Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I dag blir det fiskegryte med ost og pesto til middag. Guttungen pleier som regel å spise det samme som oss. Han er 9 mnd. Vi har gitt opp middagsglass, da han nekter å bli matet, og spiser med hendene, så lager maten hans hjemme, og er som regel poteter, grønnsaker og fisk/kylling det går i da. Men, nå er jeg usikker pga middagen i kveld. Er det noen som vet om han kan spise pesto, eller burde jeg skrape den av maten? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Springfjær
Skrevet

Skikkelig Off topic, men det hørtes sykt godt ut! Lager du fra bunnen? Evt kan jeg få oppskrift? 🙊

Skrevet

Det første som slår meg er at mange ferdige pestoer er ganske salte. Og salt bør man jo begrense for de minste. Derfor ville nok ikke jeg servert noe særlig pesto til en på 9 mnd. Men de øvrige ingrediensene er det vel ikke noe galt med, så lenge han liker det.

AnonymBruker
Skrevet

Det enste problematiske med pesto er at det er pinjekjerner i det (i "ordentlig" pesto ihvertfall). Så vær obs på nøtteallergi. Men nå er jo rådene plutselig mer sprikende angående det; nå er det plutselig mange som sier at det bare er bra å utsette ungene for nøtter fra tidlig alder for å forebygge allergi. 

Anonymkode: 98f74...62d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hysteri. 

Anonymkode: d3165...805

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Springfjær skrev:

Skikkelig Off topic, men det hørtes sykt godt ut! Lager du fra bunnen? Evt kan jeg få oppskrift? 🙊

Værsågod😊

20170606_145431.jpg

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hysteri. 

Det handler vel om å være en god mor. Ingen vil vel gi barnet sitt noe det helst ikke skal ha. Tror du burde Google hysteri, fordi du forstår tydeligvis ikke helt betydningen av det ordet

Anonymkode: 00113...90a

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

I Italia spiser vel alle barn pesto..og de har overlevd..

Skrevet

Takk for svar😊 Da tar jeg å skraper det av etterpå jeg da. Hadde ho ikke tenkt på det med salt engang🙈🙈

Skrevet
2 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

I Italia spiser vel alle barn pesto..og de har overlevd..

Ble vel egentlig bare litt usikker. Er jo så mye man skal være forsiktig med å gi barn - spesielt under 1 år. Honning, melk og salt er jo bare en brøkdel....

Gjest Sugemerke
Skrevet

Jeg hadde gitt ungen det, men laget pestoen fra bunn av. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet
1 minutt siden, Sarah1991 skrev:

Ble vel egentlig bare litt usikker. Er jo så mye man skal være forsiktig med å gi barn - spesielt under 1 år. Honning, melk og salt er jo bare en brøkdel....

Sant det, men om du lager pestoen selv, kan du redusere salt mengden...

AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppskrift :) jeg tenker som andre at så lenge du er obs på saltet så går det greit. 

Anonymkode: a1af1...cdc

Gjest Springfjær
Skrevet
47 minutter siden, Sarah1991 skrev:

Værsågod😊

20170606_145431.jpg

Takk 😁 Ser kjempegodt ut! 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hysteri. 

Enig

Anonymkode: 99544...d2d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel om å være en god mor. Ingen vil vel gi barnet sitt noe det helst ikke skal ha. Tror du burde Google hysteri, fordi du forstår tydeligvis ikke helt betydningen av det ordet

Anonymkode: 00113...90a

Før i tiden fikk vi salt mat og vi spiste alt som foreldrene ga oss. Vi lever enda.

Dagens foreldre er altfor hysteriske

• Liker 1
Skrevet

Om du lager pestoen selv kan du jo droppe saltet (og heller salte deres egen mat etterpå). Om du bruker pesto på glass så er det ganske salt, men det gjør uansett neppe noen skade med én slik middag. Det er jo grenser for hvor mye salt det blir i en liten babyporsjon.

AnonymBruker
Skrevet

Lag pestoen selv, så slipper du problemet😊

Anonymkode: f4eb7...9b1

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dagens foreldre er altfor hysteriske

Retningslinjene man får tredd nedover hodet som gravid, ammende og småbarnsmødre er da også ganske så svart-hvite. Heller forby salt til småbarn enn å angi hva som regnes som trygg grense f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Sant det, men om du lager pestoen selv, kan du redusere salt mengden...

Det er ikke salt i hjemmelaget pesto. Saltsmaken kommer fra parmesanen (som forøvrig ikke inneholder salt) 

Aner ikke ingrediensene i kjøpepesto, men jeg blir overrasket dersom det inneholder noe særlig salt. Så jeg ville kun vært obs på evt. nøtteallergi (pinjekjernene).

Anonymkode: c5b3d...905

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...