Gå til innhold

Innsyn i sine foreldes (avdødes) journal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS her 

Før dette her eskalerer noe mer så vil jeg bare si at jeg bryr meg døyten om hvor ofte hun hadde UVI eller om hun hadde en abort jeg ikke visste om. Jeg har heller ingen behov for å vite om dette. Det jeg ønsker er å vite om sykehistorien hennes, for både arvelige og de i utgangspunktet ikke-arvelige sykdommer. Jeg har mistet en elsket mamma, og ønsker å vite om sykehistorien hennes også for mine barn. De bør også vite om sykdommer i familien, både for seg selv, og sine fremtidige barn. 

Mamma var alltid åpent om ting, og jeg fulgte opp alle kurene, undersøkelsene, innleggelsene og nesten alle legemøtene, ift kreft. 

MEN jeg angrer på at jeg ikke brukte de siste dagene/ukene/månedene, at jeg ikke spurte mer om dette. 

Anonymkode: df460...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her 

Før dette her eskalerer noe mer så vil jeg bare si at jeg bryr meg døyten om hvor ofte hun hadde UVI eller om hun hadde en abort jeg ikke visste om. Jeg har heller ingen behov for å vite om dette. Det jeg ønsker er å vite om sykehistorien hennes, for både arvelige og de i utgangspunktet ikke-arvelige sykdommer. Jeg har mistet en elsket mamma, og ønsker å vite om sykehistorien hennes også for mine barn. De bør også vite om sykdommer i familien, både for seg selv, og sine fremtidige barn. 

Mamma var alltid åpent om ting, og jeg fulgte opp alle kurene, undersøkelsene, innleggelsene og nesten alle legemøtene, ift kreft. 

MEN jeg angrer på at jeg ikke brukte de siste dagene/ukene/månedene, at jeg ikke spurte mer om dette. 

Det har du jo allerede fått svar om. Du kan be legen hennes plukke ut det som er relevant for deg å vite. Da får du nyttig informasjon, og samtidig respekterer du din mors privatliv. 

Skrevet
På 6. juni 2017 den 12.49, FrkHumle skrev:

Skjønner ikke hvorfor folk svarer når de ikke har peiling! 

Til TS: Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journalen etter pasientens død hvis ikke særlige grunner taler mot dette. Det står i lovverket.

Jeg vil dog anbefale at du kontakter din mors tidligere fastlege og ber denne gå gjennom det som er relevant for deg å vite. Av respekt for din mor, så trenger du ikke innsyn i notater om hva hun bekymret seg for, eller andre svært private opplysninger (feks. gynekologiske opplysninger etc).  

Helt enig i dette. En journal er svært privat. Selv om hun er død nå så er det respektløst å lese alt som har angått henne. De fleste har stort sett en eller flere ting i en journal de ikke ønsker at andre skal vite om. Ikke sikkert det er alt du ønsker å vite heller. 
Det er noe helt annet å be om innsyn i journal dersom man tror den man er pårørende for er feilbehandlet og konsekvensen er død/tidligere død enn forventet ut i fra sykdom/behandling eller unødig lidelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, June 06, 2017 den 12.41, Xstrella skrev:

Nei, ingen rett. De makulerer journalen 10 år etter hennes død. Heldigvis at det er slik.

Tull. Loven åpner for at nære pårørende kan få tilgang til foreldres journaler. Sykehusjournaler makuleres ikke, de overleveres til statsarikvet. Fatleger oppbevarer og journaler en viss periode før de overleveres til enten kommunens fjernarkiv eller til Helsetilsynet i kommunen. Jeg har i yngre år sortert og klargjort mangt et arkiv fra fastleger og andre for avlevering til ulike arkiver. 

I de siste 20 ++ årene er det aller meste av journaler skrevet elektronisk. Disse er umulig å slette/makulere. 

Men er ts bare ute etter å lese om forelderens helse uten noe konkret hun er på jakt etter, så kan dette nektes. Journalsnoking fra familie er unødvendig også for døde å oppleve. 

Anonymkode: b312a...d03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, June 06, 2017 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Er i samme situasjon som deg og har også hatt det ønsket om å se i journalen. Dette er noen år siden, så det kan ha endret seg, men da jeg ringte og skulle ha tak i den fikk jeg beskjed om at jeg måtte skrive en skriftlig begrunnelse til at jeg skulle ha den journalen, og sende den inn. Det ble for mye styr så jeg droppa den tanken. Men hun jeg snakka med da sa det ikke var noe problem så lenge jeg var datter. Men som sagt; dette er noen år siden. 

Anonymkode: 07468...416

Ingen skal ha tilgang til andres eller sin egen journal uten å fremsette dette skriftlig og å legitimere seg. Grunnen er enel, nemlig at journaler og sensitiv informasjon ikke skal komme på avveie. Det er nok å skrive en linje der en ber om innsyn i AnonymBrukers født 00.00.0000 sin journal. Jeg er ABers datter. Grunnen er .....

Dette har vært slik helt siden begynnelsen av 1980 tallet da adgangen til innsyn i journaler ble gitt etter en dom i Høyesterett, der en pasient ble nektet innsyn i sin egen tannlegejournal. Senere er loven blitt klargjort, da nye lover kom tidlig på 2000 tallet. (2001?)

På Tuesday, June 06, 2017 den 12.58, FrkHumle skrev:

Du har rett til en enkel forklaring av fagord fra lege ved innsyn. 

De fleste som vurderer å be om innsyn vil jeg tro gjør det fordi pasienten ikke var klar siste delen av livet. Har pasienten selv sagt fra på forhånd at det ikke ønskes vil jeg tro at familie følger pasientens ønske. Dette er jo også en grunn til at det er viktig å tenke over hvem man velger som nærmeste pårørende. 

Hva du tror er ikke relevant for det ts spør om. Jeg har lest mange journaler, og hjulpet mange med å finne sine og pårørendes journaler. Det det for de fleste handler om er å få svar på spørsmål de kanskje finner i journaler. Finner de ikke svarene så kan de slå seg til ro med at sprøsmålene blir ubesvarte. Det er og et viktig svar, for de fleste. 

På Tuesday, June 06, 2017 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Det er under 10 år siden hun døde. 

Jeg er i helsevesenet selv, og forstår medisinske uttrykk. Jeg trenger ikke å vite alt, men med en mor OG mormor som døde av kreft, så har jeg noen relaterte spørsmål ang det. Samtidig så vet jeg at det var et eller annet med nyrene også og noe med kolesterol osv. Jeg personlig sliter med nyreproblematikk, og skulle gjerne visst hva mamma hadde, og om det er relatert. 

Jeg trenger ikke hele journalen, men grovt om hennes helsehistoriet, som kan være relevant for meg (datter) og mine barn (døtre). 

Jobber du i Helsevesenet, selv, ts, uten at du kjenner til Journalforskriften?

Anonymkode: b312a...d03

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...