Gå til innhold

Fransk gjærdeig som ikke hever... Hjelp fra noen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp...

I dag baker jeg snickersboller (http://www.detsoteliv.no/oppskrift/snickersboller). Der bruker jeg en fransk gjærdeig med smør som piskes inn til slutt. Deigen har nå stått til heving i halvannen time, men har ikke hevet seg noe nevneverdig.

skal jeg satse på at deigen er ødelagt og lage en ny eller er det hevingsprosessen som er treig? Og om deigen er ødelagt; er det noen som har en oppskrift på god bolledeig som ikke inneholder smør? Går det i verste scenario å bruke flytende melange?

Anonymkode: f0271...a66

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Står gjærdeigen på kjøkkenbenken eller i kjøleskap?

Skrevet

Seint å svare nå, men slike tunge og feite gjærdeiger hever ikke veldig mye og de trenger lang tid hvis de står i et kjølig rom. I tillegg vil jeg tro at å kjøre den 20 minutter i kjøkkenmaskinen (ifølge overskriften) er i overkant lenge og vil også påvirke hevingen. Ofte setter jeg slike deiger inn i stekeovnen og setter den på lav temperatur (30 grader) slik at det blir et heveskap med jevn temperatur og uten trekk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips til neste gang. Jeg synes også det var unødvendig lenge å elte den, så stanset den tidligere. Jeg hadde den stående på kjøkkenbenken. Bollene hevet seg voldsomt når de ble satt i stekeovn.

Anonymkode: f0271...a66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...