AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Finnes det en side der man kan sjekke innvandreranndelen på skoler i Oslo kommune? Lurer litt på Vollebekk skole, men også andre skoler i området... Har prøvd å søke litt, men finner ingen oversikt... Anonymkode: f41ca...110
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Skolen er jo ny og taes først i bruk til høsten. Ring skolekontoret, men betviler at du får noe svar. Anonymkode: 35d70...611
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #3 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skolen er jo ny og taes først i bruk til høsten. Ring skolekontoret, men betviler at du får noe svar. Anonymkode: 35d70...611 ok, det ante jeg ikke. Vet du om det finnes en side man kan skjekke? Lurer på Løren Sinsen, Linderud Refstad skole også... Anonymkode: f41ca...110
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Du tror virkelig at det er sånn skolene publiserer? Virkelig? Anonymkode: 052d2...535 9 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du tror virkelig at det er sånn skolene publiserer? Virkelig? Anonymkode: 052d2...535 nei selvsagt ikke, men aviser har i alle fall tidligere publiser slike ting. TS Anonymkode: f41ca...110 5
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 http://www.tv2.no/backend/maps/minoritetsskoler/ 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: http://www.tv2.no/backend/maps/minoritetsskoler/ Tusen takk! Da blir det ikke Linderud skolekrets i alle fall TS Anonymkode: f41ca...110 7
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Da blir det ikke Linderud skolekrets i alle fall TS Anonymkode: f41ca...110 Det var visst ikke helt nye tall, men det gir jo en pekepinn ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 Hva er det du er redd for? Du vet at den største gruppen innvandrere i Norge er arbeidsinnvandring fra resten av Europa. Skummle ting som svensker og polakker? Send heller deg selv på en leksjon i hvordan bekjempe fordommer Anonymkode: 069e2...b67 19
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Det var visst ikke helt nye tall, men det gir jo en pekepinn ihvertfall Minoritetsspråklig bakgrunn: Samisk, svensk, nederlandsk etc... Anonymkode: 069e2...b67 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du er redd for? Du vet at den største gruppen innvandrere i Norge er arbeidsinnvandring fra resten av Europa. Skummle ting som svensker og polakker? Send heller deg selv på en leksjon i hvordan bekjempe fordommer Anonymkode: 069e2...b67 Jeg er redd for at mitt barn skal bli en minoritet rett og slett. Opp til 50% syntes jeg er helt greit, noe mer enn det styrer vi unna. TS Anonymkode: f41ca...110 20 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det var visst ikke helt nye tall, men det gir jo en pekepinn ihvertfall Ja gir en pekepinn. Tror området jeg ser i er i veldig endring uansett, men det er greit med en pekepinn... TS Anonymkode: f41ca...110
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 Jeg kunne godt tenkt meg en oversikt over andelen barn med fordomsfulle foreldre... Anonymkode: e0d83...94c 14
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minoritetsspråklig bakgrunn: Samisk, svensk, nederlandsk etc... Anonymkode: 069e2...b67 Jada.. jeg har ikke noe problem med noen slags innvandrere jeg. Men hvis størstedelen har problemer med norsk går det fort utover undervisningen for de andre. Nivået blir lavere. Et av mine barn gikk på en skole med mange innvandrere, og en god del av dem slet med norsk. Vi fikk høre at hun var den beste i klassen på lesing - hyggelig det.. vi flyttet og da viste det seg at hun faktisk ikke lå så bra an... 32 4
Gjest Overrasket Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er redd for at mitt barn skal bli en minoritet rett og slett. Opp til 50% syntes jeg er helt greit, noe mer enn det styrer vi unna. TS Anonymkode: f41ca...110 Det skjønner jeg faktisk veldig godt. Jeg ville nok selv tenkt i samme baner.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #16 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, Overrasket skrev: Det skjønner jeg faktisk veldig godt. Jeg ville nok selv tenkt i samme baner. Jeg har ikke noe ønske om at mitt barn ikke skal ha kontakt med andre kulturer eller språk. Det er fint det og det er jo fremtiden i Oslo, men når opp til 90% av barna på enkelte skoler ikke har norsk som morsmål så er jeg redd mitt barn vil føle seg utenfor. TS Anonymkode: f41ca...110 20
Gjest Overrasket Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe ønske om at mitt barn ikke skal ha kontakt med andre kulturer eller språk. Det er fint det og det er jo fremtiden i Oslo, men når opp til 90% av barna på enkelte skoler ikke har norsk som morsmål så er jeg redd mitt barn vil føle seg utenfor. TS Anonymkode: f41ca...110 Jeg er helt enig med deg. Jeg gikk inn i denne tråden fordi jeg trodde det var nok en rasistisk tråd med masse fordommer, men jeg kan bare si at den nøyaktige problemstillingen og konklusjonen du har tenkt gjennom har jeg faktisk bare forståelse for.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #18 Skrevet 7. juni 2017 Jeg tror statistikken som føres er "om det snakkes et annet språk enn norsk (skandinavisk) hjemme til daglig", slik at tallene er ikke helt pålitelige hvis det kun er "ikke-vestlige", "fremmedkulturelle" elever man vil se på (selv om man selvfølgelig får en pekepinn). Uranienborg skole har for eksempel lenge hatt over 40% "minoritetsspråklige", det er da alle med "blandede ekteskapsforeldre", mye engelsk-språklige, tyske, spanske, osv, samt diplomater, gjesteforskere og andre. Ikke en "fremmedkulturell" i sikte der til daglig selv om en og annen har russisk mor eller amerikansk far, og lite eller ingen flyktninger, asylsøkere osv. I Søndre Nordstrand (Mortensrud) har det lenge vært slik at de "riktige" innvandrerne også søker barna sine til Stenbråten (og ikke Mortensrud), slik at en god del av de minoritetsspråklige ved Stenbråten er av det slaget hvis foreldre også ønsker at de skal ha sterk norsk innflytelse og bli mest mulig integrerte. Det gjør noe for miljøet. Så jeg ville sjekket enda nærmere med de aktuelle skolene hva som faktisk ligger bak tallene i praksis for "helnorske" elever, 50% minoritetsspråklige på to forskjellige skoler kan bety to helt forskjellige skolemiljøer. Anonymkode: 3d070...78c 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #19 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror statistikken som føres er "om det snakkes et annet språk enn norsk (skandinavisk) hjemme til daglig", slik at tallene er ikke helt pålitelige hvis det kun er "ikke-vestlige", "fremmedkulturelle" elever man vil se på (selv om man selvfølgelig får en pekepinn). Uranienborg skole har for eksempel lenge hatt over 40% "minoritetsspråklige", det er da alle med "blandede ekteskapsforeldre", mye engelsk-språklige, tyske, spanske, osv, samt diplomater, gjesteforskere og andre. Ikke en "fremmedkulturell" i sikte der til daglig selv om en og annen har russisk mor eller amerikansk far, og lite eller ingen flyktninger, asylsøkere osv. I Søndre Nordstrand (Mortensrud) har det lenge vært slik at de "riktige" innvandrerne også søker barna sine til Stenbråten (og ikke Mortensrud), slik at en god del av de minoritetsspråklige ved Stenbråten er av det slaget hvis foreldre også ønsker at de skal ha sterk norsk innflytelse og bli mest mulig integrerte. Det gjør noe for miljøet. Så jeg ville sjekket enda nærmere med de aktuelle skolene hva som faktisk ligger bak tallene i praksis for "helnorske" elever, 50% minoritetsspråklige på to forskjellige skoler kan bety to helt forskjellige skolemiljøer. Anonymkode: 3d070...78c Det er det ikke. Jeg har aldri sagt at det er ikke-vestlige-innvandrere jeg ikke ønsker for mange av. Det sagt så tror jeg det er en rimelig god pekepinn i de områdene jeg ser i. Det er ikke flyst av vestlige innvandrere i nedre del av Groruddalen, det er ikke akkurat noe "ambasadestrøk". Det hadde stemt bedre om man så i Bydel Frogner for eksempel, som også har mange som ikke har norsk som morsmål. Anonymkode: f41ca...110 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #20 Skrevet 7. juni 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe ønske om at mitt barn ikke skal ha kontakt med andre kulturer eller språk. Det er fint det og det er jo fremtiden i Oslo, men når opp til 90% av barna på enkelte skoler ikke har norsk som morsmål så er jeg redd mitt barn vil føle seg utenfor. TS Anonymkode: f41ca...110 Send barnet ditt til en internasjonal privat skole da. Da unngår du offentlig skole og barnet kommermi et internasjonalt mijø, der foreldrene har økonomi til å betale for skolegang. Anonymkode: 35d70...611 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå