Gå til innhold

Tidligere mobbere beskyttes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ofte så virker det som om mobbere fra fortiden skal vernes eller beskyttes. Type "De har sikkert forandret seg" eller "h*n har sikkert familie og karriere". Det sies ofte at det er feil å ha hevntanker  eller ønske at mobbere skal "betale" for det de har gjort. Litt som om man skal vende det andre kinnet til etter å ha fått livet ødelagt pga sykdom eller lidd økonomiske tap av arbeidsinntekter pga mobbere. Ser selvfølgelig at det ikke hjelper offeret å drukne i negative tanker om mobberen, men samtidig så må det være lov å ønske at mobbere skal smake sin egen medisin? De har selv valgt å plage og terrorisere andre over lang tid.

Anonymkode: 93ac8...ab0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi som var mobbere er bare untouchable forsatt :) 

What are u gonne do about it?

Anonymkode: 22c6d...7e3

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å verken forsvare mobberne og det de har gjort eller å ønske dem allverdens ulykke. De har oppført seg helt for jævlig og fortjener å få høre om det, men de fortjener ikke å ha det fælt resten av livet for feil de gjorde som ung.
I stedet for å gå rundt med hevntanker bør man heller snakke med mobberne og skvære opp. Det de har gjort kan ikke tas tilbake eller repareres, men man kan sørge for at det ikke gjentar seg f.eks. med barna deres og man kan også sørge for å gi seg selv fred. Å gå rundt med så mye sinne og hevntanker går ut over deg selv, ikke mobberne.

Jeg har selv erfart at de fleste mobbere faktisk blir voksne og angrer på sin tidligere oppførsel. De få drittsekkene som aldri lærer og beholder sin bedritne personlighet i voksen alder, bryr seg ikke om deg og dine hevntanker uansett. Gled deg heller over at du ikke lenger trenger å forholde deg til dem eller er tvunget til å oppholde deg på samme område som dem lenger. Drit i dem og kom deg videre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ardwinna skrev:

snakke med mobberne og skvære opp

Skvære opp? Som om det har vært en konflikt?

Mobbing er like lite en konflikt som det har vært en konflikt mellom terroristene og ofrene etter London-angrepet.

De skadde etter Utøya blir neppe bedt om å skvære opp med ABB og legge konflikten bak seg. Det hadde tatt seg ut.

Anonymkode: 166c8...e38

• Liker 12
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mobbing er like lite en konflikt som det har vært en konflikt mellom terroristene og ofrene etter London-angrepet.

De skadde etter Utøya blir neppe bedt om å skvære opp med ABB og legge konflikten bak seg. Det hadde tatt seg ut.

Ja selvsagt, dra inn terrorisme, ABB og Utøya. Det passer perfekt i en debatt om mobbere på barne- og ungdomsskola.

Jeg mener man enten bør konfrontere mobberne og la dem få sjansen til å be om unnskyldning og vise at de har blitt voksen, eller så må man la fortid være fortid og slutte å bruke tid på gamle demoner. Kall det hva du vil; skvære opp, konfrontere eller snakke sammen. Noe som garantert ikke gjør livet bedre er å plage seg selv med hevntanker og innestengt aggresjon. Det går ikke ut over mobberne i det hele tatt, uansett. Spesielt ikke om de fortsatt er drittsekker i voksen alder.

Endret av Ardwinna
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hevnen får de når de selv får barn og må være redd hver dag for at barna deres treffer på en som de. Tenk å måtte være redd for at dine egne barn skal treffe på en yngre versjon av deg selv.

Anonymkode: 13a49...370

• Liker 6
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du føler deg nok ganske liten....:fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Ardwinna skrev:

Jeg ser ingen grunn til å verken forsvare mobberne og det de har gjort eller å ønske dem allverdens ulykke. De har oppført seg helt for jævlig og fortjener å få høre om det, men de fortjener ikke å ha det fælt resten av livet for feil de gjorde som ung.
I stedet for å gå rundt med hevntanker bør man heller snakke med mobberne og skvære opp. Det de har gjort kan ikke tas tilbake eller repareres, men man kan sørge for at det ikke gjentar seg f.eks. med barna deres og man kan også sørge for å gi seg selv fred. Å gå rundt med så mye sinne og hevntanker går ut over deg selv, ikke mobberne.

Jeg har selv erfart at de fleste mobbere faktisk blir voksne og angrer på sin tidligere oppførsel. De få drittsekkene som aldri lærer og beholder sin bedritne personlighet i voksen alder, bryr seg ikke om deg og dine hevntanker uansett. Gled deg heller over at du ikke lenger trenger å forholde deg til dem eller er tvunget til å oppholde deg på samme område som dem lenger. Drit i dem og kom deg videre.

Er enig i det du skriver og rasjonelt sett er det best å gå videre, men vanskelig alikevel. Det er vanskelig å legge 9 år med trakkasering og vold uten at personen engang har fått nedsatt oppførselskaratkater.

• Liker 4
  • 9 måneder senere...
Skrevet
På 5.6.2017 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Ofte så virker det som om mobbere fra fortiden skal vernes eller beskyttes. Type "De har sikkert forandret seg" eller "h*n har sikkert familie og karriere". Det sies ofte at det er feil å ha hevntanker  eller ønske at mobbere skal "betale" for det de har gjort. Litt som om man skal vende det andre kinnet til etter å ha fått livet ødelagt pga sykdom eller lidd økonomiske tap av arbeidsinntekter pga mobbere. Ser selvfølgelig at det ikke hjelper offeret å drukne i negative tanker om mobberen, men samtidig så må det være lov å ønske at mobbere skal smake sin egen medisin? De har selv valgt å plage og terrorisere andre over lang tid.

Det kommer jo ann på hva du mener med hevn. Straff er helt klart et alternativ, men da går man rettens vei. Men dersom det er et behov for å 'ta igjen', så skjoenner jeg ikke hva hensikten er med dette. Bare for å tilfredstille egen skadefryd? Da har man ikke kommet saerlig langt, heller. 

• Liker 1
Skrevet
På 5.6.2017 den 22.45, Ardwinna skrev:

Ja selvsagt, dra inn terrorisme, ABB og Utøya. Det passer perfekt i en debatt om mobbere på barne- og ungdomsskola.

Jeg mener man enten bør konfrontere mobberne og la dem få sjansen til å be om unnskyldning og vise at de har blitt voksen, eller så må man la fortid være fortid og slutte å bruke tid på gamle demoner. Kall det hva du vil; skvære opp, konfrontere eller snakke sammen. Noe som garantert ikke gjør livet bedre er å plage seg selv med hevntanker og innestengt aggresjon. Det går ikke ut over mobberne i det hele tatt, uansett. Spesielt ikke om de fortsatt er drittsekker i voksen alder.

Enig. Du sa det helt riktig. Man velger ikke å bli et offer, men man velger om man vil bli vaerende i offerrollen til evig tid. 

Noen mobbere er fortsatt drittsekker i voksen alder, noen er ikke det. Man kan vaere bitter i lang tid etterpå, men man boer komme seg videre til slutt. 

• Liker 1
Skrevet
På 5.6.2017 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt ekstremt å dra inn Utoya her. 

Men du trenger ikke skvaere opp. Men bare komme deg videre. Gi blaffen i dem, rett og slett. Bare ikke fokuser på dem, enkelt og greit. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis mobberne var barn og yngre tenåringer, så må en huske på det at de vokser opp og blir bedre mennesker de også. En kan se at noen blir dratt med fordi de selv er redde for å bli ofre. Det er jo forståelig. Barn er redde. Inge tenåringer også når sånt skjer.

Jeg syns det er mye verre og mindre forståelig at voksne mobber og latterliggør andre. Det er virkelig stygt. En ser det både her og andre steder. 

Å tenke hevn over noen som var barn er ikke greit. De sliter nok med ting de har gjort, og som regel var de offer for en leder som var sosiopat.

• Liker 2
Skrevet
På 5.6.2017 den 22.18, Ardwinna skrev:

Faktisk tror jeg den stoerste straffen er dersom de angrer. For det går ikke så lett vekk. Mange har jo vaert baade mobber og offer på samme tid. Det er gjerne de feil avgjoerelsene man tar der og da. Og å straffe dem for evig og alltid er bare meningsloest. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mobbet på vdg, det har gått fint med meg men må jo si at innimellom ønsker jeg de tidligere mobberne vondt. De fleste guttene har kommet og unnskyldt seg i ettertid, ingen av jentene. For ikke lenge siden møtte jeg på en av guttene, han var selv småbarns far og hadde byttet skole på sønnen pga mobbing. Dette gjorde at han fikk enda dårligere samvittighet for at han hadde mobbet selv. Synd det var det som skulle til før han innså hvor ødeleggende det faktisk er for et menneske å bli mobbet, men det er jo lov å håpe at han har blitt et lite hakk bedre som menneske i det minste. 

Anonymkode: a9cf8...98e

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvis mobberne var barn og yngre tenåringer, så må en huske på det at de vokser opp og blir bedre mennesker de også. En kan se at noen blir dratt med fordi de selv er redde for å bli ofre. Det er jo forståelig. Barn er redde. Inge tenåringer også når sånt skjer.

Jeg syns det er mye verre og mindre forståelig at voksne mobber og latterliggør andre. Det er virkelig stygt. En ser det både her og andre steder. 

Å tenke hevn over noen som var barn er ikke greit. De sliter nok med ting de har gjort, og som regel var de offer for en leder som var sosiopat.

Som regel gjør de det. Man skal ikke doemme mennesker for hardt over ting som tidligere er skjedd. 

Ja, enig. Jeg tror ikke alltid de voksne ser det heller. Facebook osv er saerdeles ille. Foreldrenett synes jeg også var ganske teit forum, for det gikk ekstremt mye i personangrep. Det er veldig synd at noen voksne ikke kan se det selv. 

Hevntanker generelt, tror jeg er en daarlig ide. Bare fokuser på de som er verdt det. Selv tror jeg at enkelte 'sjefsmobbere' kan endre seg over tid, også, men plukker man det ikke opp tidlig nok kan det gå dem ganske daarlig senere i livet, tror jeg.  Tipper jeg rett har ofte såkalte 'verstinger' ofte en god del atferdsproblemer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen gode tanker å sende de som mobber, eller har mobbet. Kan dere forestille dere hvor grusomt disse mobbeofrene har hatt det, når de f.eks velger å ta livet sitt fordi de ikke orker mer? Og hvor jævlig er det ikke for de pårørende å leve videre med dette? 

Anonymkode: 302f2...e6f

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen gode tanker å sende de som mobber, eller har mobbet. Kan dere forestille dere hvor grusomt disse mobbeofrene har hatt det, når de f.eks velger å ta livet sitt fordi de ikke orker mer? Og hvor jævlig er det ikke for de pårørende å leve videre med dette? 

Anonymkode: 302f2...e6f

Det forstår jeg. Husk bare at barn er lette ofre og kan ikke alltid stilles til ansvar for handlinger de gjør. Det eneste som hjelper er at voksne går frem som riktige eksempler. Det er alltid de voksnes ansvar. Alltid.

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg kan ikke styre hva du skal tenke, men det kommer ann på hva man mener med 'beskyttelse'. Skolene bør stilles til ansvar dersom det skjer i grunnskolen, fordi at er du under 15 så kan du ikke straffes juridisk. Er man voksen så kan man straffes for og å mobbe, selvsagt. Og det burde man egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2017 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg håper du vet at du har mange lik på samvittigheten i så fall..

voksne mobbeofre kan få psykiske ettervirkninger, noe som igjen kan gå utover barna deres. Det finnes aldså barn som må lide pga det du og andre har utsatt foreldrene for. Er det like greit da?

untouchable? Nei, desverre, sånn fungerer ikke verden. Fortiden har en tendens til å innhente en.

dessuten; vil du ikke være et godt og empatisk menneske? Vil du at andre mennesker skal ha det vondt på grunn av noe du har gjort? Hvis ja; det er en psykisk diagnose på det- kalles psykopat. Hvis nei; du har fortsatt mulighet til å gjøre opp for deg. 

Alt bunner i hvilke menneske du vil være. Du er allerede kraftig mislikt av mange «her inne», så jeg kan virkelig ikke se at du er så «untotchable» som du gir uttrykk for.

Anonymkode: f9b2e...691

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2017 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Ps. Måtte sjekke hvilken person det var som får seg til å skrive noe sånt på et åpen forum. Sjekket derfor dine tidligere innlegg. Så med skrekk og gru at du faktisk har en baby... hvordan du som kvinne og mor selv kan være så ondskapsfull er en gåte... tenk hvis noe sånt skjer med babyen din når den blir større... 

maner du hvilke konsekvenser mobbing har for offeret? Jeg er ikke sikker, kjenner deg jo ikke, men jeg tror du trenger hjelp. 

Lykke til.

Anonymkode: f9b2e...691

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...