AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Hei! Det har seg sånn at jeg må ta en antibiotika-kur med to antibiotikum og noe "syredempende", og dette hadde en del bivirkninger som jeg har fått merke i dag, og jeg håper inderlig at det bare gjelder den første dagen, men i verste fall kommer det til å vare de neste 10. Jeg er bare så utrolig kvalm, kjennes som det er en "propp" i halsen (jeg er sikker på at jeg har svelgt tablettene helt ned), og jeg har generelt en del magesmerter. Problemet er at jeg ikke har fått i meg noe mat pga kvalmen og bivirkningene. Nå er gode råd dyr. Jeg har ikke fått noe sykmelding så jeg må jobbe, og jeg vil helst ikke gå 10 dager uten trening heller, men det går jo ikke om jeg ikke får spist noe. Så helt enkelt, hva er mat man kan spise som er kvalmedempende, som man får ned selv om alt man føler er at "nå spyr jeg snart". Da jeg var liten var det Ritz-kjeks og cola, men tror ikke kullsyre er så bra for smertene, og tanken på Ritz gjør meg bare kvalm. Er det noen som har noen gode idéer som dere pleier å spise når dere er i samme situasjon? Jeg kjenner meg heller ikke sulten, men jeg vet jeg må spise, for jeg er allerede superslapp (som også kan være en bivirkning da). Og forresten, hvem kan jeg spør om man kan ta smertestillende sammen med disse medisinene, legekontoret rakk jeg ikke (stenger telefonen 15.00), i pakningsvedlegget stod det man skulle forhøre seg med lege, men jeg kan vel ikke ringe legevakten for det? Setter pris på alt av svar! (Hater når behandlingen gjør deg enda verre enn du allerede er!) Anonymkode: c4e63...976
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Be om resept på Afipran som er kvalmestillende. En gang resepten min var tom så anbefalte apoteket ingefærtablettene de selger der. Tenkte at yeah right de funker i hvertfall ikke; men hadde god virkning. Anonymkode: 944d2...ecb
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be om resept på Afipran som er kvalmestillende. En gang resepten min var tom så anbefalte apoteket ingefærtablettene de selger der. Tenkte at yeah right de funker i hvertfall ikke; men hadde god virkning. Anonymkode: 944d2...ecb Takk for tipset, jeg skal ringe legen i morgen og høre om jeg kan blande Afipran med de medisinene jeg er på. Ble det enklere å spise da du ikke var så kvalm lenger? Andre bivirkninger er jo også at jeg ikke føler meg sulten (overhodet), har en "propp" i halsen og magesmerter, så det er gjerne mye psykisk også at jeg er kvalm, om det går an å si. TS Anonymkode: c4e63...976
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #4 Skrevet 6. juni 2017 Ingefær er det eneste jeg vet om. Anonymkode: f0b25...b23 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #5 Skrevet 6. juni 2017 Jeg fikk kraftige magesmerter og diare av Aifpran, så ha det i bakhodet. Anonymkode: 780df...6ca
Wenda Skrevet 6. juni 2017 #6 Skrevet 6. juni 2017 Pleier å lage meg en suppe hvor jeg kan ha i masse ingefær. Kvalmedempende medisiner dersom det blir for ille. Ellers er Mariekjeks og skiver med gulost mat som demper kvalme hos meg iallefall
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #7 Skrevet 6. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipset, jeg skal ringe legen i morgen og høre om jeg kan blande Afipran med de medisinene jeg er på. Ble det enklere å spise da du ikke var så kvalm lenger? Andre bivirkninger er jo også at jeg ikke føler meg sulten (overhodet), har en "propp" i halsen og magesmerter, så det er gjerne mye psykisk også at jeg er kvalm, om det går an å si. TS Anonymkode: c4e63...976 Afipran kan brukes med de fleste medisiner, og er således ikke noe farlig preparat. Grunnen til at det er på resept primært er fordi at kvalme kan være symptom på graviditet eller sykdom som lege trenger å undersøke . Jeg brukte Afipran for å ikke kaste opp ac morfin, hadde ikke klart å spise noe uten disse. Ang mat som ikke man blir kvalm av , så tenker jeg at du bør styre unna alt av fett/ mat som stinker osv. Prøv å se hva du makter å spise, kanskje fungerer det med vannmelon, knekkebrød med skinke, kalde poteter, Farris, pasta uten saus etc. Føler med deg, og håper du etterhvert blir bedre . God klem! Anonymkode: 944d2...ecb
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #8 Skrevet 6. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk kraftige magesmerter og diare av Aifpran, så ha det i bakhodet. Anonymkode: 780df...6ca Så utrolig rart, har brukt disse i mange år. Anonymkode: 944d2...ecb
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #9 Skrevet 6. juni 2017 Du bør spise smått og ofte. Og, som du selv foreslår, unngå mye kullsyre. Å blande ut cola i 2 deler vann funker for meg. Det samme gjør tørre kjeks. Juice, rå mat og fett bør unngås, men feks kyllingsuppe, nuddler, kokt kylling og grønnsaker, ris, knekkebrød e.l er supert. Noen liker å drikke biola eller melk, for andre gjør det vondt verre, men om det funker for deg er det super næring. Anonymkode: 1cb4c...467
sunflower Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 For meg funker Biola bra (stabiliserer magen, gir metthetsfølelse), samt en 50/50 blanding av eplemost (for karbohydrater) og farris (for salt).
candykiss Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 Postafen selges reseptfritt på apoteket, eller afipran som nevnt over men må da ha resept. Av mat tenker jeg frisk frukt? Mat uten sterk lukt. Styr unna fete sauser å fet mat generelt med mye krydder ol.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Så utrolig rart, har brukt disse i mange år. Anonymkode: 944d2...ecb Nei, det er ikke rart. Diare er blant de aller vanligste bivirkningene. Anonymkode: 780df...6ca
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 Jeg har en sykdom som innebærer en del kvalme, jeg får Stemetil hos legen. Fungerer veldig bra, kvalmen blir borte innen 10 min. Anonymkode: f214b...664
Skay Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 Jeg bruker å la colaen stå uten kork en stund slik at kullsyren går ut før jeg drikker den.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 Jeg syns iskald cola og varme ostesmørbrld funker. Blir kvalm av cola uten kullsyre. Spise hver 3.,time. Drikke mye vann. Anonymkode: 686a5...a03
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #16 Skrevet 7. juni 2017 Jeg har ringt legekontoret og legen skal ringe meg opp igjen, håper han rekker det i løpet av arbeidsdagen. Jeg har mange bivirkninger, og det er kanskje bare sånn man må tåle for å komme seg igjennom behandlingen, men jeg blir så stressa og kritisk til meg selv når jeg ikke får gjort det jeg skal, i dag har jeg ikke fått jobbet. De fleste av bivirkningene står i pakningsvedlegget, men jeg fikk også 10 pulsslag lavere ca i hvilepuls og det stod ikke der, så greit å forhøre seg med ham. Tusen takk for forslagene folkens! Dessverre høres alt av det dere skriver forferdelig kvalmende ut. Enda jeg liker jo ostesmørbrød! Og jeg liker Biola. Kanskje jeg heller burde fått meg noen råd/oppmuntring til å bare spise likevel selv om man føler seg helt sjøsyk, jeg veit jo at jeg sikkert blir mindre slapp om jeg spiser noe, men samtidig vil jeg ikke få mer vondt i magen, eller bli mer kvalm. Dette blir bare en klageoppdatering. I natt opplevde jeg noe jeg aldri har opplevd før, å ligge helt stille i senga for å sove og så føle at jeg var på en båt i høye bølger, trodde jeg holdt på å falle ut av senga det svimlet sånn for meg. All creds til dere som er langvarig syk med mye slike symptomer, jeg er helt matt og lei etter knappe 2 dager, nesten så jeg synes det er bedre å ha spysyka eller influensa. Men dette er kanskje sånn man alltid føler fordi man glemmer hvor kjedelig og ekkelt det faktisk er å være dårlig. TS Anonymkode: c4e63...976
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 Min mor ville komme innom og sa hun ville handle noe jeg klarte å spise på veien hit, og hver gang jeg skriver ned en ting som jeg tenker jeg kan prøve, får jeg en kvalmebølge og visker det bort igjen. Fy søren så selvmedlidende man blir! (I alle fall blir jeg det, er nesten kvalmende det også.) TS Anonymkode: c4e63...976
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå