Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

dere som har barn i alderen 12/13 år. Hvor mye er barna deres på mobilen? Sønnen vår er totalt avhengig og må være på hele sin våkne tid. Alt foregår på snap, altså de driver med gruppechatter, og han mener han må være på  for å henge med. Røft sett er han på mobilen 15 min når han våkner, mellom skole og trening, og etter lekser/middag og fram til leggetid kl 2130. Da forlanger far og jeg at han er uten mobil en halvtime før han skal sove, noe han mener er dødskjipt, da alle andre driver og chatter og sier natta til hverandre. Er dette normalt?? Han er jo på mobilen flere timer/3-4 timer hver dag! Hvordan kan vi begrense mobilbruken uten at vi gjør han asosial? Vil også nevne at han trener fotball nesten hver dag og er alltid sammen med venner.

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært borte i unge på den alderen som har en brukstid på 9-10 timer hver eneste dag. Til tross for at de er fysisk sammen med venner er fortsatt telefonen klistret i hånda. 

Hva med å snakke sammen om viktigheten med å følge med på hva som skjer i den fysiske verden? 

Er det venner som bor i området han snakker med? Eller er det venner han f.eks har møtt på hytte eller noe? 

Skrevet

Det er venner i klassen!

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er kjipe greier, men ekstremt mye av den sosiale omgangen foregår mobilt. Sånn er det bare. De ungene som ikke får være med, enten ved å bli nektet mobil eller latterlig lite skjermtid, faller unektelig raskt utenfor, og kan lett bli sosialt stigmatisert. Jada det er synd og trist, men slik er det i dag. 

Jeg ville heller begrenset tiden ved leggetid slik at han får vært med på "god natt'ingen, til 10 minutter eller noe. 

Anonymkode: 0f8c0...368

AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette høres jo helt fryktelig ut :sjokkert: Mine barn er bare 3 og 5, så jeg har ikke vært i denne situasjonen selv enda, men kjenner at jeg virkelig gruer meg til de blir større hvis det skal bli sånn at de sitter med nesa i mobilen konstant...

Føler med deg, TS, jeg hadde IKKE syntes noe om dette selv... Samtidig innser jeg at det er noe som man vanskelig får gjort så mye med, siden det å nekte barnet å drive med mobilen fort medfører at barnet blir "utenfor" det sosiale som skjer..

Anonymkode: 344da...de5

Gjest NotNaomi
Skrevet

Velkommen til 2017. Vi kan syns det er så nitrist og unødvendig vi bare vil. Men sånn er det jo pr i dag. Så,opp til hver enkelt foreldre hva de gjør. Viderebringe vår generasjons verdier eller følge med tiden ? 

Skrevet
8 timer siden, Jens skrev:

Hei

dere som har barn i alderen 12/13 år. Hvor mye er barna deres på mobilen? Sønnen vår er totalt avhengig og må være på hele sin våkne tid. Alt foregår på snap, altså de driver med gruppechatter, og han mener han må være på  for å henge med. Røft sett er han på mobilen 15 min når han våkner, mellom skole og trening, og etter lekser/middag og fram til leggetid kl 2130. Da forlanger far og jeg at han er uten mobil en halvtime før han skal sove, noe han mener er dødskjipt, da alle andre driver og chatter og sier natta til hverandre. Er dette normalt?? Han er jo på mobilen flere timer/3-4 timer hver dag! Hvordan kan vi begrense mobilbruken uten at vi gjør han asosial? Vil også nevne at han trener fotball nesten hver dag og er alltid sammen med venner.

Erfaringer?

Jeg har ikke barn i alderen 12/13 år. Men jeg må bare kommentere uansett..
For å få en ting klart, så er ikke viktig å få med seg alt som foregår på nett. Du skriver at han trener fotball nesten hver dag og er alltid sammen med venner. De har nok av tid til å prate, sladre og tøyse nå de er sammen. Når han kommer hjem, kan han fint legge fra seg telefonen. Så kan han og vennene bli flinkere til å kommunisere ansikt til ansikt. Man må ikke si god natt og følge med på ALT som skjer i vennegjengen på nett HVER bidige dag. Barn har godt av å koble ut litt dem også, være alene litt. Hadde dette vært min datter, så hadde jeg tatt en alvorsprat og vært streng med regler ang telefonbruk. Be han be vennene sine over på overnatting for eksempel. Pizzakveld med overnatting? Da kan de sladre og ta igjen tapt samtaler (les: internett)

Man henger ikke utenfor selv om man ikke deltar på alt. Nå må folk slutte. Slutt å la barna gjøre som de vil hele tiden. Ha grenser og regler. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Minlillesky skrev:

Jeg har ikke barn i alderen 12/13 år. Men jeg må bare kommentere uansett..
For å få en ting klart, så er ikke viktig å få med seg alt som foregår på nett. Du skriver at han trener fotball nesten hver dag og er alltid sammen med venner. De har nok av tid til å prate, sladre og tøyse nå de er sammen. Når han kommer hjem, kan han fint legge fra seg telefonen. Så kan han og vennene bli flinkere til å kommunisere ansikt til ansikt. Man må ikke si god natt og følge med på ALT som skjer i vennegjengen på nett HVER bidige dag. Barn har godt av å koble ut litt dem også, være alene litt. Hadde dette vært min datter, så hadde jeg tatt en alvorsprat og vært streng med regler ang telefonbruk. Be han be vennene sine over på overnatting for eksempel. Pizzakveld med overnatting? Da kan de sladre og ta igjen tapt samtaler (les: internett)

Man henger ikke utenfor selv om man ikke deltar på alt. Nå må folk slutte. Slutt å la barna gjøre som de vil hele tiden. Ha grenser og regler. 

Hvilken verden lever du i? Ungdommene lever iallefall halve sitt sosiale liv på SoMe. At du kommer evt til å nekte ditt barn i den alderen å være med i gjengen, ja, vi får se hvordan det går seg til. Lykke til. Blir litt som da bestemor ville bruke jeans i sine yngre dager, mens oldemor var helt sjokkert og ville ha henne i kjoleforkle, for det var det beste. For hun måtte jo ikke følge moten mente oldemor. Tidene forandrer seg, get over it. 

Når det er sagt, kan det godt være regler ifht bruk, det er ikke snakk om fri og grenseløs adgang 24/7. Men å tro at en 13-åring i dag legger fra seg mobilen når h*n kommer hjem, og fortsatt vil være sosial relevant er ingenting annet enn naivt, uansett hvor grusomt du synes en slik utvikling er.

Anonymkode: 0f8c0...368

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...