AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Hei. Jeg går rundt og er sulten/ har godterisug omtrent hele tiden. I går begynte jeg å lure på hvorfor, og så over kostholdet mitt. Jeg innså at det er vanvittig (nesten bare) karbohydrater i kosten. Masse frukt, og en del brød. Mer også selvfølgelig, men hovedkosten besto av de to førstnevnte. Kan dette være grunnnen til at jeg konstant har godterisug? Fører karbohydrater til dette? Anonymkode: fa924...02d
Muscae Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Ja, mange mener det er en sammenheng mellom raske karbohydrater og søtsug/lysten på noe godt hele tiden. Du kan jo teste en uke eller to der du kutter ut sukker, potet, mel og andre raske karbohydrater. Om du prøver varianten der du kan spise en del fett kan du kose deg med jordbær med (sukkerfri) fløte/krem, og mange andre deilige retter. Jeg synes det er lettere å kutte karbohydrater når man samtidig kan spise litt fet mat, som oster, nøtter, egg, spekemat, gode sauser osv. Å kutte både sukker og fett er umulig for meg.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 Du kan jo prøve godtestopp eller sukkerstopp? Sukker er tross alt avhengighetsskapende, så da er det ikke rart at man har godtesug Anonymkode: 8c68b...dde
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Du trenger ikke mer enn 1-2 frukt daglig. Brød går greit, men bak det selv og bak grovt brød. Spis f.eks havregrynsgrøt. Anonymkode: 4c6ef...2aa
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 For meg er det ihvertfall slik. I tillegg blir jeg mye mer småsulten om jeg spiser mange små måltider i løpet av dagen. Spiser jeg to store så er jeg mindre sulten utenom måltidene Anonymkode: 53094...832 2
debattanten Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 (endret) Det er en grunn til at man blir mye sulten og får dette suget av å spise karbohydrater, hvor problemet blir ytterligere forsterket av å spise sukker og raske karbohydrater. Karbohydrater får insulinnivået vårt til å variere noe voldsomt, spiser man kun, eller mye karbohydrater og i tillegg feil type får man dårlig regulert blodsukker (insulin) nivåer. Derfor er det lurt å spise grovere brød, mindre frukt og godteri og mer av det andre. Spis mer salat, grønnsaker og ting som vokser over bakken. Mindre brød, ris, pasta og slikt, men ikke kutt det helt ut. Mye vil hjelpe kun ved å redusere godteri, juice, frukt og andre kilder til sukker spesielt. Høy insulin og ustabilt blodsukker gjør gjerne også at folk legger fortere på seg fett, særlig da rundt magen som er det minst gunstige fettet vi kan legge på oss. Derfor får mange den berømte ølmagen også (alkohol = sukker = karbohydrater i store mengder). Endret 7. juni 2017 av debattanten
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 Jeg har det også slik, blir liksom aldri mett av pasta og brød.. Heller ikke havregryn, så dessverre utgår det også. Egg, derimot, blir jeg veldig mett av, har du prøvd det? Man skal spise maks to egg daglig, så da må man finne på noe annet til lunsj og evt kveldsmat. Rent kjøtt og masse grønnsaker gjør susen. Anonymkode: 5d6c5...583
Leo Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 Jeg blir i hvert fall mye fortere sulten og får søtsug hvis jeg ikke passer på å spise nok fett og proteiner.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det også slik, blir liksom aldri mett av pasta og brød.. Heller ikke havregryn, så dessverre utgår det også. Egg, derimot, blir jeg veldig mett av, har du prøvd det? Man skal spise maks to egg daglig, så da må man finne på noe annet til lunsj og evt kveldsmat. Rent kjøtt og masse grønnsaker gjør susen. Anonymkode: 5d6c5...583 Det er bare tull at man ikke kan spise mer enn to egg daglig. Du kan spise omtrent så mange du gidder, egg er kjempesunt. Anonymkode: 35316...7f7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Det er RL ikke karbohydratene i seg selv som er problemet, men mangel på fett og proteiner i kostholdet. Altså mindre karbohydrater fordi du spiser proteiner og fett. Det er selvsagt lurt å sørge for at karbohydratene er langsomme, men husk at de se fine å ha med i kostholdet sitt Anonymkode: dadd5...eac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå