Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg skrive "hen" i søknaden? Typ "jeg ønsker at alle kunder blir fornøyd og at hen går ut av butikken med et smil". Ikke direkte slik, men dere forstår hvordan jeg tenker. Jeg tebker at det blir rart å skrive kunden to ganger i samme setning, samtidig som jeg ikke vil skrive "han". Hva tenker du som leser søknader om dette? 

Anonymkode: 46a5b...5ba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg skrive "hen" i søknaden? Typ "jeg ønsker at alle kunder blir fornøyd og at hen de går ut av butikken med et smil". Ikke direkte slik, men dere forstår hvordan jeg tenker. Jeg tebker at det blir rart å skrive kunden to ganger i samme setning, samtidig som jeg ikke vil skrive "han". Hva tenker du som leser søknader om dette? 

Skriv heller de

Anonymkode: 752a0...a4c

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt ikke brukt hen! Jeg ville tenkt at her var en PK tåpe. Jeg hater det ordet. 

Jeg ville holdt meg til konsekvent han eller hun (altså en av delen, ikke skriv "han eller hun"...). Eller du kan skrive om setningen. I ditt tilfelle bør du faktisk bruke "de", siden du skriver "kunder", altså kunde i flertall. Så setningen bør bli "alle kunder blir fornøyd og at de går ut av butikken med et smil". 

Anonymkode: adec2...db6

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg skrive "hen" i søknaden? Typ "jeg ønsker at alle kunder blir fornøyd og at hen går ut av butikken med et smil". Ikke direkte slik, men dere forstår hvordan jeg tenker. Jeg tebker at det blir rart å skrive kunden to ganger i samme setning, samtidig som jeg ikke vil skrive "han". Hva tenker du som leser søknader om dette? 

Ja det kan du

Anonymkode: 3cbc9...71e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg skrevet "de". Du bruker kunder i flertall så da passer det bra.

Anonymkode: e59f7...a59

• Liker 14
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare kutte ut hen/de? "Jeg ønsker at alle kunder blir fornøyd og går ut av butikken med et smil".

"at de (hen)..." gjør språket muntlig, og passer dårlig i en søknad.

Forøvrig synes jeg "hen" er et dårlig ord.

Endret av Myrthel
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hater det ordet, skikkelig tåpelig. I ditt tilfelle ville jeg brukt de, som andre har påpekt. 

Anonymkode: eef89...07b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

haha, ikke gjør det. Folk har ekstreme fordommer mot det, noen blir også supertriggered slik som noen av de over

Anonymkode: 39ffa...787

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende.

Anonymkode: 860fa...2e9

• Liker 3
Gjest Overrasket
Skrevet

"Vedkommende" er et godt, innarbeidet, kjønnsnøytralt, norsk ord. Et godt eksempel på korrekt bruk av "hen" er "Hvor skal du hen". I andre sammenhenger er "hen" foreløpig bare et teoretisk ord som ikke faktisk er tatt inn i det norske spårket. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bruk heller de eller vedkommende.

Anonymkode: 05db4...6b1

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Overrasket skrev:

"Vedkommende" er et godt, innarbeidet, kjønnsnøytralt, norsk ord. Et godt eksempel på korrekt bruk av "hen" er "Hvor skal du hen". I andre sammenhenger er "hen" foreløpig bare et teoretisk ord som ikke faktisk er tatt inn i det norske spårket. 

Nei nei nei, korrekt norsk ville være "hvor skal du" ikke noe hen..

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/hen/

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Skriv heller de. Hen høres bare tåpelig ut

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
På 6/6/2017 den 9.51, Carrot skrev:

Nei nei nei, korrekt norsk ville være "hvor skal du" ikke noe hen..

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/hen/

Hvor vil du hen med å si noe sånt?

Her omtales forresten en annen viktig distinksjon. 

"Hen", dersom det skal brukes som pronomen, gjelder for personer som selv allerede ikke identifiserer seg med noen tradisjonelle kjønn. Det er derimot ikke et pronomen som skal erstatte tradisjonell bruk av han og henne. Ergo er det like galt å f.eks. bruke "hen" om en person som identifiserer seg som mann, som det er å bruke "han" om en som identifiserer seg som kvinne. 

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det går fint an å bruke 'hen', men ikke i eksemplet ditt. Jeg brukte 'hen' der det passet da jeg søkte på jobb i skolen. Var på seks intervju og fikk to tilbud.

Anonymkode: 07d6a...1dd

• Liker 1
Skrevet

9 minutter siden, Overrasket skrev:

Hvor vil du hen med å si noe sånt?

Her omtales forresten en annen viktig distinksjon. 

"Hen", dersom det skal brukes som pronomen, gjelder for personer som selv allerede ikke identifiserer seg med noen tradisjonelle kjønn. Det er derimot ikke et pronomen som skal erstattet tradisjonell bruk av han og henne. Ergo er det like galt å f.eks. bruke "hen" om en person som identifiserer seg som mann, som det er å bruke "han" om en som identifiserer seg som kvinne. 

Hvor jeg vil? Det var du som skrev "Korrekt bruk" og ordet "hen" er vel ikke helt riktig, ordet slik du skriver det er vel mer i dagligtale et dialekt ord, og ikke et "korrekt" ord som du skriver, dette i følge norsk ordbok for bokmål/nynorsk - ordet "hen" står på Venteliste og refererer da til kjønn.

AnonymBruker
Skrevet

"Hen" er et idiotisk ord. Bruk heller vedkommende eller de

Anonymkode: df87b...415

• Liker 6
Gjest Overrasket
Skrevet
2 minutter siden, Carrot skrev:

Hvor jeg vil? Det var du som skrev "Korrekt bruk" og ordet "hen" er vel ikke helt riktig, ordet slik du skriver det er vel mer i dagligtale et dialekt ord, og ikke et "korrekt" ord som du skriver, dette i følge norsk ordbok for bokmål/nynorsk - ordet "hen" står på Venteliste og refererer da til kjønn.

Jeg tror du kan ha stor nytte av å ta en titt på denne linken: 

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hen&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge 

Forøvrig står ikke "hen" på "venteliste", men man har inntill videre valgt å se an utviklingen i bruken av ordet. Noe som betyr at jo sjeldnere vi bruker "hen" som pronomen, desto mindre sannsynlig er det at ordet tas inn i ordboken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke brukt det, ikke alle som skjønner hva det betyr og de kan tro det er en skrivefeil

Anonymkode: 85274...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke bruk det idiotiske ordet. 

Anonymkode: 9e8a6...9ce

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...