Gå til innhold

Hjelp - overivrig hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten tass som er alt for ivrig når han møter på andre hunder. Han står på 2 bein og hyler som en gal for han vil så gjerne hilse. Som regel får han hilse, men er jo ikke alle som vil at han skal hilse, aggressive hunder osv. Jeg har adoptert denne lille tullingen og trenger råd for hvordan jeg kan gjøre slik at han er mer rolig når vi møter andre hunder?

Anonymkode: 0a499...0f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden blir overivrig fordi den har så mange forventninger knyttet til å hilse. Det kan også hende at hunden egentlig er usikker i møte med andre hunder, og at den derfor utagerer såpass. Stopp all hilsing i bånd fremover :) Når du går tur, jobber du med å heller ha kontakt med hunden i passeringen (gå gjerne lengre unna den andre hunden dersom det er vanskelig) og gi hunden godbit når den ser på deg i stedet for å rette oppmerksomhet og iver mot den andre hunden. 

Når hunden er veldig vant til å få hilse på "alt og alle", tar dette mest sannsynlig en stund å avlære. Det er derfor viktig at du er konsekvent og tålmodig. Kanskje det er en hundeklubb i nærheten av deg hvor du kan ta hunden med, og trene på dette, f.eks. ved å trene kontakt med din hund samtidig som de andre hundene trener på sine ting. Eller om du kjenner andre hundeeiere (gjerne med hunder som ikke har problemer med passering) som du kan avtale passeringstrening med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ☺️

Jeg tror iveren kommer av at han er lite sosialisert med andre hunder. Hvis jeg gjør det du skriver, vil han ikke få problemer med andre hunder? Eller..? 😕

TS

AnonymBruker
Skrevet

Han hyler og skriker og blir belønnet for det. Kalles innlæring selv om du kanskje ikke mente å lære han å vræle.

Rolig blir han av å lære å omgå andre uten å måtte hilse. Tilby aktivitet og lek fra deg så blir han ikke så opptatt av å få dekt behovet av andre hunder.

Å sosialisere er ikke å la de hilse på alle, det er mer å være trygg på seg selv og ikke måtte ta kontakt med alle den møter, det er og en grusomt stressende situasjon for hunden å måtte være i. Tenk deg selv om du måtte klemme alle du møter på tur.

Anonymkode: ab013...6e2

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar ☺️

Jeg tror iveren kommer av at han er lite sosialisert med andre hunder. Hvis jeg gjør det du skriver, vil han ikke få problemer med andre hunder? Eller..? 😕

TS

Hunden din har jo problemer med andre hunder - den går raskt opp i et høyt stressnivå og utagerer veldig. Det er dette problemet du vil trene på å unngå ved å trene slik jeg beskriver :) 

Hunder får ikke noe særlig ut av å sosialisere med en tilfeldig hund den møter på gaten. Spesielt ikke i bånd, for da får ikke hunden brukt kroppsspråket sitt skikkelig. Det er bedre å ha noen kompiser som hunden din kan løpe og leke med løs :) 

Lagt til: Du skriver at han er lite sosialisert med andre hunder - da kan det være usikkerhet ovenfor andre hunder, og ikke vill hilse-glede, som gjør at han utagerer sånn.

Endret av sunflower
  • Liker 2
Skrevet

Du har fått gode svar i tråden her, synes jeg. Og, ja, du bør absolutt sosialisere ham med andre hunder, men ikke gjennom tilfeldige møter i bånd på tur. La ham få løpe løs med rolige og trygge hunder, evt gå båndtur uten hilsing med andre hunder (det kan være like viktig å lære seg å være rolig med andre hunder som å lære seg å herje og leke med dem).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han hyler og skriker og blir belønnet for det. Kalles innlæring selv om du kanskje ikke mente å lære han å vræle.

Rolig blir han av å lære å omgå andre uten å måtte hilse. Tilby aktivitet og lek fra deg så blir han ikke så opptatt av å få dekt behovet av andre hunder.

Å sosialisere er ikke å la de hilse på alle, det er mer å være trygg på seg selv og ikke måtte ta kontakt med alle den møter, det er og en grusomt stressende situasjon for hunden å måtte være i. Tenk deg selv om du måtte klemme alle du møter på tur.

Anonymkode: ab013...6e2

Jeg overtok han for en uke siden, så ikke jeg som har lært han å hyle. Han får masse aktivitet og lek fra oss. Men jeg skal prøve alt som blir skrevet her så blir han nok mye bedre om ikke så lenge, har jo bare hatt han i en uke ☺️ Vil jo gjerne ta tak i denne oppførselen snarest.. Han er likedan med mennesker, bjeffer og "knurrer" når fremmede gir han oppmerksomhet.. Huff. Men det kommer vel også av usikkerhet? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, sunflower skrev:

Hunden din har jo problemer med andre hunder - den går raskt opp i et høyt stressnivå og utagerer veldig. Det er dette problemet du vil trene på å unngå ved å trene slik jeg beskriver :) 

Hunder får ikke noe særlig ut av å sosialisere med en tilfeldig hund den møter på gaten. Spesielt ikke i bånd, for da får ikke hunden brukt kroppsspråket sitt skikkelig. Det er bedre å ha noen kompiser som hunden din kan løpe og leke med løs :) 

Lagt til: Du skriver at han er lite sosialisert med andre hunder - da kan det være usikkerhet ovenfor andre hunder, og ikke vill hilse-glede, som gjør at han utagerer sånn.

Skjønner ☺️

Ja jeg tror det er usikkerhet, for han er skikkelig vill helt til han får hilse og da blir han mye mer usikker. Hvordan kan jeg gjøre slik at han blir mer sikker på andre hunder/seg selv? Jeg har flyttet til et sted hvor jeg ikke kjenner noen med hund så da er ikke det så enkelt å omgås folk med trygge hunder. Her er en hundepark i nærheten, men da vet jeg jo ikke hva slags hunder som er der og om det er trygge hunder.

Skrevet

Hvis han bjeffer og knurrer mot mennesker så kan det komme av usikkerhet, ja. Da ville jeg ikke latt fremmede gi ham oppmerksomhet hvis det gjør ham ukomfortabel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Hvis han bjeffer og knurrer mot mennesker så kan det komme av usikkerhet, ja. Da ville jeg ikke latt fremmede gi ham oppmerksomhet hvis det gjør ham ukomfortabel.

Hvordan blir han mer sikker på andre mennesker da? 

Veldig vanskelig å unngå at de gir han oppmerksomhet da det er tilfeldig forbipasserende som gjør det mens de går forbi oss 😕 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir han mer sikker på andre mennesker da? 

Veldig vanskelig å unngå at de gir han oppmerksomhet da det er tilfeldig forbipasserende som gjør det mens de går forbi oss 😕 

Han kan bli mer sikker på mennesker hvis han får erfare at de ikke gjør noe han synes er skummel. Dvs hvis de overser ham og lar ham være i fred, og at han får oppsøke dem i eget tempo uten å bli snakket til eller lokket til det.

For å unngå for mye oppmerksomhet fra fremmede - hvis det er noe som skjer ofte - så ville jeg vent hunden til at når det kommer forbipasserende så sier du "bra!" og gir ham godbit. Prat og ros hunden, samtidig som du gir godbiter, hver gang du passerer noen. Spesielt om det er noen som virker som om de vil gi hunden oppmerksomhet. Kanskje de vil la være om dere begge virker opptatt og de ser at du trener hunden. :)

Kommer noen bort likevel, så ville jeg bare smilt og sagt at han er litt utrygg på fremmede som om de kan være så snille og ikke gå bort til ham.

• Liker 2
Skrevet

Med hunden jeg passer foregår det slik når han ser en annen hund fra avstand. 

Hund: The Kitten, der er en hund!

Meg: Ja, jeg ser voven 

Hund: Vi må hilse på hunden 

Meg: Ikke nå, kom igjen *går rolig videre*

Hund: Ja, men det er en HUND

Meg: Ja, den var søt *fortsetter rolig*

Hund: Hallo?! Skjønner du ingenting? Det er en H*U*N*D

Meg: Ja, den var kjempesøt . *Går bestemt videre*

Hvis hunden kommer mot oss spør jeg om det er en hanhund eller tispe. Er det en hanhund får han ikke lov til å hilse i bånd. Er det en jente får han lov så lenge den andre eieren sier det er ok. Selv om han vil hilse på alle stopper han alltid noen meter fra den andre hunden og venter på tillatelse fra meg til å gå bort til den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...