Gå til innhold

Hus med utleiedel....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å kjøpe hus. Helt nytt og det har utleiedel. Huset er i utgangspunktet litt dyrere enn hva vi har sett for oss, men med leieintekter går det bra. Har aldri leid ut før. Har du erfaring med det? Utleiedelen har et soverom. 

Anonymkode: 4c391...76d

Skrevet

Vi har leid ut sokkelen i flere år. Lite trøbbel, men vi har også vært litt nøye på hvem vi leier ut til. 

Enslige unge menn er favoritten. 

Det gir en god inntekt og betaler en stor del av avtalen lånet. 

Men ikke regn med inntekt fra 12 måneder i året. I praksis sitter vi igjen med ca 10 måneder med husleie i året. Litt pga utskiftning av leietaker og at vi har vært litt kresne. 

I tillegg dukker det opp utgifter. Skader som det er vanskelig å få dekket av ulike grunner. I tillegg har vi prøvd å pusse opp litt mellom leietakerne. Slik at noe framstår som nytt hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Stan;

Er ikke enslige unge menn de verste til å feste og bråke da? Og kanskje kjekke seg og slå i stykker ting i fylla?

Ikks ts.

Anonymkode: 5597f...09f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke utleiedel selv, men har noen venner som har det. De kjøpte som deg et dyrere hus enn de egentlig hadde råd til, og satset på at det gikk greit siden det var utleiedel. 

De angrer, for å si det sånn. Den eneste positive tingen er den ekstra inntekten, mens de negative tingene de klager på er alt fra

- stress i forbindelse med å MÅTTE få tak i en leieboer for å klare utgiftene
- leieboerne driter i selve leiligheten, siden de ikke eier den selv. Noe som fører til at de gjerne tørker klær inne uten å lufte eller bruke avfukter, riper opp parkett og kjøkkenbenk og møbler som de ikke eier selv, osv
- mindre privatliv. Når de sitter ute eller lufter, vet de at leieboer kan høre dem, så de føler det litt på samme måte som da de bodde i blokk - de får naboer alt for tett innpå seg.
- reking av folk, leieboerne får gjerne masse gjester i tide og utide
- bråk, selv vanlig "gå over gulvet-bråk", som man slipper om man har huset for seg selv
- styr med biler. Om leieboer har minst en bil, og i tillegg får gjester med bil, blir det kaos med parkering.

Vi ville absolutt ikke ha utleiedel som følge av alt vi hører fra dem. Vi er veldig private personer, og en av grunnene til at vi ville ha enebolig og ikke rekkehus eller flermannsbolig var nettopp det at vi ikke ville ha folk så tett innpå oss lenger. Det å sitte i hagen og vite at vi kan snakke i normalt stemmevolum om hva vi vil uten å bli overhørt, er himmelsk.  

Anonymkode: 9edc4...5ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to utleiedeler i vår leilighet. Det er helt fantastisk. Det betaler ca. Hele lånet vårt med avdragene. Aldri hatt noen problemer, men merker at vi har behov for en større buffer enn vi hadde før. 3bad, 3 vaskemaskiner etc. 3 ganger så mange ting som kan gå galt. Alt i alt er det definitivt verd det!

Anonymkode: 41562...b93

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt hus med utleieleilighet - aldri mer!
Joda, kjekt med inntekten som betalte det meste av huslånet, men de negative sidene var så mye større. Penger er ikke alt....
Støtter alle de negative punktene som Anonymkode: 9edc4...5ed skrev.
Vi var alltid veldig nøye med hvem vi tok inn, sjekket referanser og slikt, men uansett så oppstår det uventede ting. Et par som virket som drømmeparet bestemte seg for å starte 3. verdenskrig i kjelleren vår, ei enslig dame fikk seg en kjæreste som hadde for vane å bryte seg inn gjennom vinduet hver gang hun ikke ville ha noe med han å gjøre (omtrent annenhver lørdagsnatt....). Ei anna dame fikk seg type som brukte uteboden hennes som salgssted for narkotika....
I tillegg så har du de månedene du kan risikere at det står tomt fordi du ikke får inn den rette leietageren, da trenger du en god buffer.
Nå har jeg mitt eget hus for meg selv og nyyyyyyter det!

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke kjøpt noe med leie ut, det måtte være kun for bruk til gjester eller i korte perioder. Leieboere kan være krevende. Skal du leie ut må du ikke finne på å leie ut fullt møblert, kun delvis i kontrakten. Da må du ikke erstatte ting som går i stykker, en vaskemaskin for eksempel. Samtidig, om man vil ha stabile leieboere kan man ikke være rigid. Jeg anbefalte en gang en venn å kjøpe en bolig med flere utleie-enheter. Vi var på visning sammen. Det var nydelig der, et gammelt bygg, men han svarte meg at han ikke ville kjøpe seg problemer. Tror studenter kan være ok, da har du frigjort leiligheten til gjester på sommeren, samtidig som samme student kan leie fra høsten igjen. Stabile leietakere er gull verd. Å leie ut til familie eller venner er ofte en dårlig ide.

Skrevet

Hele poenget med enebolig er etter min mening at den skal være nettopp det. Altså en bolig hvor man kan trekke seg tilbake og nyte privatlivets fred alene eller kun sammen med familien. Vil man bo tett på andre er det like greit å bo i rekkehus, leilighet eller tomannsbolig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler enebolig med anneks som utleiedel. Vi har det og hører sjelden leieboern. Det er en anneks med 1 soverom og en liten terasse helt motsatt side av vår. Så vi får forsatt god fred og hører sjelden til han vi leier ut til. Dessuten slipper du all støy og bråk om utleiedelen var i samme del som huset.

Vi er så fornøyd at vi vurdere sterk å investere i enda en anneks til :) 

Enslige er de jeg prioterer å leie ut til. 

Anonymkode: 0c69b...3e7

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Leo skrev:

Hele poenget med enebolig er etter min mening at den skal være nettopp det. Altså en bolig hvor man kan trekke seg tilbake og nyte privatlivets fred alene eller kun sammen med familien. Vil man bo tett på andre er det like greit å bo i rekkehus, leilighet eller tomannsbolig.

Men en utleiedel kan jo være den perfekte måten å kunne oppnå denne drømmen på. Ved hjelp av en ekstra inntekt så vil man kunne realisere drømmen. 

Det er klart det alltids finnes skrekkeksempler, men for det meste går det veldig fint.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en utleiedel kan jo være den perfekte måten å kunne oppnå denne drømmen på. Ved hjelp av en ekstra inntekt så vil man kunne realisere drømmen. 

Det er klart det alltids finnes skrekkeksempler, men for det meste går det veldig fint.

Men huset oppfyller jo ikke lenger drømmen om enebolig hvis det også skal bo andre der ;). Da kan man jo like gjerne bo i rekkehus eller flermannsbolig og i tillegg slippe å bl.a. kreve inn husleie fra naboene. Men det er altså min mening. Folk må få gjøre som de vil!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Leo skrev:

Men huset oppfyller jo ikke lenger drømmen om enebolig hvis det også skal bo andre der ;). Da kan man jo like gjerne bo i rekkehus eller flermannsbolig og i tillegg slippe å bl.a. kreve inn husleie fra naboene. Men det er altså min mening. Folk må få gjøre som de vil!

Det kan det gjøre på sikt. Om man har en utleiedel så plikter man jo ikke å bruke den. Bedre å komme seg i enebolig tidlig ( hvis det er drømmen) og betale ned til seg selv. 

Man kan leie ut de første årene og så ta det i bruk selv, vinn vinn :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett hus med utleiedel og kjenner ikke igjen det som AB skriver lenger opp. Vi har montert etasjeskillere, egen strømmåler og bygd huset slik at vi har hver vår del av hage. Ser og hører sjeldent til hverandre. Det er 3 studenter som leier hos oss og vet at de har hatt fullt hus innimellom, men pga støyskillere mellom etasjene, har vi ikke hørt at de har holdt på til langt ut på morgenen. 

Er vi ute og reiser, har de klippet plenen, luket i Hagen og vannet blomstene. Da det var innbrudd i nabolaget vårt, var vårt hus det eneste som tyvene holdt seg unna pga leietakerne. 

Anonymkode: 0f1c8...160

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan det gjøre på sikt. Om man har en utleiedel så plikter man jo ikke å bruke den. Bedre å komme seg i enebolig tidlig ( hvis det er drømmen) og betale ned til seg selv. 

Man kan leie ut de første årene og så ta det i bruk selv, vinn vinn :) 

Alternativet til enebolig er ikke nødvendigvis å leie og i TS tilfelle er det snakk om å kjøpe et dyrere hus enn de egentlig hadde tenkt. For min del må du gjerne ha fire utleieenheter i ditt hus, mens jeg, med min erfaring og oppfatning, absolutt ikke vil ha noen. Og det må jeg nesten få lov til å mene og dermed også gi TS råd om å tenke seg godt om før de velger denne løsningen siden det var det h*n spurte om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ett hus med utleiedel og kjenner ikke igjen det som AB skriver lenger opp. Vi har montert etasjeskillere, egen strømmåler og bygd huset slik at vi har hver vår del av hage. Ser og hører sjeldent til hverandre. Det er 3 studenter som leier hos oss og vet at de har hatt fullt hus innimellom, men pga støyskillere mellom etasjene, har vi ikke hørt at de har holdt på til langt ut på morgenen. 

Er vi ute og reiser, har de klippet plenen, luket i Hagen og vannet blomstene. Da det var innbrudd i nabolaget vårt, var vårt hus det eneste som tyvene holdt seg unna pga leietakerne. 

Anonymkode: 0f1c8...160

Helt enig! Tror det er en del misunnelse ute å går her. Vi leier ut to hybler og har gjort det i mange år. Har aldri hatt noen problemer, og hører aldri noe til de...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Tror det er en del misunnelse ute å går her. Vi leier ut to hybler og har gjort det i mange år. Har aldri hatt noen problemer, og hører aldri noe til de...

Hva er det du innbiller deg vi er musunnelige på? Jeg for min del eiet min drømmebolig, 190 kvm enebolig med stor hage, og vi har alt helt for oss selv. Tro meg,  jeg fins ikke misunnelig på dem som har utleiedel. Da vi så på hus var det et minus om huset hadde utleiedel, og om det ikke var lett å inkludere i resten av huset, helt uaktuelt. 

Og går det virkelig ikke ann å ha en annen preferanse enn deg, uten at vi er misunnelig på deg? 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misunnelse? Jeg har min egen helt usjenerte enebolig som jeg deler med samboer og ingen andre og det er slik jeg foretrekker å ha det. Ville jeg ha hatt et hus med utleiedel(er) så hadde jeg jo bare kjøpt et.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du innbiller deg vi er musunnelige på? Jeg for min del eiet min drømmebolig, 190 kvm enebolig med stor hage, og vi har alt helt for oss selv. Tro meg,  jeg fins ikke misunnelig på dem som har utleiedel. Da vi så på hus var det et minus om huset hadde utleiedel, og om det ikke var lett å inkludere i resten av huset, helt uaktuelt. 

Og går det virkelig ikke ann å ha en annen preferanse enn deg, uten at vi er misunnelig på deg? 

Hvorfor så aggressiv? det var ikke deg jeg svarte. Jeg bor "gratis," det er vel noe å være misunnelig på :P

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så aggressiv? det var ikke deg jeg svarte. Jeg bor "gratis," det er vel noe å være misunnelig på :P

Noen av oss synes da altså ikke det når det innebærer å dele huset med andre. Det er ikke verdt det rett og slett. Faktisk misliker jeg konseptet så sterkt at jeg styrte unna utleiedeler i eneboliger da jeg var leietaker langt tilbake i forrige århundre også ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg også. Jeg har nedbetalt lånet mitt og bor dermed "gratis" i en enebolig jeg slipper å dele med andre. Akkurat sånn som jeg vil ha det. 

Og mange av oss vil nok helle betale mer for å få huset for oss selv enn å kjøpe hus med utleiedel. For meg er privatliv og fred og ro verdt å betale ekstra for.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...