AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Ok, det er kjipt å være syk. Det er kjipt å få prikker. Men seriøst, å få vannkopper som barn er ofte mye bedre enn å få det som voksen. Hvis du unngår vannkopper som liten, og selv får egne barn som får vannkopper, for så å bli smittet av dem.. som voksen.. så kan du bli veldig syk. Mye sykere enn er fleste barn. Noen blir alvorlig syke i en måned. Med 41 i feber osv. Barn får det ofte mildere.. litt feber og prikker en ukes tid, så ferdig. I nesten alle tilfellene gjelder det livet ut. Så hvorfor skal da barn som er friske på død og liv unngå smitte? Når vannkopper vanskelig lar seg unngå en hel mannsalder? Like greit å få det unnagjort, vel? Skjønner at sykehus ikke ønsker at folk med vannkopper kommer og smitter syke folk med nedsatt immunforsvar, men det er altså snakk om friske barn... Og ja, jeg hr et barn med vannkopper. Blir omtrent behandlet som en spedalsk. Anonymkode: 5149e...a78
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Det er vel en trend, alle barnesykdommer er jo livsfarlige nå. Anonymkode: eedbf...1eb
estrella Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 Jeg har inntrykk av at det er motsatt på akkurat vannkopper. Flere jeg kjenner drar bevisst på besøk til der hvor de har vannkopper i hus, for å få smittet ungene. (Så lenge de ikke er veldig små/nedsatt immunforsvar/andre ting som utgjør at vannkopper er en risiko). 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 10 timer siden, estrella skrev: Jeg har inntrykk av at det er motsatt på akkurat vannkopper. Flere jeg kjenner drar bevisst på besøk til der hvor de har vannkopper i hus, for å få smittet ungene. (Så lenge de ikke er veldig små/nedsatt immunforsvar/andre ting som utgjør at vannkopper er en risiko). Men alle barnehager nekter foreldre å sende barnet sitt i barnehagen med vannkopper, selv om alle barna er friske og tåler å få det. De oppfordrer folk å holde barnet hjemme til de ikke er smittsomme lenger så det er jo ikke ønsket. Anonymkode: 5149e...a78
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel en trend, alle barnesykdommer er jo livsfarlige nå. Anonymkode: eedbf...1eb Mulig det.. var en som trodde ungen min hadde meslinger folk er rare Anonymkode: 5149e...a78
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 At barnet ikke skal i barnehagen mens det er sykt handler like mye om barnets helse, som smittefare. Hvis barnet får infeksjon i en vannkopp, kan det utvikle seg til brennkopper, som også er smittsomt, og det er ikke særlig morsomt å få. Og dessuten, frivillig smitte ved å oppsøke andre som er syke, er en ting, men "påtvungen" smitte, ved at et sykt barn sendes til barnehagen fordi det burde ikke være noe problem om andre ble smittet, er ikke greit. Friske barn hadde tålt smitten greit, men hva med menneskene rundt dem? Kanskje omgås disse barna mennesker med nedsatt immunforsvar? Anonymkode: 39511...04d 10
Miss.Wildfox Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 Jeg har en litt annen opplevelse enn deg, ser på FB at flere inviterer til åpent hus om noen vil bli ferdig med vannkopper og overraskende mange som avtaler hjemmebesøk da 😊 Jeg er helt enig med deg, greit å bare få det gjort for det passer aldri å få det. Jo yngre barna er desto mildere har viruset en tendens til å være. Nyfødte kan jeg skjønne at man ønsker å beskytte dog. Jeg kan også skjønne det om man har avtaler i nær fremtid som sykehusbesøk, ferier og andre store begivenheter som blir rammet men er vanskelig å utsette hvis det til en viss grad går an å forebygge. Jeg/vi avlyste et møte med et familiemedlem med vannkoppsmittet barn ved en anledning, og det 2uker før termin. Mannen har usikkert gjennomgått smitte og vi turte ikke ta risikoen hvis han skulle fått det mtp nektet adgang under fødsel. Vil legge til at det i barnehagen kan være barn som av helsemessige årsaker ikke burde få vannkopper i gitte perioder. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: At barnet ikke skal i barnehagen mens det er sykt handler like mye om barnets helse, som smittefare. Hvis barnet får infeksjon i en vannkopp, kan det utvikle seg til brennkopper, som også er smittsomt, og det er ikke særlig morsomt å få.Og dessuten, frivillig smitte ved å oppsøke andre som er syke, er en ting, men "påtvungen" smitte, ved at et sykt barn sendes til barnehagen fordi det burde ikke være noe problem om andre ble smittet, er ikke greit. Friske barn hadde tålt smitten greit, men hva med menneskene rundt dem? Kanskje omgås disse barna mennesker med nedsatt immunforsvar? Anonymkode: 39511...04d Derfor skrev jeg (jeg trodde seriøst at jeg skrev det tydelig og flere ganger, men det hjalp tydeligvis ikke ) at det kun gjelder friske barn. Som tåler smitte. Anonymkode: 5149e...a78
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 2 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Jeg har en litt annen opplevelse enn deg, ser på FB at flere inviterer til åpent hus om noen vil bli ferdig med vannkopper og overraskende mange som avtaler hjemmebesøk da 😊 Jeg er helt enig med deg, greit å bare få det gjort for det passer aldri å få det. Jo yngre barna er desto mildere har viruset en tendens til å være. Nyfødte kan jeg skjønne at man ønsker å beskytte dog. Jeg kan også skjønne det om man har avtaler i nær fremtid som sykehusbesøk, ferier og andre store begivenheter som blir rammet men er vanskelig å utsette hvis det til en viss grad går an å forebygge. Jeg/vi avlyste et møte med et familiemedlem med vannkoppsmittet barn ved en anledning, og det 2uker før termin. Mannen har usikkert gjennomgått smitte og vi turte ikke ta risikoen hvis han skulle fått det mtp nektet adgang under fødsel. Vil legge til at det i barnehagen kan være barn som av helsemessige årsaker ikke burde få vannkopper i gitte perioder. Jeg har aldri sett det, kun hørt om det. Så det er ikke vanlig i disse trakter. Men ja - har hørt om det Såkalte smittefester og så videre. Rundt termin er det forståelig at man ikke ønsker smitte. Sånn med tanke på sykehusbesøk, som du selv skriver. Mitt eldste barn hadde vannkopper da yngste ble født. Jeg var nervøs med tanke på smitte til babyen, men siden jeg har hatt vannkopper selv var det ingen fare sa legene. Puh. Verre var det med sykehusbesøk, måtte møtes et annet sted enn på barsel for å si det sånn. Og det er kjedelig! Men jeg har hatt det i hus flere ganger, og alle gangene ønsker ikke barnehagen at andre barn blir smittet - selv om alle i barnehagen er helt friske. Det er ingen med nedsatt immunforsvar der. Anonymkode: 5149e...a78
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Derfor skrev jeg (jeg trodde seriøst at jeg skrev det tydelig og flere ganger, men det hjalp tydeligvis ikke ) at det kun gjelder friske barn. Som tåler smitte. Anonymkode: 5149e...a78 Og som du ikke så, jeg snakket ikke om de friske barna, jeg snakket om omgangskretsen til de friske barna! Vi hadde en kreftsyk person boende hos oss i 6 mnd, og selv om barna mine var friske og godt hadde tålt å få vannkopper, hvordan tror du det hadde hadde påvirket hans helse? Vi gjorde alt vi kunne for å unngå smitte, inkludert å informere skole/barnehage om at vi måtte få beskjed hvis det gikk sykdommer der, for da måtte vi isolere barna fra den syke. Hvis noen da bevisst hadde sendt sine syke barn til barnehagen/skolen fordi "barna var friske og ville tålt å bli syke" hadde jeg blitt rasende! Anonymkode: 39511...04d 2
Miss.Wildfox Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sett det, kun hørt om det. Så det er ikke vanlig i disse trakter. Men ja - har hørt om det Såkalte smittefester og så videre. Rundt termin er det forståelig at man ikke ønsker smitte. Sånn med tanke på sykehusbesøk, som du selv skriver. Mitt eldste barn hadde vannkopper da yngste ble født. Jeg var nervøs med tanke på smitte til babyen, men siden jeg har hatt vannkopper selv var det ingen fare sa legene. Puh. Verre var det med sykehusbesøk, måtte møtes et annet sted enn på barsel for å si det sånn. Og det er kjedelig! Men jeg har hatt det i hus flere ganger, og alle gangene ønsker ikke barnehagen at andre barn blir smittet - selv om alle i barnehagen er helt friske. Det er ingen med nedsatt immunforsvar der. Anonymkode: 5149e...a78 De kan ha kronisk syke eller alvorlig syke foreldre, søsken eller øvrige familiemedlemmer. Ulike mulig handikap, imunnsykdommer, kreft og lignende. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 Jeg tenker at det er ok å ha slike "smittefester" hjemme hos folk, der man velger selv om man skal dukke opp eller ikke, framfor å ha "smittefest" i barnehagen. Man vet jo ikke alltid om et barn i barnehagen har nedsatt immunforsvar eller ikke. Anonymkode: 6ad0b...1ea 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Derfor skrev jeg (jeg trodde seriøst at jeg skrev det tydelig og flere ganger, men det hjalp tydeligvis ikke ) at det kun gjelder friske barn. Som tåler smitte. Anonymkode: 5149e...a78 Du virker da ekstremt sneversynt for hvordan smitte foregår. En ting er at ungene i barnehagen er friske, men de bringer med seg smitte til sin egen omgangskrets der folk ikke nødvendigvis er friske. Det kan være foreldre, søsken, søskenbarn eller besteforeldre med nedsatt immunforsvar av ulike grunner, som kan blir fryktelig syk av å blir smittet av noe der andre ikke hadde reagert. Gjelder ikke bare vannkopper, men f.eks influensa eller forkjølelse også. Du vet heller ikke alt om de andre barne i barnehagen sin helsetilstand, for noen kan det som er null stress for ditt barn skape trøbbel for andre som f.eks bruker medisiner eller har sykdommer som påvirkes av vannkopper. Dessuten som andre har nevnt kan vannkopper utvikle seg til brennkopper, som er både smittsomt og antibiotikakrevende. Anonymkode: 769c8...f77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå