Gå til innhold

Innsyn i sine foreldes (avdødes) journal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor døde av kreft for noen år siden. Nå begynner jeg å tenke over at jeg vet egentlig veldig lite om hennes helse situasjon (utennom kreften da). Har barna rett til å se i sine foreldres journal med tanke på eventuelle fremtidige problemer av arvelig karakter. Hva sier loven om dette?

Anonymkode: df460...ab6

Skrevet

Nei, ingen rett. De makulerer journalen 10 år etter hennes død. Heldigvis at det er slik.

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon som deg og har også hatt det ønsket om å se i journalen. Dette er noen år siden, så det kan ha endret seg, men da jeg ringte og skulle ha tak i den fikk jeg beskjed om at jeg måtte skrive en skriftlig begrunnelse til at jeg skulle ha den journalen, og sende den inn. Det ble for mye styr så jeg droppa den tanken. Men hun jeg snakka med da sa det ikke var noe problem så lenge jeg var datter. Men som sagt; dette er noen år siden. 

Anonymkode: 07468...416

Skrevet
5 minutter siden, Xstrella skrev:

Nei, ingen rett. De makulerer journalen 10 år etter hennes død. Heldigvis at det er slik.

Skjønner ikke hvorfor folk svarer når de ikke har peiling! 

Til TS: Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journalen etter pasientens død hvis ikke særlige grunner taler mot dette. Det står i lovverket.

Jeg vil dog anbefale at du kontakter din mors tidligere fastlege og ber denne gå gjennom det som er relevant for deg å vite. Av respekt for din mor, så trenger du ikke innsyn i notater om hva hun bekymret seg for, eller andre svært private opplysninger (feks. gynekologiske opplysninger etc).  

• Liker 4
Skrevet

Sensitiv informasjon er beskytta i 60 år etter sin død.

• Liker 1
Skrevet

Dette er da uhørt. Ingen vil ha graving i sin jornal etter døden. Hva skal det være godt for? Er det en lov som sier noe om at en kan nekte?

• Liker 1
Skrevet

Å lese journalen til noen som er døde, vil mest sannsynlig bare få deg til å sitte igjen med enda flere spørsmål. Det kan stå mye i en journal som du ikke forstår, og som du kan misforstå totalt når du ikke vet bakgrunnen og ikke får snakket med vedkommende om dette,

Skrevet
1 minutt siden, Blod skrev:

Sensitiv informasjon er beskytta i 60 år etter sin død.

Feil. 

Akkurat nå, Xstrella skrev:

Dette er da uhørt. Ingen vil ha graving i sin jornal etter døden. Hva skal det være godt for? Er det en lov som sier noe om at en kan nekte?

Nei, men du kan jo legge inn et egetskrevet notat hos fastlegen din, hvor du ber om at dette leses først. Evt informerer din familie om at du ikke ønsker at de skal ha innsyn i journalen. 

Jeg stod som nærmeste pårørende for et familiemedlem som gikk bort, hvor vi satt (sitter) med mange spørsmål etterpå, om hvorfor ting gikk så galt og hvilke valg som ble gjort. Det kunne absolutt vært nyttig for oss å lese, da vi mener at legene forklarte familiemedlemmet altfor dårlig om pasientens helsesituasjon. Pasienten selv visste ikke hvor alvorlig det var, og det er noe som er vondt å tenke på i ettertid, da vi føler skyld for at vi ikke forklarte tydelig nok, men vi hadde jo ikke informasjonen legene hadde. Vi har enda ikke bedt om innsyn, og jeg tror ikke vi gjør det. Men det kan jo forklare en grunn til at det er nyttig?

Skrevet
Akkurat nå, Blod skrev:

Å lese journalen til noen som er døde, vil mest sannsynlig bare få deg til å sitte igjen med enda flere spørsmål. Det kan stå mye i en journal som du ikke forstår, og som du kan misforstå totalt når du ikke vet bakgrunnen og ikke får snakket med vedkommende om dette,

Du har rett til en enkel forklaring av fagord fra lege ved innsyn. 

De fleste som vurderer å be om innsyn vil jeg tro gjør det fordi pasienten ikke var klar siste delen av livet. Har pasienten selv sagt fra på forhånd at det ikke ønskes vil jeg tro at familie følger pasientens ønske. Dette er jo også en grunn til at det er viktig å tenke over hvem man velger som nærmeste pårørende. 

AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver har du rett til innsyn så frem det ikke er særlige grunner som motsetter seg det. Samtidig synes jeg det er viktig å ivareta hensynet til familiemedlemmer. En journal er ikke bare en journal, men det er noe privat og det er ikke sikkert at den avdøde hadde ønsket at du hadde kikket i journalen. Så jeg synes absolutt at man skal tenke seg grundig gjennom før man tar fatt på journalen til foreldrene sine. 

Anonymkode: 4c6b4...c00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få innsyn i deler av journaler, om jeg forstår det riktig, men du må ofte søke til sykehuset skriftlig. Ellers kan du kanskje forhøre deg om det er info som er av relevans til deg, arvelighet etc, og kun få dette. Som sagt over det er MYE privat i en journal, mye din mor nok ikke ønsker du skal lese. 

Anonymkode: f661d...018

Skrevet

Da min far for 25 år siden døde av en komplisert, og visstnok for legene "interessant" sykdom... ("vi ser ett tilfelle hvert 4.år"),

fikk jeg faktisk utlevert journalen på forespørsel. 

Mulig det er annerledes i dag.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Xstrella skrev:

Det er under 10 år siden hun døde. 

1 time siden, Blod skrev:

Jeg er i helsevesenet selv, og forstår medisinske uttrykk. Jeg trenger ikke å vite alt, men med en mor OG mormor som døde av kreft, så har jeg noen relaterte spørsmål ang det. Samtidig så vet jeg at det var et eller annet med nyrene også og noe med kolesterol osv. Jeg personlig sliter med nyreproblematikk, og skulle gjerne visst hva mamma hadde, og om det er relatert. 

Jeg trenger ikke hele journalen, men grovt om hennes helsehistoriet, som kan være relevant for meg (datter) og mine barn (døtre). 

Anonymkode: df460...ab6

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mel mulig for deg å be om opplysninger om arvelige helseproblemer fra tidligere fastlege eller andre som har tilgang til journalen, uten at dere ber om det selv. Jeg vet ikke hvor lovlig det er eller ei, men jeg mener at selv om du skulle fått tilgang er det mangel på respekt å lese i journalen til noen det ikke hadde vært greit for om du leste i journalen til da de levde. 

Hvis jeg døde hadde jeg synes det var fælt og respektløst hvis noen uvedkommende (min familie, partner, hva enn) leste i min journal. 

Anonymkode: 7dcf2...88b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mel mulig for deg å be om opplysninger om arvelige helseproblemer fra tidligere fastlege eller andre som har tilgang til journalen, uten at dere ber om det selv. Jeg vet ikke hvor lovlig det er eller ei, men jeg mener at selv om du skulle fått tilgang er det mangel på respekt å lese i journalen til noen det ikke hadde vært greit for om du leste i journalen til da de levde. 

Hvis jeg døde hadde jeg synes det var fælt og respektløst hvis noen uvedkommende (min familie, partner, hva enn) leste i min journal. 

Anonymkode: 7dcf2...88b

Hvorfor det? :klo: 

Altså - hva er det som er så tabu med helse at flere i tråden etter deres død(!) ville gremmet dere over at folk fikk vite hvor ofte dere hadde uvi, om dere noengang har testet for hiv, hvilke blodprøver dere tok og hvorvidt dere noengang led av angst? Jeg hadde ikke engang gitt bæng om legen sendte journalen min til naboen. Sykdom er ikke tabu. Å røyke, drikke med barn i hus eller slå folk er tabu (og det vet folk om alle som gjør det). Å ha kreft eller utlagt tarm eller bipolar lidelse definitivt ikke tabu. Journalen til et menneske er mindre privat enn det meste din gjennomsnittlige bygdenabo vet om deg. :vetikke: 

Anonymkode: 30b04...f8c

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Xstrella skrev:

Du kan opplyse din lege selv om st du ikle ønsker at pårørende skal ha tilgang til din journal etter din død! Skal be legen notere det i journalen neste gang jeg er der!

Anonymkode: 0f9e4...1bc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre om det var arvelige sykdommer. Det kan legen svare på. 

Tror ikke det hadde vært kjekk lesing for mine barn å lese min. Der er notert at jeg har en abort. Et vanskelig ekteskap med ektemann som jeg er fraskilt fra. Deres far. Som de ikke vet noe om. Mishandling. Smittet av kjønnssykdom av deres far. Et opphold på psyk da de var små,pga dette, og som de ikke vet om.

De har et godt forhold til sin far i dag,og tror nok det ville blitt ødelagt.

Det er noen tanker vi bare skal legge fra oss. La de døde hvile i fred.

Anonymkode: 8e391...bca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt beskjed på dps om at jeg ikke ønsker at pårørende skal ha innsyn, det har blitt notert ned. Har ikke tenkt på fastlegejournalen, da skal jeg gjøre det neste gang jeg er der.

Anonymkode: f23af...782

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? :klo: 

Altså - hva er det som er så tabu med helse at flere i tråden etter deres død(!) ville gremmet dere over at folk fikk vite hvor ofte dere hadde uvi, om dere noengang har testet for hiv, hvilke blodprøver dere tok og hvorvidt dere noengang led av angst? Jeg hadde ikke engang gitt bæng om legen sendte journalen min til naboen. Sykdom er ikke tabu. Å røyke, drikke med barn i hus eller slå folk er tabu (og det vet folk om alle som gjør det). Å ha kreft eller utlagt tarm eller bipolar lidelse definitivt ikke tabu. Journalen til et menneske er mindre privat enn det meste din gjennomsnittlige bygdenabo vet om deg. :vetikke: 

Anonymkode: 30b04...f8c

Tenk at det er mulig å ha så manglende forståelse for andres perspektiv. Verden sirkulerer ikke rundt deg, og at du mener at alle helserelaterte forhold overhodet ikke er noe privat eller sensitivt er lite viktig. 

Anonymkode: 4c6b4...c00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...