Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet fra min gamle leilighet. I denne var gulvet i dusjen slik at det rant feil vei når man skulle dusje, så jeg ble nødt til å kjøpe og betale selv en dusjlist og montere denne i dusjen med silikon, for at ikke hele badegulvet skulle bli en eneste stor dam hver gang jeg dusja. 

Jeg hadde tatt inn en løskatt fra gata (etter tillatelse fra huseier) og denne tisset over hele badet selv om den ble kastrert. Når jeg skulle flytte så bada jeg og pappa hele badet i klorin. Men huseier ringte meg i dag og sa det lukta kattepiss så hun var ikke fornøyd med vaskingen. At det hadde satt seg i silikonen som dusjlista er festet med. Dusjlista er det jeg som har betalt for. 

I tillegg var hun ikke fornøyd pga vi ikke hadde tatt frem kjøleskapet og kjøkkenbenken og vaska der, noe vi trodde var fastmontert i veggen og som huseier ikke har informert om. 

Jeg og pappa vaska en hel dag. Vi kjente ikke noe kattepisslukt og vi syntes vi hadde vaska bra nok. Men i følge huseier var det "flekker både her og der" og hun påstår at hun har måttet vaske i fire timer i dag. I en leilighet på under 20 kvm. 

Hvis hun ikke fikk bort kattepisslukta til i morgen med klorin så sa hun at hun skulle kontakte et vaskefirma. Men det virket som hun ikke var sikker på om de kunne få det ut de heller, og jeg er usikker på hva hun mente, men det hørtes ut som hun mente at det kanskje måtte gjøres noe mer. 

Jeg betaler jo for vaskefirma hvis dette absolutt forlanges. Men pappa mener at huseier ikke kan kreve at vi skal betale noe mer enn det. Feks bytte om fliser eller lignende. Han mener også at det er merkelig at huseier reiste bort akkurat idet vi skulle vaske og flytte. Så jeg ikke fikk mulighet til å få beskjed om ting ikke var bra nok før jeg flytta. I tillegg har jeg hjulpet huseier med å finne ny leietaker over gata uten at jeg krevde eller fikk noe for det. Og har vært en pliktoppfyllende leietaker i flere år. 

Jeg sendte også melding til huseier før jeg selv flytta inn for å spørre om det var blitt vaska, da jeg dengang følte at det ikke var helt rent. Men fikk aldri noe svar på denne meldingen. 

Helt ærlig, hva kan huseier kreve?  

Anonymkode: 2eb55...510

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sorry rotete innlegg... er bare så frustrert og lei, er så lett å bli en sårbar part når man er leietaker og har betalt depositum (som jeg var så dum å betale inn til huseiers private konto).

AnonymBruker
Skrevet

Du som utflytter skal ha en mulighet til å ordne opp før evt man leier inn noen for å gjøre jobben. At huseier har valgt å bruke egne timer på å vaske, får gå på hennes egen kappe.

Anonymkode: 180a5...21e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som den over sier. Du skal ha mulighet til å ettergå utleiers påstand, og eventuelt selv rette det som måtte være feil.

Utleier kan ikke uten videre sette i gang retting (vask) for så å kreve betaling for det. 

Utleiers påstand om at det lukter kattepiss må du ikke ta for god fisk. Dette må i så fall fastslås av en uavhengig part. 

Hvis det skulle vise seg at det er katteurin som sitter så fast på badet at det ikke er mulig å vaske vekk, er det konstruksjonsfeil på badet du ikke er ansvarlig for. 

Be om å fa ta en titt sammen med utleier. Hvis dere er uenig i lukta så skaff en uavhengig tredjepart. 

Om dere fortsatt er uenig så la husleietvistutvalget avgjøre.

Depositum på utleiers konto er såkalt irregulært depositum og kan kreves tilbakebetalt umiddelbart, uavhengig av leieforholdet. Send en e-post og be om å få overført pengene. Skjer ikke det umiddelbart kan du sette i gang rettslig inndrivelse. Skaff da et tvangsgrunnlag gjennom forliksrådet. Legg ved dokumentasjon, som leiekontrakt, kontoutskrift eventuelt kvitteringer osv.

Anonymkode: da940...e7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som utflytter skal ha en mulighet til å ordne opp før evt man leier inn noen for å gjøre jobben. At huseier har valgt å bruke egne timer på å vaske, får gå på hennes egen kappe.

Anonymkode: 180a5...21e

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som den over sier. Du skal ha mulighet til å ettergå utleiers påstand, og eventuelt selv rette det som måtte være feil.

Utleier kan ikke uten videre sette i gang retting (vask) for så å kreve betaling for det. 

Utleiers påstand om at det lukter kattepiss må du ikke ta for god fisk. Dette må i så fall fastslås av en uavhengig part. 

Hvis det skulle vise seg at det er katteurin som sitter så fast på badet at det ikke er mulig å vaske vekk, er det konstruksjonsfeil på badet du ikke er ansvarlig for. 

Be om å fa ta en titt sammen med utleier. Hvis dere er uenig i lukta så skaff en uavhengig tredjepart. 

Om dere fortsatt er uenig så la husleietvistutvalget avgjøre.

Depositum på utleiers konto er såkalt irregulært depositum og kan kreves tilbakebetalt umiddelbart, uavhengig av leieforholdet. Send en e-post og be om å få overført pengene. Skjer ikke det umiddelbart kan du sette i gang rettslig inndrivelse. Skaff da et tvangsgrunnlag gjennom forliksrådet. Legg ved dokumentasjon, som leiekontrakt, kontoutskrift eventuelt kvitteringer osv.

Anonymkode: da940...e7f

Takk, setter stor pris på svarene deres. Problemet med å kunne ordne opp nå i etterkant, er at jeg har flyttet til en annen kant av landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Flere innspill?

AnonymBruker
Skrevet

Har du latt en katt urinere over et fliselagt gulv, ikke bare en gang men flere ganger, så får du ikke dette ut med klorin. 

Fliser og fuger er ikke tett mer enn knapt et år etter at fliser og fuger er lagt ned. Derfor skal man ha membran under flisene. Brukte flisegulv har en mix av fukt, såperester, bakterier og alt annet en dusjer av seg, i dusjsonen. Når det har blitt urinert andre steder enn i dusjsonen så er der "kattepiss" for å bruke din benevnelse, nåde i fuger og under flisene. Å tro at vasking og klorin fjerner dette er temmelig naivt. 

Stinker det, så må gulvet taes opp dersom lukten skal fjernes. 

Normalt så tar man bilder av en bolig når man flytter inn og når man har vasket ut og før nøklene overleveres, enten eier er tilstede eller nøklene overleveres uten satidig gjennomgang og godkjenning av utvaskingen. Tok du bilder, for å ha bevis? 

Her må du bare innstille deg på at eier vil kunne kreve deg for bytte av badegulvet. Vil eier først forsøke enkleste vei, nemlig å få profesjonelle til å forsøke å fjerne lukten, så er det helt rimelig. Å ta en katt fra gaten inn i en leilighet, og la katten gjøre fra seg på badet (var den alene innestengt på badet og redd?) det er langt utover normal risiko ved å si ja til at en leieboer kan ha katt. Dermed er min helt klare oppfatning at eier kan kreve deg for utbedring av "kattepiss"-stanken, enten dete r tilstrekkelig å vaske eller gulvet må skiftes. 

I tillegg kommer følgeskader/økonomisk tap for utleier ved at han ikke kan leie ut før feilen er utbedret. Altså tapte leieinntekter m.m. 

Og å vaske en hel dag, to personer, når leiligheten er under 20 kvm, brukte dere tannbørste til å vaske med? 

Anonymkode: 913c6...228

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at utleier ikke kan komme i lang tid etterpå og klage, hvor lenge er det siden du vasket?

Anonymkode: bdadf...3e6

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at utleier ikke kan komme i lang tid etterpå og klage, hvor lenge er det siden du vasket?

Anonymkode: bdadf...3e6

Lørdag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...