Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo sikkert et litt rart spørsmål, men her er et eksempel: Da jeg var 16, reiste jeg og en venninne alene til London to ganger, og Dublin en gang. Vi lagde reiserute, ordnet flybilletter, hotell, transport til og fra flyplass og alt sånn selv. Vi fløy dit alene, og bodde på hotell alene. Det var ingen som hevet et øyenbryn(bortsett fra passkontrolløren på flyplassen i Dublin:fnise:), og foreldrene våre hadde ingen baktanker med å la oss reise dit alene. Nå derimot, sier moren min at lillesøstra mi på 16 aldri ville fått lov til det som vi gjorde. Greit nok, nå er det større terrorfare enn før, og moren min hadde nok ikke vært så begeistret for om jeg som nå er 20 hadde reist alene til en storby sånn situasjonen er nå. Men hun sier at selv om man ser bort fra terrorfaren, så virker dagens 16-åringer for unge til å reise ut i verden alene.

Søstra mi og vennene hennes er helt oppegående, ganske skoleflinke jenter, men likevel ville det vært uaktuelt for moren min å la søstra mi reise alene med noen av de. Jeg var nok litt mer street smart enn søstra mi er, men det er egentlig den eneste forskjellen. Jeg bare lurer på hvorfor det er sånn? Noen som har samme tanker som moren min?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle foreldre umyndig gjør barna sine nå i dag. I et rikt land er alt bare en lek. 

Anonymkode: e8ffe...aef

• Liker 10
Skrevet

Som du selv sier: Terrorbildet er noe helt annet i dag enn når du var 16år gammel. Verden har dessverre forandret seg mye de siste årene :( I tillegg var du kanskje mer voksen enn din søster er. Mulighetene er mange.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har tenkt i samme baner. Det er ikke lenge siden jeg var mindreårig selv og bare på få år, så har ungene blitt mer og mer uansvarlige og hjelpeløse. Man ser det på enkle ting som at en 15-åring må bli kjørt steder eller ha hjelp til å finne bussruter for å komme seg fram. Ting jeg og mine jevnaldrene ordnet selv fra ti års alder.

Betale egen mobilregning: uaktuelt før du er ferdig studert. Det er også nesten fascinerende hva nesten voksne barn skjermes mot og hvordan de blir mindre og mindre selvstendige. Nå er det jo nesten barnemishandling om en tenåring tar seg en helge eller sommerjobb før de er myndige... slikt går jo ikke.

Da jeg var 16 hadde jeg mye ansvar der jeg jobbet og jeg gjorde intet annet enn å lære masse. Ingenting tilsa at jeg ikke var tilliten verdig heller. Jeg fikset det fint. I dag er visst slikt krise.

• Liker 11
Skrevet
24 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg har tenkt i samme baner. Det er ikke lenge siden jeg var mindreårig selv og bare på få år, så har ungene blitt mer og mer uansvarlige og hjelpeløse. Man ser det på enkle ting som at en 15-åring må bli kjørt steder eller ha hjelp til å finne bussruter for å komme seg fram. Ting jeg og mine jevnaldrene ordnet selv fra ti års alder.

Betale egen mobilregning: uaktuelt før du er ferdig studert. Det er også nesten fascinerende hva nesten voksne barn skjermes mot og hvordan de blir mindre og mindre selvstendige. Nå er det jo nesten barnemishandling om en tenåring tar seg en helge eller sommerjobb før de er myndige... slikt går jo ikke.

Da jeg var 16 hadde jeg mye ansvar der jeg jobbet og jeg gjorde intet annet enn å lære masse. Ingenting tilsa at jeg ikke var tilliten verdig heller. Jeg fikset det fint. I dag er visst slikt krise.

Ja, ikke sant? Jeg hadde min første sommerjobb som 14-åring, der jeg sto og fileterte fisk med bare russere og latviere, og ingen kunne engelsk. Men kjeft det fikk jeg likevel, selv om det var russisk og jeg ikke skjønte bæret. Ikke akkurat drømmejobben, men en jobb er en jobb. Noe sånt var totalt uaktuelt da søstra mi var 14. Lillebroren min fyller 14 i år, men han er så "liten" at jeg ikke klarer å se for meg han jobbe i det hele tatt på en god del år til. Det er jo selvsagt forskjell på folk og utviklingen deres, men jeg synes helt ærlig at folk i ungdomsskolealder virker mye yngre mentalt enn mitt kull var, selv om det ikke er mange årene siden jeg selv gikk på ungdomsskolen.

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Fordi mange foreldre syr puter under armene på ungene i dag.

Skrevet
1 minutt siden, Loki Laufeyson skrev:

Fordi mange foreldre syr puter under armene på ungene i dag.

Merkelig at jeg og søstra mi har blitt behandlet så forskjellig, selv om det bare er fire år mellom oss og vi har vokst opp under samme tak.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er omvendt jeg? Jeg synes 16 åringer i dag både ser eldre ut og oppfører seg mer "voksent" (hermetegn fordi jeg kun ser oppførselen deres gjennom blogger og diverse) enn da jeg var 16 for 8 år siden. 

Anonymkode: 785c8...f86

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er omvendt jeg? Jeg synes 16 åringer i dag både ser eldre ut og oppfører seg mer "voksent" (hermetegn fordi jeg kun ser oppførselen deres gjennom blogger og diverse) enn da jeg var 16 for 8 år siden. 

Anonymkode: 785c8...f86

Enig i dette, men 16 åringer for 8 år siden hadde mer frihet

Anonymkode: d3cd6...69a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerte på dette med et vennepar av meg, barna deres var utrolig overbeskyttet og fikk nesten ikke lov til noen ting når de var tenåringer. Mens jeg haiket og var på fest og festivaler fra jeg var kanskje 15...dette er 30 år siden da :P Sommerjobb hadde jeg også, og det har de aldri hatt.

Jeg tenkte de var kanskje noe spesielle, interessant at det er flere som legger merke til det.

Anonymkode: a0314...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De siste få årene har mye forandret seg mtp terrorfare og også annen type kriminalitet man kan bli utsatt for. Det vil selvfølgelig påvirke om man tillater ungdommer å reise utenlands. 

Når det er sagt, tror jeg ikke 16-åringer generelt er så mye mindre modne nå enn for få år siden. Selvfølgelig finnes det individuelle variasjoner, noen er modne og reflekterte, andre ikke.

Det kan kanskje også være at vi overvurderte vår egen modenhet som 16-åringer. Jeg trodde i alle fall at jeg var voksen da og kunne klare alt. Sannsynligvis tok jeg grundig feil, sånn sett i ettertid. 

Forventningene til hva en 16-åring skal mestre, har endret seg over lang tid. Da min far var 16, jobbet han og kunne forsørge seg selv. Nå er kravene til utdanning uansett yrke sånn at det langt på vei er umulig. Han tok hyre på en fiskebåt sånn mer eller mindre uten videre - nå må man gjennom flere kurs for å kunne være med ut. 

Er det en god ting? Tja. At samfunnet er lagt opp for at ungdom skal kunne ta utdanning er fint. Dessverre gjør dagens forventninger til teoretisk utdanning det vanskelig for mennesker som lærer best ved praktisk erfaring. For mange ville det å kunne gjøre som min far i sin tid gjorde, vært en fordel. 

Nei, jeg tror ikke gjennomsnittlig modenhet har endret seg så mye de siste få årene. 

Anonymkode: d0506...c7d

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, klompi skrev:

Merkelig at jeg og søstra mi har blitt behandlet så forskjellig, selv om det bare er fire år mellom oss og vi har vokst opp under samme tak.

Hvorfor det? 

Skrevet
3 timer siden, Simbyxor skrev:

Hvorfor det? 

Fordi vi er blitt oppdratt av de samme foreldrene, så man skulle nesten trodd at vi ville vært på samme "nivå" som sekstenåringer. Jeg ble oppdratt til å være ansvarsbevisst og selvstendig, og ble pushet inn i arbeidslivet forholdsvis tidlig, så jeg synes det er rart at søsknene mine ikke har blitt påvirket av de samme verdiene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at dagens tenåringer er mer polstret. Jeg var hjemme alene som 14-åring mens foreldrene mine var på ferie, og to år senere reiste jeg selv på storbyferie med to jevnaldrende venninner. Dette var på slutten av 90-tallet og helt vanlig. 

Nå har jeg selv små barn, og kan ikke tenke meg å dra fra dem eller la dem reise alene så tidlig. Vet ikke hvorfor det har endret seg sånn, det var masse terror i Europa dengang også. Jeg har opplevd bombing og bombetrusler i både Marseille, Paris og London fra andre terrorgrupper enn IS.

Anonymkode: 6d4e6...e13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er omvendt jeg :P Når jeg var 16 hadde ingen hatt sex og nesten ingen brukte sminke, vi festet og snek oss til andre byer på tur og latet som vi sov hos en venninde. Mens nå syns jeg 16 åringene kler seg som 25 åringer og sminker seg som supermodeller og er i new york med venner hele tida jeg! 

Anonymkode: f3522...040

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er omvendt jeg :P Når jeg var 16 hadde ingen hatt sex og nesten ingen brukte sminke, vi festet og snek oss til andre byer på tur og latet som vi sov hos en venninde. Mens nå syns jeg 16 åringene kler seg som 25 åringer og sminker seg som supermodeller og er i new york med venner hele tida jeg! 

Anonymkode: f3522...040

Det finnes jo selvsagt variasjoner, men tror ikke dette er normen? Uansett så vil jeg ikke si at puling, supermodell-sminke og voksen klesstil sier så mye om ansvarsfølelsen og modenheten til et menneske. Jeg skal jo ikke være så veldig bastant på det jeg sier siden jeg ikke har et flust av 16-åringer i omgangskretsen min, men jeg holder meg litt til det moren min sa, fordi jeg har tenkt samme tanken før. Av de som er på samme alder som søstra mi i bygda, virker alle veldig uskyldige og "små" ennå.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvor gammel er du nå da? Der jeg vokste opp, var de like strenge som i dag, men det er bare 16 år siden jeg var 16. 

Endret av Evilposelos
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, derimot, kjenner en 15-åring som skal reise til utlandet alene i 3 uker med en venn... Er nok store forskjeller.

Anonymkode: 2a804...a22

Skrevet
28 minutter siden, Evilposelos skrev:

Hvor gammel er du nå da? Der jeg vokste opp, var de like strenge som i dag, men det er bare 16 år siden jeg var 16. 

Er 20 :)

Skrevet
På 6/6/2017 den 18.12, klompi skrev:

Det er jo sikkert et litt rart spørsmål, men her er et eksempel: Da jeg var 16, reiste jeg og en venninne alene til London to ganger, og Dublin en gang. Vi lagde reiserute, ordnet flybilletter, hotell, transport til og fra flyplass og alt sånn selv. Vi fløy dit alene, og bodde på hotell alene. Det var ingen som hevet et øyenbryn(bortsett fra passkontrolløren på flyplassen i Dublin:fnise:), og foreldrene våre hadde ingen baktanker med å la oss reise dit alene. Nå derimot, sier moren min at lillesøstra mi på 16 aldri ville fått lov til det som vi gjorde. Greit nok, nå er det større terrorfare enn før, og moren min hadde nok ikke vært så begeistret for om jeg som nå er 20 hadde reist alene til en storby sånn situasjonen er nå. Men hun sier at selv om man ser bort fra terrorfaren, så virker dagens 16-åringer for unge til å reise ut i verden alene.

Søstra mi og vennene hennes er helt oppegående, ganske skoleflinke jenter, men likevel ville det vært uaktuelt for moren min å la søstra mi reise alene med noen av de. Jeg var nok litt mer street smart enn søstra mi er, men det er egentlig den eneste forskjellen. Jeg bare lurer på hvorfor det er sånn? Noen som har samme tanker som moren min?

Syns det høres snodig ut at 16 årinher nå kontra bare 4 år siden skal være noe annerledes. Jeg tenker sånn rent bortsett fra terrorfaren da, at det er ganske urettferdig at du fikk lov og ikke henne.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...