AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Hei, Siden utdanningsløpet gjennom vgs stadig endrer seg synes jeg det er vanskelig å finne oppdaterte svar. Kort fortalt. Jeg er 28 år, har en Bachelorgrad i markedsføring og har vært i fast jobb de siste 5 årene. Det siste året har jeg innsett at jeg har en lidenskap for programmering/IT og har veldig lyst til å omskolere meg innenfor dette området. Nærmere sagt ønsker jeg å studere informatikk, og da helst ved NTNU i Trondheim. Utfordringen min er at jeg hadde en svært umoden holdning gjennom vgs, som resulterte i et snitt på 3,1. Et snitt som selvfølgelig ikke er godt nok til å komme inn på NTNU i Trondheim, eller andre tilsvarende gode studieløp i Norge. Poenggrensen for ordinær kvote i 2016 var 51,2, og selv med tilleggspoeng for alder og studiene mine, er jeg et langt stykke unna. Jeg gikk ut med et B snitt gjennom Bacheloren, og har svært gode meritter fra jobben min- men dette har, dessverre, ingen betydning for nye studier fra scratch. Er det eneste alternativet mitt å bite i det sure eplet og ta opp 7-8 fag høsten 2017? Må jeg arbeide meg frem til en karakter på 5-6 i Fransk, rettslære og sidemål++ for å realisere drømmen min? Setter pris på alle svar! Anonymkode: d9864...692
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Siden utdanningsløpet gjennom vgs stadig endrer seg synes jeg det er vanskelig å finne oppdaterte svar. Kort fortalt. Jeg er 28 år, har en Bachelorgrad i markedsføring og har vært i fast jobb de siste 5 årene. Det siste året har jeg innsett at jeg har en lidenskap for programmering/IT og har veldig lyst til å omskolere meg innenfor dette området. Nærmere sagt ønsker jeg å studere informatikk, og da helst ved NTNU i Trondheim. Utfordringen min er at jeg hadde en svært umoden holdning gjennom vgs, som resulterte i et snitt på 3,1. Et snitt som selvfølgelig ikke er godt nok til å komme inn på NTNU i Trondheim, eller andre tilsvarende gode studieløp i Norge. Poenggrensen for ordinær kvote i 2016 var 51,2, og selv med tilleggspoeng for alder og studiene mine, er jeg et langt stykke unna. Jeg gikk ut med et B snitt gjennom Bacheloren, og har svært gode meritter fra jobben min- men dette har, dessverre, ingen betydning for nye studier fra scratch. Er det eneste alternativet mitt å bite i det sure eplet og ta opp 7-8 fag høsten 2017? Må jeg arbeide meg frem til en karakter på 5-6 i Fransk, rettslære og sidemål++ for å realisere drømmen min? Setter pris på alle svar! Anonymkode: d9864...692 Du er kanskje kvalifisert for 23/5-regelen? I så fall er det ikke så mange fag du må ta opp Anonymkode: e31cf...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #3 Skrevet 7. juni 2017 Snakk med de ansvarlige i Fylkeskommunen der du bor. De kan råde deg og sette deg i kontakt med realkompetansevurderere. Anonymkode: 8a831...585
Duckie Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Du vil kvalifisere for 23/5-regelen, så det er bare hovedfagene du behøver å bekymre deg for; historie, engelsk, norsk, matte, naturfag og samfunnslære. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakk med de ansvarlige i Fylkeskommunen der du bor. De kan råde deg og sette deg i kontakt med realkompetansevurderere. Anonymkode: 8a831...585 Du kan ikke få realkompetansevurdering når du har bachelor, eller fullført vgs. Anonymkode: 7d504...344
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå