Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er mamma sint på meg igjen fordi jeg låner bort laderen min til venner. Jeg får den tilbake når de har ladet mobilen. Det hender jo de glemmer sin hjemme og får låne min på skolen.

Mamma sier at den er så dyr og slites mer når andre låner den. Samtidig klager hun at telefonregningen er dyr fordi jeg bruker den til det den skal. Ringer, sms, messenger, youtub og spilling.

Hvordan kan en mor reagere sånn? Jeg har jo lånt laderen til mamma noen ganger og det er helt ok. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan låne bort min. Det påløper vel ingen kostnader på meg hvis noen låner den?

Anonymkode: ba3b9...b26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mamma vet litt mer enn deg her, selv om du mener du vet best og mest. 

Forstår du ikke dette i dag, så forstår du det nok når du selv får barn.

Anonymkode: bd2be...636

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder å låne bort laderen til venner så synes jeg du skal få lov til det, men at du da skal være ansvarlig for den selv. Det vil si at du selv må kjøpe ny dersom den blir borte eller ødelagt. Hvis din mor betaler for ny lader skjønner jeg at hun reagerer om du er uforsiktig.

Mobilregningen kan fort bli dyr om du bruker mobilen til mer enn du har inkludert i abonnementet ditt. Spesielt mobildata og kjøp i spill kan fort koste mye. Hvis moren din betaler regningen din skjønner jeg godt at hun reagerer om regningen stadig er dyrere enn fastpris. Her må dere snakke sammen, du må finne ut hva du bruker mobilen til som koster penger, eller så må du begynne å betale din egen regning.

Anonymkode: f3334...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder å låne bort laderen til venner så synes jeg du skal få lov til det, men at du da skal være ansvarlig for den selv. Det vil si at du selv må kjøpe ny dersom den blir borte eller ødelagt. Hvis din mor betaler for ny lader skjønner jeg at hun reagerer om du er uforsiktig.

Mobilregningen kan fort bli dyr om du bruker mobilen til mer enn du har inkludert i abonnementet ditt. Spesielt mobildata og kjøp i spill kan fort koste mye. Hvis moren din betaler regningen din skjønner jeg godt at hun reagerer om regningen stadig er dyrere enn fastpris. Her må dere snakke sammen, du må finne ut hva du bruker mobilen til som koster penger, eller så må du begynne å betale din egen regning.

Hva skal jeg betale regningen med? Mamma tar hele barnebidraget mitt. Jeg kan ikke jobbe for jeg går på skole og trener etter skolen. Sier seg selv at så lenge mamma tar alle pengene mine, så får hun bare betale også. Jeg får mat og sånn, men en mobilregning er ikke så dyrt da.  Jeg er ikke helt dum heller, så jeg skjønner dette.

Skjlnner ikke hvorfor hun skal syte så fælt, det var hun som valgte å få barn. Jeg flytter så fort jeg kan.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg betale regningen med? Mamma tar hele barnebidraget mitt. Jeg kan ikke jobbe for jeg går på skole og trener etter skolen. Sier seg selv at så lenge mamma tar alle pengene mine, så får hun bare betale også. Jeg får mat og sånn, men en mobilregning er ikke så dyrt da.  Jeg er ikke helt dum heller, så jeg skjønner dette.

Skjlnner ikke hvorfor hun skal syte så fælt, det var hun som valgte å få barn. Jeg flytter så fort jeg kan.

Hvis du selv er ansvarlig for å bruke mobilen så mye at regningen blir høyere enn din mor ønsker bør du selvfølgelig også være ansvarlig for å betale dette. Hvis ikke må du slutte å selv gjøre regningene så høye.

Alternativt burde moren din gi deg et kontroll-abonnement hvor du ikke har mulighet til å bruke mer enn du har inkludert, eventuelt kontantkort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente at din mor betaler mobilregningene dine hvis de er langt over fastpris. Barnebidraget skal IKKE gå til deg, men din mor, så når du sier at hun tar "dine" penger er det feil. Bidraget skal ikke gå til mobilregninger og annet shit, men det skal brukes til klær og andre ting du har behov for. Abonnement til mobil er egentlig ikke noe du har behov for, men det er en gode de fleste har. La oss si at din mor har ordnet et abonnement til deg til 199 kr i månenden, og mobilregningen kommer på 500 kr, da er det DU som må betale det resterende beløpet. Du kan ikke kreve at din mor gjør det, fordi hun har satt en fastpris. Nå er du også under 18 år, så uansett hvor mye du vrir og vender på det er det din mor som har rett og bestemmer over deg. Når du blir 18 år mister din mor barnebidraget, og da må du skaffe deg en jobb for å betale dine egne regninger, uansett om du går på både skole og trener etter skolen. Det handler om at du må bli mer strukturert og lage deg et system, så du klarer å klaffe både jobb, skole og trening.

For å unngå høye regninger kan din mor gi deg et abonnement slik at du ikke kan bruke mer enn det som er inkludert. Du kommer nok til å forstå bedre når du blir eldre.

Anonymkode: ae619...8ef

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...