AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Jeg har lenge lett etter "den perfekte hund" som har alt jeg ønsker meg. Men jeg har innsett at jeg er altfor kravstor og en slik hund ikke eksisterer. Jeg har hatt helt urealistiske krav. Så! Jeg prøver nå å finne ut hvilke egenskaper er viktige og hvilke som ikke er fullt så viktige. Hva er viktig for dere? Og hvilke "krav" måtte dere fire på? Anonymkode: 07a0d...31c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Ført og fremst; man får den hunden man fortjener med tanke på min hverdag ville nok kanskje en golden eller collie vært bra. De jeg har møtt er flotte hunden, har selv eid collie og veit hva som kreves. Pelsstell har jeg god tid til så der tenker jeg ikke så mye på det. Med tanke på mosjon så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan GÅ spesielt langt på grunn av skader, derimot vil hunden få ganske stor tomt å romstere på, i tilleg til at jeg sykler en del slik at vi får brukt energi. I tilleg elsker jeg å drive med spor så hunden får trent nese, liker også aktiviteter hvor den får brukt hodet. Andre ting som er viktig er at det er en familievennlig rase, her er det også store forskjeller fra hund til hund så selv om den har gode gener kan det slå ut negativt hvis man ikke veit hvordan man skal trene den til å ikke rive armen av ungen (en smule overdramatisk jeg veit) hva slags krav har du for en hund Ts? Anonymkode: e9ce7...f7f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #3 Skrevet 7. juni 2017 Høy arbeidskapasitet, høyt aktivitetsnivå, bra lek og kamp, treningsvillig, oppmerksom, middels stor og dobbel pels er mine krav. Anonymkode: d98ad...d4e 1
Gjest Overrasket Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Intelligent, energisk og kravstor til aktivitetsmengde.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høy arbeidskapasitet, høyt aktivitetsnivå, bra lek og kamp, treningsvillig, oppmerksom, middels stor og dobbel pels er mine krav. Anonymkode: d98ad...d4e Sp med unntak av middels størrelse ville du hatt en malamute? Anonymkode: e9ce7...f7f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 medium energinivå, intelligent, ikke en jakthund eller vakthund Anonymkode: a4e20...30b
Tabris Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 Jeg vil ha en hund som er arbeidsvillig og lett å trene - dvs at den er godt sosialisert, trygg, miljøsterk, er matvrak og har høy lekelyst. Jeg vil også ha en mellomstor/stor hund, samt at den selvsagt i tillegg er fysisk frisk. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sp med unntak av middels størrelse ville du hatt en malamute? Anonymkode: e9ce7...f7f En malamute kan umulig kalles bra til «kamp»! Det går ikke an å trene dem til å bli skarpe. De kan riktignok ha samkjønnsaggresjon, og forsvare maten sin, men det har jo ikke noe med kamp å gjøre!! Anonymkode: c8d22...537
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ført og fremst; man får den hunden man fortjener med tanke på min hverdag ville nok kanskje en golden eller collie vært bra. De jeg har møtt er flotte hunden, har selv eid collie og veit hva som kreves. Pelsstell har jeg god tid til så der tenker jeg ikke så mye på det. Med tanke på mosjon så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan GÅ spesielt langt på grunn av skader, derimot vil hunden få ganske stor tomt å romstere på, i tilleg til at jeg sykler en del slik at vi får brukt energi. I tilleg elsker jeg å drive med spor så hunden får trent nese, liker også aktiviteter hvor den får brukt hodet. Andre ting som er viktig er at det er en familievennlig rase, her er det også store forskjeller fra hund til hund så selv om den har gode gener kan det slå ut negativt hvis man ikke veit hvordan man skal trene den til å ikke rive armen av ungen (en smule overdramatisk jeg veit) hva slags krav har du for en hund Ts? Anonymkode: e9ce7...f7f Jeg skal ikke ha en valp, men en Omplasseringshund. Hadde sett for meg en hund som er godt oppdratt, lydig, ikke vakthund eller jakthund, ikke stresset, bjeffer ikke inne eller ute, ikke drar i båndet, godt sosialisert med dyr og mennesker, komme på innkalling, liker å jogge (i bånd), liker bilkjøring, lite pelsstell, mellomstor størrelse. Tror det var alt😅 Anonymkode: 07a0d...31c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Det som er viktig for meg, er at hunden er såkalt "fører-orienert", dvs den er veldig opptatt av å holde kontakt med sin eier. Blikkontakt og å følge etter og følge med på hva eier gjør til enhver tid. Enten man er ute på tur eller hjemme eller hvor som helst. Min hund er veldig fører-orientert. Hun har aldri stukket av på tur, og har meg alltid innen synsvidde når hun går løs. I sitt 6-årige liv har hun aldri stukket langt utenfor stien og ut av syne når vi er på tur i skogen. Hvis hun blir gående og snuse på noen spesielt interessante flekker og glemmer seg litt bort, og jeg så forsvinner rundt svingen på en sti, så får hun litt panikk nesten og kommer spurtende etter i fullt firsprang så fort hun kikker opp og oppdager det. Hun er veldig oppmerksom hva jeg gjør hele tiden, og hvor jeg er. Samme egenskap gjør at hun er veldig opptatt av å høre etter hva jeg sier, og å følge ordre. Spesielt hvis det vanker en godbit som belønning for det :-) Hunden er av rasen Shetland sheepdog, og jeg kunne ikke tenkt meg en annen rase. De er veldig intelligente og blir gjerne veldig lydige hunder. De elsker å lære. De er imidlertid ofte veldig skeptiske og reserverte overfor fremmede, og dessverre bjeffer de mye. Men dette kan man, om man er heldig, klare å trene vekk (bjeffingen). Det har dessverre ikke jeg klart :-) Anonymkode: 3634a...671
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: En malamute kan umulig kalles bra til «kamp»! Det går ikke an å trene dem til å bli skarpe. De kan riktignok ha samkjønnsaggresjon, og forsvare maten sin, men det har jo ikke noe med kamp å gjøre!! Anonymkode: c8d22...537 Hvorfor i alle dager skal du ha den til kamp? Hundrelapper er ulovlig du er klar over det eller? Anonymkode: e9ce7...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager skal du ha den til kamp? Hundrelapper er ulovlig du er klar over det eller? Anonymkode: e9ce7...f7f Unskyld; hundekamper! (Autocorect) Anonymkode: e9ce7...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sp med unntak av middels størrelse ville du hatt en malamute? Anonymkode: e9ce7...f7f Har aldri møtt en malmut med noen av de egenskapene, sett bort fra pelsen. syns de er treige, Sta og late. Nå er det heller ikke kamp som kamphund lek og kamp betyr, men egenskaper i forhold til motivasjon og belønning. Anonymkode: d98ad...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Høy arbeidskapasitet, høyt aktivitetsnivå, bra lek og kamp, treningsvillig, oppmerksom, middels stor og dobbel pels er mine krav. Anonymkode: d98ad...d4e 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sp med unntak av middels størrelse ville du hatt en malamute? Anonymkode: e9ce7...f7f 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En malamute kan umulig kalles bra til «kamp»! Det går ikke an å trene dem til å bli skarpe. De kan riktignok ha samkjønnsaggresjon, og forsvare maten sin, men det har jo ikke noe med kamp å gjøre!! Anonymkode: c8d22...537 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager skal du ha den til kamp? Hundrelapper er ulovlig du er klar over det eller? Anonymkode: e9ce7...f7f Det var den øverste uttalelsen det hele peker tilbake på. Har bare aldri hørt om kamp på den måten ..d4e definerer lek og kamp. Anonymkode: c8d22...537 1
betrevitaren Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 (endret) Jeg skal ha høydriftige hunder. Høyt energinivå, førerorientert, uberørt av miljø, nøytral/reservert ovenfor folk og hunder, stabil på alle områder, masse kamp- og lekelyst, alvor. Mer av alt. Jeg har ikke måttet fire på noe, jeg har fått alt jeg leter etter, men jeg visste hva jeg lette etter og hvor jeg skulle lete. Jeg vet ikke om dette gjelder deg, men de fleste jeg snakker med, eller som lager "hvilken rase passer for meg"-tråder har krav om at hunden for eksempel skal kunne være løs, ligge å sove når man er hjemme eller som kan være alene. For de fleste hunder er dette noe som beror på trening. Nei, hvis hovedkravet ditt er at hunden skal kunne løpe løs bestandig, så unngår du å kjøpe polarhund, men sånn generelt sett så er disse tingene treningsbasert. Hundens egenskaper er noe annet. Hundens egenskaper er hvorvidt hunden er opptatt av deg eller ikke, om hunden har mye eller lite energi og hvilken pels hunden har. Hvilke krav har du til hunden, siden det er så vanskelig å finne en som passer? Det som er viktig for meg TS, er ikke sikkert er viktig for deg. Det hjelper ikke spørre andre hvilke egenskaper som er viktige, fordi det vil variere ut fra hvilket hundehold man ønsker. Mine drømmehunder ville kanskje vært dine mareritthunder. Tenk over hvilket hundehold du ønsker, hvordan vil du at hunden skal være utenom trening? Skal den være mye ute, slik at den må være selvstendig? Ønsker du en hund til å gå tur med, eller ønsker du en som kan være med deg på trening seks dager i uka? Hvilken størrelse? Når du har funnet ut av hvilket hundehold du ønsker, kan du begynne å sikte deg inn på passende raser Endret 7. juni 2017 av betrevitaren
betrevitaren Skrevet 7. juni 2017 #16 Skrevet 7. juni 2017 (endret) 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var den øverste uttalelsen det hele peker tilbake på. Har bare aldri hørt om kamp på den måten ..d4e definerer lek og kamp. Anonymkode: c8d22...537 Kamplyst/kampdrift er et stort tema som henger sammen med veldig mye annet, men det har med driftsannlegget til hunder å gjøre og ingenting med hundekamper å gjøre Hvis du er interessert i lære mer om det er dette en bra plass å starte: http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=6703 Endret 7. juni 2017 av betrevitaren 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke ha en valp, men en Omplasseringshund. Hadde sett for meg en hund som er godt oppdratt, lydig, ikke vakthund eller jakthund, ikke stresset, bjeffer ikke inne eller ute, ikke drar i båndet, godt sosialisert med dyr og mennesker, komme på innkalling, liker å jogge (i bånd), liker bilkjøring, lite pelsstell, mellomstor størrelse. Tror det var alt😅 Anonymkode: 07a0d...31c Pitbull - alle egenskapene du ønsker! Men idiot Norge har bannlyst de😑 Anonymkode: ff564...25c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #18 Skrevet 7. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke ha en valp, men en Omplasseringshund. Hadde sett for meg en hund som er godt oppdratt, lydig, ikke vakthund eller jakthund, ikke stresset, bjeffer ikke inne eller ute, ikke drar i båndet, godt sosialisert med dyr og mennesker, komme på innkalling, liker å jogge (i bånd), liker bilkjøring, lite pelsstell, mellomstor størrelse. Tror det var alt😅 Anonymkode: 07a0d...31c Tror du noen vil omplassere en så perfekt hund??? Nei, da har de den heller selv, når de fra før har gjort en innsats i oppdragelse, det å kjøpe hunden som valp osv. Du kan se for deg mye rart, men den veloppdragne omplasseringshunden uten problemer, kan du se laaangt etter! Anonymkode: 7ed24...776 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #19 Skrevet 7. juni 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du noen vil omplassere en så perfekt hund??? Nei, da har de den heller selv, når de fra før har gjort en innsats i oppdragelse, det å kjøpe hunden som valp osv. Du kan se for deg mye rart, men den veloppdragne omplasseringshunden uten problemer, kan du se laaangt etter! Anonymkode: 7ed24...776 Det er jo derfor jeg sa at jeg måtte fire på noen av kravene, og finne ut hvilke som ikke kan fires på Anonymkode: 07a0d...31c
betrevitaren Skrevet 7. juni 2017 #20 Skrevet 7. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror du noen vil omplassere en så perfekt hund??? Nei, da har de den heller selv, når de fra før har gjort en innsats i oppdragelse, det å kjøpe hunden som valp osv. Du kan se for deg mye rart, men den veloppdragne omplasseringshunden uten problemer, kan du se laaangt etter! Anonymkode: 7ed24...776 For noe tull! Det omplasseres masse fine hunder hele tiden som ikke har store problemer, bare at eiere innser at de ikke har tid/ork osv til å ha hund allikevel. Noen av omplasseringsannonsene lyver faktisk ikke når de må omplassere grunnet endret familiesituasjon/ plutselig allergi osv. Alle omplasseringshunder er ikke problemhunder. De viktigste kriteriene i innlegget ditt er ikke vakt- eller jakthund, lite pelsstell og størrelse. Alt annet er treningsbasert, og hvis du ser bort fra stress og sosialiseringsbiten er ikke de tingene du nevner særlig vanskelig å lære hunden. Er helt sikker på at du vil finne en som passer deg, men at den skal komme ferdig trent er nok kanskje litt optimistisk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå