Gå til innhold

Spiseforstyrreler og light-produkter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at mange med anorexi og liknende spiseforstyrrelser benytter seg mye av zero produkter. Også fitness-mennesker. Har blant annet ei vennine som drikker 1.5 liter diet brus mens hun trener hyppig i treningsstudio. Det jeg lurer på er: er det ikke lureri?  Jeg vet jo at det er ZERO produkter og at det skal være null kalorier, men blir ikke det gjort om til sukker og fett i kroppen likevell? Jeg stusser så mye med dette mtp at så mange fitness-mennesker samt mennesker med spiseforstyrrelser tar i bruk dette. De holder seg jo tynne likevell, ser jeg, så blir jo litt tvilende her. :fnise:

Anonymkode: 36994...71c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er kalorier så påvirker det ikke vekten i seg selv. Har man kalorier inn=kalorier ut så legger man ikke på seg. 

Synes forøvrig en lattersmiley ikke passer seg når det er snakk om noe så alvorlig som spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 3c295...68a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Noe som ikke inneholder kalorier kan ikke gjøres om til noe med kalorier i kroppen. Men søtningsstoffer er skadelig i mengder for tarmen. 

Kroppen kan ikke bare lage sukrose 

Anonymkode: 12af5...3e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke tynn av det der nei, det er jo bare gift for kroppen.

Anonymkode: d3a57...6ab

Skrevet

Det blir ikke gjort om til fett eller sukker, nei. Man kan ikke legge på seg av noe som ikke inneholder kalorier, det er helt umulig.

Grunnen til at noen mener at det er fetende er fordi det KAN øke sultfølelsen, slik at man spiser mer. Men, nei, man legger ikke på seg av produktet alene. For meg er det motsatt, lettbrus gir meg mindre søtsug og mindre sultfølelse. Og jeg har ikke lagt på meg av lettprodukter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Letbrus er noe dritt fo kroppen! Full av andre kjipe ingredienser, ingen næring overhode. Hørte på et program om fertilitet og der de som sleit gikk til en klinikk der de har fokus på naturlig graviditet med kosthold osv. Det første de ble bedt om var og kutte helt sånne typer brus. Det tukler med hormonene rett og slett, fordi det er ikke bra for kroppen. 

Anonymkode: e8e59...b83

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Letbrus er noe dritt fo kroppen! Full av andre kjipe ingredienser, ingen næring overhode. Hørte på et program om fertilitet og der de som sleit gikk til en klinikk der de har fokus på naturlig graviditet med kosthold osv. Det første de ble bedt om var og kutte helt sånne typer brus. Det tukler med hormonene rett og slett, fordi det er ikke bra for kroppen. 

Anonymkode: e8e59...b83

Ja, hele poenget er jo liksom at de ikke skal ha noe næring. ;)

Anonymkode: 51ce3...e18

• Liker 2
Skrevet (endret)

Selvsagt legger man ikke på seg av feks Cola Zero. Der er det 0,3 kcal per del hvis jeg ikke husker feil. Iskaffe Zero derimot er det kcal i. Faktisk bare 10 kcal mindre Per 100 ml enn vanlig iskaffe av samme merke(nå bruker jeg hukommelsen, så nøyaktig forskjell husker jeg ikke), men det er ikke tilsatt sukker i. Heller søtet på andre måter. Så er det jo vanlige lettprodukter hvor det kun er redusert på sukker og fett, men ikke erstattet av noe. 

Jeg bruker mye lettprodukter selv. Jeg liker ikke brus med sukker. Det er klissete og ekkelt.Blir absolutt ikke mer sulten av å drikke sukkerfri brus. Dessuten drikker jeg brus hovedsakelig samtidig som jeg spiser et måltid. Bruker ikke sitte og nippe av cola. Jeg synes iskaffe zero er best fordi vanlig iskaffe blir så søtt pluss at jeg ønsker å ha et sukkerredusert kosthold. Lettrømme, lettmelk etc. er hovedsakelig for å redusere antall kcal. Men synes også det smaker godt. Enten det samme som helproduktet eller bedre. Nettopp derfor kjøper jeg vanlig ost. Fordi jeg synes lettosten er stygg og ost er en god fettkilde for meg som tross alt spiser en del sukker- og fettreduserte matvarer. 

Jeg har hatt samme vaner vedrørende lettprodukter både før spiseforstyrrelsen, under spiseforstyrrelsen og nå når jeg er i et slags mellomstadium mellom spiseforstyrret og frisk hvor jeg vipper fram og tilbake mellom restriktiv kost og sånn høvelig normal kost. Var selvsagt mye mer fanatisk da jeg var på mitt sykeste. Da hadde jeg mye nei-mat. Sånn som alle typer ost.

Men i alle fall; Kroppen lager ikke kcal av mat/drikke som ikke inneholder det. Kroppen kan omgjøre ett næringsstoff/annet stoff uten næring til noe annet, men den legger ikke til kcal som ikke var der i utgangspunktet. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke tynn av det der nei, det er jo bare gift for kroppen.

Anonymkode: d3a57...6ab

Hvis det var GIFT for kroppen hvorfor sier ikke Helsedirektoratet det då? Sukker et mye mer skadelig for kroppen i aspartam. Alt med mengde.

Anonymkode: 2f91d...496

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om man er overvektig eller undervektig er lettbrus bedre enn sukkerbrus, spesielt når det er i de mengdene du omtaler. En ting er at en undervektig ikke går opp i vekt av en brus med ca. 600 kcal, men de får likevel i seg store mengder sukker som ikke er bra for noen. 

Anonymkode: 2f91d...496

Gjest Overrasket
Skrevet

Her er det mye kunnskapsløs synsying, bortforklaring, og dagdrømming. TS har helt rett. Slike brusalternativer er bare markedsføringsmessig lureri, og skal man dømme basert på denne tråden fungerer det meget bra. Det er helt riktig som TS antyder, det som er interessant er hvordan kroppen faktisk bearbeider innholdet i slik brus. Massevis av næringsindustriens kjemiske lureri igangsetter faktisk prosesser i kroppen, selv om fabrikanten kan skrive "kalorifri" på etiketten. Til en viss grad er det ikke helt urimelig å slutte å fokusere så mye på tall på det vi spiser, og mer på hva det vi putter i oss faktisk består av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...