ansatte i barnehage og skole skal like ungene våre. Men det kan bli litt rart som du beskriver.

Tror jeg foretrekker de som ikke er SÅ følsomme. Ærlig snakka. Du spør,så da svarer jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en annen jobb!!!!!! Hadde en voksen mann tenkt slik om min datter, og ønsket at hun var datteren hans, så hadde jeg blitt kvalm. Det er ikke profesjonelt! Jeg blir bekymret for hvor langt du kan la det gå, hvor "nært" du lar det bli og evt leder det til å bli.

Det samme hadde jeg tenkt om dette var snakk om en voksen kvinne med slike tanker om min sønn. En annen type jobb (uten barn involvert) er løsningen!!!!!!!!!

Anonymkode: 03c64...dea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, NotNaomi skrev:

Hvis du merker at du er et svakt og sårbart menneske så vet jeg ærlig talt ikke helt om jeg syns du bør være med barn. Dette var litt rart å lese for meg altså. Må bare si det. En vil jo at ansatte i barnehage og skole skal like ungene våre. Men det kan bli litt rart som du beskriver.

Tror jeg foretrekker de som ikke er SÅ følsomme. Ærlig snakka. Du spør,så da svarer jeg. 

Er ganske sikker på at vi alle mennesker (og deg også) har tanker som andre syns ville vært rare. Dette er normale tanker i forhold til mine tanker. Denne følsomheten som du sier, vil du jo ikke se selv. Dømmer du virkelig et menneske og jobben hans pga følsomhet?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg en annen jobb!!!!!! Hadde en voksen mann tenkt slik om min datter, og ønsket at hun var datteren hans, så hadde jeg blitt kvalm. Det er ikke profesjonelt! Jeg blir bekymret for hvor langt du kan la det gå, hvor "nært" du lar det bli og evt leder det til å bli.

Det samme hadde jeg tenkt om dette var snakk om en voksen kvinne med slike tanker om min sønn. En annen type jobb (uten barn involvert) er løsningen!!!!!!!!!

Ærlig talt. Jeg både håper og tror at ts ikke vil bytte jobb bare pga en paranoid kvinne eller to.

Du klarer faktisk å pensle inn tråden på pedofili, eller du hinter iallefall. Jeg er mer bekymret for dine tanker enn ts sine.

Jeg er ganske sikker på at når du leser innlegget mitt dukker det opp noen a-ha opplevelser i hodet ditt, som gjør at du tenker annerledes. Selv om du sikkert ikke vil innrømme det.

Hvordan kan det være ille at en person er glad i barnet ditt? Hvis ungen din slår seg, er han kanskje den første på stedet til å trøste og hjelpe. Det er faktisk ikke alle voksne som bryr seg særlig om barna. Det har jeg sett selv når jeg har hentet nevøer og nieser fra sfo. De voksne sitter gjerne sammenklynget ved en benk og drikker kaffe og småprater, uten å ha snøring på hvor kids befinner seg. Mens ts trolig ville vært i skolegården og sett at alle ungene hadde det bra.

Barnet ditt føler kanskje en ekstra trygghet i skoletiden at han er tilstede, og det kan øke trivselen. Hvis intensjonene til den voksne er helt rene, og ungens trivsel og trygghet øker, hva er da problemet? Da er det faktisk DINE følelser som er problemet, og ikke ts sine.

Anonymkode: b466d...68a

• Liker 11
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så om jeg som kvinne hadde fått et ekstra sterkt bånd til en liten gutt, og ikke hadde barn selv, men hadde et sterkt ønske om å bli mor og med det ønsket meg en sønn som gutten jeg føler meg knyttet, til å burde jeg ikke være i nærheten av barn???

Makan. 

Endret av GoldenLioness
Ryddet for personangrep. Edie, mod.
Gjest NotNaomi
Skrevet

Er ganske sikker på at vi alle mennesker (og deg også) har tanker som andre syns ville vært rare. Dette er normale tanker i forhold til mine tanker. Denne følsomheten som du sier, vil du jo ikke se selv. Dømmer du virkelig et menneske og jobben hans pga følsomhet?

Ærlig talt. Jeg både håper og tror at ts ikke vil bytte jobb bare pga en paranoid kvinne eller to.

Du klarer faktisk å pensle inn tråden på pedofili, eller du hinter iallefall. Jeg er mer bekymret for dine tanker enn ts sine.

Jeg er ganske sikker på at når du leser innlegget mitt dukker det opp noen a-ha opplevelser i hodet ditt, som gjør at du tenker annerledes. Selv om du sikkert ikke vil innrømme det.

Hvordan kan det være ille at en person er glad i barnet ditt? Hvis ungen din slår seg, er han kanskje den første på stedet til å trøste og hjelpe. Det er faktisk ikke alle voksne som bryr seg særlig om barna. Det har jeg sett selv når jeg har hentet nevøer og nieser fra sfo. De voksne sitter gjerne sammenklynget ved en benk og drikker kaffe og småprater, uten å ha snøring på hvor kids befinner seg. Mens ts trolig ville vært i skolegården og sett at alle ungene hadde det bra.

Barnet ditt føler kanskje en ekstra trygghet i skoletiden at han er tilstede, og det kan øke trivselen. Hvis intensjonene til den voksne er helt rene, og ungens trivsel og trygghet øker, hva er da problemet? Da er det faktisk DINE følelser som er problemet, og ikke ts sine.

Har jeg dømt noen? Jeg vill rasjonelle og rettferdige og stabile skal være med barna mine. Det inngir trygget. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Og hvor kom pedoli fra? Ja,ditt hode! Ikke klandre meg for din tanke er du snill.

AnonymBruker
Skrevet

Ts ville vært i skolegården og sett at barnet han har favorisert og ønsker som sitt eget har det bra. Jeg ønsker heller lærere og assistenter som ser ALLE barna.

Kanskje du fikk deg en aha-opplevelse nå og ikke tør å innrømme det?

Du spør hva problemet er om barnets trivsel øker og intensjonene til den voksne er gode. Problemet er at dette kalles forskjellsbehandling og er et stort problem i mange barnehager og klasserom. Et/flere barn blir sett, mens et/flere barn blir oversett og det med overlegg pga egne følelser. Et annet problem er at det Ts skriver ikke er profesjonell tankegang av et omsorgspersonell. Man skal kunne yte omsorg uten å forskjellsbehandle og lage seg ønskedrømmer om at visse barn skulle vært sine egne. Jeg blir kvalm og bekymret ja, og ser helst at Ts bytter jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)
11 timer siden, GoldenLioness skrev:

Så om jeg som kvinne hadde fått et ekstra sterkt bånd til en liten gutt, og ikke hadde barn selv, men hadde et sterkt ønske om å bli mor og med det ønsket meg en sønn som gutten jeg føler meg knyttet, til å burde jeg ikke være i nærheten av barn???

Makan.

Hvis du som lærer/assistent/barnehagepedagog etc hadde fått tanker som innebar at du ønsket å være mor til mine barn, så hadde jeg reagert ja. Du skal opptre profesjonelt i din stilling, og arbeider man med barn må man kunne legge ønskedrømmen om barn til side når man er på jobb. Jobb er jobb, fritid er fritid. Finn heller et barn på fritiden du kan være "ønskemamma" til. Ikke bruk mine barn til slike drømmer! Jeg vil at barna mine skal bli behandlet med den samme respekten og omsorgen som deres medelever blir, det lar seg vanskelig gjøre hvis lærere og barnehageassistenter går rundt i arbeidstiden og drømmer og fantaserer om å bli foreldre til spesifikke barn. Sært!!

Endret av Edie
Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, NotNaomi skrev:

Har jeg dømt noen? Jeg vill rasjonelle og rettferdige og stabile skal være med barna mine. Det inngir trygget. 

Vet ikke hva inngi trygghet betyr, og jo; du dømmer denne personen. Du sier det selv; utifra et innlegg på et forum antar du at dette er en ustabil, irrasjonell og urettferdig person. Kanskje han overdriver, har litt dårlig selvinnsikt (på en positiv måte) og at ingen andre voksne eller barn reagerer på denne relasjonen i det hele tatt.

17 minutter siden, NotNaomi skrev:

Og hvor kom pedoli fra? Ja,ditt hode! Ikke klandre meg for din tanke er du snill.

Da får du nok lese innlegget mitt en gang til. Var ikke deg jeg siterte på dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva inngi trygghet betyr, og jo; du dømmer denne personen. Du sier det selv; utifra et innlegg på et forum antar du at dette er en ustabil, irrasjonell og urettferdig person. Kanskje han overdriver, har litt dårlig selvinnsikt (på en positiv måte) og at ingen andre voksne eller barn reagerer på denne relasjonen i det hele tatt.

Da får du nok lese innlegget mitt en gang til. Var ikke deg jeg siterte på dette.

Så mye pedofilisaker som florerer i blant ansatte i skoler og barnehager om dagen, er man rett og slett naiv om man ikke tenker tanken en gang hvis en lærer/assistent uten grunn har mer og annerledes kontakt med barnet ditt enn med de øvrige barna i klassen/avdelingen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts ville vært i skolegården og sett at barnet han har favorisert og ønsker som sitt eget har det bra. Jeg ønsker heller lærere og assistenter som ser ALLE barna.

Kanskje du fikk deg en aha-opplevelse nå og ikke tør å innrømme det?

Du spør hva problemet er om barnets trivsel øker og intensjonene til den voksne er gode. Problemet er at dette kalles forskjellsbehandling og er et stort problem i mange barnehager og klasserom. Et/flere barn blir sett, mens et/flere barn blir oversett og det med overlegg pga egne følelser. Et annet problem er at det Ts skriver ikke er profesjonell tankegang av et omsorgspersonell. Man skal kunne yte omsorg uten å forskjellsbehandle og lage seg ønskedrømmer om at visse barn skulle vært sine egne. Jeg blir kvalm og bekymret ja, og ser helst at Ts bytter jobb.

Ts bedyrer at han behandler alle barna rettferdig. Vi vet heller ikke om han er fagpersonell, som faktisk har litt betydning. Han har bare sagt han ikke er lærer.

Dumme og dømmende mennesker som deg kan dessverre ikke evne å gi andre mennesker aha-opplevelser..

At en voksen har en favoritt, betyr ikke at alle de andre barnas behov ikke dekkes. Alle (nesten iallefall) mennesker har følelser. Det betyr ikke at man ikke kan utøve profesjonalitet mot andre.

Tipper også du har noen tanker som mange syns er svært sære. De fleste deler ikke slikt, selv ikke på et forum. TS var ærlig, og i tillegg var det en positiv ting. Som selvfølgelig noen klarer å vinkle negativt.

Endret av Edie
Ryddet for brukerdebatt. Edie, mod.
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts bedyrer at han behandler alle barna rettferdig. Vi vet heller ikke om han er fagpersonell, som faktisk har litt betydning. Han har bare sagt han ikke er lærer.

Dumme og dømmende mennesker som deg kan dessverre ikke evne å gi andre mennesker aha-opplevelser..

At en voksen har en favoritt, betyr ikke at alle de andre barnas behov ikke dekkes. Alle (nesten iallefall) mennesker har følelser. Det betyr ikke at man ikke kan utøve profesjonalitet mot andre.

Tipper også du har noen tanker som mange syns er svært sære. De fleste deler ikke slikt, selv ikke på et forum. TS var ærlig, og i tillegg var det en positiv ting. Som selvfølgelig noen klarer å vinkle negativt.

Leser du i det hele tatt hva Ts skriver? For meg er det irrelevant hvorvidt han er fagperson eller ikke. Han jobber med barn, det er alt jeg trenger å vite.

Når vedkommende har så mye følelser at han får en klump i halsen hver gang jenta gir han en klem og i tillegg er opptatt av at andre skal se at hun er glad i han. Wtf?

Alle mennesker har følelser, men er man på jobb så er man på jobb. Hadde jeg fått vite at en lærer følte slik rundt mitt barn hadde jeg enten fått han overført til en annen klasse/trinn/skole tvert! 

Jeg forventer bare at det av skolepersonell som omgås mine barn opptrer profesjonelt og legger følelser om ditten og datten til side! Er det så mye å forvente???

Endret av Edie
Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem ansatte i barnehage/skole med respekt for seg selv og sitt arbeid omtaler seg som "svak for de kontaktsøkende jentene som er søte og hyggelige"? Hvem voksne mennesker snakker sånn om barn i det hele tatt? Å omtale seg som svak for barn gjør at jeg brekker meg. Se for deg mannen/broren/faren/onkelen/kameraten etc din i en lærer/barnehagestilling si den setningen høyt. Æsj! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer selv, og selvsagt møter man elever man rett og slett har kjemi med, og det er da ikke unaturlig å tenke "hvis jeg får barn en dag, håper jeg det blir sånn her". 

Jeg er dame selv, og har hatt både gutter og jenter jeg har hatt ekstra god kjemi med, og jeg er venner med flere av de på facebook (etter de ble voksne), og da flere av dem gikk ut av 7. klasse gråt både de og jeg mens vi klemte og sa hadet. 

Det er da bare positivt at man blir glad i hverandre? De har en trygg voksenperson å forholde seg til, en de kan prate med og betro seg til, en som kanskje ser ting de voksne hjemme ikke ser. Husk at vi lærere ser barna veldig mange timer hver eneste dag, vi går sammen med dem gjennom det meste. 

Jeg har aldri fått reaksjoner fra verken sjef, foreldre eller kolleger ihvertfall. Takk og pris. 

Anonymkode: 4da47...2d7

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...