Gå til innhold

Dere som har tatt tatovering (angående etterbehandling)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ta tatovering i sommer og har lest en del om etterbehandling. Har skjønt det slik at antibakteriell krem bør brukes først og siden bør man bruke en krem som f.eks bepanthen eller helosan (har skjønt det sånn at bepanthen er best). Det jeg lurer på er om dere brukte antibakteriell krem? Ser at mange ikke skriver noe om de brukte dette. Jeg tenker å bruke Cicaplast b5 fra La Roche Posay da denne har både antiinflammatorisk og antibakteriell effekt og blir anbefalt. Jeg har god erfaring med Cicaplast gel som jeg selv brukte på et sår etter en ulykke som gav et stygt og plagsomt arr, og der resultatet ble helt fantastisk, så derfor har jeg troa på Cicaplast siden den blir anbefalt av helsepersonell. 

Grunnen til at jeg tenker på dette nå er fordi jeg skal ta tatoveringen på en søndag og da vil ikke apotek være åpne. Skal ta dem med når jeg skal ta tatoveringen og vise de fram og spørre hva han synes om disse produktene.

Men jeg lurer på hvilken antibakteriell krem dere brukte og hvilken vanlig parfymefri krem dere brukte etterpå? Og hva vasket dere med? Ser det er anbefalt alt fra grønnsåpe til dr greve intimvask. 

Anonymkode: 8cac2...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte bare hvit vaselin og pakket inn armen i gladpack i noen dager. Et seriøst tatoveringsstudio veileder deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble anbefalt Spenol. 

Anonymkode: a0a71...3a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på alle mine tatoveringer brukt nøytral vanlig grønnsåpe til å vaske med, spurt med bepanthen, og dekket til med vanlig plastfolie man får kjøpt på matbutikken. Har fått meget bra resultat hver gang:)

Edit: du får også hjelp/info hos tatovøren

Endret av sunflower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg brukte bare hvit vaselin og pakket inn armen i gladpack i noen dager. Et seriøst tatoveringsstudio veileder deg på dette.

Så du brukte ikke antibakteriell krem? På siden til tatoveringsstudoet jeg skal til (som er svært seriøst) står det at jeg skal bruke antibakteriell krem. Skal pakke den inn i gladpack i 3 dager og så pakke den ut og vaske den 2-3 ganger daglig i disse dagene og pakke inn i ny gladpack. Står ingenting om merker, så tenker å kjøpe inn på forhånd og eventuelt kjøpe noe annet mandagen (altså dagen etter) dersom noe annet blir anbefalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du brukte ikke antibakteriell krem? På siden til tatoveringsstudoet jeg skal til (som er svært seriøst) står det at jeg skal bruke antibakteriell krem. Skal pakke den inn i gladpack i 3 dager og så pakke den ut og vaske den 2-3 ganger daglig i disse dagene og pakke inn i ny gladpack. Står ingenting om merker, så tenker å kjøpe inn på forhånd og eventuelt kjøpe noe annet mandagen (altså dagen etter) dersom noe annet blir anbefalt. 

Som sagt, brukte kun hvit vaselin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, sunflower skrev:

Jeg har på alle mine tatoveringer brukt nøytral vanlig grønnsåpe til å vaske med, spurt med bepanthen, og dekket til med vanlig plastfolie man får kjøpt på matbutikken. Har fått meget bra resultat hver gang:)

Edit: du får også hjelp/info hos tatovøren

Vet jeg får info :) Tenker bare gjøre litt reasearch og sjekke hva andre har gjort. 

Fikk du skorper? Det jeg tenker angående disse skorpene er at det blir jo vanskelig å vaske uten at skorpene faller av dersom man skulle få det. Skal gjøre alt jeg kan for å unngå det :P Har lest at man bør vaske godt og ikke være redd for å ta litt i på noen nettsider, men tatoveringsstudioet jeg skal til anbefaler bare å bruke fingrene forsiktig når man vasker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bepanthen de første to-tre ukene (til den hadde flasset ferdig), og så gikk jeg over til å bruke spenol. Vasket med vann og asan tre ganger om dagen den tiden jeg brukte bepanthen. Etter det smurte jeg bare med spenol hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet jeg får info :) Tenker bare gjøre litt reasearch og sjekke hva andre har gjort. 

Fikk du skorper? Det jeg tenker angående disse skorpene er at det blir jo vanskelig å vaske uten at skorpene faller av dersom man skulle få det. Skal gjøre alt jeg kan for å unngå det :P Har lest at man bør vaske godt og ikke være redd for å ta litt i på noen nettsider, men tatoveringsstudioet jeg skal til anbefaler bare å bruke fingrene forsiktig når man vasker. 

Ja, jeg fikk skorper. Jeg skrubbet på ingen måte, jeg bare tok grønnsåpe i hånden, tok vann i hånden, og strøk meg forsiktig over tatoveringen under en svak vannstråle etterpå, til grønnsåpen var vasket bort. Tørket ved å klappe forsiktig med en t-skjorte eller mykt håndkle. Så krem, og deretter plastfolie over de første dagene (og i dusjen i minst en uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Spenol den første uka kanskje, før jeg gikk over til dr. Greve-hudkremen som jeg bruker på resten av kroppen. Fikk ikke skorper og den grodde veldig fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, sunflower skrev:

Ja, jeg fikk skorper. Jeg skrubbet på ingen måte, jeg bare tok grønnsåpe i hånden, tok vann i hånden, og strøk meg forsiktig over tatoveringen under en svak vannstråle etterpå, til grønnsåpen var vasket bort. Tørket ved å klappe forsiktig med en t-skjorte eller mykt håndkle. Så krem, og deretter plastfolie over de første dagene (og i dusjen i minst en uke)

Tusen takk for svaret :) Det er til god hjelp. 

31 minutter siden, boblevann skrev:

Brukte Spenol den første uka kanskje, før jeg gikk over til dr. Greve-hudkremen som jeg bruker på resten av kroppen. Fikk ikke skorper og den grodde veldig fint! 

Brukte du krem med en gang? Altså typ samme dag eller dagen etter du tok tatoveringen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svaret :) Det er til god hjelp. 

Brukte du krem med en gang? Altså typ samme dag eller dagen etter du tok tatoveringen? 

Altså, du må så klart følge veiledningen fra ditt studio - men hos meg var anbefalingen å ta av plasten og vaske med parfymefri såpe etter 3 timer - så smøre med krem (Spenol). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 10 tatoveringer og har blitt anbefalt at tatoveringen skal være dekket med plast +-4 timer og smøres med Helosan til den er grodd. De er tatt på forskjellige studio og alle har anbefalt det samme. 

Anonymkode: b78c6...2ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En gang har det gått galt for meg, da hadde jeg tatovert underarmen, jeg gikk i t-skjorte og hadde en veldig fysisk jobb. Den ble betent og grodde ikke pent. Fikk touchet den opp og da brukte jeg folie på jobb. 

De andre har vært dekket til kvelden eller morgenen etter, så vasket forsiktig og har smurt når den føltes tørr med alt fra bodylotion til Helosan til hemoroidekrem, alt etter anbefaling :)

Den siste jeg tok var ganske svær og med mye farge, da anbefalte artisten å bruke plast i flere dager på jobb. Og siden den var på ryggen, var det et sirkus uten like å få smurt den, måtte bruke slikkepott og gikk da innsurret i plastfolie på overkroppen på jobb, haha! 

Anonymkode: 3241d...5ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gang har det gått galt for meg, da hadde jeg tatovert underarmen, jeg gikk i t-skjorte og hadde en veldig fysisk jobb. Den ble betent og grodde ikke pent. Fikk touchet den opp og da brukte jeg folie på jobb. 

De andre har vært dekket til kvelden eller morgenen etter, så vasket forsiktig og har smurt når den føltes tørr med alt fra bodylotion til Helosan til hemoroidekrem, alt etter anbefaling :)

Den siste jeg tok var ganske svær og med mye farge, da anbefalte artisten å bruke plast i flere dager på jobb. Og siden den var på ryggen, var det et sirkus uten like å få smurt den, måtte bruke slikkepott og gikk da innsurret i plastfolie på overkroppen på jobb, haha! 

Anonymkode: 3241d...5ae

Hahahaha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, boblevann skrev:

Altså, du må så klart følge veiledningen fra ditt studio - men hos meg var anbefalingen å ta av plasten og vaske med parfymefri såpe etter 3 timer - så smøre med krem (Spenol). 

Skal selvfølgelig gjøre som studioet sier, men vil bare se hva andre har gjort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk forresten å ikke få sol på tatoveringen før den er grodd! Og når den er grodd, bruk solfaktor 50 på den når den er eksponert for sollys:) Spesielt viktig siden du tar den på sommeren:)

Endret av sunflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt helosan på mine😊 men kjøp på Europris, samme kremen til halvparten av prisen på apotek!

Anonymkode: 3aba0...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her ble det brukt varmt vann, dr. greve og spenol :) 

Anonymkode: 315b3...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...