Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har skjønt det slik at man har fullført vgs om man har 3 år + to år jobb, men strøk ett fag (gym i mitt tilfelle) 

Hvor henter jeg ut bevis eller søknad for denne 23/5 regelen? Finner bare forklaringer om hva det er, men ingenting om hvordan jeg kan benytte meg av det. Er snart 26 og vil gjerne studere. 

Anonymkode: 28769...74a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare ta opp gym? 

Anonymkode: 35b96...5cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare ta opp gym? 

Anonymkode: 35b96...5cc

6 år etter vgs tviler jeg på at jeg får tatt opp gym. Dessuten må jeg ta fly for å komme meg til nærmeste vgs. Blir litt tungvindt p dyrt ol. 

Ts.

• Liker 1
Skrevet

Ta det som privatist? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, GulSitron skrev:

Ta det som privatist? 

Hvor da?..? Tror ikke vgs gym finnes som privatist. Og da må jeg jo uansett fly til Oslo eller lignende. (En flybillett koster edel, privatist koster mer)

Og hvorfor gidde å ta det opp igjen uansett når jeg 

1. Går under 23/5 regelen om jeg bare finner ut HVOR man gjør det

2. Jeg vil stryke igjen, da helsen min er verre enn for 6 år siden. 

Huff dette var ikke enkelt å få svar på nei 🤔

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor da?..? Tror ikke vgs gym finnes som privatist. Og da må jeg jo uansett fly til Oslo eller lignende. (En flybillett koster edel, privatist koster mer)

Joda, du kan ta vgs gym som privatist :) 

Her kan du lese litt mer om det :) 

Gjest carmabell
Skrevet

Jeg tar 23/5 reglen nå og de obligatoriske fagene er matte, norsk, samf, historie, naturfag og engelsk. Til høsten tar jeg siste året med norsk (3-årig fag) og historie (2-årig fag), de andre over er jeg ferdige med. Jeg tok også noen 1-årig fag i førsteklasse vgs som jeg valgte selv å ta.

Så slik jeg har forstått det så har du alt tatt dette og hvis du da er over 23 trenger du ikke å ta opp gym? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, GulSitron skrev:

Joda, du kan ta vgs gym som privatist :) 

Her kan du lese litt mer om det :) 

Ok, men nermeste sted jeg kan ta det blir i Trondheim.  Det er ca 2000,- i fly bare en vei. Så dette har jeg rett å slett ikke råd til 😔

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, carmabell skrev:

Jeg tar 23/5 reglen nå og de obligatoriske fagene er matte, norsk, samf, historie, naturfag og engelsk. Til høsten tar jeg siste året med norsk (3-årig fag) og historie (2-årig fag), de andre over er jeg ferdige med. Jeg tok også noen 1-årig fag i førsteklasse vgs som jeg valgte selv å ta.

Så slik jeg har forstått det så har du alt tatt dette og hvis du da er over 23 trenger du ikke å ta opp gym? 

Ja jeg har alle fagene jeg trenger og er over 23, jobbet så mange år at jeg har rett på 23/5 men hvordan søker man? Finner ingen skjema eller noe for dette. Og på nettstudier står det heller ikke noe. (Er nettstudier jeg skal studere nå) 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har gjort dette før altså?  Setter pris på hjelp!

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts.

Hvor bor du? Mange kommuner har en gratis rådgivingstjeneste hvor man kan spørre om slike ting.

Anonymkode: 36190...845

AnonymBruker
Skrevet

Du søker via samordnaopptak.no på vanlig måte. Deretter laster du opp vitnemålet ditt og arbeidsattester som dokumenterer enten antall timer eller stilling i prosent.

Søknadsfristen er 15. april, så du må uansett vente til neste år.

Om noe fortsatt er uklart kontakter du samordnaopptak via mail eller tlf. 

Anonymkode: 6638d...aac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du søker via samordnaopptak.no på vanlig måte. Deretter laster du opp vitnemålet ditt og arbeidsattester som dokumenterer enten antall timer eller stilling i prosent.

Søknadsfristen er 15. april, så du må uansett vente til neste år.

Om noe fortsatt er uklart kontakter du samordnaopptak via mail eller tlf. 

Anonymkode: 6638d...aac

Er nettstudier,  man kan søke hele året. Men hva om jeg mangler arbeidsattester? Har en, men mangler hvertfall 2. Og bedriften jeg jobbet for er nedlagt. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du? Mange kommuner har en gratis rådgivingstjeneste hvor man kan spørre om slike ting.

Anonymkode: 36190...845

Heeeelt nord i Norge! 

AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke som om du er motivert for studier, akkurat. Gymnastikk er superenkelt å ta som privatist. Ta det som en miniferie. Hvis du vil får du det til.

Eller er dette holdningen din generelt? Hva planlegger du å studere?

Anonymkode: 5e922...8e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke som om du er motivert for studier, akkurat. Gymnastikk er superenkelt å ta som privatist. Ta det som en miniferie. Hvis du vil får du det til.

Dette er nok holdningen min generelt. Har ellers bare 5 og 6 i karakterer ellers fra vgs, så jeg er veldig glad i det å studere i seg selv.. Strøk av kjipe helseårsaker som ikke var avdekket på daværende tidspunkt. 

En flybillett koster jo tross alt over 4000,- til sammen. Jeg har i tillegg akkurat begynt å ta lappen, (må reise 3 timer hver vei med bil for å komme meg til nærmeste kjøreskole, så bare det å komme seg dit koster meg penger, så skal kjøretimer,  husleie, regninger, mat, mat til hund, medisiner jeg går på fast, og en kjip veterinær regning på 2900,- på toppen. Så da har jeg rett å slett ikke råd til flybilletter (minimum 4000) pluss summen for å melde seg opp til eksamen (1500 kr om jeg husker rett).

Ønsker å studere ernærings fysiologi,  ett åring studie som taes på nett til å begynne med 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse lange turene til kjøreskole tar en hel dag, så jeg blir litt sliten av alle disse miniferiene 😂

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts.

Fryktelig mye svar på ting du ikke spør om. Ring eller mail nærmeste fylkeskommune. De er ansvarlig for vg opplæring frem til studiekompetanse og må kunne gi deg svaret du ber om.

Anonymkode: 115dd...d32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fryktelig mye svar på ting du ikke spør om. Ring eller mail nærmeste fylkeskommune. De er ansvarlig for vg opplæring frem til studiekompetanse og må kunne gi deg svaret du ber om.

Anonymkode: 115dd...d32

Jo det kan de sikkert, men tenkte det kunne være greit å få noe tips fra noen som har gått igjennom prosessen før ig kunne forklare. Selv finner jeg ingenting på nett som sagt, annet enn muligheten til å lese at jeg har rett på det da. 

Tenker det ikke bør være helt ukjent for folk da 23/5 reglen er en godt brukt greie i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe eget skjema eller spesiell fremgangsmåte! Så lenge du er 23 år eller mer, vil du bli poengberegnet etter 23/5-regelen dersom du dokumenterer arbeidspraksis eller annen praksis og studiekompetansefagene. Bare å laste opp på vanlig måte, altså.

Anonymkode: ea424...11b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...