Gå til innhold

Hvordan formidler man best arbeidserfaring uten å virke selvgod/arrogant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Vet at dette kan høres ut som et veldig rart spørsmål, men det får gå.

Jeg er selvstendig næringsdrivende og har et veldig spredt nettverk både i inn- og utland. Som gründer har jeg tatt på meg mange hatter opp gjennom årene og har dermed måttet lære meg å mestre veldig mye forskjellig. Folk kjenner meg og min kompetanse på ulike måter ettersom jeg er aktiv på mange fronter. De fleste tror jeg bare mestrer den kompentansen de kjenner meg fra, fordi jeg ikke pleier å ta initiativ til å fortelle mer. Folk spør selvsagt, men da gir jeg bare kort-versjonen og folk spør naturligvis ikke om det de ikke kjenner til. Jeg har i utgangspunktet ikke et behov for å fortelle verken venner eller andre om all arbeidserfaring jeg sitter inne med. Nå høres jeg sikkert litt innesluttet ut, men jeg forteller altså kort-versjonen med samme gode humør og smil som jeg ellers har.

Jeg sitter i diverse styrer. I og med at jeg ikke er blitt bedt om CV for disse styrevervene kjenner heller ikke styreleder og styremedlemmer til hvor bred erfaring jeg har. Andre i nettverket har nok bare anbefalt meg eller noe. Ettersom jeg er forholdsvis ung sammenlignet med de andre, så kan jeg heller ikke fortelle om at jeg har den og den kompetansen dersom andre har flere års erfaring på hvert sitt område. Jeg kan muligens referere til eksempler på erfaringer, men det passer ikke alltid inn i settingen. 

Resultatet er at folk tror jeg kan mye mindre enn jeg faktisk gjør og de blir overrasket/roser meg for hvor godt jeg mestrer det som for meg er helt grunnleggende. Og så vet de jo ikke at jeg mestrer mye mer omfattende og kompliserte ting.
Konsekvensen er at jeg ikke blir spurt om å bistå med mer spennende oppgaver jeg har erfaring med eller som kan videreutvikle meg.

Dette oppstår på vennefronten også. Min vennegjeng er sammensveiset med jobb-nettverket mitt, så når man er gründer er det viktig at alle vet hva du kan bidra med.

Jeg vil ikke skryte på meg for mye heller. Har sikkert noe med Janteloven å gjøre og det at jeg i alle år har slitt med dårlig selvtillit. Grunnet at jeg har slitt med å tro på meg selv, har jeg bestandig trodd at andre ikke betraktet meg som kompetent nok, men jeg forstår nå at det er jeg som ikke har vært flink nok til å dele hva jeg faktisk kan. En samarbeidspartner sa til meg en gang at hvis man ikke forteller om arbeidsoppgavene man har foretatt, blir det oppfattet som om man ikke har gjort noe i det hele tatt. Ouch!

Noen som har råd om hvordan man best formidler arbeidserfaring uten å virke selvgod/arrogant?

Anonymkode: aeec8...11d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder styrer, så hadde jeg ganske enkelt snakket med styreleder om du vil ha mer ansvar. Dra ham/henne til side for en kort prat, og nevn det at du har faktisk en del erfaring med x og y, og dersom det er mulig vil du gjerne delta mer i deres prosjekter. Det er ingenting arrogant ved det, de liker jo som regel at folk engasjerer seg.

Anonymkode: 72ea7...135

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder styrer, så hadde jeg ganske enkelt snakket med styreleder om du vil ha mer ansvar. Dra ham/henne til side for en kort prat, og nevn det at du har faktisk en del erfaring med x og y, og dersom det er mulig vil du gjerne delta mer i deres prosjekter. Det er ingenting arrogant ved det, de liker jo som regel at folk engasjerer seg.

Ja, det er klart. Til en viss grad har jeg jo gjort det og jeg deltar selvsagt. Men da med andre oppgaver enn de jeg kunne tenkt meg.

Hvordan ville du formidlet dette til alle andre - venner og andre kontakter jeg møter/omgås? Kanskje på en lignende måte, men som generelle mål og ønsker?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager er det arrogant å ØNSKE å være en ressurs? En sjef vil være glad til om du forteller hva du kan. Hvem er det som mener at dette er arrogant?

Anonymkode: 04d86...063

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er klart. Til en viss grad har jeg jo gjort det og jeg deltar selvsagt. Men da med andre oppgaver enn de jeg kunne tenkt meg.

Hvordan ville du formidlet dette til alle andre - venner og andre kontakter jeg møter/omgås? Kanskje på en lignende måte, men som generelle mål og ønsker?

Kan du være litt mer spesifikk - hva slags bakgrunn du har og hva slags "oppgaver" du ønsker deg? Jeg forstår at du ikke vil bli gjenkjent, men dette blir veldig vagt.

Kan du utbrodere linkedin-profilen din og sette den til offentlig? Det er vanlig å google folk, og da vil de jo se din erfaring.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager er det arrogant å ØNSKE å være en ressurs? En sjef vil være glad til om du forteller hva du kan. Hvem er det som mener at dette er arrogant?

Anonymkode: 04d86...063

Jeg snakker ikke om en sjef ettersom jeg er selvstendig næringsdrivende.

Jeg snakker om å formidle min arbeidserfaring til venner og ellers andre kontakter. Som jeg skrev over "Min vennegjeng er sammensveiset med jobb-nettverket mitt, så når man er gründer er det viktig at alle vet hva du kan bidra med."

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utbrodere linkedin-profilen din og sette den til offentlig? Det er vanlig å google folk, og da vil de jo se din erfaring.

Det står flere punkter i linkedin-profilen min om arbeidserfaring, men det er jo begrensninger for hva man skriver der. Det er mye som rett og slett kan bli for langtrukkent til en slik profil.

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som er formålet ditt?

Er det for at folk skal bli kjent med deg på et personlig plan? Da høres det ut som om du rett og slett bare trenger å bli en bedre samtalepartner, der du gjennom å stille spørsmål, lytter til svarene, og kommenterer med egne erfaringer rett og slett uoppfordret deler mer av deg selv. 

Er det for større forretningsmuligheter? Da kan du f.eks. lage deg eller utbedre dine profesjonelle nettsider. Ikke fortell om hva du har gjort, men om hva du kan gjøre/hva du tilbyr. Folk tar som regel for gitt at det andre tilbyr av tjenester, uten å beskrive det med floskler og fine ord, er ting de faktisk kan. 

Er det for å få bedre selvtillit eller selv-bilde? Da kan du selv søke frem og ta på deg frivillige og betalte oppgaver som gir deg en meningsfullt mestringsøvelse. Eller f.eks. ta initiativ i styrevervene til å ordne/arrangere noe der du får vist hva du kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...