Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Registrerer at USA har planer om å bygge nye felgsler. Hit skal de sende terrormistenkte personer.

Disse personene er ikke offentlig tiltakt for terrorisme, sakene har aldri vært gjennom et rettssystem og bevis mangler. Det er personer som er mistenkt for terrorisme - uten bevis.

De har jo allerede sittet innesperret en stund, men nå planlegges altså fenglser, hvor de fortsatt skal sitte innesperret - opptil på livstid - uten anklage, forsvar eller bevis, uten å få prøvd sin sak.

Jeg blir skremt at dette.

I denne omgang er det terrormistenkte som fengsles uten lov og dom. Hvilken gruppe blir den neste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skremmende. :o (men ikke akkurat forbausende at det kommer fra USA)

Gjest Anonymous
Skrevet

:o Ja, slik handler et ekte demokrati. Men å anklage andre land for udemokratisk oppførsel, se DET kan de...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Nå har vel høyesterett i USA kommet fram til at USA ikke har lov til å fengsle terrorister uten lov og dom.

Skrevet

Vel - de er fortsatt fengslet - og nye fengsler planlegges for denne gruppen - uavhengig av høyesteretts kjennelse.

Gjest StoreSky
Skrevet
:o Ja' date=' slik handler et ekte demokrati. Men å anklage andre land for udemokratisk oppførsel, se DET kan de...[/quote']

Feie for sin egen dør, før man kritiserer andre ja!

Skrevet
Registrerer at USA har planer om å bygge nye felgsler. Hit skal de sende terrormistenkte personer.

Disse personene er ikke offentlig tiltakt for terrorisme, sakene har aldri vært gjennom et rettssystem og bevis mangler. Det er personer som er mistenkt for terrorisme - uten bevis.

De har jo allerede sittet innesperret en stund, men nå planlegges altså fenglser, hvor de fortsatt skal sitte innesperret - opptil på livstid - uten anklage, forsvar eller bevis, uten å få prøvd sin sak.

Jeg blir skremt at dette.

I denne omgang er det terrormistenkte som fengsles uten lov og dom. Hvilken gruppe blir den neste?

Nå bor ikke jeg i Norge for tiden, så mulig det er derfor jeg ikke har fått med meg dette. Har du noe link? Hvor henter du info fra?

Skrevet

Jeg skulle selvfølgelig ha notert det med det samme, for nå husker jeg ikke hvor jeg leste de.

Men det henger sammen med en gammel dagbla' artikkel. I denne artikkelen vises det til at fanger flyttes ut av amerikansk rettsområde, til hemmelige fengsler i andre land.

www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/13/411202.html

Den artikkelen jeg ikke husker hvor jeg leste (når jeg finner den skal jeg legge inn en link) var det snakk om å flytte fanger til andre land og bygge/opprette fengsler der. Dit skulle fangene sendes - uten anklage, forsvar og dom - til livstidsfengsling.

Skrevet

Takk, gjest.

Det var ikke der jeg leste den, men det spiller ingen rolle. Det uhyrlige er tanken om at hensikten helliger middelet, og at dette ikke er en rettsstat verdig.

Men hvor er protestene? Eller er dette bare en nyhet for spesielt interesserte?

Skrevet

Nå har de jo hatt en slik fasilitet på Cuba siden krigen i Afganistan startet så noe stor nyhet er det vel ikke.

• Liker 1
Skrevet

Den ble opprettet for å "ta vare på" terrormistenkte - også utenfor rettssystemet.

Nyheten er at nå drar de den lengre ved å ville sette folk bak lås og slå på mistanke, mer eller mindre velbegrunnet, uten rettsak og frarøvet vanlige borgerrettigheter.

Denne gangen gjelder det terrormistenkte - men hvem vil det gjelde neste gang?

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er egentlig ingen overraskelse. Den strategien den sittende administrasjon i Washington nå følger går i stor grad ut på unilateral tenkning.

- De vil i liten grad være med på nye internasjonale avtaler, og trekker seg fra flere av de som tidligere har vært gjeldende.

- De trekker seg bort fra overnasjonale organer som FN, ved å ikke respektere deres syn, kritisere dem og nekte å betale medlemsavgift marginaliserer de deres rolle.

- Deres utenrikspolitikk bærer i stadig større grad preg av fokus på USAs interesser - og indikasjonene er relativt sterke i retning av at dette vil fortsette.

Det verste ved det hele er at de skjuler seg bak tanker og floskler som "frihet", "gud er med oss" og "demokratiet skal seire". Det blir vel mer og mer åpenbart for folk at dette bare bare er tull - det å holde fanger på livstid uten dom er bare en forlengelse av deres tanker om "preemptive strikes" etc.

Realpolitisk sett kan jeg forstå USAs interesse i å handle mer "fritt" da de er suverent sterkest militært, politisk og økonomisk. Har mindre sans for dette latterlige spillet med "godhet og frihet" som begrunnelse.

Skrevet

:roll:

Nå må det vel snart komme en sterk protest fra presten vår som er så voldsomt opptatt av "Verdian"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...