Gå til innhold

Jeg har ingen personlighet. Hvordan finne meg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ingen personlighet. Hvis jeg skulle beskrevet meg selv hadde jeg egentlig ikke klart det. Bare generelle ting som snill og grei og til å stole på. 

Jeg har opplevelser i bagasjen som har gjort at jeg har prøvd å føle minst mulig og knytte meg minst mulig til andre mennesker. Dette har gjort meg asosial og innadvent. Jeg har ingen god selvtillit eller selvfølelse. 

Jeg har ingen hobbyer eller interesser, ingenting jeg er god på, ingenting jeg liker å gjøre. 

Men det finnes helt sikkert en personlighet i meg dypt der inne, ting jeg liker å gjøre som jeg ikke vet om enda, eller ting jeg er god på som jeg ikke vet om enda. 

Det er jo så klisje, men hvordan kan jeg finne meg selv? Hvordan finne ut hvem jeg er, hvilke kvaliteter jeg har og hva jeg liker å gjøre? Jeg kan jo ikke være helt personlighetsløs? 

Jeg tenker at andre mennesker (og en fremtidig kjæreste kanskje?) ikke kan like meg før jeg liker meg selv, og jeg liker virkelig ikke meg selv. Det er jo ingenting å like, ettersom jeg omtrent ikke er en egen person. 

Har noen vært i samme situasjon? Noen som skjønner hva jeg mener? Noen som har noen tips? 

Anonymkode: c7925...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du en personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: 91246...62a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke ha det uten personlighet.

Anonymkode: 1a351...807

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøve og feile eller lykkes. Det er det som er livet. Det er det som gjør deg til deg. Det gjelder å ikke være redd for nye ting, ta til deg utfordringer og test grensene dine. Lær deg dine reaksjonsmønstre, og kjenn dypt på følelsene dine. 

At du ikke vet hvem du er, vil likevel ingen andre oppfatte deg som "person uten personlighet". Alle har nemlig en. Noen har til og med flere... 

Anonymkode: e73b6...15c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig spørsmål. Det er jo ingenting med hovedinnlegget som antyder dette. 

Anonymkode: d714b...ada

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Legg ut på en reise. Før i tiden, i de gode gamle dager, var det å ta en reise en del av å vokse opp for mange adelige. Man reiste ikke for å slappe av med en paraplydrink på stranden, men for å lære om både verden og seg selv. En dannelsesreise, det var en del av en kulturell og personlig utdanning. Så kjøp et par togbilletter, pakk noen bøker, og legg på tur gjennom Europa. På den andre siden vet du nok mye mer om deg selv enn i dag.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig spørsmål. Det er jo ingenting med hovedinnlegget som antyder dette. 

Anonymkode: d714b...ada

Jo, folk med personlighetsforstyrrelse har ofte problemer med egen identitet og selvfølelse. Les om borderline pf.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har ikke det.

jeg er nok litt nedstemt. Men det er ikke så rart etter hva jeg har opplevd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen personlighet. Hvis jeg skulle beskrevet meg selv hadde jeg egentlig ikke klart det. Bare generelle ting som snill og grei og til å stole på. 

Jeg har opplevelser i bagasjen som har gjort at jeg har prøvd å føle minst mulig og knytte meg minst mulig til andre mennesker. Dette har gjort meg asosial og innadvent. Jeg har ingen god selvtillit eller selvfølelse. 

Jeg har ingen hobbyer eller interesser, ingenting jeg er god på, ingenting jeg liker å gjøre. 

Men det finnes helt sikkert en personlighet i meg dypt der inne, ting jeg liker å gjøre som jeg ikke vet om enda, eller ting jeg er god på som jeg ikke vet om enda. 

Det er jo så klisje, men hvordan kan jeg finne meg selv? Hvordan finne ut hvem jeg er, hvilke kvaliteter jeg har og hva jeg liker å gjøre? Jeg kan jo ikke være helt personlighetsløs? 

Jeg tenker at andre mennesker (og en fremtidig kjæreste kanskje?) ikke kan like meg før jeg liker meg selv, og jeg liker virkelig ikke meg selv. Det er jo ingenting å like, ettersom jeg omtrent ikke er en egen person. 

Har noen vært i samme situasjon? Noen som skjønner hva jeg mener? Noen som har noen tips? 

Når man er midt opp i krevende ting eller har vært igjennom mye tungt kan det være vanskelig å vite hvem man er. Det er helt vanlig. Har du gått i terapi? Jo mer du jobber med det vonde for å komme deg forbi de, jo tydeligere vi det bli hvem du er. Jeg vil absolutt anbefalle psykolog. 

Du skriver at du er til å stole på. Da er du kanskje en ansvarsfull person som bryr seg om de rundt seg. Lojal mot venner? Ansvarsfull og omsorgsfull er to personlighetstrekk en partner sikkert vil sette pris på. 

Kanskje har du også styrker i det vonde du har vært igjennom? Har du stor empati for andre som har det ugreit? Er du opptatt av rettferdighet? 

Har du lyst til å være masse med andre mennesker eller trives du egentlig godt med færre og også alene? Begge deler er ok. 

Hvilke grenser du har kan også fortelle mye om deg. Hva liker du absolutt ikke at andre gjør? Hva reagerer du på? 

Anonymkode: d07d7...96d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å gå i en form for terapi? Psykolog hvor du kan snakke om og få hjelp til å finne ut mer hvem du er, hva du liker osv :) 

Jeg har begynt å gå turer for å holde systemet i gang og for å kunne få nye inntrykk, tenke på hva som skal til for st jeg blir den jeg var. Finne tilbake til gamle interesser etc :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den der personlighetskulten som eksisterer i dag har tatt helt av. Alle er så opptatt av å "definere seg selv", fronte et image, vise seg og sitt påtatte liv frem i SoMe. Det har tatt helt av, og det er i bunn og grunn narsissistisk forherligelse. Det at du ikke stikker deg frem, men er snill og grei og til å stole på syns jeg er forfriskende herlig. DET er også din personlighet.

Det er selvfølgelig ikke bra at du sliter med selvtilliten, og det er noe du bør jobbe med, gjerne i samtale med en terapeut siden du sier du bærer med deg vonde opplevelser som du vil bearbeide. Men jeg tror ikke nødvendigvis svaret er å jobbe så hardt for å definere deg selv. Vis interesse for andre mennesker, samle på gode opplevelser, kom deg ut i verden og sett livet ditt i perspektiv. Se utover på samme måte som du ser innover. 

Anonymkode: 3ce89...9fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...