Gå til innhold

begge ungene mine...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei...hva synes dere om at den ene ungen min får en tur i julegave og ikke den andre..ungene er 8 og 10 år gamle...(denne gaven får eldstemann av besteforeldrene sine)søsteren blir lei seg,da de kaller dette en guttetur,der 2 andre får også være med...ergo er hun den eneste igjen(bare hun som er jente i denne familien).....???Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Skal de gjøre det med den ene, så bør de love den andre noe også. Ellers hadde jeg satt foten ned. Å drive med direkte forskjellsbehandling av barna, er noe jeg som mor hadde satt stopp for med en gang.

Gjest Far til 2
Skrevet

Enig med Madam Felle om at dette kan du ikke akseptere.

Sett ned foten og stopp denne forskjelsbehandlingen.

Deres sønn blir sikkert ikke så glad for det, men om du henviser til rettferdighet vil de fleste forstå det. Det er en metode jeg stadig må bruke. Og siden barn har så sterke føleser for dette med likhet vil de som oftest akseptere det.

Far til 2

Gjest Anonymous
Skrevet

Har skjedd med meg, og det er ikke noe gøy. Mamma ga meg en skjorte til bursdag, mens søster fikk smykke og tur til Sør Afrika. Rettferdig? Neppe...

Gjest Hilde K S
Skrevet

Kanskje du kan ta med den andre (sannsynligvis en jente, siden de andre skulle på guttetur) på (jente)tur?

Skrevet

Hvis dette er en tur som alle barnebarna får når de blir 10 synes jeg det er helt greit, men om det er "bare" forskjellsbehandling og det aldri er meningen av den yngste (jenta) skal få det samme - går det ikke an.

Vet om mange besteforeldre som tar barna med seg et eller annet sted når de blir en viss alder. Mine ble tatt med til London .. - (den yngste riktignok ett år før han egentlig skulle ha vært avgårde .. fordi det passet best sånn) .. og jeg vet ikke hvem som koste seg mest. Besteforeldrene som kunne skjemme bort barnebarnet "helt uten innblanding" .. eller barnet som hadde begge besteforeldrene helt for seg selv.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Kanskje du kan ta med den andre (sannsynligvis en jente' date=' siden de andre skulle på guttetur) på (jente)tur?[/quote']

Skal vi foreldre, måtte jævne opp forskjellsbehandlingen til besteforeldrene? Er det ikke da bedre, å si at man ikke aksepterer det?

Jeg hadde ikke prøvd å jævne over at mine eller hans foreldre drev med forskjellsbehandling, for barn merker det, og de blir lei seg når de vel ahr merket det. Da er det bedre å ta diskusjonen en gang for alle, med de som driver forskjellsbehandlingen. Men meg om det :wink:

Skrevet

Dette hørtes da pussig ut???

Jeg hadde nok snakket med den som ga gaven her :roll:

Enten begge, eller ingen!

Skrevet

må nok si meg enig med gjengen. synes ikke dette høres riktig ut. å det de voksne burde tenke på er at de faktisk kan skade søsken forholdet med å skape sjalusi mellom de. jeg hadde ikke tatt den sjansen med mine i alle fall. tror nok du bør ta en prat med giverene her. Tanken var kanskje god men....

Gjest Hilde K S
Skrevet

Kan vi som foreldre bestemme hva andre skal gi til barna våre?

Gjest Hilde K S
Skrevet

Ja, altså; vi kan si hva vi mener om forskjellsbehandling, men skal man nekte å ta imot, dersom noen ønsker å gi forskjellie gaver?

Skrevet

nei en kan ikke nekte å ta mont gaven, en bør og tenke på den som fikk gaven.

Og kanskje når den minste blir 10 år så får den en tur..

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg som forelder ville ikke nektet mitt barn å ta i mot en slik gave fra besteforeldre, men:

Aller helst burde nå giver pratet med foreldre først og forklart...

Dersom ikke - ville jeg pratet med giver om hvordan jenten opplevde det.

Jeg ville pratet med jenten om hvordan giver mente det (forutsatt at den andre samtalen kom først...)

En 8 åring er kanskje lettere å lede til å bli fornøyd med eks en kinotur/shopping etterpå med bare bestemor eller mor?

Det går ann å lage det beste ut av en situasjon som forelder når ikke omgivelsene gjør det.

Et lite sidespor:

Jeg var på flott skitur til Voss med min farmor da jeg var 10 år. Min søster da hun var 10 år. Men dette var hennes tradisjon med alle barnebarn i vinterferien da de fylte 10 år.

Så jeg kan ikke gi et tydelig svar om hva jeg synes. Kommer ann på situasjon, tradisjon blablabla... :wink:

Mayamor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...