Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å betale for utdrikningslag og bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt invitert i bryllup til ei venninne jeg har kjent i alle år. Ble også invitert på utdrikningslaget hennes. 

Lurer på hva som er normalt å betale for hver av disse? Jeg er enslig, så jeg blir alene om gaven. Kommer til å bli ganske dyrt dette virker det som..

Anonymkode: 2fdf1...2fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1000 tilsammen. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mystix skrev:

1000 tilsammen. 

Okei, så da hadde jeg rett følelse når jeg synes det ble litt dyrt. Blir 1200 bare for utdrikningslag, og føler jeg må gi 500 i gave hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere som har en formening om dette?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt invitert i bryllup til ei venninne jeg har kjent i alle år. Ble også invitert på utdrikningslaget hennes. 

Lurer på hva som er normalt å betale for hver av disse? Jeg er enslig, så jeg blir alene om gaven. Kommer til å bli ganske dyrt dette virker det som..

Det er ikke normalt å betale for utdrikningslaget. Men til bryllupet, så hadde jeg nok gitt 500 kr :) 

AnonymBruker
Skrevet

Okei, tror jeg dropper ut av utdrikningslaget. Synes det er unødvendig å gjøre det så dyrt. Kan jo ha det like koselig fordiom. Blir jo bare et pes hele dagen med å rekke diverse aktiviteter. 

Skrevet

Dette er et fryktelig vanskelig spørsmål å svare på, da det ikke finnes noen fasit. 1200kr til utdrikningslaget syntes jeg personlig er altfor mye med mindre dagen skal fylles opp med aktiviteter jeg virkelig har lyst til. 500kr i bryllupsgave til en venninne er helt ok.

AnonymBruker
Skrevet

mellom 1000 og 1500 på hver av tingene... mellom 2 og 3000 til sammen... Og så er det gjerne kjole da...

Anonymkode: 6c39d...e52

AnonymBruker
Skrevet

Utdrikkingslaget til søsteren min ble fryktelig dyrt for oss som var der! Forloveren hadde invitert over 20 stk, og planlagt ut fra det. Vi endte opp med 6 stk + bruden, men aktivitetene ble ikke endret og dermed ble det mer på hver av oss å betale. Vi var blant annet på et "spa", der hun fikk massasje, og så ble vi sminket alle sammen. Alle gikk sammen og betalte for henne såklart, og så betalte vi for oss selv. Totalt rett i underkant av 1000 kroner per pers. Så var vi på ølsmaking med småretter, her endte vi vel med å betale rundt 400 hver, dette inkludert henne. Til slutt var det ut på byen.

I tilegg kjøpte alle med seg minst en flaske alkohol så vi skulle ha nok til dagen, og noen hadde med noe salt. Hun startet også dagen med en overraskende aktivitet, som jeg ikke skriver pga gjenkjennelse, men det kostet også hver av oss rundt 150 kroner.
Vi hadde på forhånd betalt rundt 1200 kroner hver til forloveren, og dette var altså kun det som skulle dekke brudens aktiviteter, og ølsmakingen. Altså kom sminkingen, alkohol/snacks, taxi og bytur i tilegg. Vi to søstrene som kom hadde begge reist (bokstavelig talt), halve landet for å delta, og vi måtte ha overnatting. Det ble svindyrt, men bruden fikk en fin dag hvertfall. Hadde vi vært klar over kostnadene med feks sminkingen på forhånd, hadde vi nok sagt fra ganske klart til forloveren.

TL;DR: Snakk med forloveren! Spør hva som er planlagt, og hvor mye hun regner med at hver av gjestene må ut med. Da er det lettere for deg å ta stilling til hva du har råd til, evt foreslå for forloveren å finne måter å redusere kostnadene på, evt velge å ikke dra.
Til venninner har jeg lagt rundt 500 i bryllupsgave.

Anonymkode: 5735f...b5e

Skrevet
På 6.6.2017 den 22.14, Minlillesky skrev:

Det er ikke normalt å betale for utdrikningslaget. Men til bryllupet, så hadde jeg nok gitt 500 kr :) 

Man betaler jo endel for utdrikningslaget, aktiviteter, mat og diverse.    Har du vært på noen som er gratis?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min venninnes utdrikningslag betalte jeg inn ca 1100kr, + 500 for tog.

I bryllupet fikk hun 1000 kr + en gave verdi av 300kr.

Overnatting ble på 1800kr.

Måtte betale for barnepike, det ble ca 600kr.

Måtte ha ny kjole, ingen jeg hadde passet, men den kan jeg bruke igjen, tar ikke den med i regnestykket.

Det er dyrt for gjestene å dra i bryllup. Men det er frivillig, selv om man av og til føler at man må.. Ble over 4000 for meg denne gangen, med venninner som ikke er så nære som henne her hadde jeg muligens droppet utdrikningslag, og gitt mindre i gave, kanskje det og hadde vært mulig å slippe overnatting.

Anonymkode: 11481...086

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min venninnes utdrikningslag betalte jeg inn ca 1100kr, + 500 for tog.

I bryllupet fikk hun 1000 kr + en gave verdi av 300kr.

Overnatting ble på 1800kr.

Måtte betale for barnepike, det ble ca 600kr.

Måtte ha ny kjole, ingen jeg hadde passet, men den kan jeg bruke igjen, tar ikke den med i regnestykket.

Det er dyrt for gjestene å dra i bryllup. Men det er frivillig, selv om man av og til føler at man må.. Ble over 4000 for meg denne gangen, med venninner som ikke er så nære som henne her hadde jeg muligens droppet utdrikningslag, og gitt mindre i gave, kanskje det og hadde vært mulig å slippe overnatting.

Anonymkode: 11481...086

Ble 5 300 det du har listet opp her. 

Anonymkode: 1ae6a...9e7

Skrevet

Folk som gifter seg idag tror de er kongelige og at hele verden snurrer rundt og dreier seg ene og alene om de og bryllupet.  Fatter ikke hvordan det har blitt slik, det blir så påtatt  og jålete og det er ikke alltid det er pengene som avgjør om en gave er passende eller om et utdrikningslag er vellykket.  Er akkurat som om folk tror at jo dyrere ting er jo bedre er det, og det vet jo de fleste voksne og oppegående folk at ikke alltid stemmer.  Syns synd på de som er stadig er bedt i utdrikningslag og brylluper, de blir jo ruinert. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal dere ha akttegning så koster det

Anonymkode: 0e4f3...c0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...