AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Jeg bare lurer. Siden det fortsatt dukker opp tråd om bv så ble jeg nysgjerrig og leste litt. Det virker nemlig helt umulig å få barna tilbake når det først ble fattet vedtak om omsorgsovertakelse. Fordi barna får da tilknyting til der de er, og å det å flytte på dem blir bare traumatisk. Selv om det er snakk om biologiske foreldre. Så i hvilket tilfelle er det mulig å få gjennomført tilbakeføring? Og dersom man først har mistet barnet, så er det vel ikke noe mer å gjøre? I fylkesnemnda er det jo vitner og sakkyndige psykologer som får uttale seg, hvis alle parter forteller at foreldre gir god omsorg, mister er barna likevel? Anonymkode: 7b61f...c9a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Nei det er ikke umulig. En tidligere nabo av meg fikke sønnen tilbake etter 3 år. Foreldrene skilte lag og mor fikk omsorgen alene. Det er alltid grunner til at BV kommer inn i bildet. De kommer ikke til hvem som helst og tar unger som mange sier. Det er også det siste BV gjør med mindre det er vold, fyll og overgrep inne i bildet. Er svært vanskelig å miste barna sine, men de fleste mener noe annet. Foreldre får vite hvorfor barna ble tatt fra hjemmet. (Står i papirene) Kan situasjonen i hjemmet bli bra og er etter vanlige trygge normer, så er sjansen for å få barna tilbake mulig. Foreldre må bevise at de klarer jobben. Mange foreldre har kontakt med barna hele tiden. Anonymkode: 0f96d...f6a 15
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer. Siden det fortsatt dukker opp tråd om bv så ble jeg nysgjerrig og leste litt. Det virker nemlig helt umulig å få barna tilbake når det først ble fattet vedtak om omsorgsovertakelse. Fordi barna får da tilknyting til der de er, og å det å flytte på dem blir bare traumatisk. Selv om det er snakk om biologiske foreldre. Så i hvilket tilfelle er det mulig å få gjennomført tilbakeføring? Og dersom man først har mistet barnet, så er det vel ikke noe mer å gjøre? I fylkesnemnda er det jo vitner og sakkyndige psykologer som får uttale seg, hvis alle parter forteller at foreldre gir god omsorg, mister er barna likevel? Anonymkode: 7b61f...c9a Jeg har hatt fosterbarn som har blitt sendt tilbake til bio foreldre etter noen år. Anonymkode: e9de4...1fb 10
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 Ok takk for svar. En bruker her inne skriver veldig mye negativt om bv, så måtte nesten undersøke. Jeg er ikke selv i kontakt med bv, men jeg kjenner en fosterfamilie som har barnet til et par, og de fikk ikke tilbake barnet selv om forholdene hjemme ble bra, pga den sterke tilknyttigen til fosterforeldre. Men et lite barn på ett år kan teoretisk sett få tilknyting det det der mye fortere enn mer voksne barn. Så da ble barnevens beslutning at barnet ble for sterk tilknyttet til andre mennesker. Anonymkode: 7b61f...c9a
Gjest GoldenLioness Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok takk for svar. En bruker her inne skriver veldig mye negativt om bv, så måtte nesten undersøke. Jeg er ikke selv i kontakt med bv, men jeg kjenner en fosterfamilie som har barnet til et par, og de fikk ikke tilbake barnet selv om forholdene hjemme ble bra, pga den sterke tilknyttigen til fosterforeldre. Men et lite barn på ett år kan teoretisk sett få tilknyting det det der mye fortere enn mer voksne barn. Så da ble barnevens beslutning at barnet ble for sterk tilknyttet til andre mennesker. Anonymkode: 7b61f...c9a Målet til barnevernet er alltid å la barnet bli hos biologiske foreldre såfremt det er forsvarlig og til barnets beste. Så lenge foreldrene kan bevise at de er i stand til å gi barna alt de trenger og det ikke er snakk om alvorlige overgrep etc så kan barn alltids få komme hjem igjen. Det vil alltid være noe unntak fra regelen, spesielle omstendigheter mht til foreldre, fosterforeldre, barna osv, men målet er nesten alltid å la barna være med biologiske foreldre. De foreldrene som er på type FB hatebarnevern sider etc er ikke helt gode i hodet og har åpenbart mistet barna for en grunn. Endret 7. juni 2017 av GoldenLioness Ryddet for brukerdebatt. Edie, mod.
Grønn Frosk Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 (endret) Nei, det er ikke umulig. Det viktigste er at foreldrene har jobbet med, og kan bevise at de har jobbet med, det barnevernet og fylkesnemnda hadde å utsette på de. Når vedtaket om omsorgsovertakelse fattes er det barneverntjenesten som har bevisbyrden, altså at de må bevise at barnet vil ha en bedre oppvekst under andre forhold. Når det er sak om tilbakeføring, er det foreldrene si, har bevisbyrden, og de må bevise at de nå vil klare oppgaven. Endret 7. juni 2017 av Grønn Frosk 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 Vel, her jeg bor er det ei som mista alle tre ungene for... 4? 5? år siden. Hun har selv sagt at BV gjorde det riktige da, hun har innsett at hun ikke var egnet til å være mor i den fasen hun var i. Ene ungen ble plassert i ett forsterhjem, og de to andre i et annet. Hun har gjort alt BV har bedt henne om, fast jobb, lappen, giftet seg osv, og hun har fått tilbake to av barna. Den tredje derimot, som havnet i et eget fosterhjem....Ungen er 13 år og vil bare hjem til mor og søsken, men BV mener altså at hun vil oppleve en alt for stor sorg ved å måtte flytte fra fosterforeldrene, selv om hun selv vil det. De har anket avgjørelsen, men dette er vel 3. gangen de jobber seg gjennom systemet for å få ungen tilbake. Så; Umulig? Nei. Vanskelig? I alt for mange tilfeller, ja. Anonymkode: 6503f...97c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Kriterier for tilbakeflytting: 1) foreldre må ha relativt hyppig samvær. Er samvær satt til 1-2 ganger i året ser det mørkt ut. 2) plasseringen må være kortvarig. Dvs at barn som har vært plassert i flere år uten noe særlig kontakt med foreldre, sjeldent kommer hjem igjen. Kortvarig plassering og mye samvær er selve grobunnen for tilbakeføring. Anonymkode: 51d52...a16
Runnershigh Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kriterier for tilbakeflytting: 1) foreldre må ha relativt hyppig samvær. Er samvær satt til 1-2 ganger i året ser det mørkt ut. 2) plasseringen må være kortvarig. Dvs at barn som har vært plassert i flere år uten noe særlig kontakt med foreldre, sjeldent kommer hjem igjen. Kortvarig plassering og mye samvær er selve grobunnen for tilbakeføring. Anonymkode: 51d52...a16 I hvilken lovtekst finnet du disse kriteriene? Loven sier følgene om oppheving av vedtak om omsorgsovertakelse ( bvl. § 4-21) "Fylkesnemnda skal oppheve et vedtak om omsorgsovertakelse når det er overveiende sannsynlig at foreldrene kan gi barnet forsvarlig omsorg. Avgjørelsen skal likevel ikke oppheves dersom barnet har fått slik tilknytning til mennesker og miljø der det er, at det etter en samlet vurdering kan føre til alvorlige problemer for barnet om det blir flyttet. Før et vedtak om omsorgsovertakelse oppheves, skal barnets fosterforeldre gis rett til å uttale seg"
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 Et vennepar av meg hadde en jente i 5 år, hun er nå tilbake hos bio mor. Anonymkode: 22c48...458
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 Men det er ikke foreldre som bestemmer hvor mye samvær de kan ha, det er fylkesnemnda. Og hva er hyppig samvær, føler at man kan få maks 6 ganger i året, og det er jo ikke mye. Anonymkode: 7b61f...c9a
Sirah Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 Ja det er mulig. En familie jeg kjenner mistet to barn grunnet grisestygge rykter på bygda. I rettsaken som fulgte vant de på alle punkt og barna fikk flytte hjem igjen. Det ER mulig. Innser at jeg i setningen over virker som DEN barnevernshateren, noe jeg IKKE er. Denne familien burde aldri mistet barna i utgangspunktet, men systemet funket som det skulle og barna kom hjem igjen 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 18 minutter siden, Sirah skrev: Ja det er mulig. En familie jeg kjenner mistet to barn grunnet grisestygge rykter på bygda. I rettsaken som fulgte vant de på alle punkt og barna fikk flytte hjem igjen. Det ER mulig. Innser at jeg i setningen over virker som DEN barnevernshateren, noe jeg IKKE er. Denne familien burde aldri mistet barna i utgangspunktet, men systemet funket som det skulle og barna kom hjem igjen Så bra da! Veldig greit å vite at systemet fungerer. Rykter burde vel ikke være nok til å miste barna vel? Alt skal jo undersøkes og vitner skal avhøres før en eventuelt omsorgsovertakelse? Hvor lenge var barna borte fra foreldre? Må være veldig traumatisk for hele familien. stakkars folk. Anonymkode: 7b61f...c9a
slagelse Skrevet 7. juni 2017 #16 Skrevet 7. juni 2017 9 timer siden, GoldenLioness skrev: Målet til barnevernet er alltid å la barnet bli hos biologiske foreldre såfremt det er forsvarlig og til barnets beste. Så lenge foreldrene kan bevise at de er i stand til å gi barna alt de trenger og det ikke er snakk om alvorlige overgrep etc så kan barn alltids få komme hjem igjen. Det vil alltid være noe unntak fra regelen, spesielle omstendigheter mht til foreldre, fosterforeldre, barna osv, men målet er nesten alltid å la barna være med biologiske foreldre. De foreldrene som er på type FB hatebarnevern sider etc er ikke helt gode i hodet og har åpenbart mistet barna for en grunn. Det er ikke sant. Når Barnevernet har tatt barn vekk, så er ikke målet at barna skal komme hjem. Og det er ikke alltid grunner for at barna blir tatt vekk. Jeg ser din fiendtlighet mot foreldre som er i grupper på Facebook. Det er ikke slik at man skal gå på foreldre eller barn som er i slike grupper. Dette er mennesker som forteller sin historie for å sette søkelys på saksfeil og på måten Barnevernet jobber på. Vi har problemer med Barnevernet i Norge fordi at de tar barn vekk fra familie uten at det er behov for det. Det er ikke barnas beste å bli kasteball fra fosterhjem til fosterhjem om barnet har en biologisk familie som kan ta vare på dem . Om mor ikke er i stand til å ta vare på barnet/barna så bør faren få mulighet. Hvis ikke det heller går, så har vi onkler, tanter og besteforeldre. Her har Barnevernet et ansvar å følge ettersom statsråd Horne har sagt fra at Barnevernet skal oppfylle dette.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 Venninna mi ble fratatt ungen sin og hadde ham bare på besøk i korte perioder, men da hun fikk orden på livet sitt fikk hun ham tilbake. Barnevernet er et vern for barn og gjør i de fleste tilfeller det som er best for barna, selv om enkelte liker å spre ondsinnende rykter om noe annet. Anonymkode: 36f75...177 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #18 Skrevet 7. juni 2017 12 minutter siden, slagelse skrev: Det er ikke sant. Når Barnevernet har tatt barn vekk, så er ikke målet at barna skal komme hjem. Og det er ikke alltid grunner for at barna blir tatt vekk. Jeg ser din fiendtlighet mot foreldre som er i grupper på Facebook. Det er ikke slik at man skal gå på foreldre eller barn som er i slike grupper. Dette er mennesker som forteller sin historie for å sette søkelys på saksfeil og på måten Barnevernet jobber på. Vi har problemer med Barnevernet i Norge fordi at de tar barn vekk fra familie uten at det er behov for det. Det er ikke barnas beste å bli kasteball fra fosterhjem til fosterhjem om barnet har en biologisk familie som kan ta vare på dem . Om mor ikke er i stand til å ta vare på barnet/barna så bør faren få mulighet. Hvis ikke det heller går, så har vi onkler, tanter og besteforeldre. Her har Barnevernet et ansvar å følge ettersom statsråd Horne har sagt fra at Barnevernet skal oppfylle dette. Ha! Så du mener at en normal allmenning familie som tar vare på barnet sitt kan plutselig miste det til barnevernet fordi barnevernet fikk lyst til å ta deres barn? Gå og legg deg! Anonymkode: 7b61f...c9a 7
slagelse Skrevet 7. juni 2017 #19 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ha! Så du mener at en normal allmenning familie som tar vare på barnet sitt kan plutselig miste det til barnevernet fordi barnevernet fikk lyst til å ta deres barn? Gå og legg deg! Anonymkode: 7b61f...c9a Jeg går ut fra at du ikke har erfaring med Barnevernet ettersom du skriver dette innlegget . Du får ha god natt .
slagelse Skrevet 7. juni 2017 #20 Skrevet 7. juni 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Venninna mi ble fratatt ungen sin og hadde ham bare på besøk i korte perioder, men da hun fikk orden på livet sitt fikk hun ham tilbake. Barnevernet er et vern for barn og gjør i de fleste tilfeller det som er best for barna, selv om enkelte liker å spre ondsinnende rykter om noe annet. Anonymkode: 36f75...177 Det er ikke ondsinnede rykter å gi faktabasert dokumentasjon på hvordan Barnevernet arbeider .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå