Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!  Har søkt sykepleien i Hammerfest.  Ser at de økte faktisk med 5 konkurranse poeng fra 2015-2016.  Er skikkelig nervøs for ikke å komme inn.  ( sikkert bare meg som stresser) 

Vet ikke om det er reelt at de øker like mye til høsten?  Når vet man hvor mye de øker?  Eller vet man det egentlig før opptak!? 

Noen andre som har søkt i nord eller har gått der?  Trives dere?  Jeg bor på sørlandet nå.  Men Finnmark frister for meg grunnet økonomiske fordeler og vakker natur! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nord-Norge, og spesielt Finnmark, er helt fantastisk og noe jeg vil anbefale på det sterkeste. Mørketid, nordlys og som du sier, vakker natur. Samisk og kvensk historie og generelt fantastiske folk. Gled deg!

Anonymkode: 5771b...546

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal være fulltidsstudent vil du ikke få så mange fordeler av å bo i Finnmark. De fleste fordelene får man når man arbeider. Finnmark er forresten et flott fylke med mye vakker natur. Hammerfest som by er ikke spesielt vakker synes jeg, men der er noen fine turområder. Selv foretrekker jeg naturen i Porsanger og Alta, men så er jeg glad i skog. 

Anonymkode: b2353...044

AnonymBruker
Skrevet

Som student er det ingen økonomiske fordeler. Det er først etter å ha arbeidet her i minst 50% i 12 mnd, eller 100% i 6-mnd at man får avskrevet på studielånet. Når det kommer til finnmark-fradraget på skatten, tar det tid før denne trer i kraft. Man må ha bodd siden oktober (eller nov) og da kommer det først på skatteoppgjøret 2 år etterpå.

Det koster også en del å reise bort.

Hammerfest er forblåst, og sykepleiestudiet har et rykte på seg. Det er ikke mange år siden de startet opp, det kan selvsagt blitt bedre med årene og erfaringen dem får. Det spesiell natur i på kvaløya, nok mer interessant litt lenger inn i fylket.

Det er nok sikkert eksotisk  å treffe på rein på vei til skole/jobb/butikk. I år er reingjerde rundt byen veldig skadet, så det kryr av reinen (som nok er mest kjent fra nrk i år) i byen, rundt husene, i hagene osv.

Anonymkode: 463ef...438

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at sykepleiestudiet i Hammerfest ikke har det beste ryktet. Min svigersøster tok det siste året av sykepleien i Hammerfest og hun var ikke fornøyd. Det var også en grunn til at min søster valgte å ta sykepleierstudiet i Tromsø, selv om Hammerfest var mye nærmere hjemme. Men nå er vel sykepleierstudiet i Hammerfest blitt en del av UiT, og det var ikke tilfellet når min svigersøster studerte der. Det som AB sier over om økonomiske fordeler stemmer. Tror likevel du får en liten økonomisk fordel med billigere strøm dersom den ikke er inkludert i husleien. 

Personlig kunne jeg aldri tenkt meg å bo i Hammerfest. Synes som sagt byen er stygg. Er en del dårlig miljø der også. Men jeg har en bror som bor der og som stortrives. Folk er forskjellig, så kanskje du synes det er greit :) 

Anonymkode: b2353...044

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller ha valgt Nordland eller Trøndelag ovenfor Finnmark.

Anonymkode: 0e276...d90

Skrevet

Takk for svar alle sammen.  Min samboer skal jobbe der oppe så er derfor jeg tenkte økonomisk fordel!  

Ja har hørt det er mye bedre etter det ble en del av uit!  Så håper det stemmer!  Hvis alt er pyton så får jeg heller prøve å overføre til en annen skole etter første året.  

Er veldig høyt snitt i Oslo, Bergen og Stavanger etc.  Så litt derfor jeg tenkte å prøve meg i nord. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kompeguri skrev:

Takk for svar alle sammen.  Min samboer skal jobbe der oppe så er derfor jeg tenkte økonomisk fordel!  

Ja har hørt det er mye bedre etter det ble en del av uit!  Så håper det stemmer!  Hvis alt er pyton så får jeg heller prøve å overføre til en annen skole etter første året.  

Er veldig høyt snitt i Oslo, Bergen og Stavanger etc.  Så litt derfor jeg tenkte å prøve meg i nord. 

Skolene har forskjellige studieforløp, så ikke nødvendigvis at det går an å bytte skole etter et år (eller bytte kan man men kan hende man må begynne på første året igjen). Mulig du har sjekket opp i dette allerede men bare advarer deg hvis ikke :)

Anonymkode: 5eee0...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...