Gå til innhold

Celledeling og utskrapning???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei! Jeg var til gynekologisk undersøkelse hos min fastlege for noen uker siden. Plutselig fikk jeg en tlf om celledeling, jeg forstod ikke helt hva det var. Det neste jeg hørte var at en sykepleier ringte å sa at jeg måtte møte opp på sykehuset, fastende for å ta utskrapning. Jeg spurte hva dette var, celledeling å hva som egentlig skulle skje på sykehuset, men jeg fikk bare et svar om at jeg måtte møte da og da. Men er det vanlig å møte fastende til annet enn narkose? Betyr dette at jeg skal i narkose, tar man bare en prøve, å om det blir oppdaget unormal celledeling så møter man direkte opp til narkose og utskraping? er fortvilet over at jeg ikke fikk mer svar fra denne damen å lurer på hva det er som skjer? Skal møte opp på sykehuset på tirsdag og legen min er borte i morgen så jeg sitter bare her og føler meg forvirret og lurer på hva det er som skjer. Noen som har noen erfaronger, råd eller tanker om dette. Vil bli veldig glad for svar :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Heia! Jeg vet ikke så mye om det der, men tvi tvi alt er sikkert bra. Prøv å ring å snakk med noen andre i morgen. Sansynligheten for at det ikke er noe kjempe alvorlig er liten når det "bare" blir ringt, tenker jeg... Men forstår godt at du blir litt bekymret :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Så ufattelig dårlig at du ikke fikk mer informasjon om dette, det er jo tross alt helsevesenets oppgave å informere pasienter de har om hva som skjer og hva de skal gjøre ovs.

Dette kan du godt klage om, hvis du gidder da, men det er verdt det.

Ingen fortjener å sitte å bekymre seg unødig for noe de skal gjøre fordi de ikke vet hva det er for noe eller hva det går ut på.

Vet dessverre ikke helt hva dette går ut på, men det høres ut som at de forrige gang du var hos legen oppdaget at du hadde en unormal celledeling og at de nå enten skal ta en nærmere prøve angående dette, eller at de rett og slett skal fjerne der den unormale celledelingen foregår.

Som regel er unormal celledeling ganske uskyldig, men hvis det ikke blir fjernet kan det utvikle seg til en svulst.

Men hadde det vært dette i ditt tilfelle så ville du garantert fått beskjed om det.

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg noe, og ring gjerne legekontoret selv om ikke legen er der, og enten be om å få snakke med en av de andre legene for å få svar på de tingene du lurer på.

Eller rett og slett snakk med de i resepsjon, som regel har de en del peiling de også.

Håper dette ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! Jeg har vært gjennom det samme. Fikk i ettertid beskjed om at jeg hadde hatt celleforandringer over tid, og at de ikke gikk tilbake av seg selv. Da er det visst stor fare for kreft i livmor/livmorhals. Derfor foretar de en utskrapning eller de fjerner en del av livmorhalsen (konisering) for å fjerne kreftfaren. Jeg gjorde dette for 10 år siden nå (var 22) og har aldri hatt noe tegn til celleforandring senere. Håper du er roligere nå. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...