AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Guttene er 11 år og min sønn har vært innbytter i 3 år nå. Han og 2 lagkamerater er de som byttes hele tiden. Resten av guttene spiller hele kampen. I dag sa treneren til han at han kan spille bare spiss pga han er ikke flink å løpe. Han fortalte det når han kom hjem og er veldig skuffet. Min sønn er på alle treninger og alle turneringer og kamper. Har dere råd hvordan man løser dette problemet ? Jeg er lei og holder på å skrive til lagleder! Anonymkode: 491b8...d4a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Var gjennom det samme med min 11-åring. Endte opp med at han ble lei og sluttet. Nå holder han heller på med en individuell idrett der han er veldig flink, og får utfordret seg masse, og får mye positiv feedback fra treneren, i motsetning til fotballen som kun ble negativt til slutt. Går selvsagt an å si fra til trener/lagleder, men tviler på at det blir så mye bedre. Anonymkode: 9c454...916 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 Problemet er at min sønn er veldig glad i fotball og liker å spille, men han er ikke en av de flinkeste. Jeg skal gjøre alt for at han ikke slutter pga han føler han er ikke god nok. Hvis han vil slutte pga han er lei selve fotballen da får han gjøre det. ts Anonymkode: 491b8...d4a 2
Gresskaret Skrevet 6. juni 2017 #4 Skrevet 6. juni 2017 Er ikke enig i hvordan treneren håndterer dette. Unger utvikler seg veldig ulikt, og en må ikke drepe lysten til de som ikke er god når de er 11 år, da er det mange som kunne ha blitt gode som faller fra. Men er det ting en trenger å øve mer på, om det er løping, pasninger, skudd ol, så er det jo lurt å legge inn litt ekstra innsats på det. Laget til gutten min spilte veldig dårlig i dag, og alle ble bedt om å øve på pasninger på fritiden. Men å si det på den måten treneren til din sønn gjorde, hører ikke hjemme noen plass. Hos oss blir ikke alle byttet ut likt, men vi har gutter som orker å løpe 10 minutter og vi har gutter som orker å løpe i 2 x 30. De blir byttet ut etter sin egen kapasitet.
Minlillesky Skrevet 6. juni 2017 #5 Skrevet 6. juni 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Guttene er 11 år og min sønn har vært innbytter i 3 år nå. Han og 2 lagkamerater er de som byttes hele tiden. Resten av guttene spiller hele kampen. I dag sa treneren til han at han kan spille bare spiss pga han er ikke flink å løpe. Han fortalte det når han kom hjem og er veldig skuffet. Min sønn er på alle treninger og alle turneringer og kamper. Har dere råd hvordan man løser dette problemet ? Jeg er lei og holder på å skrive til lagleder! Anonymkode: 491b8...d4a Barnefotball skal være lek og morro. Her får alle delta like mye og alle får prøve seg på det de måtte ønske. Min datter ville stå keeper under den ene kampen. Hun klarte ikke fange ballen, den gikk rett i mål, men mestringsfølelsen var der. Hun var veldig stolt over å være keeper De bytter på underveis i kampen med spillerne, alle får ca like mye spilletid, og de som ønsker å være keeper får lov til det. Er det flere som ønsker, så bytter de på underveis i kampen Du gjør det riktige med å kontakte lagleder. For sånn skal det ikke være. Guttene er 11 år gamle, fotballen skal ikke være øving til verdensmesterskap. Det er lek og morro. Men så har man alltids foreldre som tar fotballen til barna på ramme alvor og tror barnet blir den neste Ronaldo eller noe..herregud altså... 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #6 Skrevet 6. juni 2017 Jeg har akkurat samme problemet men greia hos oss er mer at de som går samme klasse bare sentret ballen til hverandre. Dermed så faller 4 utenfor som ikke går i den klassen men er på samme lag, så jeg sa at min får bare kjempe for ballen når den er på hans side. Min er faktisk veldig god i fotball og har skjønt lag spillet men blir frustrert over de som bare tar ballen og løper opp halve siden uten å sentre og roter ballen bort. Foreldrene til disse er åååå stolte og mener de har talent barn. Trenerne gjør ingenting med det og gir også sine barn mest spilletid. Fotball skal da liksom være LAGSPILL. Anonymkode: 6d3c6...f75 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #7 Skrevet 6. juni 2017 Ikke akseptabelt. Alle skal byttes inn like mye. Si ifra. Anonymkode: e5943...a69 3
Jens Skrevet 6. juni 2017 #8 Skrevet 6. juni 2017 Man topper ikke lag i barnefotball. Ikke hvis det gjelder klasselag. Da skal alle spille like mye. Trener de utenom dette på akademiet gjelder andre regler. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #9 Skrevet 6. juni 2017 Det er vel regler som skal følges i fotball og, er det Ikke? Jeg spør fordi jeg ikke vet, men trodde all barneidrett fulgte samme regler på akkurat dette. Min sønn spiller ishockey og før hver cup så kommer det mail til alle foreldre med hvilke intervall de har på bytter oa informasjon og det står alltid presisert at alle skal spille like mye. Her byttes det hvert 1-2 minutt og blir løst på den måten at hver spiller får et nummer på hjelmen og den rekkefølgen setter de seg i på benken og det rulleres etter nummer. I barnefotball har man vel ubegrenset antall bytter? Da burde det være lett å la alle spille tilnærmet like mye? Anonymkode: 94185...c47 1
Fru Uperfekt Skrevet 6. juni 2017 #10 Skrevet 6. juni 2017 49 minutter siden, Jens skrev: Man topper ikke lag i barnefotball. Ikke hvis det gjelder klasselag. Da skal alle spille like mye. Trener de utenom dette på akademiet gjelder andre regler. Florø gjorde det og se hvor de er nå...
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #11 Skrevet 6. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Guttene er 11 år og min sønn har vært innbytter i 3 år nå. Han og 2 lagkamerater er de som byttes hele tiden. Resten av guttene spiller hele kampen. I dag sa treneren til han at han kan spille bare spiss pga han er ikke flink å løpe. Han fortalte det når han kom hjem og er veldig skuffet. Min sønn er på alle treninger og alle turneringer og kamper. Har dere råd hvordan man løser dette problemet ? Jeg er lei og holder på å skrive til lagleder! Anonymkode: 491b8...d4a Dessverre funker det slik i majoriteten av klubbene. Få sønnen din til å spille mye fotball på fritiden slik st han får en bra utvikling. Anonymkode: 14aa8...c68
bekka79 Skrevet 6. juni 2017 #12 Skrevet 6. juni 2017 Det skal ikke drives med topping av lag i barneidrett! Forferdelig å høre at det har foregått siden han var 8 år. Jeg er selv trener i en annen type lagidrett, og jeg tar tiden, og tilstreber at alle skal få nogelunde lik tid. Har du vært i kontakt med ledelsen i klubben? Får du ikke noe medhold der heller, bør kretsen kontaktes! 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 Noen sånne barneidretter er ikke for idrettens skyld, men konkurranse og hvem som er best. Litt annerledes dette da, men husker jeg gikk på noe dans da jeg var yngre. Instruktør plasserte oss sånn at de som var best til å danse alltid sto fremst. Noe som ser bra ut på forestilling og alt sånt, men ikke gøy for de barna som alltid måtte stå bakerst og godt skjønte hvorfor. Ta det opp kanskje? Anonymkode: ed94a...9ed 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Guttene er 11 år og min sønn har vært innbytter i 3 år nå. Han og 2 lagkamerater er de som byttes hele tiden. Resten av guttene spiller hele kampen. I dag sa treneren til han at han kan spille bare spiss pga han er ikke flink å løpe. Han fortalte det når han kom hjem og er veldig skuffet. Min sønn er på alle treninger og alle turneringer og kamper. Har dere råd hvordan man løser dette problemet ? Jeg er lei og holder på å skrive til lagleder! Anonymkode: 491b8...d4a I stedet for å sy puter under armene hans så kan dere jo ta mer løpetrening på egenhånd slik at han faktisk blir flink til det og 😉 bedre i det lange løp ift å bygge selvtillit det å faktisk bli flink til noe man ikke var best på i begynnelsen. Anonymkode: c0144...e48 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 Sånn er det på sønnen min sitt lag også, og de er 6 år! Eller, de er jo egentlig ikke et lag enda engang, det heter foreløpig "barneidrett" og ikke fotball, og de skal holde på med alt mulig av leker og diverse. Men av og til er de med på miniturnering, og da er det de som er gode som får spille desidert mest. Ser at noen er veldig usikre, står mye og ser på ballen osv, så jeg hadde skjønt det om de var store og det var ordentlig kamp, men her blir det jo ikke holdt telling med målene engang. Og de får jo ikke akkurat mer selvtillit til å prøve når de blir tatt av banen hele tiden. Anonymkode: 8fce3...f81 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #16 Skrevet 7. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Guttene er 11 år og min sønn har vært innbytter i 3 år nå. Han og 2 lagkamerater er de som byttes hele tiden. Resten av guttene spiller hele kampen. I dag sa treneren til han at han kan spille bare spiss pga han er ikke flink å løpe. Han fortalte det når han kom hjem og er veldig skuffet. Min sønn er på alle treninger og alle turneringer og kamper. Har dere råd hvordan man løser dette problemet ? Jeg er lei og holder på å skrive til lagleder! Anonymkode: 491b8...d4a Kanskje han faktisk bør øve på å løpe? At kondisen hans rett og slett er for dårlig? Og du, ikke stolt blindt på det sønnen din gjenforteller. Ta en prat med trener og spør hvorfor han stadig byttes mens andre spiller hele kampen. Og LYTT så til det treneren sier, er det fornuftig tar du det til deg og hjelper sønnen din gjøre noe med det! Er så lei av at alle skal sy puter under arma på unga sine!! Hilsen lærer og mamma Anonymkode: c331d...775 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: I stedet for å sy puter under armene hans så kan dere jo ta mer løpetrening på egenhånd slik at han faktisk blir flink til det og 😉 bedre i det lange løp ift å bygge selvtillit det å faktisk bli flink til noe man ikke var best på i begynnelsen. Anonymkode: c0144...e48 Jeg syr ikke putene under armene hans! han trener utenom treningen for å bli bedre. Og han er mye flinkere nå enn for 2 år siden. Problemet er st han ikke scorer nok og er ikke rask nok ifølge trenerens reaksjoner. Her trenere pusher først og fremst sine egne barn. Han vet selv at han har blitt bedre, men som han sier det hjelper ikke når treneren knekker selvtillitten. ts Anonymkode: 491b8...d4a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #18 Skrevet 7. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje han faktisk bør øve på å løpe? At kondisen hans rett og slett er for dårlig? Og du, ikke stolt blindt på det sønnen din gjenforteller. Ta en prat med trener og spør hvorfor han stadig byttes mens andre spiller hele kampen. Og LYTT så til det treneren sier, er det fornuftig tar du det til deg og hjelper sønnen din gjøre noe med det! Er så lei av at alle skal sy puter under arma på unga sine!! Hilsen lærer og mamma Anonymkode: c331d...775 Jeg stoler ikke på alt min sønn sier. Det var jo alle hans lagkameratene som var der og de bekrefter det. Barna reagerte på det selv. ts Anonymkode: 491b8...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #19 Skrevet 7. juni 2017 Min sønn spilte fotball i et idrettslag som ikke hadde fokus på topping før de var ca 13 år, men jeg så at i enkelte andre idrettslag var det topping allerede fra de var 6-7 år. På en turnering var det en kjempeflink gutt som spilte alle kampene til alle lagene innen hans aldersgruppe! Det er nok svært vanskelig som trener å la de som er mindre flinke få like mye spilletid som de som er veldig flinke, men inntil en viss alder bør man ha en balanse mellom dette. Likevel skal man jo passe på å verne de svake, samtidig som man tar vare på og utvikler de som er veldig flinke. Man skal jo ikke drive med hospitering heller før en viss alder (husker ikke i farta om det er 13 år) og da er det jaggu ikke lett å være trener. Jeg tenker at i vanlige kamper bør man få ganske lik spilletid, mens det feks i sluttspill bør være slik at de som er flinkest får mest spilletid. Jeg var forøvrig på et foredrag i byen vår om dette med barneidrett, topping og hospitering, og der flere av A-lags trenere fortalte om hvordan det var å være trener, og at man har de som er minst flinke å ta hensyn til, de som er veldig flinke, man har foreldre som ønsker at laget skal vinne, og da er det sannelig ikke lett. Flere av trenerene var også opptatt av å formidle at den superflinke 10 åringen var kanskje ikke den som ble tatt ut i kretslaget da barn utvikler seg forskjellig, og at det var derfor ekstra viktig å ta vare på ALLE slik at man ikke dreper gnisten til et fremtidig talent. Anonymkode: f2bd3...180
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #20 Skrevet 7. juni 2017 Her snakker vi ikke om en gutt som er veldig svak. Han klarer seg greit og han scorer jevnlig. Trenere pusher sine egne, venners, naboens barn. Der står en foreldreflokk med kaffe og heier på sinne gutter som spiller hele kampen. Det er bare 2-3 gutter som bytter hele tiden. Og jeg ser at de som spiller hele kampen har utviklet seg veldig( de som ikke var superflinke) pga de føler mestring og at treneren gir de muligheten til det. ts Anonymkode: 491b8...d4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå